Misschien toch een vouwwagen

Alles wat betrekking heeft op vouwwagens
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Wim Corduwener » za 17 aug 2013 20:04

Volgens mij zitten er op dit forum alleen maar hele nette mensen die zich strikt aan de verkeersregels houden. Echt!

NB: ik las net even terug en ontdekte dat ik de term tentwagen gebruikte. Ik kon even niet op vouwwagen komen. Het was in elk geval niet mijn bedoeling om een denigrerende toon te zetten ten opzichte van de vouwwagen.
Laatst gewijzigd door Wim Corduwener op za 17 aug 2013 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door blefke » za 17 aug 2013 20:10

RE.gif
Dank u voor het compliment
blefke

susannevdw

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door susannevdw » zo 18 aug 2013 13:22

Wij hebben onze splinter nieuwe aart kok zambezi na 1 weekend ingeruild!
Het nat opbergen als het heeft geregend of in de regen opzetten en je bent echt wel een tijd bezig om alles op te zetten, en in te vouwen heeft ons besloten om toch voor een caravan te kiezen.
Een caravan pak je sneller ook als het weer wat minder is en is absoluut praktischer!
Het was een duur grapje, maar geen moment spijt gehad om voor een caravan te kiezen!! :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Ab » zo 18 aug 2013 13:42

Cadillacfreak schreef:Bedankt voor de vele reakties en tips.

En douchen is al helemaal niet handig in een caravan, begreep ik (?).
En hoe makkelijk is het om in het hoogseizoen op de bonnefooi te reizen in Europa? Welke landen zijn moeilijker om een leuk plekje te vinden en welke makkelijker? Of vindt je altijd wel ergens een plek?
Douchen in een caravan kan handig zijn..maar je moet dan heel veel water sjouwen. Handiger is het water laten waar het is..nl in het douchegebouw, en daar even heen te lopen. :wink:
Hoe makkelijk is het in het hoogseizoen op de bonnefooi reizen ? Gewoon geen probleem. Wij hebben afgelopen vakantie 10 campings bezocht, in Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, en Kroatië.
Meestal wisten we 's morgens niet, waar we 's middags terecht zouden komen, alleen globaal een richting of streek.
Een gouden regel hierbij is echter wel: nooit later dan 2 of uiterlijk 3 uur in de middag aankomen. Een paar uur later kan het verschil maken van voldoende plek, of vol.

Logischerwijs kan het echter bij bepaalde heel populaire plaatsen/campings wat lastiger worden. Maar zelfs dan lukt het meestal nog wel.

Succes met de trekhaak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Knaus440 » zo 18 aug 2013 14:32

We hebben een jaar of 10 gecampeerd met de vouwwagen.
Eerst een oude Walker, en daarna een Alpen Kreuzer.
Het opzetten, en ook weer inklappen, planden we gewoon een uur voor.
Het was inderdaad even plannen soms met het weer.
Voor de deur inpakken soms een dag ervoor, soms ochtend, soms middag of avond.
Hing van wel/geen regen af.
Op de vakanties hebben we ook wel eens nat uit of in moeten pakken.
Wanneer het hoosde bij het opzetten, wachten we een uurtje totdat het droog was of minder regende.
Maar dan altijd een dag erna de tijd uit kunnen zetten en laten drogen.
Ook wanneer we terug kwamen van de vakantie en de vouwwagen voor de deur stond.
Eigenlijk hebben we nooit echt last gehad met regen en/of drijfnatte tent/voortent van de vouwwagen.
We hebben gekozen voor een caravan omdat we nu wat sneller in kunnen pakken en alles een vaste plek in de kasten heeft.

Wanneer je een "snelle" vouwwagen wilt moet je gaan kijken naar een Holtcamper.
Niet goedkoop, maar wel erg goed en uitgedacht!
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Jan van Vijven » zo 18 aug 2013 15:14

Hard rijden zou voor mij ook een overweging kunnen zijn, maar dan zou ik een tent nemen.
Een vouwwagen is vlees noch vis, geen caravan en geen tent maar wel de zelfde ongemakken zoals eerder genoemd.
Of het nu mag of niet: met een vouwwagen kun je harder rijden als met een caravan, maar of die 20 km verschil het waard zijn...

