Isolatiewaarde ivm vergunning

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Beginner78
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 16:46

Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door Beginner78 » ma 12 apr 2021 09:37

Ben ik weer.... :oops:

De stacaravan wordt gebruikt als tijdelijke woonruimte tijdens verbouwing.
De gemeente stelt de eis dat de isolatie van wanden, dak en vloer een R-waarde van 1,3 heeft...
Het lijkt mij dat dit bij de meeste stacaravans niet het geval is aangezien deze over het algemeen niet geïsoleerd zijn.

Iemand hier ervaring mee? Moeten we de hele boel gaan isoleren?.... zouden ze komen controleren?..... hoe kun je aantonen wat de R-waarde is... scratch.gif

workel

Re: Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door workel » ma 12 apr 2021 09:55

[re.gif]
ALs je een redelijk jonge stacaravan hebt dan zal deze zeker een R waarde hebben van 1,3. Bij een oude verwacht ik dat niet.

R waarde is de dikte van de isolatie, zit er geen isolatie in dan ben je snel klaar. Ik ga er vanuit dat de gemeente ambtenaar redelijk kennis heeft van stacaravans en van buiten goed kan beoordelen op leeftijd of deze is geïsoleerd is of niet.

En het is u keuze of u de gemeente misleid of niet en op de blaren gaat zitten als men actie gaat ondernemen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door Ab » ma 12 apr 2021 11:43

Gewoon aangeven dat ie voldoet.
Controleren doen ze toch niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door Wie-niets » ma 12 apr 2021 11:54

Even de topic' s van jou doorgenomen.
Wat isolatie R-waarde betreft is dit niet te achterhalen via het inter netwerk wat dat is.? Welk merk stacaravan , type, bouwjaar heb je.?Kijk dan eens met die gegevens of het te achterhalen is.

Om nog even uit de andere topic op de wasmachine terug te komen. Als je de deur er uithaald heb je misschien net die paar centimeters meer om ergens te plaatsen.
Of op marktplaats kijken er zijn ook smalle wasmachines te koop voor vaak een prikkie.

Je kunt ook Ab zijn advies op volgen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door Jan van Vijven » ma 12 apr 2021 12:35

Deze mini wasmachine hebben wij in ons tuinhuis.
Past zo achter de plint en deur. De lade werkt ook gewoon.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door janvijn » ma 12 apr 2021 13:23

Beste Beginner78

Alleen R- waarde zegt niet zo heel veel zo niet helemaal niks.
De Rc waarde gaat over de isolatie eigenschap van de totale wandconstructie,- incl buiten en binnenbekleding evt. spouw etc. dit is een waarde die volgens het bouwbesluit aan een bepaald getal moet voldoen. Ik begrijp echter niet waarom de gemeente deze eis zou stellen voor een tijdelijke woonsituatie,- lijkt er heel erg op dat dit een ambtenaar zelf bedacht heeft,- als je tijdelijk deze zomer in een tent op de camping staat hebben ze ook geen eis.
De Rd- waarde gaar over de eigenschap van de b.v. isolatie(plaat) alleen. Ik verwacht dat je caravan, ook al is die al een aantal jaren oud toch enige vorm van isolatie zal bevatten, meestal in de vorm van Polystyreen (Tempex in de volksmond).
De Rd waarde van EPS (tempex) met een dichtheid (kwaliteit) van 150 heeft bij 30mm dikte een Rd waarde van 0,8 en bij 50mm dikte een Rd waarde van 1,35
Tempex van mindere kwaliteit dik 30mm =Rd waarde 0,75 en bij dik 40mm = Rd waarde 1,10

Tel hierbij de weerstand bij op (Rd waarde) van buiten en binnenbekleding evt. spouw (ik weet niet waar die van zijn gemaakt) dan kom je bij 40mm = Rd 1,10 + wandbekledingen al snel uit op de gevraagde waarde Rc 1,30
Heeft de gemeente deze eis gesteld n.a.v. een aanvraag (tijdelijke) woonvergunning, of was dit zomaar een mededeling,- in dat geval zou ik ze laten weten dat je info hebt gekregen en dat de caravan aan de gevraagde eis voldoet. Is dit gekoppeld aan een aanvraag vergunning zal je dit moeten kunnen aantonen, als ze tenminste moeilijk doen hierover, maar ik kan niks bedenken op basis waarvan deze eis gesteld kan worden.
met vriendelijke groet
Jan Vijn

Beginner78
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 16:46

Re: Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door Beginner78 » ma 12 apr 2021 21:46

Bedankt voor jullie reacties.

Aangeven dat we voldoen en dan maar hopen, dat is de meest makkelijke en waar we het liefst voor gaan... maar ja...

Het is inderdaad naar aanleiding van de aanvraag voor het plaatsen van... wij waren ook erg verbaasd dat ze dit vragen.
We hebben eerst nog maar even contact gezocht om aan te geven dat het om tijdelijke woning gaat in de vorm van een stacaravan. Hopelijk waren ze daar wat in de war ;)

Mochten ze toch wat willen, dan is jouw verhaal wel een mooie, Jan Vijn. Wellicht dat we daar een mooi documentje van kunnen maken in combinatie met informatie van internet.

Bedankt ook voor de tip mbt wasmachine.
het is zonde om de eigen te moeten stallen in de opslag en vervolgens een andere aanschaffen. Wellicht toch maar een schuurtje oid aanbouwen. Er worden regelmatig schuurtjes aangeboden. kan de droger er ook gelijk bij.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Isolatiewaarde ivm vergunning

Bericht door Knaus440 » ma 12 apr 2021 22:11

Het is geen tijdelijke woning!
Het gaat om een stacaravan.
Voor in gebruik als tijdelijke bewoning.
Misschien even kijken welke omschrijvingen gehanteerd worden?
En dan dat aanpassen aan omschrijving gemeente?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”