Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Nemeg
Berichten: 110
Lid geworden op: za 15 aug 2020 20:27

Re: Zonnepanelen

Bericht door Nemeg » vr 19 mar 2021 11:57

Ik denk dat de meeste camping eigenaren het niet leuk vinden dat er zonnepanelen worden geplaatst.
Ze hebben een investering gedaan in de aanleg van de stroompalen en daar willen ze het geld van terug zien.
Het kan best zijn dat ze geld gaan vragen als je aan de paal verbonden bent, ongeacht of je iets verbruikt of niet.
Als je ook nog de meter terug laat lopen kan dat wel eens problemen geven.
Jij bent er op de camping om hun geld te laten verdienen, als ze minder gaan verdienen verzinnen ze andere inkomsten.
Dus of het nou allemaal zo rendabel wordt betwijfel ik.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » vr 19 mar 2021 12:13

Wat is er mis mee om iets te verdienen?

Alles is doorgesproken, het enige punt is dat wanneer ik aan het eind van het jaar meer terug geleverd zou hebben dan dat ik verbruikt heb ik daar niets voor terug krijg. Ook campings MOETEN vergroenen.

De vorige eigenaren van de stacaravan hebben de douche NOOIT gebruikt en gingen liever in het sanitair gebouw douchen ivm de kosten van het gas.

Nemeg
Berichten: 110
Lid geworden op: za 15 aug 2020 20:27

Re: Zonnepanelen

Bericht door Nemeg » vr 19 mar 2021 22:47

De vorige eigenaren van de stacaravan hebben de douche NOOIT gebruikt en gingen liever in het sanitair gebouw douchen ivm de kosten van het gas.
Wat is er mis met iets te verdienen. weenie.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ab » vr 19 mar 2021 23:27

Dat kan allemäl heel best zo zijn..
Maar op het moment dat de panelen voluit stroom produceren, gebruik je zelf bijna niks, afgezien van een koelkast wellicht, en mogelijk een airco.

In de avond gaat dat verbruik door, en gaan er lampen, een tv, en nog het een en ander aan. De panelen doen het dan niet meer, dus gebruik je stroom van de camping. Dat gaat de gehele nacht door, tot de volgende morgen een uur of 8..behalve als het bewolkt is.
In deze periode begint de productie van enige stroom van betekenis pas rond 10 uur.
Als ik even mag schatten, dan denk ik, dat als je een vermindering van stroomverbruik kan realiseren van 35 %, dat dat nog best eens aan de optimistische kant kan zijn..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » za 20 mar 2021 08:15

In het voorjaar zijn wij alleen in het weekend aanwezig.

Dus van MA tot vrij leveren de panelen flink wat op draait de meter terug. Dit overschot gebruik ik dan in het weekend.

Dus die 35% klopt mijn inziens niet.

martijn v o

Re: Zonnepanelen

Bericht door martijn v o » za 20 mar 2021 21:28

Er zijn wel wat aandachtspunten:

1- Het terugleveren moet wel akkoord zijn van de beheerder en de meter moet geschikt zijn. Heb je geen terugtellende meter dan krijg je helemaal niets terug en moet je alleen betalen. Salderen is nog toegestaan maar gaat waarschijnlijk in de toekomst vervallen, en dan heb je niets aan door de week opwekken en in het weekend gebruiken.
2- Ik weet niet wat de beheerder van de camping betaald voor de Kwh, maar vaak is het zo dat als je boven een bepaald aantal kilowatt uur per jaar zit ben je grootvebruiker en betaal je geen 25 cent/kwh incl. belasting maar minder. Ik ken klanten die betalen 10 cent per kilowattuur all-in. Jij kunt uiteraard nooit meer terugkrijgen dan de beheerder betaald. en de beheerder rekent een toeslag op de kwh prijs voor de infra en dat wil ie denk ik niet prijs geven hoeveel dat is.
3- Het infra-netwerk van de camping moet wel geschikt zijn voor teruglevering, niet voor één iemand met panelen maar als meer mensen dat gaan doen dan kan dat best hard gaan.
4- panelen op je dak van de stacaravan die moeten worden voorzien van ballast. Ballast weegt wel wat (en de panelen ook) en kan het dak dat hebben.
5- Het getal van Ab roept is nog veel te positief. Als je op een camping zit en je hebt panelen en je kijkt naar je eigen gebruik dan is dat geen 35% maar eerder 10%.
6- Verzekering bij brand, diefstal of schade door panelen aan aangrenzende campeerders/eigendommen?