Wij "vlogen" vroeger met een tent en toiletemmer over s,heren wegen (en daar was niets mis mee) maar toch blijven we nu aan de hut sleuren , veel comfortabeler thumbup.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RobB

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RobB » zo 18 aug 2013 16:24

Iedereen heeft zo zijn eisen voor het meest ideale kampeermiddel. Wij zijn na vele jaren caravannen overgestapt op een vouwwagen. De bezwaren die hierboven genoemd worden herken ik niet maar misschien ben ik niet zo veeleisend.
Wat ik wel als voordeel zie is het veel rustiger rijden (ook al is de snelheid idd hoger) en minder brandstofverbruik. Met de caravan reed ik maximaal 800km op een dag, met de vouwwagen is 1100 prima te doen (zeker in Frankrijk).
Verder hebben de vouwwagens tegenwoordig ook een lattenbodem als bed (luchtbedden ken ik niet) en is een portapotti als toilet bijna gelijk aan die in een caravan. En juist in de zuidelijke warme landen (waar wij dus heen gaan) is een tent comfortabeler, de warmte is snel verdwenen. Een caravan blijft binnen vaak lang warm. Bij korte overnachtingen of weekendjes slapen de kinderen bij ons in de tent (1 ondertent en de ander in de voortent).
En opbouwen/afbreken: meestal staat de hele bende binnen 30 minuten. Nat opvouwen is geen enkel probleem zolang je hem maar binnen 4 dagen weer openvouwt.

Wat ik wel als nadeel gemerkt heb is het wat lastiger inpakken. De vaste spullen zitten wel in de bankkasten en kleding doen we in plastic boxen, maar toch is hier het voordeel van een caravan aanzienlijk.
Al met al, heb ik spijt van de wissel? Zeker niet, misschien had ik het zelfs wel eerder moeten doen.

gaan

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door gaan » zo 18 aug 2013 20:07

Wij hebben na heeeeel veel jaren tentkamperen een vouwwagen gekocht. Een tweedehandse van 650 euro.
De wagen was een 'bouwwagen' (veel ruimte maar duurt een uur of 1-2 voordat je helemaal staat)
Een snel klapper zoals bijvoorbeeld een holtkamper flyer staat misschien in een kwartier.
Scheelt natuurlijk ook heel veel in wat je meesleept.

De ruimte van de vouwwagen was enorm.

Maarrrrrr na een paar weken op de camping in Nederland in een enorme hoosbui de boel moeten inklappen.
De volgende dag stond de wagen op MP.
Drie dagen later stond een caravan op de stoep.
Ook de caravan was een oude om eerst uit te proberen of het wel wat voor ons was. En om er achter te komen wat je nu mist en overbodig vind.

Het reizen met de caravan duurt langer maar is ook heel relaxed. Naar zuid Frankrijk is pittig door de bergen met onze Scenic 1.6

Maar daar hebben we dit jaar ook een oplossing voor gevonden. De 31 jaar oude TEC mag bij Nimes in de stalling blijven staan.

En voor Nederland een caravan gekocht die beter voldoet aan de vakanties in Nederland.

Mij tip is ook koop eert eens een voordelige, zijn er echt wel te vinden voor een leuke prijs en die nog prima voldoen.
Het is zuur geld als je een paar duizend euro uitgeeft en na een paar weken erarchter komt dat het toch niet voldoet.
Dan verlies je gauw een hoop geld.

Voyage

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Voyage » ma 19 aug 2013 16:51

Aaaah, een vouwwagen is leuk. Wij zijn onze kampeeravonturen begonnen met een jamet, en ater met een walker sunny. Was een mooie tijd. We hadden zelfs geen stroom. Heel soms mis ik het nog als ik mjn senseo :oops: :oops: aanzet in mijn luxe caravan.

De charme gaat er met een caravan wel een beetje af. Of ik romantiseer te veel, da kan ook :-)

Het nadeel is inderdaad het tentdoek dat altijd nat is.

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Guus 1972 » di 20 aug 2013 12:33

Wij hebben eerst een paar jaar een tent gehad en daarna een paar jaar een vouwwagen (Trigano Odyssee Safari).

Daphne zegt altijd dat je met een vouwwagen net zo hard mag als met een caravan. Op papier heeft ze daar gelijk in, maar in de praktijk rijd ik met een vouwwagen harder door. Daar rijd ik 100 km/u mee, terwijl ik dat met een caravan niet zal doen.

Ab zegt dat het sneller vertrekken met de caravan de snelheidswinst van de vouwwagen meer dan compenseert. Ik denk dat je uiteindelijk net zo snel bent.

