Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

KIJK NAAR ZE UIT!!!
Guirlande

Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Guirlande » vr 25 apr 2014 07:03

Onze caravan is van het terrein van de dealer gestolen.

De caravan was nog niet afgeleverd maar wel betaald.(ruim 25.000 euro)

De caravan zou binnen anderhalve week worden afgeleverd.

wij hadden de caravan verzekerd dus kunnen de materiële schade verhalen op de verzekering

Wij hebben wel immateriële schade. Wij kunnen niet op vakantie, hebben uren aan de telefoon gezeten met politie, verzekering, tussenpersoon.
slapeloze nachten enz. enz.

De dealer die nota bene gekwalificeerd stond om caravandealer van het jaar te worden heeft na de eerste week niets meer van zich laten horen.
Wij hebben betaald voor een tempo 100 keuring en afleveringskosten maar men beweerd daar dat die wel zijn uitgevoerd ( samen toch €500)
Wij betwijfelen dat.
Wij hebben andere dealers gesproken en hebben de indruk dat hier meestal toch klantvriendelijker op wordt gereageerd.
Wij voelen ons in de steek gelaten en vijf weken na de diefstal hebben we nog steeds niets want de verzekering is ook niet zo snel.
Zijn er mensen die ook zoiets hebben meegemaakt en wat deed de dealer voor hun?

Ferdi

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Ferdi » vr 25 apr 2014 07:47

Zo zie je maar weer, nooit volledig betalen of aanbetalen tot het moment van aflevering.
Nu sta je niet sterk.
Blijft natuurlijk een slechte service van de dealer.
Ik ga ervan uit dat je de volgende ergens anders gaat kopen.
Succes met de afwikkeling.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Heiden545

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Heiden545 » vr 25 apr 2014 07:53

Hoi Guirlande,

Wat een nare ervaring. Ik begrijp alleen niet wat jouw verzekering in het verhaal doet. De caravan stond toch op het terrein van de dealer en was toch nog niet aan jullie afgeleverd? Zolang dit niet het geval is, is de dealer volledig verantwoordelijk en zal de diefstal op zijn verzekering verhaalt worden. Iets is pas van jullie wanneer je op het afleverdocument een handtekening hebt gezet. Heeft jullie verzekering dit niet verteld?

De immateriële schade is zeer vervelend. Wellicht heeft de dealer nog een gebruikte of huur caravan die hij kosteloos beschikbaar kan stellen en jullie zodoende toch met vakantie kunnen.

Wanneer de dealer niets van zich laat horen dan zou ik er zelf naar toe gaan om afspraken te maken, dit kan geruststellend werken.

Ben benieuwd naar het verloop hiervan, sterkte en suc6.

Dennis

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door deusjevo » vr 25 apr 2014 08:02

Heel vervelend maar ik begrijp werkelijk niet waarom je 25 mille hebt betaald nog voor de caravan aan je afgeleverd is.
Dat de caravan bij de dealer gestolen is was zijn probleem maar nu ook jouw probleem helaas.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Micky » vr 25 apr 2014 08:53

Hier zie je maar weer, zoals ik al vaker hier geschreven heb, betaal NOOIT iets voor dat je het krijgt, of het nu een keuken, een caravan of een auto is, het maakt niet uit.
Verder overigens lijkt het mij dat als de caravan nog niet afgeleverd is (stond hij al op jullie naam?) en de papieren voor overdracht nog niet getekend zijn lijkt het ook mij dat het een probleem van de dealer is en niet jullie probleem.
Dat de dealer niet reageert vind ik op zijn minst gezegd heel vreemd, je zou er bijna wat van gaan denken whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Daphne » vr 25 apr 2014 09:04

Wat een nachtmerrie voor jullie. Helaas kunnen wij je hier niet helpen.

Voor hier is het wel weer het bewijs waar voor gewaarschuwd wordt, niet betalen en niet alvast je oude caravan inleveren voordat de nieuwe wordt geleverd.

