Misschien toch een vouwwagen

Alles wat betrekking heeft op vouwwagens
mvermeer
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 24 nov 2014 13:36
Locatie: Het mooie Limburgse Heuvelland

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door mvermeer » wo 15 jul 2015 14:10

Vliedje schreef:
wolf schreef:
Daphne schreef:Hou er wel rekening mee dat een vouwwagen ook, net als een caravan, gewoon een aanhanger is, waarbij je je moet houden aan maximum snelheden en inhaalverboden.
Hmm, zo'n vouwwagen is hoogstwaarschijnlijk <750kg; ik heb nog nooit ergens snelheidsbeperkingen en/of inhaalverbod gezien voor zo'n aanhanger. scratch.gif
Welk verbodsteken zou dat dan moeten zijn?
.... In Frankrijk mag je 130 km/u, ....
In Frankrijk gelden voor Auto-aanhanger combinaties met een totaal treingewicht onder de 3501 kg inderdaad de snelheden zoals deze ook gelden voor "losse" personen of bestel auto's.
Komt het totaal trein gewicht boven de 3500kg uit dan gelden de volgende snelheden:
50 - binnen de bebouwde kom
80 - buiten de bebouwde kom
90 - Wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken of autosnelwegen
Nissan Qashqai 1.6 dCi Tekna - Kip Greyline 50TDB 1999 - EVO+ Mover

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Guus 1972 » wo 15 jul 2015 15:20

Gumm schreef:Je moet bijna "angstwekkend" hard rijden om een auto/caravancombinatie uren uit te lopen op een dag.
Wij worden gedurende de lange reis vaak ingehaald door steeds dezelfde auto's, busjes met en zonder aanhanger..
Het beoogde "sneller op plaats van bestemming zijn" zou zo in de praktijk best eens tegen vallen...
Dat valt allemaal reuze tegen kan ik wel zeggen. Toen wij onze vouwwagen nog hadden, zijn wij vanuit de Loire met een gemiddelde van 69 km/u naar huis terug komen rijden. Vorig jaar met caravan van en naar de Lot gereden. Het snelste was 75 km/u en en meest langzame op iets van 63 km/u (bergachtig terrein/snelwegheuvels en zoeken naar een tankstation). Dus ik zie daar geen grote verschillen.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door wolf » wo 15 jul 2015 23:16

RE.gif ik heb de Belgische wegcode doorlopen en dit zo direct niet gevonden, maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht. mrgreen.gif
In elk geval ben ik met mijn Berlingo en aanhanger(geen caravan) korter dan 7m.
Met de caravan rijden we nooit op het 3e rijvak.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door primera » wo 15 jul 2015 23:59

Belgie minder dann 3500 kilo totale combinatie dan mag je het maximale snelheid. Dus snelweg 120 km/h. Meer dan 3500 kilo dan maximaal 90 km/h op de snelweg. De rest afhankelijk van de wegen en verkeersborden.

Totale lengte dat weet ik nie te.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door primera » do 16 jul 2015 00:16

Merk op! De maximale snelheid die toegestaan is voor uw aanhangwagen vindt je terug op het COC-attest van je aanhanger, deze bedraagt in België voor een ongeremde aanhangwagen MTM 750kg 100km/u.

http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/

Oeps rijd ik al jaren te hard!

Maximum snelheid in België

Je mag met elk type aanhangwagen/aanhanger:

binnen de bebouwde kom maximaal 50 km/u rijden

buiten de bebouwde kom mag je maximaal 80 km/u (*) rijden

op een autoweg of snelweg mag je maximaal 90 km/u (*) rijden. Deze laatste regel geldt voor alle aanhangers tot 3500 kilogram (inclusief belading). Zwaardere Aanhangwagens mogen niet harder dan 80 km/u (*).

Dat snap ik even weer niet? Dezelfde site. Eerst mag ik ongeremd tot 750 kilo 100 rijden en nu maar 90?

