Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
kristel
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 jun 2015 08:55

Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door kristel » zo 22 nov 2020 15:33

In oktober hebben we een nieuwe caravan gekocht. Nu hoort daar natuurlijk ook een nieuwe voortent bij. Maar tjonge jonge, wat is dat lastig. Zo veel verschillende merken en soorten tenten.

We zijn onder andere bij De Wit in Schijndel wezen kijken, en bij Bax in Bergelijk.
Mijn man is helemaal gevallen voor de Unico Turijn, met extra dakluifel, zijluifel en kuipgrondzeil. Onder andere het feit dat alles aanritsbaar is, is voor hem een groot pluspunt. En de boog zorgt natuurlijk ook voor extra stevigheid bij slechtere weersomstandigheden. Ik vind m ook wel erg mooi, maar toch ook wel erg duur.
Ik zit net zoveel naar een Isabella te kijken, bv de commodore. Bij onze vorige caravan zat een Ventura Pacific voortent. Dit is op zich ook een prima tent, maar bij het zien van de draaimoertjes om stokken te spannen, kregen we het alweer benauwd. Helemaal nu we ook andere mogelijkheden hebben gezien (easy click oid). Overigens zag ik volgens mij dat dat bij de Ventura ook kan, als je een carbonfibre frame neemt?

Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen en eventueel nog andere opties, die wij nog niet gezien of bedacht hebben. Met de volgende dingen willen we rekening houden:
* Voortent moet diep zijn (minimaal 3 meter), zodat we er fatsoenlijk met 5 mensen aan een tafel kunnen zitten. Bij onze ventura (D250) was dat haast niet te doen. En omdat onze nieuwe caravan kleiner is dan de vorige, vinden we dit extra belangrijk.
* We hebben ook een zakluifel, dus de tent zal waarschijnlijk niet als luifel gebruikt gaan worden.
* Tent moet redelijk eenvoudig op te zetten zijn.
* Natuurlijk is de prijs ook belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste. Het moet een juiste prijs/kwaliteit verhouding zijn. Voor extra gemak en kwaliteit, ben ik ook bereid extra te betalen.
* Wij zijn geen (voor)seizoenskampeerders. Hebben we 1 keer geprobeerd, maar is niet goed bevallen. We hebben het in de weekenden over het algemeen te druk om naar de camping te gaan. Het is dus met name voor de voorjaarsvakantie, en eventuele lange weekenden. Voor eventueel af en toe een 'gewoon' weekendje weg, denken we dat we de zakluifel zullen meenemen. In de zomervakantie gaan we naar Zuid Frankrijk of zo, en willen we ook alleen de zakluifel meenemen.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door Hans 555 » zo 22 nov 2020 16:24

Voor lange weekenden en de voorjaarsvakantie de voortent opzetten. scratch.gif
Alleen daarvoor een voortent aanschaffen en dan ook nog eens niet de goedkoopste. scratch.gif
Bij ons werd de voortent alleen in de zomervakantie opgezet en de weekenden juist de luifel.
Voor het opzetten en naderhand afstellen van de voortent ben je misschien al een dag bezig. Succes bij je keuze. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door petronella » zo 22 nov 2020 16:34

De Unico met al de extra’s is prachtig maar, die zet je niet zo een twee drie op, best veel werk voor een langweekend...
Wij hebben zelf weer een Isabella gekocht, gewoon omdat we dat gewend zijn en hem blindelings opzetten, onze vrienden hebben met hun Unico toch wat meer tijd nodig om hem goed te krijgen.Persoonlijk vinden wij de schuine wanden niet zo prettig.
Als alles staat zijn het beide toptenten en is het ook een kwestie van smaak....
Misschien eens bij Walker kijken?
Succes met jullie zoektocht.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door SBerend » zo 22 nov 2020 17:10

Bij Walker zijn voortenten diepte 300 cm met glasfiberstokken te koop. Dit is hetzelfde systeem van Isabella/ Ventura. Heel gemakkelijk op te zetten. Onderdelen uitwisselbaar en bij veel caravandealers en grote kampeerwinkels
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door petronella » zo 22 nov 2020 17:33

RE.gif volgens mij heeft walker niet het zelfde opzetsysteem als Isabella......

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door SBerend » zo 22 nov 2020 17:41

Bij vorige caravan hadden wij een Walker Pioneer met glasfiberstokken. Daarvoor ook losse onderdelen van Isabella gebruikt, waaronder bajonetvattingen
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

workel

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door workel » zo 22 nov 2020 18:12

RE.gif
@SBerend, bajonetvattingen hu was dat? Heb ff gegoogeld maar helaas geen resultaat.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door SBerend » zo 22 nov 2020 19:59

Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

workel

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door workel » zo 22 nov 2020 20:28

RE.gif

Ziet er goed uit, heb ook fiber stokken wellicht ga ik dit aanschaffen.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door nonblond » zo 22 nov 2020 22:05

Weet je zeker dat je een dure voortent wil kopen alleen voor gebruik in de voorjaarsvakantie? Je geeft aan dat voor de overige vakanties alleen de luifel zal worden gebruikt. Ik zou er nog een keer een nacht over slapen.

workel

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door workel » di 24 nov 2020 11:45

RE.gif
Onze nieuwe Knaus word geleverd met een Thule 6300 luifel, prima voor onze zomervakantie. Als de mogelijkheid zich voordoet dat proberen wij in de meivakantie richting het buitenland te gaan en hebben voor deze optie gekozen: https://www.dorema.nl/primero/#tab-prices

Wellicht een optie voor jullie.

koning

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door koning » wo 25 nov 2020 08:52

https://www.voortent.net/2176/0/product ... nt-caravan

Zowel voortenten als luifels, ruime keuze , op maat gemaakt, klantvriendelijk. Wij hebben erg goede ervaring met dit bedrijf.

