Stacaravan tweedehands kopen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
ARijn

Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door ARijn » ma 21 sep 2020 11:21

Goedendag,

Wij overwegen een stacaravan te kopen via een marktplaats advertentie (inclusief standplaats).
Ik struikel alleen over het volgende; de stacaravan is in uitstekende staat maar komt wel uit 2006.
Wat is nou eigenlijk de levensverwachting hiervan?
Het park reglement vermeldt dat stacaravans ouder dan 15 jaar en/of een waarde onder de 3000 euro niet meer mogen worden verkocht.

Voor mij rijmt dit niet echt; gezien de stacaravan nu zou worden verkocht voor 13.000 euro en in een zeer goede staat is.
Welke risico's nemen wij dan hierin?

Ik ben benieuwd
Alvast hartelijk dank

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door PD » ma 21 sep 2020 11:35

RE.gif
Ik zou even goed bij het parkbeheer navragen wat hun beleid is tav de wat oudere stacaravans. Niet alleen dat ze vanaf een bepaalde leeftijd niet meer verhandeld mogen worden (zoals je zelf geconstateerd hebt), maar parken hanteren vaak ook een maximale leeftijd van de stacaravan waarna deze moet worden verwijderd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door willianv » ma 21 sep 2020 11:36

Ik heb er verder geen enkele ervaring mee, maar als ik dit zo lees is dit het laatste jaar dat de stacaravan van eigenaar mag wisselen.

Je 13000 euro kan je daarom denk ik afschrijven tot 0, tenzij iemand de stacaravan wil kopen van je en deze op een andere camping wil plaatsen (volgens mij behoorlijke kosten wat hiermee komt kijken).

Mijn persoonlijke gedachte is dat je hierover dus heel goed na moet denken of je tegen deze voorwaarden wilt kopen.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door evr66 » ma 21 sep 2020 12:13

13k waar je dan definitief aan vast zit dus. Mij niet gezien, dan moet je wel heel erg overtuigd zijn van je wens van die caravan op die locatie nog jaren gebruik te gaan maken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Gemineye » ma 21 sep 2020 12:21

Een stacaravan verkopen zonder staanplaats kan wel, maar dan kom je wel uit bij handelaren ivm het noodzakelijke transport van zo’n ding. Economische waarde is dan een fractie van wat het nu is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Ab » ma 21 sep 2020 16:12

Dat klopt.
In mijn omgeving kopen veel mensen zo'n ding voor 4000-8000 euro, als tijdelijke woning op de bouwplaats van hun nieuwe huis.
Daar krijg je 3 jaar vergunning voor om er in te wonen.
Na die 3 jaar gaat de stacaravan weer in de verkoop. Vaak voor bijna hetzelfde bedrag, en de volgende bewoner woont ook weer een paar jaar voor niks tijdens de bouw.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Knaus440 » ma 21 sep 2020 18:04

Bij ons op het park is dat 20 jaar.
Na die 20 jaar jaarlijks een check of het er nog goed uitziet.
Verkoop altijd in overleg met eigenaar/ beheerder. Ook als stacaravan 5 jaar oud is.
Tja, dat is inderdaad de machtspositie van de beheerder.
Inmiddels hebben we een 12 jaar plezier gehad van onze stacaravan uit 2006. Die we ook overwegen te verlopen omdat we er nu 4 km vandaan wonen. Voorheen een 160 km.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door buddo » ma 21 sep 2020 20:12

evr66 schreef:
ma 21 sep 2020 12:13
13k waar je dan definitief aan vast zit dus.
Dat hoeft dus niet. Een stacaravan staat op wielen en kan dus verplaatst worden. Of die 13.000 euro een reële vraagprijs is en het nog waard is (of laten staan op deze camping of eventueel transporteren naar een andere) kun je helemaal niets over zeggen zonder te weten over welke caravan het gaat of waar deze staat. Al is dat laatste erg subjectief in de waardebepaling.

Wij wisten in het begin het verschil niet tussen een caravan of een chalet, misschien is dat bij jou ook zo? Misschien is dit wel een fantastisch mooi en luxe chalet... en kan het wel uit. De verkoper wil er vanaf, laatste jaar om te kunnen verhandelen, de prijs zal dus scherp moeten zijn.

