Water, riool en elektriciteit

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Beginner78
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 16:46

Water, riool en elektriciteit

Bericht door Beginner78 » di 6 apr 2021 10:03

Goedemorgen,

Wij gaan de stacaravan gebruiken als tijdelijke woning, voor zo'n 4 maand.
Het toilet zal aangesloten moeten worden op het riool. De elektriciteit komt via de bouwaansluiting, net als het water.

Hebben jullie nog tips waar wij goed om moeten denken? Wat kijken mensen hierbij vaak over het hoofd? Waar denkt men vaak niet aan?
We zijn totaal onervaren hiermee en zijn dus ook wel een beetje 'bang' dat we tegen onverwachte zaken aanlopen wat dit betreft.

Alle tips, ervaringen zijn welkom!!

Groet!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Water, riool en elektriciteit

Bericht door Jan van Vijven » di 6 apr 2021 10:23

Wat mis je op een normale camping ten opzichte van thuis? Daar zitten dan de antwoorden denk ik.

Wellicht alvast een adres aanvragen voor de post?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Beginner78
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 16:46

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door Beginner78 » di 6 apr 2021 10:28

Uhm... campingervaring hebben we ook niet echt, of ik ben te blond om jouw opmerking te begrijpen mrgreen.gif :oops:

Postadres is niet nodig, is op eigen terrein.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door Jan van Vijven » di 6 apr 2021 10:32

Sorry, op dit forum ga ik er wellicht iets te vanzelfsprekend vanuit dat je kampeer ervaring hebt.

- hoe ga je verwarmen?
- tv, via schotel?
- gas nodig?
- internet, goede dekking via je gsm?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door Wie-niets » di 6 apr 2021 10:53

Eventueel nog als aanvulling op het voorgaande antwoord.

Wasmachine en vaatwasser aansluiting /afvoer.?
Wat drooglijnen voor de was.

Beginner78
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 16:46

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door Beginner78 » di 6 apr 2021 11:18

Dit zijn inderdaad goede punten om over na te denken.

=Het plan is om het warm water te krijgen mbv geiser en gasfles.
=Kookplaat wil ik elektrisch aanschaffen.
=Afwassen maar even tijdelijk met de hand.
= Wasmachine moet wel aangesloten worden, dit kan op het riool neem ik aan
=TV dat is inderdaad een goeie.... yep... een leek... maare... als je alleen gebruik wilt maken van netflix/videoland, volstaat internet dan? Kun je dan zonder tv-kabel toch je tv gebruiken? (dus eigenlijk gewoon zoals je je laptop ook gebruikt?)
= Internet moeten we nog even uitzoeken wat daar handig voor is, volgens mij zijn hier wel mogelijkheden voor. Dacht eerst aan data-unlimited maar de rest heeft geen kpn dus kan geen gebruik maken van mijn bundel. Een hotspot maken kan ook denk ik?
=Verwarming, we weten niet of we dit nodig hebben, hangt er erg vanaf hoe het weer zal zijn, mocht het nodig zijn, dan ben ik van plan een elektrisch kacheltje te kopen, dit kan op dat moment altijd nog.

zo, gelijk weer even 'luidop' nagedacht over wat zaakjes die wel belangrijk zijn ja!! tnx voor deze punten!!

Stopcontacten kunnen 'gewone' zijn toch? Aangezien er ook een gewone aansluiting komt? (maar dat gaat ook alleen maar om de opbouw dus daar zal het hem niet in zitten lijkt me mrgreen.gif

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door buddo » wo 7 apr 2021 10:55

Warm water via geiser/gasfles kan goed. Wel een grote gasfles kopen en eventueel twee met een automatische schakelaar er tussen. Wel zo fijn, hoef je geen fles te wisselen als deze net tijdens het douchen leeg gaat...

