soorten dakopbouw stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
DHZer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 mar 2021 20:36

soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door DHZer » zo 14 mar 2021 10:18

Beste forum leden. Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag over de verschillende soorten dakopbouw bij stacaravans.

We kijken naar een stacaravan als tijdelijke woonst voor onze verbouwing. De oudere caravans met een alu boldakje zijn meestal als volgt opgebouwd denk ik:

Alu boldakplaat
3 of 4 cm glaswol
Houten dakframe
Houten vezelplaten als plafond.

Volgens mij zal deze dakopbouw voor problemen zorgen doordat er condens optreed op de alu dakplaten wat niet geventileerd of afgevoerd kan worden. Wat is jullie ervaring?

Ik stel deze vraag omdat ik een hekel heb aan schimmel en houtrot.

Zijn de puntdakjes anders/beter opgebouwd?

Iemand de me verder kan helpen om zo te kunnen beslissen wat we nu best verder doen?

Alvast hartelijk dank

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door Ron » zo 14 mar 2021 10:27

Nou mijn ouders hebben 50 jaar geleden een stacaravan nieuw gekocht.
En die staat er nog steeds, dus de condens , houtrot en schimmel zal wel meevallen.
En wij waren er in de winter ook aanwezig.
Dus er werd best wel gestookt in dat ding.
De puntdakjes zijn verder hetzelfde opgebouwd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door Knaus440 » zo 14 mar 2021 13:37

In welke regio zoek je een stacaravan?
En voor hoelang zoek je een vervangende woonruimte.

Onze heeft ronde aluminium beplating, met houten balken. En glaswol isolatie.
Hij is uit 2005. Na lekkage groot deel plafondplaten vervangen, ook ook de isolatie. Daardoor goed naar de constructie kunnen kijken.
Geen condens problemen gezien. Lekkage was na stormschade echt dikke takken op dak. In dakruimte zelf zitten ventilatie roosters. Is dus altijd enige luchtverplaatsing. Noodzakelijk in mijn ogen!
In afgesloten ruimten onstaat schimmel inderdaad.
Zowel obder dak alsook wanneer het onder de stacaravan potdicht gemaakt is.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door buddo » ma 15 mar 2021 11:39

Er zijn ook chalets/stacaravans met bitumen dak of stalen dakpanplaten.
Alles staat of valt met ventilatie (zoals hierboven gezegd).

Voor tijdelijke woonruimte moet je volgens mij de volgende items meenemen in je besluitvorming:
- materiaal buitenzijde (hout, kunststof, alu)
- wel/niet geïsoleerd
- wel/niet dubbel glas
- ventilatiemogelijkheden
- ruimte/indeling
- wijze van verwarming
- budget

Succes!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door Knaus440 » ma 15 mar 2021 12:52

Aanvullend: wanneer je koopt op een camping of caravan/chaletpark, lees dan de voorwaarden goed door.
Elk park heeft zijn eigen regelgeving over vaste bewoning, verkopen, onderhoud en verplichtingen.
Het park waar onze stacaravan staat heeft bv tussentijds verandert dat stacaravans niet ouder mogen zijn dan 20 jaar. Is je caravan 20 jaar dan moet hij weg.
Geldt voor onze stacaravan over 4 jaar.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

DHZer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 mar 2021 20:36

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door DHZer » do 18 mar 2021 19:17

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb mijn eerste post geplaatst omdat we nu een stacaravan gekocht hebben maar we stellen houtrot vast. Het is een abi montrose 35x12 van 2001. Vandaar was ik aan het afwegen wat de opties waren. Herstellen, terug verkopen, rechtbank voor verborgen gebreken,…. Als de puntdakjes (veelal met staalplaten) beter waren opgebouwd dan hadden we misschien een andere beslissing genomen.

Ik ben begonnen aan de herstelling. Iemand anders opzadelen met deze problemen wil ik ook niet doen. 1 hoek is volledig gedaan en de andere hoek ik al gedemonteerd.

