Delen gebruik stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Delen gebruik stacaravan

Bericht door Knaus440 » wo 8 jul 2020 15:17

Item nav delen caravan, wij overwegen om onze stacaravan te delen. Oplopende kosten jaarplaats zijn de overweging. Was 11 jaar geleden een 1800 euro per jaar, nu oplopend baar 3200 euro per jaar.
De stacaravan was ons 2e huisje in het midden van het land, bij de kinderen en veel afspraken deze regio. We wonen er sinds 4 jaar vlakbij in een appartement.(5km)
Het is dus nu ons buitenverblijf bij mooi weer.
Ook enkele dagen bv volgende week.
Vakanties deden we, en doen we, met de knaus. Stacaravan was dus nooit HET vakantie verblijf, wel tweede huisje.
We overwegen dus hoe verder.
Één van de mogelijkheden is delen.
Kinderen willen niet delen, wel gebruiken af en toe.
Graag van jullie opmerkingen, meningen, ideeën, over delen stacaravan. Ons eerste idee is dus dat het ons geheel eigendom blijft, dat we jaarplaats kosten delen. Kosten onderhoud zou dan een vraag zijn. Laten taxeren en inkopen voor helft waarde lijkt nu geen optie.
Maar is nog overweging.
Tja, verkopen kan natuurlijk ook nog. Maar door de renovatie na lekkage gaat me dat nog net even te ver.
Nog 10 jaar met minstens 3200 euro per jaar gaat ons ook te ver.
Ruilen tegen een tandem-asser hoort ook bij de brainstorm sessie.
Maar, het delen. Barst maar.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door buddo » za 11 jul 2020 16:32

Los van delen; is verhuur geen optie? Mits toegestaan op de camping. En even je verzekering checken.

Met het delen van de stacaravan heb ik geen ervaring, wij beginnen net aan het stacaravan avontuur. Hiervoor deelden wij een camper met een bevriend stel. Op papier was ik eigenaar, verzekering, wegenbelasting etc betaalden wij. Maar totale jaarkosten inclusief onderhoud deelden wij 1x per jaar door 2. Aanschaf hadden we ook gewoon door 2 gedeeld. Er zijn genoeg ervaringen waar dit soort zaken mis gaan, maar als je zelf een beetje flexibel bent, allebei de intentie hebt om er een succes van te maken en kleine foutjes/ongelukjes van een ander kunt vergeven... wij hebben er uiteindelijk alleen maar plezier van gehad. We hadden overigens niets op papier gezet. Wel gecontroleerd bij de verzekering of dit was toegestaan (gebruik door een ander, kan als verhuur worden gezien, maar dan niet commercieel). Je bespaart kosten en er wordt gewoon meer gebruik gemaakt ipv veel stil of leegstand.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Morgoth » ma 13 jul 2020 09:25

Tsja, dit is een lastige. Ken je mensen waarmee je wilt delen? Of wil je dit met vreemden doen?

Waar je rekening mee moet houden is dat andere mensen op een andere manier met je spullen omgaan dan jij. Daar moet je tegen kunnen.
Ik verhuur een huis wat ik zelf met eigen handen heb gebouwd en waarin ik 15 jaar heb gewoond. Ik vond het ontzettend moeilijk om vreemde mensen in dit huis te hebben die het huis gewoon zagen als een gehuurd object terwijl ik het onderbewust toch heel anders zag. Had ik net de garagedeur geschilderd, stonden er een dag later weer fietsen tegenaan. Dat soort dingen. Gelukkig huren nu mijn ouders dit huis. Dat voelt heel anders.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Knaus440 » ma 13 jul 2020 10:23

Klopt, ik heb de stacaravan gerenoveerd! Voelt dus behoorlijk eigen. Afgelopen weken mensen op bezoek gehad, waarvan we dachten dat delen zou kunnen. Maar niet eens gevraagd. Klikte toch net niet bij gedachte delen.
Onze zoon heeft deze week de Knaus, en daarvan merken we al: " als ze maar niet de hele indeling veranderen".
Kortom, delen blijft een gedachte/idee. Of het praktijk wordt, weet het nog niet. Het inzetten van het idee, en echt kijken wat we willen, roept al even een drempeltje op. We zien wel.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Diny » ma 13 jul 2020 11:23

De vraag is, lijkt mij, of je die €3200 redelijk gemakkelijk kan en wilt betalen.
Hangt ook af of de camping voldoende faciliteiten heeft die je bevallen.

