Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Zonnepanelen

Bericht door piefje » wo 17 mar 2021 12:30

Hoi,

Is er iemand die ervaring heeft met zonnepanelen op een stacaravan?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zonnepanelen

Bericht door Gemineye » wo 17 mar 2021 12:36

Iets meer context is misschien wel handig?

Wat wil je precies? Op stacaravans zijn zonnepanelen volgens mij prima mogelijk, (net als thuis eigenlijk..). Je kiest bij een stacaravan denk ik voor een 230v installatie, waar je bij een caravan zou gaan voor een 12V installatie. Maar vandaar dat ik eigenlijk wel benieuwd ben; wat wil je precies? Gaat het je om het milieu, kostenbesparing, zelfvoorzienend zijn, ....., ?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » wo 17 mar 2021 12:48

1. Ik wil van het gas af ivm kosten per kuub (propaan)

2. Wil geen onvoorziene kosten in het geheel mbt energie en warmte.

Ik ben nu van plan om 8 panelen op het dak te installeren, dit levert op jaar basis 2800Kwh op. Teruglever vergoeding krijg ik niet maar daar staat tegen over dat ik ook geen rekening krijg voor verbruik etc.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Zonnepanelen

Bericht door Gemineye » wo 17 mar 2021 12:54

Ah kijk, dit gaat de goede kant op.


Wat voor warmtebron had je in gedachten dan?

Ik twijfel wat aan haalbaarheid, eerlijk gezegd. Als je dit wilt doen heb je een opslagmedium nodig om de energie op te slaan (toch?) en een elektrische verwarming. In woningen lukt dat omdat die een veel grotere aansluiting op het net hebben, ze ook kunnen salderen en omdat ze met lage temperatuur kunnen verwarmen. Dat wordt in een stacaravan wel een lastige combinatie, zéker als je vooral kosten wilt besparen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

workel

Re: Zonnepanelen

Bericht door workel » wo 17 mar 2021 13:09

Zonnepanelen zij zeker een optie, mbt elektriciteit, warmte en koken. Al nagedacht hoe je gaat douchen en warm water gaat gebruiken?

Check ff het dak qua gewicht komt toch een kilo of 30/35 per paneel extra opleggen incl. constructie waar de panelen op bevestigd gaan worden.

Belangrijkste is voordat je voor zonnepanelen gaat je de caravan 100% hebt geïsoleerd, dat is vele malen belangrijker anders ben je de warmte zo weer kwijt. Dus vloer, wand en dak en dubbel glas.

Je zal altijd kosten blijven houden als het gaat om stroomverbruik dat betaal je altijd en terugleveren word van je verbruik afgetrokken. Meterkast geschikt voor panelen en te energiemeter ook? 100% van het stoom af daar is het nu nog te vroeg voor.

Opslag kan zeker Tesla heeft daar wel accu's voor maar die zijn aardig aan de prijs en kunnen 8kwh opslaan, is redelijk verbruik voor een gemiddeld huishouden per dag. Na dag slecht weer is je voorraad of zul je nog een accu moeten hebben.

Tevens zal je moeten na denken hoe je de stacaravan gaat verwarmen, geen idee of er radiatoren zijn of je deze gaat vervangen voor elektrische.

Kortom het is makkelijk schrijven maar simpel op te lossen is het niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » wo 17 mar 2021 13:18

Doe het vooral voor de lol, niet voor de vermeende besparing. En verwarming gaat lastig worden voorspel ik je, vanwege de matige isolatie. Maar wat leuk! Deel jouw berekeningen en plaats foto's van het eindresultaat. Het lijkt me leuk om te experimenteren op papier (en later ook in de praktijk).

(Stomme gedachtige van deze beschimmelde vijftiger:) Vervang het woord "sta-caravan" door "Tiny house met eigen energievoorziening" Voor je het weet krijg je nog een heel mooi perceeltje aangewezen en subsidie. Sorry, deze por richting de politiek kon ik op deze verkiezingswoensdag niet laten, waarvoor excuus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » wo 17 mar 2021 13:25

Belangrijkste dat ik niet voor onvoorziene kosten kom te staan. Zeker met de gas/electra welke de camping rekent. Een kennis kon 2176,78 euro aftikken voor extra verbruik gas/electra.