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door Jordi » wo 25 nov 2020 08:58

Kijk ook eens bij dit bedrijf https://redazeilmakerij.nl/images/pdfs/ ... ochure.pdf vriendelijk en veel wensen kunnen ze aan voldoen. Redelijk betaalbaar.

koning

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door koning » wo 25 nov 2020 14:10

RE.gif Ziet er ook mooi uit.

koning

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door koning » do 26 nov 2020 11:25

https://www.obelink.nl/voortenten-luife ... oortenten/

Deze voldoen aan je eisen: lichtgewicht, eenvoudig op te zetten en 3 m diep!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door Micky » do 26 nov 2020 12:27

Heb je al bij Fortex gekeken? die laten de tent een stukje oversteken waardoor je veel voor vloeroppervlak aan de voor en achterkant van de caravan krijgt.

Hier een voorbeeld van de achterkant, dit was tijdens het proef opzetten, dit is de aronde luifel met voorwand, ze hebben uiteraard ook tenten met petluifels en andere extra's, de hele tent wordt op jouw wens gemaakt, prijzen vergelijkbaar met Unico, deze luifel zet je ook nog wel op voor een weekend en wij hebben hem al jaren 10 weken in het voorseizoen staan thumbup.gif

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door RonvA » do 26 nov 2020 16:46

Wij hebben een Dorema voortent met fiber stokken, die zetten we eigenlijk ook alleen op als we langer dan een weekend ergens staan. We hebben nu geen losse luifel maar zit wel te denken om zo'n simpele 'doek' luifel van 60 euro aan te schaffen voor de weekendjes.

Als je hem zeker tijdens de zomervakantie toch niet mee neemt en alleen weekendjes gaat zou ik toch echt voor zo simpel mogelijk gaan, een hele voortent, van 3m opbouwen lijkt me echt niks voor een paar dagen maar das mijn mening. Dit jaar hebben wij in de weekendjes gewoon niks eraan gehangen xD overdag is het toch warm genoeg om gewoon 'normaal' buiten te kunnen zitten. En voor een weekend ging toch niet het hele hebben en houwen mee.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

kristel
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 jun 2015 08:55

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door kristel » do 26 nov 2020 21:52

Het is dus juist voor de voorjaarsvakantie (2 weken in april/ mei) en de herfstvakantie, en eventueel lange weekenden zoals hemelvaart (ligt aan weersvoorspelling en of we kunnen). We hebben 3 kinderen, die vanaf nu dus alle 3 in een tentje zullen slapen. Ik wil ze wel ook in deze vakanties een plek kunnen geven waar ze kunnen spelen als het niet zo'n goed weer is. Daarnaast werkt mijn man in ploegendienst, en moet hij vaak in die vakanties gewoon doorwerken. Komt dus ook regelmatig pas laat thuis. En ook voor hem is het fijn om dan 'binnen' te kunnen zitten in de voortent. In de caravan kan niet, omdat ik die dagen zelf al eerder naar bed ga...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door Micky » do 26 nov 2020 21:55

RE.gif

zoals ik schreef, je hebt heel veel extra ruimte door sowieso de diepte, maar ook omdat de tent groter wordt gemaakt dan de omloop van de caravan, laser petroleum kacheltje erin en binnen een paar minuten is het aangenaam thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

koning

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door koning » ma 30 nov 2020 14:17

RE.gif
Fortex is echt heel ruim, om een juist beeld te krijgen zou je naar de showroom kunnen gaan.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door erichendri » ma 30 nov 2020 23:28

Al aan een dakluifel gedacht met zijwanden en voorwand?

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door Ed62 » di 1 dec 2020 09:45

Wij gebruiken al jaren de commodore van Isabella.
Als de zon uitbundig schijnt is het ook fijn Om onder de luifel te kunnen zitten die we er dan aan kunnen doen. Ruimte zat om dat dan met meerdere personen te kunnen

Weet niet of dit bij alle voortenten mogelijk is

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door Ab » di 1 dec 2020 12:10

Als ik kijk naar jullie kampeergedrag, is in mijn optiek een cassetteluifel de beste oplossing.
Voor koudere dagen evt te voorzien van voor en zijwanden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door petronella » di 1 dec 2020 12:33

RE.gif .Met kinderen is een luifel incl zijwanden niet echt comfortabel, een voortent is dan wel prettig.
Net meer ruimte om te spelen enz.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Aan het orienteren voor een nieuwe voortent,advies gevraagd

Bericht door Taan » di 1 dec 2020 14:32

Ik snap je dilemma. Wij kamperen nu met een traditionele voortent en die gebruiken we in zijn geheel of zonder wanden als luifel. Hij is alleen oud, dus we zoeken ook naar iets anders.
Ik vind een Unico ook te duur voor het beperkte gebruik ervan. Maar als ik tegen een leuke 2e hands aanloop vind ik het toch wel leuk om een keer te proberen.

Weer een traditionele voortent zou ik ook prima vinden. Met zijn 2en zetten we dat ding zo op.
In onze vakantie in denemarken deden we dat zelfs voor 2 nachten zodat we 's avonds en 'sochtends als het fris was lekker binnen konden zitten.

Dit zijn de traditionele types die ik op een rijtje heb gezet. (oplopend op prijs) De eerste hebben wellicht een wat goedkoop imago, maar ik vraag me af of je er zoveel minder plezier van zult hebben. Ik denk dat je er eens naar moet kijken om de verschillen te zien.

Hypercamp Milaan 300
Starcamp Olympic XL300
Goldcamp Aruba 300
Dorema Garda XL 270
Dorema Garda XL 300
Ventura D300
Walker Allure 280
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”