Losse vijsjes in Dethleffs Camper

Alles wat betrekking heeft op campers
Plaats reactie
Devosi

Losse vijsjes in Dethleffs Camper

Bericht door Devosi » zo 2 nov 2008 16:51

In onze Dethleffs Camper van 2002 hebben wij last van loskomende bevestigingsvijsjes , zowel bij de rollo's als bij de bevestiging van de scharnieren van de hangkastjes etc . Sommigen kan ik nog vastzetten , bij andere is het materiaal waarin ze geschroefd worden , zodanig losgekomen dat ik ze niet meer "normaal" kan vastzetten . De rollo's zijn gemonteerd op de dunne triplexplaat van de voorwand , terwijl de scharniertjes op de kopse kant van een 12mm dikke vezelplaat staan .
Heeft er iemand ervaring over hoe ik die vijsjes opnieuw ( en liefst defenitief ) vastkrijg ?

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » zo 2 nov 2008 16:55

Met een lijmende kit misschien?

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » zo 2 nov 2008 17:18

het scharnier van de kast kan je mischien verplaatsen

Kroko

Bericht door Kroko » zo 2 nov 2008 17:52

Ik denk in de richting van montagekit.
zoals Gerhard N al neerpende.
Tegenwoordig plakken ze daar alles mee.

Mijn halve trouwboek beweert dat er bij mij ook een paar vijsjes los staan. Daar helpt trouwens die montagekit(lijm) niet echt.
:lol: :lol:

Vriendelijke groeten kroko
Nog 4 dagen en dan voor 5 dagen naar de belgische ardennen

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 2 nov 2008 19:22

Bij die spaanplaat kun je de gaatjes wat uitboren en er dan een houten propje in lijmen met gewone witte houtlijm.
Als dat uitgehard is, kun je het scharnier weer vastzetten met de oude schroeven en wat polymax.
Bij die rollo's zul je hollewandplugjes moeten gaan gebruiken.
Probeer plugjes te vinden die in een klein gat moeten... ;-)

BDoets

Bericht door BDoets » ma 3 nov 2008 18:12

*Peter* schreef:...met gewone witte houtlijm...
Volgens mij is er voor iedere lijm die 30 jaar geleden al bestond tegenwoordig een betere moderne versie. In dit geval zou ik aan epoxy denken (2 componenten lijm), maar ook PURlijm zou heel goed kunnen werken (in het laatste geval beetje in het gat spuiten en dan tape eroverheen tot het uitgehard is, anders loopt het er uit. PUR zet flink uit en zet zich dus vast in de resterende houtvezels.)

Bart Doets

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 3 nov 2008 19:38

Wat ik wel eens heb toegepast, is gewoon een lucifer (of 2) in het gat.
Schroef er weer in, en zit weer muurvast.

Een beetje lijm eraan zal ook wel iets helpen, maar kan ook een knoeiboel veroorzaken.

Kortgeleden nog een scharnierpen van een opdekdeur vastgezet.
Die was volledig uitgeleuterd in het houten kozijn.
Hiervoor 2 componenten "vloeibaar hout" gebruikt. dit in het gat gedrukt, de pen er weer in.. Muurvast.
Maar hier zat een gat van ongeveer 7 mm.. da's wat makkelijker werken
natuurlijk.

Probeer eerst eens wat lucifers... als het goed werkt is het wel zo makkelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 3 nov 2008 21:05

Kijk nog eens op het forum naar onze beroepen... ;-)

Dus: gewoon die gaatjes in de kop van het spaanplaat uitboren (bijvoorbeeld 6 mm) en er proppen in lijmen met gewone witte houtlijm. Opnieuw de gaatjes voor de schroefjes voorboren en de zaak weer vastschroeven.

Werken met lucifers is je reinste knoeiwerk en heeft lang niet altijd het gewenste succes. In dergelijke dunne plaat zal het vooral een splijtende werking willen hebben en opnieuw los gaan.

Werken met allerhande High-tech lijmen kan natuurlijk ook, behalve die pur-lijm uiteraard, maar doodgewone witte houtlijm volstaat.

Devosi

Bericht door Devosi » do 6 nov 2008 12:44

Bedankt voor alle reacties en voorstellen .

Voor het scharnier heb ik de uitgerafelde vijsgaten uitgeboord en een 8mm houtdeuvel ingelijmd met gewone houtlijm , waarin ik dan de vijsjes geschroefd heb .

Voor de rollo heb ik gewerkt met een hollewand-plug .

Alles lijkt nu muurvast te zitten .

Of alles vast blijft zitten , zal pas volgend jaar blijken , want nu gaat de caravan naar de berging voor z'n winterslaap .