Wat moet je inleveren als je hem deelt? Lijkt me wel belangrijk. Iedereen heeft eigen ideeën over bewoning en zal inspraak willen.

Een grote caravan i.p.v. de stacaravan kan voordelen hebben. Het kost wel flink geld, mede afhankelijk van de wens om ergens een jaarplaats te huren of een winterstalling.

We hebben de gedachte ergens een chalet te kopen laten vallen. Jaar in jaar uit dezelfde plaats vinden we te saai. Parkkosten kwamen op €3000.
Die grote caravan is mijn wens. Mocht die er komen, dan zal de jaarplaats ook zoiets gaan kosten.

En zolang jullie voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.
Succes! thumbup.gif

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door fendtjeplatin » ma 13 jul 2020 17:30

Knaus440 schreef:
wo 8 jul 2020 15:17
Item nav delen caravan, wij overwegen om onze stacaravan te delen. Oplopende kosten jaarplaats zijn de overweging. Was 11 jaar geleden een 1800 euro per jaar, nu oplopend baar 3200 euro per jaar.
De stacaravan was ons 2e huisje in het midden van het land, bij de kinderen en veel afspraken deze regio. We wonen er sinds 4 jaar vlakbij in een appartement.(5km)
Het is dus nu ons buitenverblijf bij mooi weer.
Ook enkele dagen bv volgende week.
Vakanties deden we, en doen we, met de knaus. Stacaravan was dus nooit HET vakantie verblijf, wel tweede huisje.
We overwegen dus hoe verder.
Één van de mogelijkheden is delen.
Kinderen willen niet delen, wel gebruiken af en toe.
Graag van jullie opmerkingen, meningen, ideeën, over delen stacaravan. Ons eerste idee is dus dat het ons geheel eigendom blijft, dat we jaarplaats kosten delen. Kosten onderhoud zou dan een vraag zijn. Laten taxeren en inkopen voor helft waarde lijkt nu geen optie.
Maar is nog overweging.
Tja, verkopen kan natuurlijk ook nog. Maar door de renovatie na lekkage gaat me dat nog net even te ver.
Nog 10 jaar met minstens 3200 euro per jaar gaat ons ook te ver.
Ruilen tegen een tandem-asser hoort ook bij de brainstorm sessie.
Maar, het delen. Barst maar.

Hier aan de Vlaamse kust betalen we 2200 € zonder gas , water , elektra per jaar.
Nu een flatje hier aan de kust kost al gauw 200.000 € zonder de jaarlijkse kosten.
Een Roompotje vakantie woning vanaf 200.000 € zonder de jaarkosten.
Dus of het duur is , goedkoop is luxe keuze's zeker.
Die all in op 30 j is nog steeds maar 90.000 € maar in vergelijking met het Roompotje hutje lijkt me toch wat flexibler.
Spaar centjes brengen niks op, maar dan een vastgoed makelaar als oplossing , nee bedankt.
Straks houtskool Barbeque aan , kan niet op een flat , mag niet op Roompot domein.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Delen gebruik stacaravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 jul 2020 17:56

Morgoth schreef:Tsja, dit is een lastige. Ken je mensen waarmee je wilt delen? Of wil je dit met vreemden doen?

Waar je rekening mee moet houden is dat andere mensen op een andere manier met je spullen omgaan dan jij. Daar moet je tegen kunnen.
Ik verhuur een huis wat ik zelf met eigen handen heb gebouwd en waarin ik 15 jaar heb gewoond. Ik vond het ontzettend moeilijk om vreemde mensen in dit huis te hebben die het huis gewoon zagen als een gehuurd object terwijl ik het onderbewust toch heel anders zag. Had ik net de garagedeur geschilderd, stonden er een dag later weer fietsen tegenaan. Dat soort dingen. Gelukkig huren nu mijn ouders dit huis. Dat voelt heel anders.
Delen of verhuren vind ik een groot verschil, ik deel niet zomaar, verhuren wel.
Wij verhuren een huisje aan toeristen van over de hele wereld (soms ook voor langere tijd) en hebben tot nu toe geen “echt” vervelende revering. Het verhuurde vakantie huisje zien wij als investering en niet iets waar we zelf gebruik van willen maken, ons huis, boot of caravan willen we niet delen of verhuren omdat dat privé is en niet willen dat dit aangetast of beschadigd word.

Edit:
Die verhuur doen we in eigen beheer, het huisje staat ook op onze grond dus we hebben er wel altijd zicht op, als er iets fout gaat zien we dat direct.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door PD » ma 13 jul 2020 18:04

Het lijkt mij in de praktijk lastig om een dergelijk object te delen of te verhuren wanneer je er zelf ook gebruik van wil maken. Ga je dan elke keer alle kasten en de koelkast helemaal leeg maken en voor je volgende eigen verblijf weer inruimen.... ik denk dat je dat snel beu bent.

Daarnaast zou ik geen vreemden in mijn (sta)caravan willen hebben wanneer ik er zelf ook nog gebruik van maak.

Afgelopen week heeft onze dochter met haar gezinnetje onze tandemasser "geleend" maar dat vind ik van een andere categorie. Dan gaan ook niet alle (voorraad-)kasten ed leeg en weet ik dat ze aanvullen wat ze verbruiken (of niet, dat mag in dit geval ook...).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Trina » ma 13 jul 2020 19:43

Als ik het verhaal lees, zie ik maar één reden waarom je wilt delen en dat is om het financiële plaatje .
Anderen in je caravan vind je best wel moeilijk.
Als dit klopt, zou er voor mij maar één overweging zijn en dat is houden en betalen of verkopen en met de Knaus voor langere tijd op een camping gaan staan. Voor- en/of naseizoen. Tussendoor een paar weken vakantie wat je normaal ook al met de Knaus doet.
Van de opbrengst van de stacaravan zou je zelfs een nieuwe caravan kunnen kopen + 3200 euro zakgeld per jaar. knipoog.gif

Soms is het tijd voor verandering.
Carpe Diem!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Knaus440 » ma 13 jul 2020 21:52

Trina, na 3 weken serieus overwegen, afwegen, lijkt het of delen niet de beste optie is.
Daar leven we maar even mee.
Een 10-11 jaar gebruikt, eigenhandig gerenoveerd, doet ook hechten.
De vraag van delen maakt ook duidelijk dat we misschien wel gewoon verandering willen inderdaad. Die 3200 euro, en oplopend de komende jaren, geven we uit naast de gewone vakanties.
Dit soort keuzes worden duidelijk na het als vraag neer te zetten, met mensen praten over delen.
Keus komt nog wel, kan zowel delen, verkopen, als aanhouden zijn.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Trina » ma 13 jul 2020 22:42

Dat van het hechten begrijp ik maar al te goed.
10 jaar lang stonden we op een prachtige plek aan het water in Friesland.
De camping en vooral de plek hadden we lief.
Kampeerders die daar kwamen prezen onze plek. Het mooiste uitzicht van de camping
Manlief begon na een jaar of zeven te twijfelen, wilde wel eens iets anders.
Ik niet, ik voelde me daar prettig en als we weg zouden gaan zouden we nooit meer zo'n fijne plek terug vinden.
3 jaren zijn we nog gebleven maar mij man had mij wel aan het denken gezet.
We gingen er mee stoppen en ik vsrtrok de laatste keer met weemoed.

Daarna gingen we weer op pad. Wat geniet ik nu van steeds weer nieuwe omgevingen.
Ik denk nog steeds met groot plezier aan die camping terug, maar ik heb geen enkele spijt.
We hebben er meer voor terug gekregenm.