Voor warmwater blijf ik nog wel gas gebruiken. Wil op termijn wel een 50/80 liter elektrisch boiler aanschaffen.

Koken is op inductie (1 fase) en verwarmen gaat elektrisch en/of zibro kachel.

Ik heb een 16 Amp aansluiting dat is genoeg, de panelen leveren 2800 watt maximum.

Vanaf begin april zijn wij alleen in de weekenden aanwezig en uiteraard in de schoolvakanties met uitzondering de zomer vakantie , dan kiezen we toch voor het zuiden.

Wat betreft het dak, de installateur geeft aan dat dit geen probleem is.
Subsidie krijg ik niet maar met de prijzen die de camping rekent zou ik het met 4 jaar weer terug verdiend hebben.
Verder overal led spots in gedaan en wat domotica zodat ik de verwarming of op afstand kan regelen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » wo 17 mar 2021 13:32

Even doordenkend: kan je niet een arrangementje maken met de campingeigenaar qua stroomafname/teruglevering. Het is geen geheim dat campingeigenaren hogere tarieven rekenen (ik wil de discussie uit de weg gaan of het nu wel of niet "verdienen") is. Je gaat tenslotte best wel wat investeren - en wie weet....met een beetje airco kan je de boel in de koude periode ook verwarmen.

Dus ligt het voor de hand om het stroomnetwerk als buffer te gebruiken, en het zou zuur zijn als er over twee jaar een andere verbruiksmeter wordt geplaatst en dat de teruglevering niet verrekend wordt met de afname.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » wo 17 mar 2021 13:36

Ja dat gebeurd nu ook, ik krijg wel niets voor wat ik meer terug lever dan gebruik, maar ik hoef ook niets meer te betalen.

Dus ik gebruik het net als opslag plaats..

Maar zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door buddo » wo 17 mar 2021 19:52

piefje schreef:
wo 17 mar 2021 13:25
Een kennis kon 2176,78 euro aftikken voor extra verbruik gas/electra.

Subsidie krijg ik niet maar met de prijzen die de camping rekent zou ik het met 4 jaar weer terug verdiend hebben.
Wow... Dat is wel een pittige rekening. Je schrijft "extra" waardoor ik begrijp dat dit nog bovenop een basis of voorschot is...

Dat je de panelen zo snel terug verdient zegt of iets over je verbruik (gezin met kinderen?) of iets over de kosten op/van de camping. Bij ons zou het niet uit kunnen, wij verbruiken weinig en betalen alleen een variabel tarief van 35 cent per kWh.

Op zich moet het natuurlijk gewoon kunnen, maar helemaal zelfvoorzienend gaat niet lukken omdat er niet altijd zon is. Of je moet een opslag erbij plaatsen. Er bestaan toch ook elektrische geisers? Dan heb je daar ook geen gas meer voor nodig.

Interessant project, zou wel expliciet met de camping schriftelijk afspreken dat het mag. Dat ze niet bezwaar gaan maken als de panelen er liggen...

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ab » wo 17 mar 2021 21:03

Ik heb zonnepanelen thuis.
Ook op mijn camper.
Thuis lever ik overdag meestal terug aan het net.
Behalve op bewolkte dagen in deze periode.
Ik zie dagen voorbij komen van 4 Kwh.
Schijnt de zon de hele dag, dan 30 Kwh. ( Maart)
In de zomer leveren mijn panelen op de camper genoeg op om mijn accu's (210 Ah) van 50 % weer naar 100% vol te krijgen per dag.
In deze periode, ( Jan Feb Mrt) is het erg mager. De panelen liggen plat, en de zon ( als die er al is) staat heel laag. Alleen de zonnepanelen redden het niet over een langere periode dan 2 nachten. Niet zo erg, laden kan ook op de dynamo en 230 volt.

