beetje golvend plafond

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

beetje golvend plafond

Bericht door Lambertus1950 » za 16 jan 2021 19:09

Hallo stacaravan liefhebbers,

Wij zijn nieuwe stacaravan bezitters en hebben september jl een 30 jaar oude stacaravan gekocht. Staplaats in de bossen van Drenthe.
De caravan is droog, hard en zonder lekkage.
Echter sinds een paar dagen beginnen de plafondplaten ietsje te golven. De platen voelen hard en strak aan.
Kan dat te maken hebben met sterk dalende temperatuur en verschillende krimp van materialen.

Meedenken wordt zeer op prijs gesteld.

Alvast bedankt
groet
Lambertus

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: beetje golvend plafond

Bericht door janvijn » za 16 jan 2021 22:06

Beste Lambertus,
Waarschijnlijk is het plafond van je caravan samengestel met hardboard plaat afgewerkt met een toplaag melamine o.d. Een eigenschap van dit soort plaat is dat deze kan vervormen en toch hard blijft aanvoelen door een aantal oorzaken. Je noemt zelf al temperatuurverschillen, in deze tijd van het jaar zou ik ook zeker denken aan vocht. Dat hoeft geen lekkage te zijn, maar de relatieve vochtigheid van de lucht binnen in de caravan. Overdag mogelijk de zon op de caravan (grote glasoppervlakken ???) s’avonds afkoeling tot bijna 0*C of net daaronder, dat betekend ook wisselende luchtvochtigheid.
Zit er isolerende beglazing in de kozijnen ? of is het enkel glas (30 jaar oud !!!).
Bij familie ook ooit iets dergelijks geconstateerd, we hebben toen de (houten) kozijnen incl. draaiende delen vervangen, voorzien van thermopane beglazing en een aantal kozijnen voorzien van ventilatieroosters boven het glas. Door goed te ventileren is het probleem daar toen opgelost.
Ik hoop je met bovenstaande op een spoor te brengen, succes met het vinden en oplossen van dit vervelende probleem.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

Re: beetje golvend plafond

Bericht door Lambertus1950 » za 16 jan 2021 22:44

Beste Jan,

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te reageren.
De caravan heeft enkel glas en ja 30 jaar oud. Zijn het hele interieur muv de wanden aan het strippen en opnieuw aan het inrichten.
Ik zal de komende weken 1 keer per week naar de caravan gaan en even flink luchten.
Heb ik gelijk dat ik denk dat het in het voorjaar weer rechttrekt als we veel aanwezig zijn met open ramen en deuren..?

groet
Lambertus

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: beetje golvend plafond

Bericht door janvijn » zo 17 jan 2021 08:18

[re.gif]
Hallo Lambertu,
Dat zou zomaar kunnen denk ik, maar als je toch bezig bent het e.e.a. aan de caravan op te knappen zou ik zeker zoeken naar een mogelijkheid waarmee je permanent kan ventileren. Mogelijk twee (afsluitbare) roosters door de wand, het liefst tegenover elkaar.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: beetje golvend plafond

Bericht door Knaus440 » zo 17 jan 2021 08:48

We hebben onze willerby al 12 jaar, is uit 2005. En in de winter golft het plafond altijd een beetje. Door lekkage ander deel plafond,slaapkamer, vervangen. En dus goed kunnen kijken naar plafond woonkamer, die was kurk droog! Ook bij het golven.
Verder is reactie janvijn erg duidelijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: beetje golvend plafond

Bericht door Wie-niets » zo 17 jan 2021 12:07

Het is al gezegd zorg in ieder geval voor voldoende ventilatie. Dat wordt vaak weleens vergeten.

Ik weet niet of er bij de douche/toilet gebeuren een ventilator zit ingebouwd, zo ja, laat deze dan ook zo af en toe draaien voor afzuiging. En met het klussen misschien ook verwarming aan gehad en daarna weer uit en dan krijg je ook grote temperatuur verschillen met buiten.
Hou in ieder geval in het voorjaar in de gaten dat het plafond weer strak er uit dient te zien. Anders maar vocht onderzoek doen.
En je mis natuurlijk ook dubbele beglazing. Overigens kan je ook af en toe nu de afzuigkap laten draaien ter bevordering van ventilatie.

Mooiste zou zijn zoals in de Chalets als je c.v. verwarming er in hebt die je om deze tijd op minimum 10/13 graden instelling kunt laten werken bij afwezigheid.

Maar het is natuurlijk al een " oudje" wat niet wilt zeggen dat je daar altijd een slechte koop aan hebt of zeker goed kan renoveren.

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

Re: beetje golvend plafond

Bericht door Lambertus1950 » za 27 feb 2021 19:35

Iedereen bedankt voor de reacties.
Het plafond begint nu het beter weer wordt al weer aardig vlak te trekken.
Nog een paar dagen mooi weer en het is weer voor elkaar.

Had dus alles te maken met werking van materialen.

groet
Albert

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: beetje golvend plafond

Bericht door janvijn » zo 28 feb 2021 08:07

[re.gif]
Beste Albert,
Bedankt voor je berichtje, het is altijd leuk wanneer iemand ook laat weten welke kant de oplossing heen gaat.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: beetje golvend plafond

Bericht door Knaus440 » zo 28 feb 2021 08:20

Bij ons is het lichte golven ook weer strak getrokken. Deze winter was het niet zo erg.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”