Je hebt ook een voordeel: bij veel zon en warmte kun je wel een knoepert van een airco installeren dan verhoog je en het comfort en het eigen gebruik.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ab » za 20 mar 2021 23:42

Ik schreef ook, dat 35 % aan de optimistische kant is. knipoog.gif
Het vergt wel behoorlijk veel extra investering om daar ook maar redelijk ...in de buurt te komen.
Opslag van overtollige energie voor later zelfgebruik is daar een van
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » zo 21 mar 2021 00:20

Hier een mooie verwijzing met betrekking tot de ballastberekening: https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballast.html

Misschien is het een leuk idee als je jouw "bussinesscase" hier op het forum zet. Er zijn meer forummers die met zonnepanelen leuke dingen voor de mens willen doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zonnepanelen

Bericht door Wie-niets » zo 21 mar 2021 10:05

Wat Martijn vo in zijn 6 punten weer geeft is inderdaad de realiteit wel goed benaderen.
Overigens zei ik ook al , Let op, reken je niet altijd te gauw rijk. Verder gebruik goede materialen bij zonnepanelen montage. Men wil nog al eens te goedkoop uit zijn.

En inderdaad een camping/stacaravan/ chaletpark eigenaar wil ook graag wat verdienen.
Je zegt 0,45 cent is jullie prijs per kWh. De inkoop die men betaald afhankelijk van de hoeveelheid verbruik kan ik niet zeggen. Maar ja, zomaar tussen 0,10 -0,20 per kWa liggen.
Goed je moet dan ook het leidingen net en allerlei extra kosten daaromtrent natuurlijk niet uit het oog verliezen. En zo geldt dat ook voor Gas etc. Verder is de doorrekening op de meeste recreatie gelegenheden ergens tussen de 0,35 tot 0,45 of duurder per kWa.

Vanmorgen ook in verband met het andere draadje even de tijd snelheid van verwarmen gemeten op de huidige situatie.
Van 15 graden naar 20 graden ongeveer een half uur. ( slaapkamer thermostaten iets meer dan vorststand) Totale inhoud te verwarmen gedeelte ongeveer 112 m3.
De CV ketel zeker als er zon op het Chalet staat, slaat dan nog nauwelijks aan. Om 22 uur gaat de thermostaatvan 20 naar 12 graden.
Onze ondervloer is buiten de isolatie ook wel hier en daar verstevigd vanuit de fabriek omdat er ook een wasmachine aansluiting/afvoer is. 1400/tot 1600 toeren en gewicht van de wasmachine moet zo'n vloer ook zonder problemen kunnen opvangen.

En Dieseltijger ook een goede link. Vervelende is het weer wordt steeds extremer. Zo moet je in de gebieden die onder categorie 3 vallen ook steeds meer rekening houden dat categorie 1 van toepassing kan zijn/ is. knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » zo 21 mar 2021 10:22

Wat we hier zien is geen duffe stacaravan maar een heus tiny house. Dit is zowel een compliment naar Piefje, als een sneer naar de tiny house adepten: wat zij als nieuw en verfrissend presenteren is in werkelijkheid een decennia oud concept. Alleen noemen we het "tuinhuisje", "chalet", of "stacaravan"

Drie verschillen: een tiny house Kan zonder terreineigenaar nuts voorzieningen afnemen, zodat je geen ongunstige opslagen hoeft te betalen. De businesscase is eenvoudiger sluitend te maken en de investering is beschermd.

Tweede verschil: wet-en regelgeving.

Derde verschil: Dit tiny house is er voor de lol en niet als doekje voor het bloeden.

Dus als Piefje het niet rond krijgt komt het door de regelgeving en de rechtspositie van de terreineigenaar, maar niet door de technische uitwerking. Jammer eigenlijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ab » zo 21 mar 2021 11:30

Als er een oude meter tussen zit, die terug loopt scheelt het wel enorm natuurlijk...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » zo 21 mar 2021 15:54

Zoals al eerder gezegd:

1. Camping eigenaar heeft er geen probleem mee
2. Teller draait terug, echter indien ik meer lever dan verbruik krijg ik hier niets voor.
3. Als ik alles GASLOOS maak krijg ik € 750,- korting per jaar op de staanplaats.

Waar die 35 % op gebaseerd is weet ik niet.

Vandaag naar de caravan geweest, elektrisch kachel aan (2000Kwh) verbruik op 4 uur is 8 Kwh, nu zal ik in de zomer wel geen kachel nodig hebben maar wel een airco.
Al met al, met die 8 zonnepanel kom ik mooi uit. Hoef nergens meer rekening mee te houden.

workel

Re: Zonnepanelen

Bericht door workel » zo 21 mar 2021 16:00

[re.gif]
Gefeliciteerd, keuze gemaakt thumbup.gif

Zou wel ff de afspraken met de camping eigenaar vastleggen, altijd handig voor de toekomst.