Als ik dat vertaal naar een stacaravan, dan heb je in de zomer teveel opbrengst overdag, na zonsondergang wanneer je stroom gaat gebruiken, heb je niks.
In de andere helft van het jaar, kom je ook overdag te kort denk ik, bij bewolkte dagen.
Als je niet gebruik kunt maken van de salderings regeling, komt het erop neer, dat de meeste opgewekte stroom naar de camping eigenaar gaat denk ik.
Wil je echt rendement halen, dan zal je toch aan accu's moeten denk ik. 24 volt, en ca 400 Ah kom je een heel eind, als je zuinig met stroom omgaat. Je bent dan wel weer een pakweg 3 duizend euro verder ( loodaccu's, lader,sinusomvormer)
Dan kan je een veel groter deel van de opgewekte stroom zelf benutten.
Loodaccu's zullen niet erg lang meegaan, hooguit een jaar of 4.
(afhankelijk van gebruik)
Op lange termijn zijn Lifepo4 accu's goedkoper.
Maar in aanschaf veel duurder.
Ook als je meetelt dat je 240 Ah kunt vergelijken met 400 Ah lood.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » wo 17 mar 2021 23:17

Het kan zijn dat ik meer terug lever dan dat ik verbruik, maar ik ga wel geheel over op electrisch, dus geen gas meer.

En belangrijker ook geen Electra rekening meer. Dus geen onverziene kosten.

Het gaat niet om off grid te zijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » wo 17 mar 2021 23:43

Voor een haalbaarheidscalculatie: Weet je wat jouw jaarlijkse gasverbruik is? Ehm...los van de matige isolatie van een stacaravan (gok ik) heb je één voordeel: de te verwarmen inhoud is kleiner dan een woning en je hebt relatief veel oppervlakte aan panelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door buddo » do 18 mar 2021 08:05

Wat moet je investeren om, in jouw woorden "geen onvoorziene kosten" te hebben?
- Zonnepanelen installatie
- Boiler
En dan dus elektrisch verwarmen (zowel kachel als water).

Als je het met de camping zo kunt regelen dat
- wanneer je tekort komt (winter, nacht) je niet hoeft te betalen voor jouw gebruik
- wanneer je teveel hebt (zomer als je er niet bent)

Dan kan het wellicht interessant zijn. Neem overigens aan dat het een eis is van de camping dat de panelen plat moeten liggen, daardoor zou het rendement wat achteruit kunnen gaan.

Of je het dan redt met 8 panelen kun je zelf uitrekenen. Net als de kosten. 8 panelen kosten zo'n 5000 euro inclusief installatie? Ben er niet in thuis, kan er dus naast zitten. Tel de boiler er nog bij. Al met al een forse investering die je alleen doet als je zeker bent van je zaak (je houdt de caravan nog, schriftelijke afspraken met de camping).

Het is in ieder geval een investering die ik voor ons chalet niet zou doen, de terugverdientijd zou mij te lang zijn (wij komen er jaar-rond regelmatig, gas/elektra verbruik o.b.v. 2 volwassenen en 1 peuter).

Overigens kun je ook nog discussieren of het wel of niet onvoorziene kosten zijn. Je zit zelf aan het stuur en bepaalt zelf je gas/elektra verbruik, daarmee zijn de kosten dus voorspelbaar en m.i. zeker niet onvoorzien (mits je de tarieven vooraf weet, maar dat lijkt mij wel).

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zonnepanelen

Bericht door Wie-niets » do 18 mar 2021 10:08

Even om eerst iets helder te krijgen voor verbruik/gebruik.

Je zegt vanaf april gebruik alleen de weekenden. Verder de vakantie periodes in het jaar behalve de zomervakantie van X weken.
Betekend dit dat b.v. Van 1 november tot 1 april de stacaravan niet gebruikt wordt? ( of camping/park dicht is? )

Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat zijn de kosten om X m3 te verwarmen. Mijn CV is heel zuinig en die 45 m2 is in korte tijd verwarmd. Slaapkamers staan op vorst stand.

En stroom , of gas ( mede afhankelijk hoe goed is de stacaravan geïsoleerd) ( water verbruik even buiten beschouwing gelaten )wordt in een groot deel van de gebruiksperiode toch niet veel van gebruikt.
Tevens hoe is de ligging van de stacaravan heb je een zonnige ligging scheelt dit ontzettend veel in gebruik. Je moet je dan gaan afvragen bij panelen installatie koppel de panelen ook aan een airco om daar de stroomkosten aan te drukken.( ook eventueel in vroege voorjaar of najaar als verwarming)

Zelf in mijn berekeningen voor ons heeft het weinig zin. Maar ik kan mijn situatie niet afzetten ( en waarschijnlijk Buddo ook niet ) ik heb het dan over zeer jonge luxe Chalets met alles er op en aan/in, uitstekend geïsoleerd, een heel andere bouwwijze dan stacaravans en daarbij gunstig gelegen en mij zelfs niet druk te behoeven maken over 12 tot 15 graden vorst.

