Vloer vervangen stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Ndr
Berichten: 2
Lid geworden op: za 13 jun 2020 12:55
Locatie: Belgie (Leuven / Beloeil)

Vloer vervangen stacaravan

Bericht door Ndr » wo 17 jun 2020 08:21

Hoi,

Ik ben nieuw hier en wou eens luisteren hoe ik het volgende best aanpak.
Ik kocht onlangs voor weinig geld (600euro) een stacaravan. Ik wist dat deze niet meer in zo'n beste staat was en dit een renovatie projectje zou worden.
Ik merkte dat de vloer nogal fel doorging op sommige plaatsen (rot) en begon dan ook de vloer uit te breken. Ik merkte dat er in het verleden reeds een deel nieuwe vloer gestoken was afgaande op de osb platen die ik zag.
- Onder het oude gedeelte (vezelplaat) ligt een soort plastic/karton/glaswol, is het enkel voldoende om osb platen te leggen of dien ik ook enige isolatie te verzien?
- Voor de wand (tussen living/toilet kamer) hoe kan ik dit proper afwerken? Hoe krik ik de wand best op? Gewone autokrik?
- In de kamer waar de douche staat moet ik ook de hele vloer vervangen, zouden jullie rond de douche werken of deze uitbreken? (ik hou er hoe dan ook rekening mee dat ik de hele douche zou moeten gaan strippen)

Hier alvast enkele foto's, bedankt voor jullie input alvast!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[img]ttp://nicoderick.be/Media/caravan/IMG_3542.jpg[/img]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vloer vervangen stacaravan

Bericht door Knaus440 » wo 17 jun 2020 09:12

Deze foto's roepen enige nachtmerrie ervaringen op.
Na niet opgevallen lekkage heb ik in onze stacaravan 10 m2 vloer en 15 m2 plafond, alle wanden 2 slaapkamers, gang en badkamer vervangen. Ik heb daar een draadje over gemaakt in stacaravan.
Mijn advies is om alle vloerdelen en wanden op natte vloerdelen eruit te halen. Kijk ook naar plafond.
Vervang vloerdelen van buitenwand tot buitenwand, of van buitenwand tot goede dragende balken.
Ik heb draagbalken gecontroleerd, die waren nog droog.
Wanden eruit lijkt een hele klus, maar haal eerst de wandplaten eraf en kijk naar het houten frame werk.
Of haal alles weg en richt opnieuw in. Plafond balken ondersteunen met rechtopstaande balken/palen. Zijn ook speciale afstelbare dingen te koop waarvan ik de naam vergeten ben.

Kortom, veel werk. Maar zo dankbaar als je klaar bent!

Waar sta je in het land?
Ik wil best komen kijken. Woon in regio 030. Maar reis vaak noordelijk.
En anders ervaring uitwisselen op de site.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ndr
Berichten: 2
Lid geworden op: za 13 jun 2020 12:55
Locatie: Belgie (Leuven / Beloeil)

Re: Vloer vervangen stacaravan

Bericht door Ndr » wo 17 jun 2020 10:30

Bedankt voor je advies Knaus440 !
Plafond ziet er op eerste zicht nog droog en ok uit, de muren zal ik inderdaad ook mee controleren, lijkt me idd niet slecht om deze te vervangen indien nodig.
Ik kan inderdaad gebruik maken van stippen (zo heet dat hier in belgie denk ik) om alles te ondersteunen als ik de wanden weg haal.
Ik sta op een camping in Beloeil (Belgie), ik vermoedt dat jij van Nederland bent... maar uiteraard steeds welkom mocht je in de buurt zijn ;-)

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Vloer vervangen stacaravan

Bericht door PIPOOO » wo 17 jun 2020 14:34

Knaus440 schreef:
wo 17 jun 2020 09:12
Deze foto's roepen enige nachtmerrie ervaringen op.
Na niet opgevallen lekkage heb ik in onze stacaravan 10 m2 vloer en 15 m2 plafond, alle wanden 2 slaapkamers, gang en badkamer vervangen. Ik heb daar een draadje over gemaakt in stacaravan.
Mijn advies is om alle vloerdelen en wanden op natte vloerdelen eruit te halen. Kijk ook naar plafond.
Vervang vloerdelen van buitenwand tot buitenwand, of van buitenwand tot goede dragende balken.
Ik heb draagbalken gecontroleerd, die waren nog droog.
Wanden eruit lijkt een hele klus, maar haal eerst de wandplaten eraf en kijk naar het houten frame werk.
Of haal alles weg en richt opnieuw in. Plafond balken ondersteunen met rechtopstaande balken/palen. Zijn ook speciale afstelbare dingen te koop waarvan ik de naam vergeten ben.

Kortom, veel werk. Maar zo dankbaar als je klaar bent!

Waar sta je in het land?
Ik wil best komen kijken. Woon in regio 030. Maar reis vaak noordelijk.
En anders ervaring uitwisselen op de site.
Zijn dat geen stempels?

Grt. Bert.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Vloer vervangen stacaravan

Bericht door buddo » do 18 jun 2020 08:16

Ndr schreef:
wo 17 jun 2020 08:21
- Onder het oude gedeelte (vezelplaat) ligt een soort plastic/karton/glaswol, is het enkel voldoende om osb platen te leggen of dien ik ook enige isolatie te verzien?
- In de kamer waar de douche staat moet ik ook de hele vloer vervangen, zouden jullie rond de douche werken of deze uitbreken? (ik hou er hoe dan ook rekening mee dat ik de hele douche zou moeten gaan strippen)
Enige isolatie lijkt mij wel prettig, maar ligt ook beetje aan de rest van de plannen met de caravan. Als je deze ook in voor- en najaar of winter wil gaan gebruiken lijkt me het een vereiste om de vloer ook te isoleren. Maar dan moet je ook denken aan muur en dakisolatie en dubbel glas... en of je dat allemaal hebt of wil gaan doen?

Als de douche er toch uit gaat, dan maar gelijk en ook de vloer daar gelijk goed maken toch? Anders werk je er omheen en zakt straks de douchebak er alsnog door...

Zanneray
Berichten: 2
Lid geworden op: di 6 jul 2021 12:39

Re: Vloer vervangen stacaravan

Bericht door Zanneray » ma 2 mei 2022 13:15

Knaus440 schreef:
wo 17 jun 2020 09:12
Deze foto's roepen enige nachtmerrie ervaringen op.
Na niet opgevallen lekkage heb ik in onze stacaravan 10 m2 vloer en 15 m2 plafond, alle wanden 2 slaapkamers, gang en badkamer vervangen. Ik heb daar een draadje over gemaakt in stacaravan.
Mijn advies is om alle vloerdelen en wanden op natte vloerdelen eruit te halen. Kijk ook naar plafond.
Vervang vloerdelen van buitenwand tot buitenwand, of van buitenwand tot goede dragende balken.
Ik heb draagbalken gecontroleerd, die waren nog droog.
Wanden eruit lijkt een hele klus, maar haal eerst de wandplaten eraf en kijk naar het houten frame werk.
Of haal alles weg en richt opnieuw in. Plafond balken ondersteunen met rechtopstaande balken/palen. Zijn ook speciale afstelbare dingen te koop waarvan ik de naam vergeten ben.

Kortom, veel werk. Maar zo dankbaar als je klaar bent!

Waar sta je in het land?
Ik wil best komen kijken. Woon in regio 030. Maar reis vaak noordelijk.
En anders ervaring uitwisselen op de site.
Beste Knaus440,
Ivm lekkage moet ik de vloer van mijn caravan aan de rand een stukje vervangen. Ik wil dus van buitenwand tot de steunbalk de vloer vervangen. Is een enkele bout op de flens van de steunbalk voldoende?

Mvg

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vloer vervangen stacaravan

Bericht door Knaus440 » ma 2 mei 2022 16:03

Ik begrijp het niet helemaal goed.
Misschien een foto?

Als ik je goed begrijp:
Denk in een stevige dragende constructie, ik had ook balken aan de zijkant. Dan kun je ze daarop leggen of met hoekprofielen werken. Onderschat niet dat er best wat gewicht op de vloer kan komen.
Wanneer je iets anders bedoeld, laat maar horen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Zanneray
Berichten: 2
Lid geworden op: di 6 jul 2021 12:39

Re: Vloer vervangen stacaravan

Bericht door Zanneray » di 3 mei 2022 09:01

Ik was een beetje onduidelijk inderdaad. Dankuwel voor uw reactie. Zie hieronder een paar fotos. Het is een Taiga 860T. Er heeft een lekkage gezeten die nu verholpen is en ik probeer nu de schade te herstellen. De caravan hoeft nooit mee te rijden.
De vloer steunt dus aan de zijkanten niet op balken, maar zit onder een balkje geschroefd, die weer aan de alu buitenwand zit geschroefd. Ik zoek een oplossing waarbij ik dus alleen de zijkant hoef te vervangen, maar ben een beetje bang dat dat heel lastig gaat zijn. Ik zit te denken om de plaat tot de draagbalk te vervangen en de vloerdelen ook met alu plaatjes te verbinden en met plaatdragers aan de draagbalk te monteren. Maar het lijkt mij een beetje onmogelijk worden.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”