De levensverwachting is ook niet te zeggen zonder meer info. Het onderhoud is daar heel bepalend voor. Geen lekkages gehad? Harde onderkant? Met goed onderhoud kunnen stacaravans/chalets tientallen jaren mee.

Edit; was nieuwsgierig en even gezocht op marktplaats en trefwoord 2006... maar niet zo snel iets gevonden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Micky » ma 21 sep 2020 20:45

Als dat de regels van het park zijn dan zit je eraan vast ik zou dan in dit geval die stacaravan niet kopen, Ik ken het uit de praktijk mensen kochten naast mijn ouders een stacaravan voor € 8000 en een half jaar later moest hij er af..


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door buddo » ma 21 sep 2020 21:17

RE.gif
Dat soort verhalen ken ik ook. Maar de topicstarter schrijft dat op dit park de caravan na 15 jaar niet meer verhandeld mag worden, het is dan dus of verwijderen of zelf gebruiken. Een max leeftijd op het park lijkt hier dus niet te gelden.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 21 sep 2020 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Micky » ma 21 sep 2020 21:41

RE.gif

Dat bedoel ik exact, je geeft 13k uit wat de volgende dag niets meer waard is, of je moet hem verwijderen en los verkopen, dan zijn ze weinig waard, geen fatsoenlijke camping laat een 14 jaar oude stacaravan nog toe.

Los daarvan kan de camping baas op elk moment alsnog besluiten dat je hem moet verwijderen zo zijn de regels nu eenmaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Niels83 » ma 21 sep 2020 22:34

Ik zou vooraf met het park overleggen. is dat een grote keten is 13.000 teveel behalve als je weet dat je lang wilt blijven. Is het eigen beheer dan overleggen strak 15 jaar is. Bij mijn oyders werd ook zulke regelgeving aamggouden. maar overal waren uitzondering op. uiteindelijk kwam het er op neer dat ze niet wilde dat oude gare caravans steeds verkocht werden. een oudere caravan die er gewoon netjes bij staat mocht gewoon verkocht worden.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door buddo » di 22 sep 2020 07:44

Micky schreef:
ma 21 sep 2020 21:41
Dat bedoel ik exact, je geeft 13k uit wat de volgende dag niets meer waard is, of je moet hem verwijderen en los verkopen, dan zijn ze weinig waard, geen fatsoenlijke camping laat een 14 jaar oude stacaravan nog toe.
Of deze caravan (of is het een chalet) wel of niet die 13 k waard is kun je zo toch niet zeggen? Ik heb althans geen idee over welke het gaat... behalve het bouwjaar weten we niets.
En wat is een fatsoenlijke camping? Ik had de indruk dat onze camping toch behoorlijk fatsoenlijk was, en onze caravan/chalet (ruim ouder dan 14 jaar) mocht daar staan. Leeftijd is daar geen criterium, wel is er een soort welstandscommissie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Micky » di 22 sep 2020 08:17

RE.gif

Dat kun je wel, de vraag is of het je waard is om iets te kopen wat daarna in geld zo goed als waardeloos is. Het kan dan zijn dat hij voor jezelf voldoende waarde heeft omdat je er van gaat genieten en per dag leeft.
Ik loop al wat langer mee en ben behoorlijk nauw betrokken bij een park wat aan het moderniseren is en ik ken inmiddels de 3 de eigenaar van dit park.
Ze kunnen je morgen vertellen (en dat is daar meerdere keren door verschillende eigenaren gedaan) dat je chalet eraf moet, plannen veranderen snel en veel campings worden omgebouwd naar moderne parken, de nieuwe chalets zijn niet aan te slepen, de ene na de andere wordt verkocht voor rondom de 100K.

