vorst
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47
vorst
Hallo,
Nog een vraag van startend stacaravan eigenaar:
Afgelopen weekend heb ik het water weer aangesloten.
Nu zie ik dat het de komende dagen af en toe 'n nachtje 1 tot 3 graden vriest.
Betekent dit dat ik alles weer moet afsluiten en leeg maken.
Het is een oude caravan dus geen beschermde leidingen denk ik.
Alvast bedankt voor reactie
groet
Albert
Nog een vraag van startend stacaravan eigenaar:
Afgelopen weekend heb ik het water weer aangesloten.
Nu zie ik dat het de komende dagen af en toe 'n nachtje 1 tot 3 graden vriest.
Betekent dit dat ik alles weer moet afsluiten en leeg maken.
Het is een oude caravan dus geen beschermde leidingen denk ik.
Alvast bedankt voor reactie
groet
Albert
- Ronald Jan
- Berichten: 183
- Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
- Locatie: IJmond
- Contacteer:
Re: vorst
Geen geïsoleerde leidingen ook wind er bij dan denk ik dat het leegmoet .
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Re: vorst
Mijn advies is ook leeghalen. Het hangt natuurlijk er vanaf waar de caravan staat, hoe lang het in de nacht vriest, hoe de windrichting op de caravan is etc...
Maar waarom risico nemen als je net zo goed de boel even leeg kan laten lopen.
Helemaal doorblazen lijkt me niet nodig voor, maar in ieder geval de druk van de leidingen af halen en de kranen open zetten. Kan het water als het uitzet altijd ergens heen.
Maar waarom risico nemen als je net zo goed de boel even leeg kan laten lopen.
Helemaal doorblazen lijkt me niet nodig voor, maar in ieder geval de druk van de leidingen af halen en de kranen open zetten. Kan het water als het uitzet altijd ergens heen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: vorst
Ik zou het afsluiten, leidingen leeg laten lopen. Dit "gedoe" elke keer was voor mij reden om thermo lint om de waterleidingen te maken. Van put tot aan de 3 kranen en toilet.
Die schakelen in bij +4 en uit bij +8 graden, watertemperatuur in de leiding. Zitten sensoren op de leidingen. Thermolint zit om de leiding, en daaromheen buisisolatie.
Denk je ook om blootliggende leidingen onder de stacaravan?
Wind, tocht, en vorst geeft snel problemen in leidingen.
Die schakelen in bij +4 en uit bij +8 graden, watertemperatuur in de leiding. Zitten sensoren op de leidingen. Thermolint zit om de leiding, en daaromheen buisisolatie.
Denk je ook om blootliggende leidingen onder de stacaravan?
Wind, tocht, en vorst geeft snel problemen in leidingen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: vorst
Leidingen binnen zijn volgens mij bijna nooit beschermd. Onder de caravan moet je zelf even kijken, daar zegt leeftijd van de caravan niets over. Vergeet ook niet dat er water in de geiser kan zitten.Lambertus1950 schreef: ↑di 16 mar 2021 13:21Het is een oude caravan dus geen beschermde leidingen denk ik.
Re: vorst
Bij mijn ouders zijn de leidingen in hun stacaravan een keer stuk gevroren bij -4 graden.
Alle koperen leidingen waren dikker geworden en moesten allemaal vervangen worden.
Zowel binnen als buiten...
M.a.w. Kleine moeite denk ik maar je voorkomt een hoop ellende..
Alle koperen leidingen waren dikker geworden en moesten allemaal vervangen worden.
Zowel binnen als buiten...
M.a.w. Kleine moeite denk ik maar je voorkomt een hoop ellende..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: vorst
We hebben het over een paar uur vorst tot 3 graden, onder de caravan gebeurd daar weinig mee, zet een flesje water buiten en je ziet het
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: vorst
Ik ook niet
Bij -10 staat mijn vader in de nacht rond 2 uur op en zet even de kranen open, zodat het water doorstroomt, werkt goed, er zit namelijk een storing in hun verwarmingslint en we komen er niet goed bij
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB