van Camper naar Caravan

Alles wat betrekking heeft op campers
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Micky » vr 2 sep 2016 00:25

RE.gif

aan een caravan kan dezelfde uitdraai luifel als aan een camper, daar zie ik geen voordeel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cor63
Ban
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 17 feb 2016 21:27

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Cor63 » vr 2 sep 2016 00:52

RE.gif

Heeft een Camper ook een normale voortent dan ?
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Micky » vr 2 sep 2016 01:22

RE.gif
Cor63 schreef:Een mooie Camper lijkt mijn ook wel wat,vooral als je wat ouder wordt,gaat dat gesleep en het opzetten van de voortent op den duur ook niet meer.
Gewoon even de luifel uitdraaien en klaar.
Dit "voordeel" van een camper wat jij noemt, daar doel ik op knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door arnovariante » vr 2 sep 2016 08:12

Als ik alleen maar kijk naar 90% van de camperplaatsen langs de Rijn weet ik genoeg.
Daar wil ik nog niet dood gevonden worden!
Vooral de Camperplaats in Andernach vind ik afschrikwekkend!
Een stuk of 80 tot 100 ( in het hoogseizoen) van die apparaten bij elkaar gepropt zo dicht op elkaar dat er net een stoel met tafel tussen kan staan.
En dan hebben er maar een stuk of 15 gelukkigen een plekje direct aan de Rijn, de rest staat midden in de ijzeren jungle van collega's.
De mooiste Camperplaats zie ik in Urmitz aan de Rijn.
Een half ronde cirkel met voldoende plaats om voor je camper te zitten.
Voor de rest is het alleen maar ongemakkelijk, geen vervoer als je op een camping staat.
Een ander groot nadeel vind ik het feit dat je 's avonds moet zitten op dezelfde stoel waar je gedurende de dag ook hebt gezeten tijdens het rijden.
Dan kun je net zo goed vrachtwagen chauffeur worden, en het is bekend hoe ik daarover denk?
De prijs: er werd eerder gesteld dat je voor de prijs van een nieuwe hut + auto ook een nieuwe gelijkwaardige camper kunt kopen.
Even rekenen:
Huidige hut kost iets van €K25 nieuw, een auto erbij (Vivaro €K28) zeg €K45/50
Dan heb je het over €K70/75 voor de combi, nieuw.
Daar kun je best een leuke camper voor kopen.
Maar iemand die €K75 uitgeeft voor een camper gaat waarschijnlijk niet in een klein goedkoop tweedehandsje rijden als hij thuis is....., dus zal er alsnog een fatsoenlijke auto naast moeten staan.

Ik zeg nooit nooit, maar voorlopig is onze keuze duidelijk.
Ik zie ons nog wel eens een campertje huren voor Schotland/Ierland of zo.
Uiteraard zijn er ook voordelen....., ik zie ze alleen ff niet.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Monster900 » vr 2 sep 2016 09:06

Hier in België zie ik toch ook veel mensen die hun Mobilhome gebruiken als 2de auto om buiten het seizoen gewoon mee te gaan werken. Die hebben iig niet nog eens de extra kost van een extra auto er bij!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Micky » vr 2 sep 2016 10:04

RE.gif

maar bij jullie woont iedereen veel ruimer, waar moet een gemiddelde Nederlander zijn camper parkeren, in de straat mag niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Monster900 » vr 2 sep 2016 10:12

Ik mag mijn "auto" ook niet op straat parkeren.... (lokale wetgeving dat vrachtwagens +3,5t in onze gemeente niet naast de straat mogen staan)
Toch staat hij er.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Micky » vr 2 sep 2016 10:36

RE.gif

gaat hier niet werken, je krijgt een briefje onder je ruitenwisser
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Wim Corduwener » vr 2 sep 2016 11:29

Ik heb op campings gestaan waar campers dezelfde ruimte of plek krijgen als caravans. Meestal worden campers gedirigeerd naar een plek met een verharde ondergrond die meer horizontaal ligt, maar ik heb campers ook gewoon in het gras zien staan. Net zoals je dat met de caravan doet, moet je de campings wel een beetje uitzoeken.
Hebben campers dan een voortent? Je kunt het net zo uitgebreid maken als jezelf wilt; aan een luifel kun je ook zijpanden hangen en dan heb je ook een voortent. Je hebt ook voortenten die je naast je camper kunt opzetten.
Als je niet teveel geld wilt uitgeven aan een camper, dan is er best wat behoorlijks te vinden. Maar als je een oudere camper koopt moet je wèl handig zijn en sleutelen moet een soort hobby worden.
Een nadeel van veel campers vind ik dat ze meestal zijn gebouwd op het chassis van een bestelwagen. Omdat campers breder worden gebouwd dan het onderstel krijg je een rare verhouding van de spoorbreedte. Als campers zouden worden gebouwd met minder overhang aan de achterkant en meer overhang aan de voorkant, dan krijg je volgens mij een veel betere verhouding en veel betere rijeigenschappen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Diny » vr 2 sep 2016 17:53

Best leuk om als camperende caravanner de verhalen in dit draadje te lezen :lol:

We zijn net weer een dagje thuis, ik heb de camper naar de stalling gebracht en vond het weer leuk om even achter het stuur te kruipen.
Hoewel ik best een leuk gewoon autootje tot mijn beschikking heb, een Saab 9.5 Aero is prettig speelgoed, is het rijden met een camper een stuk interessanter. Je zit lekker hoog en zoeft met een mooi gangetje over de snelweg.
Geen mens die je beticht van aso-rijgedrag als je zo'n 130 km. per uur rijdt.
Geen kans op een slingerende caravan of eentje die los raakt van de kogel.
Puur genieten!