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Thei Luijten » do 16 jul 2015 01:11

Deze vouwwagen die zijn naam echt eer aandoet zag ik vanmiddag op een camping in Mosfellsbær in IJsland. Als je eerst de voorzijde met 2 raampjes en collector opklapt, waarna je de achterzijde opklapt, kun je de 2 zijstukken overeind zetten en alles vastklikken in enkele minuten. Het reservewiel zit achterop. Sorry, ik krijg de voorzijde op mijn tabletje niet verticaal.
Vanmiddag kwam ik toevallig de eigenaar tegen bij een supermarkt en hij (b)leek met twee opgestoken duimen erg enthousiast. Helaas was zijn Engels minder dan mijn IJslands...
Groet,
Thei
Bijlagen
20150715_135217.jpg
20150715_135249.jpg
20150715_135300-2.jpg

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door cedicol » vr 17 jul 2015 17:26

@primera, niets van aantrekken. Wij begrijpen dat hier al jaren niets van. Volgens mij weten onze ministers het zelf niet meer. Voordeel Is dat je sommige boetes door zulke hiaten in de wet soms wel eens omzeilt kunnen worden
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Wie-niets » di 29 mar 2022 18:27

Een oud draadje maar wordt of is de huidige vouwwagen dan toch weer populair om zo te kamperen?
Animo genoeg zo te lezen. En een beetje diversiteit op de Camping niets mis mee toch?

Link
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... -goedkoper

workel

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door workel » di 29 mar 2022 20:21

[re.gif]
Of zou het zo zijn dat er geen nieuwe en gebruikte caravan te koop is en de vouwwagen een alternatief is voor sommigen die de overstap van een tent willen maken?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door moyzo » di 29 mar 2022 20:47

Net zoals een flat tegenwoordig een appartement heet is de naam van de vouwwagen ook veranderd in een trailertent. Vond het wel grappig om te lezen.
Wij zijn ook destijds van een klein tentje / bungalowtent in een walker vouwwagen beland voor we het in en uitpakken zo beu waren en de eerste caravan kochten. Inmiddels staat onze zesde caravan in de garage.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Hobby Linka » di 29 mar 2022 21:04

Misschien ook omdat je met een elektrieke auto verder met een vouwwagen dan met een caravan komt?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door moyzo » di 29 mar 2022 21:06

[re.gif] dat zag ik ook in het artikel. Zit wel kern van waarheid in.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door meeder » di 29 mar 2022 21:21

Wij hebben jarenlang met vouwwagens gekampeerd en qua rijgedrag en ruimte op de camping is het geweldig.

De reden dat wij zijn overgestapt naar een caravan was dat wij te vaak het ding tijdens het rondtrekken nat in hebben moeten pakken. Opzich kan het spul er prima tegen maar het getrek aan nat katoen was op een gegeven moment niet zo leuk meer.

Als wij 'zon' kampeerders zouden zijn en naar het zuiden zouden gaan dan was er waarschijnlijk nog steeds een vouwwagen maar voor het rondtrekken in Scandinavië was het voor ons minder geschikt.

Wij zijn begonnen met een Combi-Camp Easy die we van mijn ouders hebben gekregen toen zij een caravan hebben gekocht. Daarna hebben wij een Gerjak-Tago Settler gehad en als laatste een Zambezi River Lodge. Die laatste was een geweldige vouwwagen qua comfort en ruimte.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Wie-niets » wo 30 mar 2022 10:53

Hobby Linka schreef:
di 29 mar 2022 21:04
Misschien ook omdat je met een elektrieke auto verder met een vouwwagen dan met een caravan komt?
Het zou een reden kunnen zijn, immers minder windvanger, lichter in gewicht en dan misschien sneller te gebruiken achter een veel goedkopere EV waarbij de range dan evenredig of meer is.
Wat ook mee kan spelen dat in de " goedkopere" EV categorie meestal wel al eerder tot een max van 750-1000 kg wel iets getrokken mag/kan worden.
En dan kan je nog wel naar een lichtgewicht Caravan gaan maar bereik je nooit de leefoppervlakte die een vouwwagen... pardon ...Trailer tent knipoog.gif biedt.

En er zullen best nog wel meer ( b.v financieel) redenen kunnen spelen of te bedenken zijn.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Wie-niets » zo 10 apr 2022 16:57

Even zitten dubben waar dit onder te brengen. Maar hier even onder gebracht.
In ieder geval voor die belangstelling in de vouwwagen ( tent-trailer knipoog.gif ) hebben kunnen hier in hun eventueel te nemen keuze ook terecht. ( inmiddels 3 locaties)

Link
https://www.campingtrend.nl/nieuws-tent ... u-geopend/

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Morgoth » wo 13 apr 2022 09:20

We hebben jarenlang een Paradiso "3 seconden wonder" gehad. Ik vond het een geweldig ding. Nadelen: hij was te smal waardoor het bed te kort was en vooral in voor en naseizoen was het koud door het ontbreken van isolatie. Het ding had een enorm laadvermogen en ik reed er in Frankrijk fluitend 130kmh mee. Fietsenrek er bovenop en eentje op de dissel, 6 fietsen gingen er mee. Mijn jongste zoon had er zo'n goede herinnering aan dat hij er vorig jaar weer eentje heeft gekocht. Ze worden niet meer gemaakt maar er is in Nederland een bedrijf die ze geheel reviseert en vernieuwd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door doubleyou » vr 15 apr 2022 23:35