Ik ben tevreden van het resultaat maar 100% krijg ik het nooit meer. Zoiets kan je nooit herstellen zoals nieuw tenzij je de volledige caravan afbreekt en opnieuw opbouwt. Nog een avond of 4 werk en we kunnen weer verder. Maar eerst verder laten uitdrogen

Vaststelling:
1) Houtrot in de 2 bovenhoeken van de slaapkamer.
2) De gootjes zijn waarschijnlijk overgelopen (door smeltsneeuw?) waardoor de hoek tussen dak en wand nat is over de volledige lengte van de caravan. Hier is wel nog geen houtrot vast te stellen. En het hout is ook nog "sterk". Ook lijkt het water niet doorgesijpeld te zijn tot in de wanden. Er staat nu een ventilator tussen plafond en dak te draaien zodat alles kan uitdrogen. Dit moet volstaan.

Betreft de ventilatie. Vooraan zijn wel 2 ventilatieopeningen voorzien die uitkomen in de holte tussen het dak en het plafond. Echter is achteraan geen opening voorzien waardoor er volgens mij geen luchtstroming kan ontstaan. Ik voorzie hier een extra openingen afgewerkt met een regenkap en gaas (zodat insecten niet naar binnen kunnen).

Nu ben ik nog op zoek naar een manier om te verwarmen. Er is CV en en 4kW standaard "open" gaskachel. Dit valt ruim tegen na een korte test (-4°C buiten 2 uurtjes CV en gaskachel aan en maar 10°C) . Maar ik ga eerst het forum nog eens aflezen voordat ik hier verder inga.


Mijn ervaringen:
-houtrot is zeer moeilijk vast stellen. Als de plafondplaten gebreken vertonen in de hoeken dan is het echt al zéér erg gesteld. Duw goed (met je wijsvinger) op het plafond in de hoeken. Vanaf je hier kan doorduwen is het zeer erg gesteld.
-kijk goed naar de aansluiting van de plafondplaten aan de wand (lijstjes). Vanaf dat deze niet 100% meer aansluiten is de kans groot dat er een lekkage (geweest) is.
-kijk goed of de gootjes niet vuil zitten EN of er GEEN regenpijpen gemonteerd zijn aan de gootjes. Die regenpijpen houden het water op
-kijk ook onder de caravan goed naar de balken (plankjes) rondom waartegen de alu bekleding geniet is. Bij de onze zijn sommige delen aangetast door houtwormen. Het is alsof daar onbehandeld hout gebruikt is. Volledig afschermen van ,kevers die eitjes leggen, lijkt mij moeilijk
-het is niet omdat een caravan CV en dubbel glas heeft dat deze dan ook beter geïsoleerd is dan de versie zonder CV en enkel glas. Tijdens onze zoektocht konden professionele verkoper geen antwoord geven op onze vraag "hoeveel en welk type isolatie is er gebruikt?". Nadien gezien kan je dit zelf wel min of meer bepalen. De wanddikte is volledig gevuld met isolatie denk ik en de isolatie in de vloer kan je zien via de ventilatieopeningen. De isolatiedikte in het dak is moeilijker te bepalen denk ik.
-de naad tussen de dakplaat en wand is afgedicht met bitumen. Na 20 jaar wordt deze bros waardoor water naar binnen kan indien de gootjes overlopen. Ikzelf heb deze naad nu afgeschuurd en afgekit met een silicone geschikt voor buiten, goed hechtend en 300% elastisch. Dit lijkt op het eerst zicht zeer afdoend zonder veel werk.
-de naden van de dakplaten (waar de verschillenden platen overlappen) zijn gedicht met een andere soort pasta/silicone. Deze naden zijn wel nog dicht na 20 jaar.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door buddo » do 18 mar 2021 20:43

Wat een uitgebreide reactie, haast teveel om op te reageren... ;)

Allereerst natuurlijk enorm balen van deze tegenslag. Nu je het zelf aanpakt weet je in ieder geval hoe het zit. Qua aandachtspunten lijkt het dat je vooraf wel goed je huiswerk hebt gedaan.