Uiteraard veel bruin.gif bruin.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » zo 21 mar 2021 16:00

...Maar krijg je het daar wel warm genoeg mee in de winter? Ik vraag even door...als je een airco hebt die ook omgekeerd kan werken (dus warmte uit de buitenlucht onttrekt) dan kan je per kWh stroom 2..3 kWh warmte naar binnen pompen. Wel oppassen: er zijn airco's die verhitten niet met de warmtepomp, maar met een simpel verwarmingselement. Dan ben je de sjaak.

Vuistregel (dacht ik): 1 kuub aardgas staat ongeveer gelijk aan 9 kWh. Dus stel dat je in de praktijk 700 kuub gas zou verbruiken dan zou je ongeveer 6300 kWh stroom verbruiken met een simpel kacheltje of 2100...3150 kWh met een airco die de warmtepomp inzet om te gaan stoken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » zo 21 mar 2021 16:05

Ik de winter ben ik daar niet, alleen van eind MRT tot begin NOV.

Als backup heb ik altijd nog een zibro.


elektra 16 amp. 150 kWh, water 18 m³, gas 20 m³

 Elektra per kwh € 0,40
 Gas per m³ € 4,50

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zonnepanelen

Bericht door dieseltijger » zo 21 mar 2021 19:58

Jouw verbruik is dus peanuts. Met twee optimaal opgestelde panelen genereer je al meer energie dan je verbruikt aan verlichting en warmte.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » zo 21 mar 2021 20:01

Nee dat is niet het verbruik.

elektra 16 amp. 150 kWh, gas 20 m³ (dit zit inbegrepen in de huurprijs)

Bij overschrijding zijn dit de extra kosten

 Elektra per kwh € 0,40
 Gas per m³ € 4,50

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Zonnepanelen

Bericht door wolf » zo 21 mar 2021 21:49

en dan gaat de elektriciteitsleverancier de meters vervangen door een model dat niet meer "terugdraait" en je dus de opgewekte stroom direct moet verbruiken en het teveel ben je dan gewoon kwijt.
(zoals nu in Belgie bezig is) Daar zit je dan met je investering. weenie.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » ma 22 mar 2021 07:10

Ja idd, en verbiedt hij straks ook dat de zon schijnt op het park, zit ik daar met mijn zonnepanelen.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » ma 22 mar 2021 17:58

De gaskachel gaat er ook uit evenals de (open) geiser.

Gaskraan kan dicht blijven blij.gif

80 liter elektrisch boiler (1380 kwh op jaar basis) moet zorgen dat we warm water hebben en kunnen douchen.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Zonnepanelen

Bericht door wolf » ma 22 mar 2021 18:04

piefje schreef:
ma 22 mar 2021 07:10
Ja idd, en verbiedt hij straks ook dat de zon schijnt op het park, zit ik daar met mijn zonnepanelen.
haha, is de beslissing om die terugdraaiende teller af te schaffen in Nederland dan teruggeroepen of uitgesteld?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » ma 22 mar 2021 18:22

wolf schreef:
ma 22 mar 2021 18:04
piefje schreef:
ma 22 mar 2021 07:10
Ja idd, en verbiedt hij straks ook dat de zon schijnt op het park, zit ik daar met mijn zonnepanelen.
haha, is de beslissing om die terugdraaiende teller af te schaffen in Nederland dan teruggeroepen of uitgesteld?
Nee de teller draait hier gewoon terug. Op de camping ook.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zonnepanelen

Bericht door Wie-niets » di 23 mar 2021 17:06

piefje schreef:
ma 22 mar 2021 17:58
De gaskachel gaat er ook uit evenals de (open) geiser.

Gaskraan kan dicht blijven blij.gif

80 liter elektrisch boiler (1380 kwh op jaar basis) moet zorgen dat we warm water hebben en kunnen douchen.
Moet ik hier uit concluderen dat er toch een 80 liter boiler op elektriciteit aangesloten op de panelen komt?
Eerder bij een suggestie van mij dat te overwegen gaf je als antwoord dat je dit heb zitten overwegen maar je er geen plaats voor hebt??? weenie.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ron » di 23 mar 2021 17:16

Heb je er ook rekening mee gehouden dat in de periodes dat jij er niet bent.
Er verder ook weinig anderen aanwezig zijn.
En dat dan de camping eigenaar in de toekomst de overtollige stroom ook niet kwijt kan op het net.
Hij kan dat ook niet salderen.
Want je weet niet of zijn meter ook achteruit kan draaien
Want als jij zoiets doet , grote kans dan er meerdere volgen.
Dus moet er nog meer gesaldeerd worden.

Je mag dat wel laten vastleggen.
Zolang de opgewekte vermogen direct op de camping weer verstookt wordt, zal hij er geen moeite mee hebben.
Want dan verdient hij er op.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » di 23 mar 2021 19:50

De boilers zijn relatief klein en word nu onder de caravan geplaatst. 100 liter.

Camping kan mijn stroom goed gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”