Er zijn prachtige tenttrailers te koop. Maar een beetje leuke Holtkamper of Aart Kok gaat over de 15k. Dat is serieus geld! Mijn zus heeft sinds 2 jaar een Aart Kok Livingstone. Het verplaatsen op de camping viel best tegen. Het is een behoorlijk grote en zware bak. Ze hebben er daarom zelfs een moved onder laten zetten! Ook is het van belang dat de kar goed horizontaal komt te staan omdat het uitklappen anders een probleem kan worden. Als ie eenmaal staat is het een geweldig ding, heerlijk ruim. Een enorm groot bed en met een prachtige safarilook. Maar het opzetten met voortent en luifel bleek toch wel erg omslachtig en tijdrovend. Ook de kwaliteit was na aflevering niet helemaal in overeenstemming met het prijskaartje.

Je moet wel een echte liefhebber zijn voor zo’n state of the art tenttrailer! Ik vind het zelf absoluut geen alternatief voor een caravan. Mijn zus vind een caravan absoluut geen alternatief. Die gaat dan nog eerder voor een camper.

Zo’n Take-Off is een soort moderne Paradiso. Die staat wel snel en zodoende wellicht een alternatief voor iemand die een kleine caravan overweegt. Maar compleet gaat ie richting de 25 mille.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Morgoth » wo 20 apr 2022 10:22

Het merk Paradiso is inmiddels ook uit de dood herrezen. Min of meer dezelfde klapkar bouwen ze weer, alleen nu 2,10 breed. Dat schept mogelijkheden. Vanaf 16.000 euro
http://www.paradisovouwcaravans.com/
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door doubleyou » wo 20 apr 2022 23:22

Volgens mij is deze nooit op de markt gekomen. De introductie was in 2017. Kan er verder niets meer over vinden......
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Trina » vr 13 mei 2022 00:08

Bijlagen
TakeOFF_X10T_luifel_dicht-1-768x483.jpg
20190719-Take-off-finale-perspectief-back-open-768x483.png

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door jessedew » di 17 mei 2022 14:57

Voor de genoemde 16.000 euro zie ik vrij weinig voordelen voor een vouwwagen. Waarom mensen (mijns inziens) een vouwwagen hadden, is volgens mij, goedkoper dan een caravan, maar meer comfort dan een tent. Het iets sneller kunnen rijden onderweg en misschien makkelijker stallen. Voor sneller verplaatsen is het denk ik geen oplossing, misschien wel weer voor plekjes waar je normaal met een caravan niet meer kan staan? (compacter)

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Retrospect » zo 29 mei 2022 21:50

Na 2 jaar met de caravan toch weer met een schuin oog naar vouwwagens aan het kijken…. Blijft toch een leuke vorm van kamperen.
Trigano Itinea GL

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door EribaTriton410 » zo 29 mei 2022 22:08

Heel eerlijk ben ik blij dat ik er vanaf ben. Drie uur bezig met de hele boel opzetten en ruim twee uur om alles weer af te breken. Elke keer weer stress of het gaat regenen of niet. Elk hoekje van de tent moet weer anders als de wagen waterpas staat op een ongelijke ondergrond. Koud in de eerste maanden van het jaar, klein bed, wel op een lattenbodem, dat dan weer wel.
Prima laadruimte maar alles in boxen. Dus alles er uit en daarna alles er weer in.
Nu een kleine caravan, geen bakbeest achter de auto, leuke ruime luifel die in een kwartier staat. Dus hooguit drie kwartier bezig om alles klaar te hebben. Uiteraard is dit alles nog niet proefondervindelijk ondervonden knipoog.gif
Maar we hebben er nu al zin in.

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Retrospect » zo 29 mei 2022 23:06

3 uur opzetten, dat moet dan wel een bouwwagen zijn. Met mijn Camp-let stond ik in een uur helemaal compleet. Met mijn Kip en voortent doe ik er net zo lang over.
Trigano Itinea GL

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door EribaTriton410 » ma 30 mei 2022 06:36

[re.gif]

Dit was ook de meest extreme, niets liep lekker. Waterpas zetten was al een drama. En die drie uur is dan van begin tot echt kunnen zitten.
De voortent/luifel is het meeste werk, plus alle haringen.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 30 mei 2022 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Plaats reactie

Terug naar “Vouwwagens”