Natuurlijk heeft ieder vakantieverblijf op wielen voor- en nadelen.

Je maakt op een zeker moment een keuze en bevalt die: thumbup.gif
Kom je tot de conclusie dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt: verkopen de handel. Zo simpel is dat.

Tot nu toe waren we op elke camping welkom, ook als we een caravanplaats wilden.
Er wordt bij het inschrijven meestal gevraagd of we van plan zijn iedere dag de camper van de plaats te halen, want dan heeft de beheerder -begrijpelijk- liever dat we op een camperplek gaan staan.
Gaan campingbazen campers weigeren, dan snijden ze in eigen vlees.
De branchevereniging verzet zich meestal ook tegen initiatieven van gemeenten om camperplaatsen in te richten omdat ze bang zijn voor broodroof.

Ik vind dat we als caravanners en camperaars gebroederlijk met elkaar onze vakantiefeestjes kunnen genieten.
Tot nu toe is dat ons aardig gelukt knipoog.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Daphne » vr 2 sep 2016 18:06

RE.gif

Jullie zijn caravannende camperaars niet camperende caravanners whistle.gif mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door wolf » vr 2 sep 2016 18:41

10j. gekampeerd met camper, leve ons caravanneke!
Uiteindelijk zag ik maar 1 voordeel meer aan een camper: je kan er een aanhanger aanhangen met boot oid.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Monster900 » vr 2 sep 2016 18:57

RE.gif

Wat dat betreft zouden ze treintjes moeten toelaten, zoals met kermis- landbouwvoertuigen (of tegenwoordig die road-trains)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 3 sep 2016 17:27

Er word hier ergens geschreven dat een voordeel van een camper is dat ze sneller zouden gaan, vind ik nogal meevallen....en de meeste kunnen niet klimmen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Wim Corduwener » za 3 sep 2016 19:51

Ik denk dat diegene die dat heeft geschreven er niet bij heeft gezet: “afhankelijk van het vermogen van de camper”.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » za 3 sep 2016 23:10

Er is ook nog een tussenvorm.
Daar heb ik een jaartje of 15 mee rondgereden.
Een pick-up truck met een camper unit erop.
Aan de trekhaak een boottrailer..
In de boot een motorfiets. (Enduro)
Meestal bleven we 3 weken in Joegoslavie/Kroatië op dezelfde camping.
De unit liet ik op de grond zakken. Een voortent en een achtertent eraan.
Bootje voor de deur..motorfiets eruit, auto ook beschikbaar.
Inu die tijd, met 3 tieners mee was het voor ons de meest ideale oplossing.
Soms gingen we ook alleen met de auto en gemonteerde unit weg.
Het ding was volledig selfsupporting inclusief douche enz.
Ik bouwde die dingen zelf.
Er was echter geen grote markt voor, dus ben ik daar na een paar jaar weer mee gestopt.
Gek eigenlijk, ik vond het ideaal.
Misschien te weinig pick-up trucks in die jaren in NL of te weinig mensen die daar mee willen rijden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Jacques Bakker » zo 1 sep 2019 21:09

Ik beken. Mijn caravan verkocht en jazeker een camper gekocht. Na jaren het plezier van de caravan te hebben gehad stappen we over. Zo heeft ieder zijn eigen beweegredenen om of te genieten van zijn tent, vouwwagen, caravan of camper. Onze voornaamste reden is dat je vlot je boeltje op orde hebt bij aankomst en vrij vlot weer naar een volgende bestemming kunt gaan. Heb heel veel (en met plezier) deze site bezocht en heel veel opgestoken van de grote kennis binnen dit forum. Toen ik dit item bezocht omdat de focus nu is verschoven van een caravan naar een camper schrok ik van die reacties voor wat betreft de eigenaren van campers en hun gedrag. Weggezet als poenerig, te zuinig om op een camping te gaan staan en nog veel meer. En natuurlijk heeft een camper ook zijn nadelen t.o.v. een caravan.
Maar de tendens van een aantal reacties hebben denk ik toch met afgunst te maken. Kom regelmatig dure auto's met een kostbare caravan op de camping tegen die niets onderdoen voor de prijs van een gemiddelde camper. Mijn gedrag als eigenaar van een bescheiden camper niet zal veranderen. Blijf graag komen op campings waar het vaak heel gezellig is en ja mijn broodje zal ik op de fiets moeten halen. Mocht dit niet lukken en moet de camper gebruiken, dan vraag toch aan mijn aardige buren onze plaats te bewaken, zodat er niet iemand met een caravan erop gaat staan.(Grapje hoor)mocht dat niet lukken dan zet ik mijn hond in.
Ik wens jullie allemaal na hopelijk een mooi seizoen een mooie winterslaap toe, waar je al vast plannen kunt gaan maken waar je volgend jaar met wat voor middel dan ook naar toe wilt.
Met een hartelijke groet,
Jacques
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door PD » zo 1 sep 2019 22:05

RE.gif
Don't make me laugh whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » zo 1 sep 2019 22:29

Waar slaat dat nu weer op? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Micky » zo 1 sep 2019 22:32

scratch.gif

ik begrijp hier niets van en ben toch een regelmatige bezoeker van dit forum :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Niels83 » ma 2 sep 2019 01:12

paar keer met de camper van mijn vader weggeweest. toen een uitkomst omdat het voorjaar met een tent niet perse comfortabel is.

maar ik gedraag me als kampeerder dus her en der een weekje staan of zo. dan komt het moment dat je boodschappen moet doen vroeg of laat een keer. wij wielrende toen nog veel, dus veel kon op de fiets maar paar flessen cola, water en de rest meenemen was geen succes.

terug komen met je camper en precies weergoed zetten omdat je de vorige keer lekker waterpas stond was geen succes.

als ik ooit maanden door europa ga trekken dan is een camper/busje handig. maar zolang ik kampeer zoals nu zie ik me eerder terug gaan naar een tent dan in camper.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » ma 2 sep 2019 08:54

Het heeft denk ik ook heel veel met leeftijd en gezinssamenstelling te maken.
Onze kampeergeschiedenis: 3 jaar met bootje en tent.
Daarna 15 jaar met afzetunit, tentjes en grotere boot.
Daarna 15 jaar met caravans. Kinderen namen de boot mee, en gingen zelfstandig op vakantie. Altijd Kroatië, paradijs voor bootjes.
Nu al 2 jaar een camper.
Gewoon omdat we nu veel meer vrije tijd hebben en meer weg zijn dan thuis. En heel veel van Europa willen ontdekken. Dit seizoen hebben we 15 verschillende landen bezocht geloof ik.
De auto missen we totaal niet op onze reizen.
Dat had ik eigenlijk wel verwacht, maar is niet of nauwelijks het geval.
Inkopen doen we onderweg als het nodig is, bij grotere supermarkten met grote parkeerterreinen.
Overnachten doen we op campings, camperplaatsen, en soms gewoon ergens aan zee of in de natuur. Net hoe het uitkomt. Soms ook bij een restaurant of hotel als het wat te gezellig geworden is na het eten. Dan kunnen we ook meteen daar ontbijten de volgende morgen.
Terug naar caravan? Zeg nooit nooit.
Kamperen is ons doel.
Het kampeermiddel is minder belangrijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Knaus440 » ma 2 sep 2019 10:24

Precies, kamperen is het doel. We reizen inmiddels al weer 10 jaar met de caravan. Daarvoor 8 jaar met een camper.
Beidenhebben hun eigenheid en mogelijkheden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Gemineye » ma 2 sep 2019 10:54

Ik heb heel eerlijk gezegd nog nooit iets meegekregen van afgunst of wat dan ook tussen camperaars en caravanners, zelfs niet op dit forum. Ik heb op campings ook nooit iets van verschillende fronten gevoeld. Ik voel dat zelf ook niet zo. Je hebt kleine caravans, grote caravans, oudere caravans, nieuwe caravans, goedkope caravans en heeeele dure. Dan heb je vouwwagens, tenten, campers in eveneens allerlei soorten en maten. Elk met zijn voor en nadelen en iedere eigenaar heeft zijn eigen keuzes gemaakt waar hij zich prettig bij voelt. En dat komt dan allemaal samen op campings, en dan delen ze elk op hun eigen manier de liefde voor kamperen. Om dat nou in allerlei kampen in te gaan delen? weenie.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Diny » ma 2 sep 2019 10:59

@ Jaques Bakker,
Van Feeling 470 naar een camper.
6 jaar geleden deden we exact het zelfde en het camperen beviel super goed thumbup.gif
De auto misten we zelden.
De ene keer dat ik me heug is, toen we in La Fouly in Zwitserland stonden.
Een kleine supermarkt bood weinig variatie in groenten maar de enige weg naar en van een grotere plaats ging langs diepe ravijnen :( Zweet in de handjes en hartkloppingen.
Niks voor mij en een van de redenen waarom we de camper verkocht hebben.

Wij hebben ons altijd welkom gevoeld op campings.

De camperstouwplaatsen hebben we links laten liggen. Wel een enkele keer op een camperplaats gestaan en die deed absoluut niet onder voor een camping, ergo, sanitair en grootte van de plaatsen was aanzienlijk aantrekkelijker dan die op een gemiddelde camping.

Geniet van je camper en leg kritische geluiden naast je neer zwaaien.gif

Bij ons: Feeling 470 naar Bűrstner.
Bij jullie: Feeling 470 naar .....?

Plaats reactie

Terug naar “Campers”