Beginners informatie Atlas Redwood Super

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
jbweb
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 18:32

Beginners informatie Atlas Redwood Super

Bericht door jbweb » ma 19 apr 2021 20:11

Afgelopen weekend hebben wij onze eerste stacaravan gekocht.
Een Atlas Redwood Super die er nog best netjes uitziet... natuurlijk wat aandacht puntjes die we hopen te verhelpen voordat we er in gaan leven.

Helaas weten we niet uit welk bouwjaar hij komt, en zijn er helemaal geen boekjes (service, handleiding, enz.) meer aanwezig.
Een mailtje naar de Nederlandse importeur (www.atlas-caravans.nl, Griftdijk) en naar de bouwer in Engeland (Atlas Leisure Homes) levert ons helaas niets op.
Ze leveren geen onderdelen, handleidingen, e.d. en het Engelse bedrijf zegt zelfs dat ze een heel ander bedrijf zijn geworden en niets meer doen met oude caravans.

Dus op zoek gegaan naar online handleidingen, zelfs als het een ander model van Atlas zou betreffen. Maar ook hier heb ik helemaal niets kunnen vinden.
Zelfs een google zoektocht naar online handleidingen van bijv. ABI of Muller levert mij niets op, wat me doet denken dat ik naar de verkeerde dingen aan het zoeken ben.

Mijn eerste vraag is dan ook. Heeft iemand een (online of papieren) handleiding van een Atlas? Liefst natuurlijk een Redwood Super, maar een andere handleiding van een vergelijkbare caravan zou ook zeker welkom zijn!

Weet iemand waar ik evt. een bouwjaar kan vinden?

Daarnaast zijn we op zoek naar een merk, model, formaat voor het daklicht bij de keuken.

Als laatste grotere punt willen we een gaskachel plaatsen. Op de plek waar deze ooit heeft gestaan zijn nergens leidingen, afvoer of andere aanknopingspunten te vinden. We kunnen nu de hele kast uit elkaar halen om hierachter te zoeken, maar wie weet heeft iemand hier meer informatie over, zodat we zonder veel schade kunnen klussen.

Alvast bedankt voor tips en tricks!

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Beginners informatie Atlas Redwood Super

Bericht door piefje » di 20 apr 2021 11:39

Onderdelen zijn standaard, dit type caravan werd begin jaren 90 verkocht.

Mbt tot kachel, zoek een kachel en kijk of deze past op de plaats waar je hem hebben wil en leg er een gasleiding naar toe.

Dakraam opmeten en op internet zoeken naar een dakraam met de juiste afmeting.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Beginners informatie Atlas Redwood Super

Bericht door buddo » di 20 apr 2021 14:05

Aanvullend daarop: wat verwacht je te vinden in een handleiding?
Wellicht kunnen anderen je op weg helpen als de vraag wat concreter is.
En mocht er een handleiding zijn... dan is het nog maar de vraag of alles in je caravan na zoveel jaar nog origineel is.

jbweb
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 18:32

Re: Beginners informatie Atlas Redwood Super

Bericht door jbweb » di 20 apr 2021 20:44

Bedankt voor de tips.

Ik had gehoopt dat in de handleiding een leidingplan voor de gaskachel had kunnen vinden.
En evt. waar we een gat moeten maken om deze leiding te kunnen zoeken in de nu volledig dichte kast.
Of misschien blijkt dat de leidingen uit de vloer zouden moeten komen, maar waarom zit er dan zo'n grote, volledig afgedichte kast tegen de wand, met een pijp/schoorsteen die op deze plek uit het dak komt.

Daarnaast had ik gehoopt een lijst van reserveonderdelen te kunnen vinden.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Beginners informatie Atlas Redwood Super

Bericht door buddo » di 20 apr 2021 22:46

Gasleidingen gaan over het algemeen buitenom. Oftewel onder de vloer door naar de plek waar de kachel staat. Zo'n dichte kast met kleine schoorsteen zou kunnen duiden op een plek voor een gaskachel, maar dat moet zichtbaar zijn. Zo niet, dan is de ombouw mogelijk vervangen en niet origineel. Heb je al onder de caravan gekeken?

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”