Wij hadden de vouwwagen gekocht, omdat we hoopten dat we sneller op konden breken bij een tussenovernachting of bij een laatste overnachting voor een lange reis terug. Helaas bleek dat best wel tegen te vallen. Zo moest ik altijd wachten met de fietsen opladen totdat we helemaal klaar waren. Ook de (zware) keuken kon er pas op als we klaar waren. De koelkast ging altijd pas op het laatst. Droog of nat inklappen was ook altijd een thema. Een vooruitgang ten opzichte van de tent was wel dat we nu meer ruimte hadden met slecht weer.

Met de caravan heb ik afgelopen zomer alvast de avond er voor de fietsen er op gezet en waren we nog vrij snel weg. Ik kon dit maal de avond er voor al de watertank en -leidingen leeg maken en de vuilwaterslang opruimen. Hoefde alleen nog stroom, gas en toilet op te ruimen. Ook de voortent en -tapijt hadden we allemaal al ingepakt, net als bijna alle stoelen. En verder vind ik de caravan comfortabeler met slecht weer en gebruiken we hem ook in voor- en naseizoen: ons kampeerseizoen is verlengd.

Maar het klopt wat Voyage schrijft: het was ook leuk en het had zeker zijn charme. Soms zwijmel ik nog wel even bij een mooie Combicamp of een De Waard.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Daphne » di 20 aug 2013 15:36

Guus 1972 schreef:Daphne zegt altijd dat je met een vouwwagen net zo hard mag als met een caravan. Op papier heeft ze daar gelijk in, maar in de praktijk rijd ik met een vouwwagen harder door. Daar rijd ik 100 km/u mee, terwijl ik dat met een caravan niet zal doen.
Daphne zegt..... het is de wet die dat zegt hoor. :wink: Die maakt geen onderscheid tussen een gewone aanhanger, vouwwagen of caravan.

Dan ben je een van de weinigen die 100 km/pu rijdt met een vouwwagen. Wij rijden 100 km/pu met een caravan en dan worden we altijd nog dik ingehaald door auto's met vouwwagens. Ik vraag me dan altijd af of het bekeuringen regent bij vouwwagenbezitters.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Jan van Vijven » di 20 aug 2013 15:49

Mocht je geen budget probleem probleem hebben dan is dit: http://www.ysin.co.uk/ misschien iets.
Wij zijn ooit bij mensen met zo,n ding op de koffie geweest, in een woord geweldig. Was wel de meest luxe met electrisch opklappen een mover enz.

@Daphne,
Zijn jullie dat die altijd voor in de file rijden? mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op di 20 aug 2013 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Kingpin1966 » di 20 aug 2013 15:51

@ Daphne

Daar hebben de vouwwagenfabrikanten zelf een beetje schuld aan.
Vroeger had je banden daarmee mocht je, en kon je ook, niet harder dan 80 km/h rijden anders dan werden ze kokend heet en klapten ze.
Tegenwoordig zitten er onder een vouwwagen dezelfde banden als onder een auto, en dan denkt men er ook net zo hard mee te mogen rijden. :wink:
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Guus 1972 » di 20 aug 2013 16:29

Daphne schreef: Wij rijden 100 km/pu met een caravan en dan worden we altijd nog dik ingehaald door auto's met vouwwagens.
Ik ben weer gerust gesteld: wij deden het toch nog best wel netjes dan mrgreen.gif. Ik rij dan weer geen 100 met de caravan :wink:. Ik rijd met mijn caravan vooraan in de file met 85-90 km/u.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

RobB

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RobB » di 20 aug 2013 18:56

Daphne schreef: Wij rijden 100 km/pu met een caravan en dan worden we altijd nog dik ingehaald door auto's met vouwwagens. ...

Sorry. :oops:

Maar vergeet niet dat een vouwwagen veel minder last heeft van zijwind en rijwind van vrachtwagens.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 20 aug 2013 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Daphne » di 20 aug 2013 22:29

RE.gif
Dat snap ik ook wel. Maar het mag niet, dat is mijn punt. Normaal staan we hier met z'n allen op ons kop als er verkeersregels worden overtreden, want oei, oei, oei, zonder tempo 100 sticker toch 100 durven rijden in Duitsland.
Van mij mogen ze gerust harder rijden, maar een waarschuwing is toch wel op z'n plaats dat je met een vouwwagen dezelfde wettelijke beperkingen hebt wat snelheid betreft. En wie het risico wil nemen, be my guest whistle.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RogerS » wo 21 aug 2013 07:50

Jan van Vijven schreef:Mocht je geen budget probleem probleem hebben dan is dit: http://www.ysin.co.uk/ misschien iets.
Wij zijn ooit bij mensen met zo,n ding op de koffie geweest, in een woord geweldig. Was wel de meest luxe met electrisch opklappen een mover enz.
Hi Jan, deze vouwwagen is helaas niet geschikt omdat die ruimschoots zwaarder is dan 750 kg. En de beperking van 750 kg had/heeft Cadillacfreak omdat hij geen trekhaak kan vinden met het juiste type goedkeuring...