Mbt de verwarming, daar sta ik van te kijken. Daar lijkt mij toch iets mis of toch onvoldoende isolatie. Een goed geïsoleerde caravan/chalet van jouw afmetingen moet met de combi van CV en gaskachel toch wel warm te krijgen zijn.

Ons chalet (kunststof, geïsoleerd, dubbel glas) is iets kleiner maar is echt goed warm te krijgen met alleen de gaskachel (ook bij vorst binnen boven 21 graden in woondeel/keuken te halen). Daarnaast kunnen we nog bij verwarmen via de airco, maar dat doen we alleen voor het snelle opwarmen of om het in de nacht op minimaal 15 te houden (dan is de gaskachel uit, vinden we een prettiger idee).

Met die referentie in het achterhoofd moet de combi CV en gaskachel toch volstaan? Of ze hebben echt onvoldoende capaciteit of de isolatie valt tegen. Of er zit een defect in.

Je hebt de onderkant wel rondom dicht gemaakt? Geïsoleerd?

DHZer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 mar 2021 20:36

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door DHZer » do 18 mar 2021 21:05

de aandachtspunten heb ik neergeschreven voor andere mensen die een caravan willen kopen en vooraf opzoekwerk doen op het net. Misschien komen ze hier uit en maken ze niet de zelfde fouten als ik.

Wat bedoel je met "goed geïsoleerd"? Bedoel je dikke isolatie, of isolatie goed aangebracht? Onze abi is uitgevoerd met 3cm glaswol. rondom rond. Overal. De kwaliteit van opvulling valt wel tegen. Hier en daar toch wat spleten tussen isolatie en hout/alu.

3cm rotswol met een lambda waarde van 0,04w/mK geeft dus een U waarde van 1,33 w/m²K. Aan 150 m² en een buitentemperatuur van -10°C is er dan een vermogen nodig van 6kw. Zonder rekening te houden met warmteverlies door spleten, luchtverversing, houtaandeel, koudebruggen, glas, ... En die kleine radiatortjes stellen nu ook niet heel veel voor. Zonet ook even de berekening gemaakt en 2de hands pelletkachel in combinatie met grote gasflessen voor de CV en warm water lijkt de goedkoopste en haalbare oplossing.

Ik ben wel van plan om dit weekend eens met een warmtecamera te kijken waar de grootste warmteverliezen zijn. Misschien komen er daar nog zaken naar boven.

Onderkant nog niet dicht gemaakt. De isolatieplaten heb ik wel maar dit is een werkje voor later. Het wordt toch beter weer en als er dan nog eens iets is kan ik er zeer gemakkelijk bij.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door buddo » vr 19 mar 2021 07:38

DHZer schreef:
do 18 mar 2021 21:05
Onderkant nog niet dicht gemaakt. De isolatieplaten heb ik wel maar dit is een werkje voor later.
Ik vermoed dat daar je meeste winst is te behalen. Uiteraard wel aangevuld met verwarming met voldoende capaciteit.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door Wie-niets » vr 19 mar 2021 09:48

Met Intresse je verhaal gelezen. Ik denk dat hier toch duidelijk sprake is van op de gevoelige plaatsen van " achter stalling " onderhoud. Aan de andere kant de stacaravan is wel 20 jaar oud dus verwacht geen hele gave stacaravan. Goten , afvoer pijpen je dak maakt deze regelmatig een paar keer per jaar schoon.

Vochtmeting net als bij de gewone caravan op zijn tijd is ook niet verkeerd. En vaak komt juist vocht/schimmel voor, door te weinig ventilatie.

Het isoleren en aftimmeren met platen van de onderkant werpt meestal ook zijn vruchten af. Zorg wel dat je voldoende ventilatie roosters plaats in de beplating en een toegang voor onder de kruipruimte.

