Vragen over mogelijkheden opladen boordaccu

Alles wat betrekking heeft op campers
Plaats reactie
RVegting

Vragen over mogelijkheden opladen boordaccu

Bericht door RVegting » ma 26 jan 2009 16:56

Hoi allemaal,

Ik heb in mijn Ambulance een huishoudaccu en een startaccu. Deze worden beiden opgeladen door de dynamo.

Waar ik naar toe zou willen is de volgende situatie:
- beide accu's opladen via dynamo
- beide accu's opladen via 230V
- liefst beide en anders alleen de huishoudaccu opladen via zonnepanelen
- 230 V in de auto via omvormer (vanaf huishoudaccu) of via lichtnet indien aanwezig

Nu heb ik al een omvormer gezien die ook accu's kan laden als er externe 230 aanwezig is, maar is er ook 1 apparaat die dit allemaal kan? Of kan ik straffeloos meerdere manieren van laden op 1 accu aansluiten?

Groetjes,

Remco

Patrick

Bericht door Patrick » ma 26 jan 2009 20:29

Hallo Remco,

Hoe het echt technisch moet, weet en kan ik niet uitleggen. Ik denk dat er hiervoor straffere mensen op het forum zijn.

Feit is wel dat bij onze MH (intussen verleden tijd) zowel de startbatterij als de huishoudbatterij gelijktijdig werden opgeladen door:
- al rijdend
- alleen 230V
- alleen zonnepanelen
- alleen Efoy-systeem
- zowel zonnepanelen als Efoy-systeem en 230V

Zo zie je maar dat het kan en nu aan de techneuten :wink:

slinger

Bericht door slinger » ma 23 mar 2009 15:17

Remco, beter laat dan nooit,

Ik neem aan dat je een De Vries-ambulance hebt. Normaalgesproken zit daar een Victron lader/omvormer in. Van daaruit werden de 2 (vaak 3) acuu's bediend. Onder onze Chevy G30 D hing links onder de auto een noodaccu. Onder de bestuurdersstoel zat allerlei schakellogica om de stromen te regelen, precies zoals jij wenst.

Wij hebben de auto niet meer maar je zou voor informatie contact op kunnen nemen met De Vries in Assen.

Plaats reactie

Terug naar “Campers”