Maar inderdaad de mooiste vouwwagen die ik ooit gezien heb (op de beurs in Düsseldorf).
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Daphne » wo 21 aug 2013 12:51

Ondanks alle argumenten die worden gegeven hoeveel handiger een caravan is, voor Cadillacfreak is een vouwwagen een hele mooie oplossing voor het probleem dat er maar 750 kg mag worden getrokken. En voor een gezin van 5 personen is het zoeken naar een geschikte caravan die max 750 kg mag wegen hetzelfde als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Er zijn tegenwoordig zoveel mooie snel opzetbare vouwwagens, voor een redelijke prijs. Keuze genoeg zou ik zeggen. Zelf ben ik wel gecharmeerd van Aart Kok vouwwagens.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door wolf » wo 21 aug 2013 20:50

RE.gif ik ga hier nog veel bijleren.
Vanaf nu wil ik dus geen enkele Nederlander met een caravan op 't derde rijvak zien hé. :wink:
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Knaus440 » do 22 aug 2013 09:50

RE.gif

Op sommige momenten even een oogje toeknijpen is ook een kwestie van (aan)leren mrgreen.gif :wink:
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Micky » zo 25 aug 2013 23:58

Kingpin1966 schreef:en dan denkt men er ook net zo hard mee te mogen rijden. :wink:
Dat mag in een aantal landen ook :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RobW

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RobW » do 29 aug 2013 20:17

Wij hebben jaren lang met een vouwwagen gekampeerd. Een Jamet Arizona. Een zee van ruimte, maar je bent wel effe druk met opbouwen.
Daar staat wel tegenover dat het heerlijk slapen is in de zeer ruime bedden. (220x165cm)

Nu voor het eerste jaar met de caravan gekampeerd, en ik moet zeggen dat ik het vouwwagentje qua slapen wel een beetje gemist heb.
Ook het opbouwen van caravan/voortent/luifel/zijwanden/slaaptent/etc... neemt toch nog wel 1,5uur in beslag. Maar dit was met de Jamet zeker 2,5uur.
Voordeel is wel dat je de kleding/tandenborstels/koffieapparaat en overige zooi, al een vast plekje heeft. Met de vouwwagen was het altijd zeulen met tassen en opbergkisten. Wat voor ons de doorslag gaf een caravan aan te schaffen is de doorreiscamping. Je kunt gewoon aangekoppeld blijven staan, en hoeft alleen de pootjes uit te draaien en de stekker erin te doen. Ik zie me nog niet die vouwwagen openklappen en 's ochtends weer afbreken. Zeker als je een beetje op tijd weer wil vertrekken.

Kortom, alles heeft zijn voor en tegens. Het minpunt van de caravan(slapen op de staandaard bankkussens) ga ik dit najaar tackelen door een vast bed in te bouwen. 2 lattenbodems van 70x140cm en een goed matras er op.
Kijk nu alweer uit naar de volgende vakantie thumbup.gif

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RogerS » do 29 aug 2013 21:35

RobW schreef:2 lattenbodems van 70x140cm en een goed matras er op.
Oei dat zijn wel erg kleine bedjes.... scratch.gif
Caravanloos. :(

Volvodriver

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Volvodriver » vr 30 aug 2013 10:06

Misschien is een Rapido XL vouwcaravan wat voor TS. De voordelen van een laag gewicht maar op de camping toch een soort van caravan. En ruim genoeg voor 4-5 personen.
Met de mogelijheid van 2 "voor"tenten omdat aan 2 kanten een deur zit.

Hoewel ze al jaaaaaaaren niet meer worden gemaakt worden ze regelmatig voor geschikte prijzen aangeboden op de diverse sites.

RobW

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RobW » vr 30 aug 2013 11:24

RogerS schreef:
RobW schreef:2 lattenbodems van 70x140cm en een goed matras er op.
Oei dat zijn wel erg kleine bedjes.... scratch.gif
Dan word ie inderdaad wel erg klein stom.gif . Laten we dan maar 2 keer 70x200 doen. whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Vouwwagens”