Bedankt voor het delen van jullie (vervelende) ervaring en sterkte met de afhandeling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Hans1954 » vr 25 apr 2014 09:26

Gek genoeg is de betaling eigenlijk van geen belang. De caravan is speciaal voor TS besteld en klaar gemaakt en komt dus volgens het BW voor risico van TS. Echter: een fatsoenlijke dealer heeft daarvoor zelf een verzekering die dat risico overneemt en je dus financieel uit de wind houdt. Slechte dealer dus
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Micky » vr 25 apr 2014 09:46

RE.gif

is hij speciaal besteld of is het er een die uit de showroom komt :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Daphne » vr 25 apr 2014 10:18

Hans1954 schreef:Gek genoeg is de betaling eigenlijk van geen belang. De caravan is speciaal voor TS besteld en klaar gemaakt en komt dus volgens het BW voor risico van TS.
Is dat zo? Hoe zit dat dan als iemand een tweedehands caravan koopt? Wiens risico is het dan? Blijft een dealer, die de caravan heeft besteld, niet gewoon het risico dragen totdat de overdracht heeft plaatsgevonden? Hij heeft immers niets geleverd terwijl er wel voor betaald is. Het feit blijft, dat niet vooraf betalen een hoop leed bij de toekomstig eigenaar had kunnen voorkomen.
Toen wij onze caravan kochten, moest deze ook nog worden gemaakt. Wij hoefden niets te betalen, de oude caravan niet alvast af te leveren, en ook geen verzekering te nemen voor een caravan die nog niet in ons bezit was.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Hans1954 » vr 25 apr 2014 10:30

RE.gif Het is één van die vreemde dingen die in het BW staan. Zoals gezegd hebben dealers meestal een verzekering die daarin voorziet en hoor je daarvan nooit iets. De dealer had wel aan mogen geven dat hij een afwijkende houding heeft van wat te doen gebruikelijk is. Dat is onder andere redenen een grond om hem een slechte dealer te noemen. Het valt dan ook aan te nemen dat de dealer ook in het geval van garantie al snel niet thuis zal geven. Hoewel dat niet meteen hard valt te maken, verdenk ik de dealer zelfs van "diefstal op bestelling". Een gesprek met de politie kan hierin vermoedens wakker maken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Hobbymachine » vr 25 apr 2014 10:39

Als ik het ganse verhaal eens doorneem lijkt het erop dat de caravan reeds werd overgedragen vermits verzekering enkel kan afgesloten worden mits voorlegging van de factuur. Zo is het althans in Vlaanderen.
Waarschijnlijk werd de caravan in bewaring achtergelaten bij de dealer (en daar kunnen diverse redenen voor zijn als bv. tempo-keuring, kleine extra's, aanpassingen aan de trekker, enz.) en dan verdwijnen we weer in het mistige gedeelte ... net als bij onderhoudsbeurten van caravan en auto's !
Wij leven teveel in vertrouwen maar vraag steeds een bewijs van overdracht verantwoordelijkheid bij het binnenbrengen van het voertuig ! 'k Weet wel ... het ligt moeilijk ... er bestaat hier reeds een topic over.
Het lijkt mij overigens wel raar dat deze dealer niet zelf de aangifte van diefstal op zich nam als het voertuig op zijn terrein stond, maar daar kan ik niks van terugvinden.
De verzekering zal dit alles wel uitspitten alvorens tot betaling over te gaan !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Daphne » vr 25 apr 2014 10:45

RE.gif RE.gif
Inderdaad heel vreemd Hans. Heb je ook een link naar de wettekst?

Even uit nieuwsgierigheid, stel dat TS niet had betaald, wat dan? Kan de dealer betaling eisen voor een caravan die niet kan worden geleverd omdat deze onder zijn hoede is gestolen? Dat zou toch een vreemde situatie zijn, maar dat is eigenlijk wel wat volgens jou in het BW staat.
En wat als de caravan tijdens transport van de vrachtwagen valt en total loss raakt, is het dan nog steeds het risico van klant?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Micky » vr 25 apr 2014 11:13

Ik vind het een heel vreemd verhaal en geloof er niets van, Ik blijf erbij dat de dealer gewoon moet leveren, dat staat namelijk ook in de wet, jij koopt een caravan waarvan op het koopcontract geen chassisnummer of wat dan ook bekend is alleen het type en de uitvoering, iemand anders koopt exact dezelfde caravan (dit gebeurd vaak genoeg toch?) er komen er 2 binnen bij de dealer, 1 wordt er gestolen, wiens caravan is er nu gestolen dan scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Micky » vr 25 apr 2014 11:16

