Constructie kunststof dak.

Alles wat betrekking heeft op campers
Plaats reactie
Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Constructie kunststof dak.

Bericht door Diny » zo 13 nov 2016 15:13

Bij een vochtmeting door Smits in Ede sloeg de meter uit toen hij op de bekleding van het kunststof dak (polyester) geduwd werd.
Totale 'verassing' want er was geen spoortje vocht te voelen en er waren ook geen kringen, iets wat bij eerdere lekkages duidelijk wel zo was.
Inspectie van de kitnaden leverde niets op en ze kunnen de uitslag bij Smits ook niet verklaren.

Omdat de tip om te kijken met een magneet of er stalen elementen in de constructie zitten nog niet is uitgevoerd en dat nog even kan duren de vraag: worden kunststof constructies ondersteund door metalen frames of iets dergelijks?
Metaal geeft ook een behoorlijke uitslag bij een vochtmeter, vandaar de vraag.
Biod Ede was niet te bereiken. Die maken complete kunststof caravans, dus die weten er vast ook wel van.
Maar het zou me niet verbazen als hier de kennis ook zit!

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door henry12 » zo 13 nov 2016 15:47

RE.gif
Of er staal in zit kan ik je geen antwoord op geven , maar als dit zo zou zijn had je met eerdere metingen toch ook al last moeten hebben hier van .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door JPGeetje » zo 13 nov 2016 16:33

Er vanuit gaande dat de controleur de juiste meetapparatuur gebruikte, (Diëlektrisch) lijkt mij dit makkelijk te omzeilen.
Metaal in het meetveld zal bij deze meetwijze inderdaad de meting beïnvloeden.
Een spijker of schroef in het meetveld gooit roet in het eten.
Door rond om dat vlak heen te meten ligt het meetveld al snel buiten dat metaal.
Vocht, ook als die schroef/spijker de oorzaak is, zal snel uitvloeien waardoor er rond omheen ook uitslag zal zijn.
De diëlecktrische meter kun je makkelijk herkennen aan de "meetkop", meestal in de vorm van een ronde bol op een steeltje.
Het zijn dus niet die meters met die 2 pennetjes die je in het materiaal dient te steken, die zijn niet handig in een caravan [sintscratch.gif]
Zie ook dit topic.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Diny » zo 13 nov 2016 20:14

@ Henry 12,
Bij eerdere metingen werd verteld dat je in stof niet kunt meten. De meter is daarvoor niet geschikt.
In principe klopt dat volgens degene die de laatste keer gemeten heeft, maar de meting geeft een indicatie.
Het genoemde bedrijf heeft eerder nooit gemeten, omdat de vorige lekkages onder de garantie vielen en bij een ander bedrijf zijn behandeld.

@ Jan,
Er is een goede vochtmeter gebruikt, voor zover ik dat kan beoordelen. Vochtmeters zijn hier al eerder langs gekomen en dit is een peperduur ding als ik het goed gezien heb.
Niet iets met pinnetjes.
De grootste uitslag was in het midden van het cabinedak. Hoe meer naar de kant, hoe minder de uitslag tot helemaal normaal.
Het zou me niet verbazen als er elektriciteitsdraden lopen, omdat er eerder iets geknikt zat dus geen stroom doorgaaf. Of dat soort zaken van invloed kan zijn?
In de buurt van het cabinedak zitten alleen schroeven in de verbinding met het woongedeelte. Die zijn allemaal vervangen door schroeven van rvs volgens degenen die hem destijds onder garantie hebben gerepareerd.

Vreemd genoeg zegt mijn gevoel :roll: me dat het iets anders moet zijn dan vocht. Er is gewoon niets te zien of te voelen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Ab » ma 14 nov 2016 08:45

Er zit in ieder geval geen staal in een Biod.
Polyester daken worden in een omgekeerde mal gelamineerd. Compleet met de nodige versterkingen uit polyester.
Ik weet niet of jullie camper wel een polyester dak heeft. Kan ook ABS of iets dergelijks zijn.
Mogelijk zit er in een camper wel een stalen versterking. Lijkt me wel logisch. Een soort rolkooi om de inzittenden te beschermen bij een onverhoopt ongeval.
Als er wat vocht in het midden van het dak zit lijkt het me meer vocht van binnenuit.
Gewoon condensvocht.
Warme vochtige lucht (water koken) verzamelt zich op het hoogste punt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Diny » ma 14 nov 2016 11:45

RE.gif
Condens! Het zou me, nu je dat oppert, niet verbazen!
Ik heb inderdaad de laatste keren binnen gekookt, wel zoveel mogelijk met het dakluik open, maar bij redelijk windstil weer.
Als de stoffen bekleding vocht aantrekt is daar ruimschoots gelegenheid geweest, omdat de camper de hele maand tot de meting buiten heeft gestaan, juist i.v.m. de meting.
Het hele jaar door veel regen en stortbuien gehad, ook rijdend.
Hoop dat het condensvocht is en danku.gif voor je posting Ab

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Wim Verso » ma 14 nov 2016 12:12

Ik had dat in 2014 in het najaar van september met onze caravan, misschien weten dat jullie dat nog wel weten, toen het condens naast mijn halogeenlampjes naar beneden kwam.
September toen, was nat en we kookten vrijwel steeds binnen.
Omdat dat ook niet te meten was en de caravan monteur niet precies wist wat of de oorzaak was van de lekkage, hebben ze vrijwel de hele beplating van de caravan eraf gehaald om er zeker van te zijn waar de lekkage zat.
Er werd geen lekkage gevonden, wel condensvorming de zogenaamde koude brug.
Omdat er niet het goede materiaal is gebruikt af fabriek, hebben ze dat vernieuwd en inplaats van Halogeen, led lampjes erin gezet.