Ik begrijp je twijfel dus volledig, maar om nu elke keer te moeten denken: " Het is me eigenlijk te duur", zou mij over de streep trekken.
Voor dat geld kun je zoveel leuke andere dingen doen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Knaus440 » ma 13 jul 2020 23:06

Ja, precies. Het is me te duur tov wat ik er voor terug "krijg".
Voor we in deze buurt woonden was het ons knus en makkelijk, 2e huisje.
En zaten we er 2-3 (lange) weekenden per maand. Voor de kinderen, hobby/werk, cursussen/opleiding.
Nu is het buitenverblijf vanuit appartement zonder tuin.
We zitten er nu een week, en dat is heerlijk vakantie hebben. Geen gedoe met landsgrenzen, corona etc. Dit is nu onze "gouden kooi".
(Kooi is niet negatief bedoeld, meer onze fijne plek in wereld die wat chaotisch is)
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Morgoth » di 14 jul 2020 16:46

Ik snap het ook hoor.

Maar nou zit ik even te rekenen. Als je over het hechten heen zou kunnen raken, hoe vaak zou je dan de caravan kunnen verhuren en voor hoe veel? Ik heb nog nooit een stacaravan gehuurd dus ik heb geen idee wat dit per week zou kunnen opbrengen.
Ik denk namelijk "weg is weg". Als je hem verkoopt is hij weg. Als je hem verhuurd is er wellicht aan te verdienen en hou je de caravan in je bezit. En je zou er eventueel zelf gebruik van kunnen maken als hij eens niet verhuurd is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door Knaus440 » di 14 jul 2020 18:28

Dank voor alle reacties.
Helaas mogen we van de camping eigenaar niet zelf verhuren!
Dank voor jullie reacties, samen met twee gesprekken met mogelijke "delers" maakte het concreter wat we willen.
Delen kan, maar met wie?
We gaan dus in de overwegen modus!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Delen gebruik stacaravan

Bericht door graaf » wo 15 jul 2020 00:12

Wij hebben thuis bij mijn moeder sinds 1974 een grote stacaravan in Cadsand-bad op een camping. Ooit begonnen met F600,-- (gulden) stageld per jaar, Inmiddels €3300,00 (zonder water gas elektra) per jaar met dank aan de vele Duitsers die de afgelopen decennia de sta-gelden aan de Nederlandse kusten behoorlijk opgedreven hebben.
Wanneer bekend wordt dat je zo'n faciliteit hebt kreeg je al snel verzoeken van vrienden en bekenden, maar ook van vrienden van vrienden, en bekenden van bekenden om een weekje (of twee) voor een habbekrats die caravan van je te huren. Omdat men het aanvankelijk als een tegemoetkoming in de kosten zag, was de prijs erg laag, en werd die ook doorgespeeld aan die vrienden en kennissen. M.a.w. veel te weinig. Nadeel was ook dat je 200 km moest rijden om na een tijd leegstand de caravan in ieder geval verhuurklaar te maken.(schoonmaken-gras maaien enz). Ooit goed gevonden dat men achteraf betaalde, hetgeen vertaald werd in aanwezige overnachtingen, en pikte men de laatste dag gratis mee en verrekende bij het omslaan van het weer de dagen minder(eerder naar huis)in de afrekening. Dus er werd wel misbruik gemaakt van de toeschietelijkheid van mijn haar. Mijn moeder wilde ook geen ruzie daar over laten ontstaan.

Na haar overlijden in 1989 hebben mijn zus en ik de caravan over genomen, en gelijk een einde gemaakt aan die schraap-praktijken. (men hanteerde nog steeds F40,-- per dag en F50,-- in het hoogseizoen). Nooit meer verhuurd. Inmiddels al 2 keer een nieuwe stacaravan geplaatst. In 2009 heb ik mijn aandeel doorverkocht aan de kinderen van mijn zus. Ik mag er nog altijd (tegen vergoeding) gebruik van maken, maar sinds 2003 heb ik een sleurhut en dan vind ik toeren toch veel leuker dan Cadsand-bad.
Dat dromerige badplaatsje van weleer is inmiddels ten prooi gevallen aan corrupte wethouders in hun kielzog een legioen projectontwikkelaars. Mega restaurants op het strand en zelfs huisjes aan de duinvoet. Het wordt een tweede Domburg waar je vanaf de waterkant de duinen niet meer kan zien.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”