Die kosten herken (die overigens alle maal van te voren bekend of vastgelegd zijn) ik ook niet, terwijl onze tandenborstels daar een groot deel,van in het jaar rond in alle maanden er staan en gebruikt worden . knipoog.gif

Tsja, en de regie/stuur in eigen hand hebben werd al gezegd, maar dat geldt voor vele zaken.Er wordt nu eenmaal, vaak en veel onnodig verspild.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » do 18 mar 2021 10:24

Zonnepanelen staan schuin op het zuiden. Kosten voor 8 panelen 360 wp 3400,00

Ik krijg 750,00 korting per jaar op de huur ivm geen gas en geen Electra verbruik.

Met de eigenaar is alles netjes door gesproken. Hij hoopt dat meer mensen volgen.

Stacaravan is 10 jaar oud en blijft nog 8 jaar staan.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zonnepanelen

Bericht door Wie-niets » do 18 mar 2021 11:11

Reken alles nog eens goed door met ook de korting afzetting hierin. Let op, reken je niet altijd te gauw rijk.
En leuk al die gespreken met de eigenaar van een camping/park, maar afspraken leg dit getekend op papier vast.

En bij nog 8 jaar gebruik van de stacaravan als je denk dat dit dan nog een X bedrag rendement geeft na de terugverdiend jaren is dit dan nog een leuk bedrag, is de keuze natuurlijk geheel aan jou dit wel of niet te doen.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » do 18 mar 2021 15:17

Als ik alles moet gaan doorreken en rendementen moet gaan vergelijken dat kom ik tot de conclusie, verkoop de caravan en blijf thuis zitten.

Wanneer ik 8 panelen installeer dan heb ik een opbrengst van 2800Kwh per jaar.

Wanneer ik de elektrisch kachel 16 uur aan zet op 3000 watt is dit 48Kwh in een weekend.
Gemiddeld genomen is de opbrengt 10 Kwh per dag is dus 70Kwh in een week.
Op de warme dagen staat de kachel niet aan meer draait de airco. (ps deze kan niet verwarmen)

Opbrengst 2800 * 0,45 = €1260,- (ik gebruik het tarief van de camping)

1260+750= €2010,- per jaar, dit zou betekenen dat ik in 11/2 jaar de panelen er weer uit heb en niet moet inleveren op comfort en nooit een naheffing krijg.

Wanneer ik met de eigenaar praat neem ik de gesprekken altijd op via de smartphone.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » do 18 mar 2021 16:30

Geen ervaring met caravan, wel met 7 panelen op zuidwest op een schuin zadeldak richting zuidwest:
solaropbrengst.PNG
. Kan je corrigeren en omrekenen naar 8 panelen en wellicht een iets hoger rendement.

De kosten waren toendertijd 3850,- waarbij ik moet opmerken dat er per paneel een optimizer is toegepast. Dan kan je dus even de BTW in mindering brengen als je het geheel laat uitvoeren - en de kosten zullen inmiddels wel lager zijn.

Ik denk dat mijn electriciteitsrekening niet relevant is - want de camping heeft zo haar eigen "wet- & regelgeving" toch? Als jouw caravan een plat dak heeft, dan moet je ballast per paneel toepassen. Bij mij in de kuststreek moest je dan bij mijn dakkapel rekening houden met iets van 100..130 kg per paneel (Het stormt hier wel eens).

Guts feeling van mijn kant is dat je met flessengas voor de verwarming en de toepassing van een geiser mogelijk de kosten wat terug zou kunnen dringen (jemig, ik zou dat inderdaad zelf eveneens onderschatten). Maar dan moet je met flessen willen klooien, en dat moet dan ook maar net mogen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » do 18 mar 2021 16:56

Panelen hebben 360wp aan vermogen en voorzien van microinverters.