Daarna geen problemen meer gehad met de condens.
Laatst gewijzigd door Wim Verso op ma 14 nov 2016 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Diny » ma 14 nov 2016 12:20

RE.gif
Nu je het aanhaalt: ik herinner me idd dat je dat probleem had. Fijn ook dat het is opgelost!
Camper staat weer in de stalling, met de nodige, ik durf het amper te bekennen [sintoren.gif] vochtvreters.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Knaus440 » ma 14 nov 2016 15:28

Diny,
Ken je http://www.camperforum.nl/ ?
In de tijd dat wij een camper hadden heb ik daar veel informatie weg kunnen halen.
Koudebrug lijkt aannemelijk.
Een ander punt:
De RVS schroeven, zitten die in aluminium beplating? Of in staal?
RVS kan alurot veroorzaken.
Bij onze camper hadden ze op de aluminium dakbeplating een dakdrager geplaatst.
Met RVS schroeven vastgezet.
Dat was bij een vorige eigenaar gebeurd.
Bij ons dus dak lekkage door de groter "gegroeide" gaten rondom deze schroeven en bout/moeren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Diny » ma 14 nov 2016 16:51

Hallo Knaus,
De vraag die ik hier stelde heb ik ook op het camperforum gesteld. Daar werd een onderzoek met een magneet aangeraden.
Daar had niemand het over condens.
Die schroeven ............... daar vraag je me wat!
Bij het vorige bedrijf waar de lekkages werden behandeld werd gezegd, dat er roestende schroeven waren vervangen door rvs exemplaren.
Dat is voor zoete koek aangenomen :oops:
We hopen dat het condens is, meest plausibele verklaring.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Ab » ma 14 nov 2016 17:03

Ik weet het bijna zeker.
Ik ga ervan uit dat het dak een beetje bol loopt.
Lekkage op het hoogste punt is bijna onmogelijk.
Of het zou vlakbij een dakraam moeten zitten, die ramen zijn erin gekit.
De kit kan op termijn gaan uitdrogen en lekken.
Maar dan nog..water loopt naar beneden.
Ik heb het nog nooit omhoog zien lopen.
Dan zou er ook vocht gemeten zijn bij de aansluiting polyester dak en zijwanden, als er echt lekkage zou zijn.
Niet alleen in het midden van het dak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Hobby Linka » ma 14 nov 2016 17:11

Diny schreef: met de nodige, ik durf het amper te bekennen [sintoren.gif] vochtvreters.
Gelukkig geef je het zelf al aan. Niet een goede keuze.

In de periode dat de camper in de stalling staat zal de binnen / buiten temperatuur nagenoeg gelijk zijn. De kans op condens is dan nihil. Als ik de caravan uit de stalling haal is alles droog. Gewoon de kachel aan en ventileren. Dan zal het beetje mogelijke condens vocht zo verdwenen zijn. En dan heb ik de nadruk op ventileren. Met alleen verwarmen kan het vocht er niet uit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door cadance » ma 14 nov 2016 17:13

Ab sorry maar bij capillaire werking kan water omhoog kruipen en dat is bij een caravan niet denk beeldig
En dan kan dan ook nog versterkt worden met wind.
Maar ok. het blijft moeilijk om dat van achter de PC te bekijken.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Diny » ma 14 nov 2016 18:48

André, nu interpreteer je mijn opmerking toch niet helemaal goed whistle.gif
De voor- en tegenstanders zijn bekend, dussssss............ C div_peep.gif druk ik mijn snor!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Hobby Linka » ma 14 nov 2016 20:09

RE.gif

Als jij vindt dat je vochtvreters moet plaatsen moet je dat vooral doen. Het is jullie camper.

Ik ben van mening dat vochtvreters juist vocht aantrekken. Daar zijn ze namelijk voor gemaakt. De tijd zal het leren, hopelijk zonder schade.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Diny » za 8 apr 2017 16:08

Een maand geleden de camper uit de winterverpakking gehaald en de dakbekleding bovenin de cabine zag er gaaf uit.
Geen kring te bekennen.
Zoals al verondersteld werd is het dus inderdaad condens geweest.
Ook na een weekend met heel veel regen buiten gestaan te hebben is er geen kringetje te zien.
Hele opluchting thumbup.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Constructie kunststof dak.

Bericht door Nimma » za 8 apr 2017 19:07

Mooi aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Campers”