@daphne, zo werkt het met auto's in ieder geval niet en dat is ook een voertuig met een kenteken/chassisnummer, als deze beschadigd raakt voor aflevering is dat ook gewoon risico van de verantwoordelijke op dat moment.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Oenema » vr 25 apr 2014 11:42

Wat ik niet begrijp is hoe men de caravan kan verzekeren als het een nieuwe caravan betreft, was het chassisnummer al bekend?
Zonder chassisnummer kan er toch niet verzekerd worden???
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Hobbymachine » vr 25 apr 2014 11:53

RE.gif
Daarom ook dat ik er van uitga dat de caravan reeds officiëel geleverd was aan TS vermits een verzekering, die volgens TS zou afgesloten zijn en bereid tot uitbetaling, toch wel zal verzekeren op chassisnummer, type en productiedatum ???
Ik moet Oenema hierin bijtreden !
Het hoe, waar en op welk tijdstip die caravan gestolen werd weten we niet, maar als die verzekering rechtstreeks de TS vergoeden zou zal er zeker geen verwijt kunnen gemaakt worden aan de dealer want verzekeringen zijn in mijn ogen geen "vlotte uitbetalers".
De immateriële schade ... tja, kleef daar maar een waarde aan !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Wissels » vr 25 apr 2014 12:05

Hallo,

als je betaald hebt en de caravan is nog niet geleverd, de caravan staat nog niet op naam en er is dus nog geen handtekening gezet voor ontvangst, dan lijkt het mij dat de dealer verplicht is tot herlevering, als hij dit niet kan omdat er geen caravan voorhanden is, lijkt het mij ook dat hij met een voorstel moet komen,

Kortom de dealer zal dan bij zijn eigen verzekering moeten zijn,

met vriendelijke groet,

Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540

Guirlande

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Guirlande » vr 25 apr 2014 13:31

Even ter verduidelijking
de caravan is door ons eind oktober gekocht en eind december betaald. de caravan mocht zolang op het terrein blijven staan omdat onze eigen caravanstalling geen caravans breder dan 2,50 m kon plaatsen.
De levering zou begin april zijn omdat dan het caravanseizoen begint. De dealer was niet bereid zolang op zijn geld te wachten. Datum tekenen van het contract en levering was meer dan een half jaar en wij hadden er alle vertrouwen in dat de caravan goed stond. Een afgesloten en door camera's bewaakt terrein.
De dealer heeft ons een leencaravan aangeboden maar die was voor ons niet acceptabel vanwege specifieke eisen voor mijn gezondheid. Onze nieuwe caravan was een wintercaravan met aldeverwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Ab » vr 25 apr 2014 13:39

Als de verzekering nu maar niet moeilijk gaat doen over koppelingssloten en/of wielklem en zo...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Daphne » vr 25 apr 2014 14:34

Guirlande schreef:De levering zou begin april zijn omdat dan het caravanseizoen begint. De dealer was niet bereid zolang op zijn geld te wachten. Datum tekenen van het contract en levering was meer dan een half jaar en wij hadden er alle vertrouwen in dat de caravan goed stond. Een afgesloten en door camera's bewaakt terrein.
Stond de caravan ook al op jouw naam? Zoals het is gegaan, is eigenlijk niet anders dan wanneer een caravan uit een stalling wordt gestolen. Net zo vervelend, dan heb je ook geen caravan om op vakantie te gaan en heb je toestanden met de verzekering en zo. Alles wat de dealer aanbiedt is eigenlijk extra.

Wat wil je nu eigenlijk dat de caravandealer doet?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Oenema » vr 25 apr 2014 15:06

In dit geval lijkt me niet dat de dealer echt wat te verwijten valt.
Wellicht stond de caravan daar zelfs kosteloos? Omdat zoals gezegd je stalling geen caravans accepteerd van 2,50mtr breed.