Terwijl ik toch de schroevendraaier in de hand had , heb ik alle vijsjes die ik zag , eens aangespannen en ik heb moeten vaststellen dat zeker 25% van alle vijsjes los zitten en niet meer aan te spannen zijn . Ik vrees dat ik dus binnenkort nog zal mogen boren en lijmen .

Op dat vlak valt de kwaliteit van de bevestigingen zéér sterk tegen !! In het vlaams noemen we zo iets "bricolage" .

Ik weet dat de Camper de instapper is in het Dethleffs-gamma , maar toch ben ik een beetje teleur gesteld . Misschien is onze caravan op een maandag gemaakt ?

Groetjes ,

ivan

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Bericht door Rob450 » vr 7 nov 2008 17:26

Ik had een soortgelijke ervaring met een nieuw gekochte Camper. Gedurende de (gelukkig) verlengde garantie periode mocht de dealer dit de eerste jaren oplossen daarna kon ik zelf aan de slag. Na vijf jaar heb ik hem maar snel ingeruild.

Rob.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » vr 7 nov 2008 19:38

Ik hou het niet langer Devosi. Ik moet het weten. :lol:

WAT ZIJN VIJSJES en WAT IS EEN BRICOLAGE :cry:

Derbyke

Bericht door Derbyke » vr 7 nov 2008 20:59

"Vijsjes" zijn schroefjes en "bricolage" afkomstig uit het frans betekent geknutsel :wink:

BBreed

losse schroefjes/vijsjes.

Bericht door BBreed » ma 10 nov 2008 13:01

Hoe het komt dat meer als de helft van de vijsjes/schroefjes géén houvast meer hebben in een caravan kwam pijnlijk duidelijk aan het licht na een bezoek aan een caravanfabriek in België (ja dezelfde die vorig jaar failiet is gegaan)
Alle werkzaamheden aan een caravan wordt uitgevoerd door personeel met maar 1 stuks gereedschap. Een ovemaatse veel te zwaar uitgevoerde schroeftol maar wel met een héél klein bitje.
Met veel geweld worden alle schroeven/vijsjes in de dunne wandjes en andere bevestigingsplaatsen vastgedraaid. Door de overdimensionering van deze schroeftollen voor het indraaien van kleine schroefjes worden deze met een véél te hoge snelheid in het bevestigingsmateriaal gedraaid waardoor je niet meer voelt wanneer je moet stoppen (hetgeen je met een handschroevendraaien wel ondervindt.) Hierdoor is zeker 50 tot 60 % van alle kleine schroefjes dol gedraaid. Gelet op de gelijke fabrikage methodes bij andere fabrieken neem ik aan dat bij andere merken dit fenomeen zich ook voor kan doen. :shock:

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 10 nov 2008 16:12

Dat zou maar zo de oorzaak kunnen zijn.
Overigens is het best mogelijk, om alles met 1 goede boor-schroevedraaier te doen.

Een goede schroeftol heeft een instelbare slipkoppeling, waar je het maximum koppel kunt instellen.

Maar dat moet je dan ook wel doen, natuurlijk. :cry:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BDoets

Bericht door BDoets » ma 10 nov 2008 19:37

Derbyke schreef:"bricolage" afkomstig uit het frans betekent geknutsel :wink:
Het concern "mr. Bricolage" is zeg maar de Franse Gamma. Bricolage is gewoon Frans voor zelfdoen - dat heeft niet de negatieve bijbetekenis van "geknutsel"...

Bart

Derbyke

Bericht door Derbyke » ma 10 nov 2008 20:00

In de betekenis zoals Devosi het hierboven vermeld is ook niet positief bedoeld :wink:

En btw, de franse taal moet je mij niet leren :roll:

BDoets

Bericht door BDoets » ma 10 nov 2008 20:19

Nee; vandaar dat ik even uitlegde dat de oorspronkelijke betekenis van het woord niet negatief is. Ook al is dat in het Vlaams dan wél zo...
Bij ons is "knutselen" ook niet negatief en "geknutsel" wél...

Ik zag de verbaasde gezichten van CaravanForummers al voor me als ze in Frankrijk zo'n enorm pand van Meneer Geknutsel zagen... :D

Bart

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » ma 10 nov 2008 20:24

Bart, de woorden "bricoleren" "bricolage" bricoleur" zijn in Vlaanderen overgenomen uit het Frans én hebben een eerder negatieve betekenis gekregen.
Je kan die niet meer exact vertalen.

Koen

Edit : blijkbaar geschreven als jij aan het posten was :wink:

BDoets

Bericht door BDoets » ma 10 nov 2008 20:35

Op een ander forum waar ik ook aktief ben (modelbouwforum.nl) zitten ook Nederlanders en Belgen door elkaar, en daar loopt een draadje over de verschillen & overeenkomsten in taal en gewoontes... dat is best heel leuk!

Bart

Plaats reactie

Terug naar “Campers”