Nu dus iets dergelijks kopen waarvan je weet dat je er morgen geen of nauwelijks geld voor krijgt zou ik niet doen, vandaar mijn advies hierboven.
Als je eraf moet, ben je zelfs ook nog verantwoordelijk voor de kosten van het verwijderen, dus vrachtwagen laten komen kraan laten komen enz.
Het lijkt me een stacaravan te zijn, TS noemt het zo en een chalet voor 13K van die leeftijd zou een koopje zijn, die doen eerder 25-40 op een knappe camping en mogen doorgaans wat ouder worden als ze er goed uitzien, maar blik moet er bij veel parken af.


Dus dit is mijn mening en mijn advies, daar moet je het mee doen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Niels83 » di 22 sep 2020 09:17

maar Micky met jouw redenatie is elke aanschaf een gok. als die 10 jaar oud zou zijn. kan hij door nieuw beleid ook na een jaar onverkoopbaar zijn.

je kunt hem altijd nog aan een handelaar verkopen dan is die niet waardeloos maar zakt het wel enorm in prijs.

Tsjah kamperen is doorgaans geen goede investering hoewel de parken je in tv programma's anders doen geloven.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Micky » di 22 sep 2020 09:45

RE.gif

Ik zie dat toch wel iets anders, hier weet je gewoon al 100% zeker van te voren dat je hem niet weer kunt verkopen (tenzij binnen dat jaar), dus je hebt de garantie dat hij bijna al zijn waarde verliest, dan is het qua investering gewoon heel dom, maar zoals ik schreef, als je met de dag leeft, kan het zijn dat je de gok wilt nemen dat je nog jaren mag blijven staan, maar ook dan kan je eigen situatie veranderen zodat je hem moet/wilt verkopen.
We kunnen en moeten het niet mooier maken dan het is, TS staat hier voor een behoorlijke aanschaf thumbup.gif

Ik heb mensen letterlijk in tranen gezien omdat hun zuur verdiende spaargeld van de ene op de andere maand weg is door het wisselende beleid van de camping, dit voorbeeld was een houten chalet, netjes in de verf, naast die van mijn ouders, terwijl mijn ouders wel mochten blijven staan omdat hun chalet nog maar 6 jaar oud was, in de volgende ronde moeten mijn ouders er zelf waarschijnlijk ook af hun chalet is jonger dan het hier genoemde voorbeeld en zij hebben hem niet "duur" op de camping gekocht maar gewoon bij de bouwer en daarna laten plaatsen en alles zelf aangelegd, het gaat de laatste jaren al niet eens meer om de leeftijd, de staplaats is een jaarcontract en kan dus eenzijdig niet verlengt worden, gewoon omdat er een huisje op die plek moet komen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stacaravan tweedehands kopen

Bericht door Niels83 » di 22 sep 2020 10:22

Dan is het advies denk ik om te zoeken naar een camping die zich vooral richt op tourplaatsen en daarbij sta caravans heeft. Dan is de kans kleiner dat de koers wijziging zo groot is. maar goed mijn ouders hebben ook meegemaakt dat de Molecaten camping werd verkocht en dat daar een ploeg kwam die er een huisjes park van maakte. Dat gaat allemaal vrij agressief. De paar caravans die wilde blijven werden in een hoekje gepropt, kwam 1000 euro bovenop wat er al was en als je zei dat je iets anders wilde hoepelde je maar op.

Voor de weidsheid van het park hadden ze alvast een stuk grond van de buren mee genomen in de tekeningen, die kon dat bod toch niet weigeren. dat kon die dus wel, want op dat stuk grond stond zijn eigen huis.

Het werd een schitterend park, met een meer midden op de camping, wat leeg moest blijven want ze hadden geen vergunning om water uit het veluwe meer te gebruiken. Maar de sfeer was compleet weg, de meeste mensen die waren gebleven zijn later alsnog vertrokken.

Mijn ouders zijn naar de buren vertrokken, waar mijn vdr (mij mdr is in sie winter overleden) en hebben het daar nooit gevonden. Dit was een camping zonder welstands commissie. Overigens kostte het verplaatsen van de caravan en alle andere dingen op de plek 150 euro en een paar biertjes.

Heel verhaal, een sta caravan kopen voor veel geld, die moeilijk op een andere camping is te plaatsen is met de aggressieve opkoop methodes van dit moment gewoon niet slim. Maar het is de vraag of alles slim moet.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”