Electrisch koken en ook een wasmachine binnen -> let even op of dat wel past met de stroomvoorziening (groepen) in de caravan, of anders rechtstreeks naar je bouwaansluiting? Weet niet of dat laatste kan.

Voor de wasmachine is waarschijnlijk geen water aansluiting en afvoer aanwezig, deze zul je denk ik zelf nog moeten aanleggen.

TV via internet is goed te doen. Doen wij ook in ons chalet. Wij hebben daarvoor een 4G router met aparte simkaart (data only-onbeperkt) gekocht en dat werkt prima. Kost 36 euro per maand maar bandbreedte is echt goed te doen, ook voor thuis werken.

Beginner78
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 16:46

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door Beginner78 » zo 11 apr 2021 11:27

buddo schreef:
wo 7 apr 2021 10:55
Warm water via geiser/gasfles kan goed. Wel een grote gasfles kopen en eventueel twee met een automatische schakelaar er tussen. Wel zo fijn, hoef je geen fles te wisselen als deze net tijdens het douchen leeg gaat...

Electrisch koken en ook een wasmachine binnen -> let even op of dat wel past met de stroomvoorziening (groepen) in de caravan, of anders rechtstreeks naar je bouwaansluiting? Weet niet of dat laatste kan.

Voor de wasmachine is waarschijnlijk geen water aansluiting en afvoer aanwezig, deze zul je denk ik zelf nog moeten aanleggen.

TV via internet is goed te doen. Doen wij ook in ons chalet. Wij hebben daarvoor een 4G router met aparte simkaart (data only-onbeperkt) gekocht en dat werkt prima. Kost 36 euro per maand maar bandbreedte is echt goed te doen, ook voor thuis werken.
Bedankt voor het meedenken! Rioolaansluiting hebben we inderdaad aangevraagd. Wasmachine binnen.. ben bang dat dit niet gaat lukken... past denk ik niet door een caravandeur?? We denken een hokje te moeten plaatsen oid?

Gasfleswisselaar dat is een goed idee!!

Dat internet... 4g router... aparte simkaart... kun je daar meer over vertellen, wat dit dit is, hoe dit werkt... hebben we dan ook wifi? :oops: (sorry... blonde vraag misschien??) of nee.... waarschijnlijk dus niet omdat je 4g noemt....

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door buddo » zo 11 apr 2021 18:12

Of die wasmachine wel of niet naar binnen past kun je opmeten. Er zijn voorladers en bovenladers, die zijn smaller. En er zijn caravans met volwaardige deuren en met caravan deurtjes... Dat kun je dus zelf allemaal opmeten en bepalen wat wel of niet past.

Een 4G router betekent dat je internet op het 4G netwerk hebt en dat omzet in een wifi aansluiting. Je stopt de simkaart dus in een kastje en hebt dan wifi. Werkt goed, moet je alleen even uitzoeken welk abonnement je op de simkaart wil. Wij hebben data only / data unlimited van T-Mobile en zijn daar erg tevreden over.

Beginner78
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 16:46

Re: Water, riool en elektriciteit

Bericht door Beginner78 » ma 12 apr 2021 09:33

buddo schreef:
zo 11 apr 2021 18:12
Of die wasmachine wel of niet naar binnen past kun je opmeten. Er zijn voorladers en bovenladers, die zijn smaller. En er zijn caravans met volwaardige deuren en met caravan deurtjes... Dat kun je dus zelf allemaal opmeten en bepalen wat wel of niet past.

Een 4G router betekent dat je internet op het 4G netwerk hebt en dat omzet in een wifi aansluiting. Je stopt de simkaart dus in een kastje en hebt dan wifi. Werkt goed, moet je alleen even uitzoeken welk abonnement je op de simkaart wil. Wij hebben data only / data unlimited van T-Mobile en zijn daar erg tevreden over.
Die wasmachine, dat is inderdaad een kwestie van opmeten, klopt!!

Bedankt voor je uitleg over internet, super!!

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”