Schuindak vol op het zuiden.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door buddo » do 18 mar 2021 17:20

dieseltijger schreef:
do 18 mar 2021 16:30
Guts feeling van mijn kant is dat je met flessengas voor de verwarming en de toepassing van een geiser mogelijk de kosten wat terug zou kunnen dringen (jemig, ik zou dat inderdaad zelf eveneens onderschatten). Maar dan moet je met flessen willen klooien, en dat moet dan ook maar net mogen.
Wij stoken voornamelijk met flessen (alleen op afstand via wifi de kou er vanaf halen voor we er heen gaan dmv airco verwarming), net als koken en warm water (geiser). Het verbruik valt ons heel erg mee en daarmee de kosten ook. We hebben 2 van die 33kg propaan flessen met een schakelaar er tussen (gaat vanzelf van de lege naar de volle fles, merk je niets van). In 10 maanden tijd verbruiken wij 2 flessen, maar ligt er net aan hoe vaak je er bent, hoe lang je onder de douche staat en hoe goed de caravan/het chalet is geisoleerd. Een 33 kg fles kost 95 euro. En zelf klooien hoeft niet, we geven een seintje aan de camping en voor 5 euro is de volgende dag de lege fles gewisseld en aangesloten. Op deze manier zijn wij erg content, weinig werk en naar ons beeld lage kosten.

Voor 2 personen en een dreumes/peuter hebben we zo afgelopen jaar aan propaan en elektra circa 300 euro uitgegeven.En in de winter zijn wij er ook regelmatig. Het ligt er net aan wat je gebruikt en hoe je het gebruikt. Onze buurman op de camping heeft de gaskachel altijd aanstaan, ook als hij er niet is, die wisselt flessen in een tempo waar je misselijk van wordt. Dat doen wij dus nooit. En zoals gezegd alle stroom er af als we er niet zijn behalve de wifi router en airco verwarming (maar die staat wel uit dan, maakt alleen contact met de router). Geen losse elektrische kachels.

Maar terug on topic... vanaf de zijlijn kunnen we er van alles van vinden. Piefje (TS) heeft het voor zichzelf rondgerekend en lijkt overtuigd en noemt gas/elektra onvoorziene kosten. Wie zijn wij om het dan af te raden? Ik begrijp alleen niet goed welke ervaringen er worden gezocht als hij/zij zo overtuigd is...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » do 18 mar 2021 17:32

[re.gif] Ik denk dat (als je er voor open staat tenminste) de waarde van dit forum vooral de invalshoeken zijn die je zelf niet had kunnen bedenken. Dus gewoon voeden met informatie....komt vanzelf... En vergeet niet: jouw informatie (2 flessen op jaarbasis) is praktijkinfo die heel waardevol is: Je kan het zo nodig omrekenen naar jouw eigen situatie!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » do 18 mar 2021 18:09

Wij zijn met vier personen, 2 volwassen en 2 tieners..

En tieners zetten graag de kachel aan maar laten dan natuurlijk wel de deur openstaan.... [coldwithsnow.gif]

Affijn, we zullen zien ik heb weinig ervaring van energiekosten in een stacaravan. Voorheen hadden wij een caravan met vloerverwarming en in de voortent een zibro.(40 liter in het voorseizoen)

Ik wil er graag comfortabel bij zitten en ik denk op deze manier dit te kunnen, dus zo min mogelijk gas en maximaal elektrisch.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zonnepanelen

Bericht door Wie-niets » do 18 mar 2021 19:53

Misschien ook het overwegen waard een elektrische boiler 80-100 liter met mogelijkheid te koppelen aan zonnepanelen. Maar nadeel er van is natuurlijk niet altijd zon is dus zal dat " te kort" gekoppeld moeten worden aan een (andere) stroom opwekkings bron.

Meen voor tussen de € 650- 900 inclusief onderhoud te realiseren of te wel op 8 jaar zo'n kosten post van ongeveer 100 euro per jaar. ( kijk eens op het net naar ( elektrische Boilers kopen? )

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » vr 19 mar 2021 10:47

Heb ik ook aan zitten denken heb er alleen geen plaats voor.

Zoals ik het nu berekend heb kom ik op 0 uit. Dus panelen weken genoeg op om de meter op 0 te houden.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”