Zoals al vermeld door Daphne, wat wil je dat de dealer doet? Hij heeft een alternatief geboden, welke door jou niet geaccepteerd word.
De dealer heeft wellicht ook schade opgelopen door deze diefstal? Ik denk dat je bij je verzekering moet zijn ipv je dealer zo te beledigen.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

leonos
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 12:56

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door leonos » vr 25 apr 2014 15:22

Het blijft ergens zeer vreemd wat er is voorgevallen.
De dealer biedt het stallen gratis aan en vlak voordat jullie de caravan komen halen is net die caravan weg, vooral als het terrein goed is afgesloten en er camera bewaking is.

Bij mijn dealer kan je ook eventueel de caravan stallen, maar dat hele terrein is afgesloten met stroomkabels en een hek waar je gewoon niet in kan komen.
(ik weet natuurlijk niet hoe goed de beveiliging was bij die dealer, maar ervan uitgaande dat er ook nieuwe caravans op het terrein staan lijkt me dat in dezelfde trend te zijn)

Feit blijft natuurlijk dat de dealer niets is te verwijten, want immers was U de eigenaar van de caravan en fungeerde de dealer enkel als stalling.
De caravan was in feite al in december officieel bij U afgeleverd.

Kunt U een tipje van de sluier oplichten over welke dealer het gaat en of het een nieuwe of gebruikte caravan betreft ?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Jan van Vijven » vr 25 apr 2014 16:18

De naam van de dealer is niet aan de orde, jouw caravan is gestolen bij een "gratis" stalling dus jouw verzekering moet betalen.
De dealer is in deze niets te verwijten, en wat die tempo 100 affaire ertoe doet ontgaat mij volledig als er een certificaat is moet je gewoon betalen.
Het is een vervelende situatie maar de dealer en jij kunnen er niets aan doen, en alles wat de dealer aanbied is goodwill van zijn kant.
De suggesties dat dit vooropgezet spel zou zijn vind ik de grootste onzin.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Guirlande

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Guirlande » vr 25 apr 2014 16:51

Ik denk absoluut niet dat het een vooropgezet plan is.
De dealer is een goed bekend staande dealer en wij willen niet zijn naam noemen omdat we hem geen schade willen berokkenen.
Wij hebben nooit een certificaat ontvangen voor de tufkeuring en denken dat die dus niet is uitgevoerd. evenals de afleveringscontrole, afgesproken is dat dat pas gedaan zou worden vlak voordat de caravan geleverd wordt.
Maar ik denk wel dat dealer klantvriendelijker had kunnen zijn. Dezelfde caravan staat bij een andere dealer. Ik heb gevraagd of hij kon bemiddelen zodat we deze caravan konden kopen, als onze caravan terug gevonden zou worden zou hij die dan gewoon weer in de verkoop kunnen nemen. Daar wou hij niet aan beginnen. Ik denk dat de dealer wel heel gemakkelijk naar de verzekering heeft gewezen, die moest het maar oplossen. Ik denk dat een dealer ook een verantwoordelijkheid heeft en zijn klanten niet alleen maar moet zien als een wandelende portemonnee. Hij heeft aan ons heel veel geld verdiend en doet er dus niets voor terug. Als lid van een caravanvereniging heb ik al veel verhalen gehoord over dealers die er wel voor hun klanten zijn, gelukkig heb ik ook goede dealers gevonden, die zijn er nog genoeg en die mogen best genoemd worden. Als jullie daar behoefte aan hebben.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Rol dealer bij van zijn terrein gestolen caravan

Bericht door Hobbymachine » vr 25 apr 2014 17:41

RE.gif
Mocht jullie caravan teruggevonden worden nadat de verzekering al uitbetaald heeft en jullie die andere aankochten dan zijn jullie geen eigenaar meer van die caravan en kunnen dus ook niet bepalen wie, en aan welke voorwaarden een herverkoop mogelijk is.
Gewoonlijk gaan dergelijke zaken in "verkoop per opbod" door de verzekering zelf.
De dealer heeft dus geen ongelijk gehad toen hij jullie rechtstreeks niet kon helpen en doorverwees naar de verzekering.
Wees dus tevreden dat jullie al van begin af, voordat jullie de baan op gingen, opteerden voor een verzekering. Op die wijze recupereer je nog het grootste gedeelte van de investering.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Plaats reactie

Terug naar “Gestolen caravans”