Ik mag natuurlijk geen vergelijk maken met een naar de huidige maatstaven gebouwd Chalet maar onze CV hoogrendement met verdeeld 8 radiatoren heeft in no time het Chalet verwarmd. Onze basis temperatuur staat ingesteld voor de winter bij de dagen dat we er niet zijn op 6-8 graden. De radiatoren in de slaapkamers staan op de vorststand.

Tip mocht je verwarmen bij afwezigheid. Zet in het keukenblok de onderbouw kastjes open en de vaatwasserklep op kiep stand. Daar liggen veel aansluit leidingen en zo komt de warmte sneller in de kastjes en leidingen bevriezen niet.
Verder zorg voor goede isolatie of warmte lint om leidingen heen die " bloot" liggen bij de aansluitingen.
Vertrouw je het niet bij vorst tapt dan af. Verder zitten wij zelf op de voorzieningen van het park aangesloten leidingen met aparte meters en de leidingen liggen ongeveer een meter diep in de grond. Wij verbruiken relatief weinig. Bij eventuele verhuur worden de kosten van verbruik apart doorberekend.
En omdat het Chalet vrij gunstig ligt behoeft in de wintermaanden bij zon nauwelijks bij gestookt te worden en verloopt de temperatuur daling heel langzaam .

Ben benieuwd wat de warmte camera oplevert. En nogmaals zorg voor voldoende ventilatie zeker in het " natte " gedeelte van een Chalet of Stacaravan.

DHZer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 mar 2021 20:36

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door DHZer » vr 19 mar 2021 19:58

Bedankt voor de tip van de vochtmeting. Gisteren had ik het ook al gelezen op het net. Zonet een vochtmeter aangekocht. En inderdaad. Hiermee zie je alles wat je moet zien. Op de plaatsen zonder probleem 8% op "natte maar nog niet rotte" plaatsen 35%. Ter hoogte van de hoeken tussen plafondplaat en buitenwand ook op sommige plaatsen 35% (zoals verwacht). We zullen zien hoe snel het zakt door de ventilator die draait tussen plafond en dak.

Door de vochtmeter zie ik nu ook dat er een probleem is thv de douche. En aan de beplating zie je gewoonweg niets totdat je de pinnen in de plaat duwt dan voel je direct dat er iets niet pluis is. De vloeplaat is gelukkig wel nog OK

Conclusie: koop je een 2de-hands caravan, neem dan een vochtmeter bij de hand. Selecteer de juiste houtsoort (spruce/pine) en als je meer dan 20% meet dan is er iets niet pluis. Ik ken geen enkele andere investering (< 50EUR) die je zo rap hebt terug verdiend.

Betreft de inforarood: deze morgen al eens getest om me voor te bereiden voor morgen vroeg. Het is al een tijdje geleden dat ik de opleiding voor zo'n toestel gevolgd heb. Nu heb ik wel nog niet direct iets kunnen vaststellen. Enkel dat de holle ruimte tussen de kachel en keuken lekker 25°C is terwijl het in de ruimte waar het warm moet zijn maar 12°C was.

DHZer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 mar 2021 20:36

Re: soorten dakopbouw stacaravan

Bericht door DHZer » zo 21 mar 2021 20:46

MEt de ir camera niets speciaals kunnen vaststellen. Wel wil ik onderstaande meegeven ter info.

Afbeelding
isolatiewaarde minder op de plaats waar 3 alu wandbekleding samen komen waardoor de naad niet goed winddicht is. Op plaatsen waar 2 naden samen komen is er geen probleem. Enkel op die ene plaats waar 3 platen samen komen. Beetje silicone en 't is opgelost. In de praktijk zal dit weinig verschil maken maar nu ik het weet kan ik het ineens maar bijwerken.

Afbeelding

Afbeelding
isolatie zit niet goed.

Afbeelding
links onder het raam zie je ook een warme plek. Dit is de positie van de radiator.
en boven links is de holle ruimte achter de sierschouw.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”