Verwarming

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Verwarming

Bericht door buddo » di 26 mei 2020 09:40

Ik ben nieuw op dit forum als schrijver/deelnemer... had al wel de nodige topics gelezen, maar hierbij een eerste vraag.

Onlangs hebben wij een stacaravan/chalet gekocht (verschil is mij nog niet helemaal duidelijk, wij noemen het zelf caravan maar veel anderen noemen het een chalet). De bedoeling is hier regelmatig in te verblijven voor vakanties, maar sowieso eigenlijk altijd wel één nacht in de week zelf. De caravan wordt dus het hele jaar gebruikt. Incidenteel verhuren voor een week o.i.d. is ook een optie.

Maar... hoe kunnen wij deze caravan het beste verwarmen? De caravan is van kunststof, geisoleerd en voorzien van dubbel glas. Huidige verwarming is door een oude truma gaskachel met ringventilatie. Deze vinden wij echter erg gebruiksonvriendelijk en gaan we sowieso vervangen. Maar wat is wijsheid?

- een nieuwe(re) Truma bijvoorbeeld de S5002 / S5004?
- verwarmen (en koelen) door een split airco?
- een cv ketel?

Ze staan op volgorde van investeringsbedrag (laag-hoog). In principe zou een nieuwe Truma kunnen volstaan, maar die koelt niet in de zomer en heeft niet de mogelijkheid om in de winter alvast op te starten voor je er bent (via wifi eerder inschakelen kan niet). Een split airco kan dat wel, maar stoken (en dan ook nog koelen) gaat in hogere variabele kosten resulteren. Een CV ketel kan ook eerder inschakelen via wifi maar is nog weer duurder qua investering (ketel, aanleg, radiatoren etc) er is geen aardgas en het wordt dan stoken op propaan.

Wat zouden jullie doen? Welke dingen zie ik over het hoofd?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » di 26 mei 2020 09:55

airco werkt niet als het erg koud is buiten.

CV is het mooist maar het duurst, mijn ouders verwarmen hun chalet met een pelletkachel en zijn hier heel tevreden over, kosten zijn laag en zelf in de koude winter is het goed warm te stoken.

Verschil tussen een stacaravan en een chalet is globaal:

stacaravan heeft uitdraaipoten in de hoeken en vaak een vaste trekstang
is doorgaans van blik met enkel glas.
niet echt wintervast (kunt er natuurlijk wel het hele jaar in zitten als je dat wilt).

chalet is doorgaans van hout (of kunststof schroten) dubbel glas geschikt voor het hele jaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » di 26 mei 2020 10:00

Dank voor je toelichting. Ik vermoed dat wij dan een chalet hebben ;)

Volgens onze informatie kan een airco ook in de winter wel goed verwarmen. Misschien zijn nieuwe/moderne systemen daar wel toe in staat? Of andersom; waar kan ik er meer over lezen dat dit niet zou kunnen?

Een pelletkachel zou ik nog aan het lijstje kunnen toevoegen. Zal ik nog eens wat meer over lezen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » di 26 mei 2020 10:11

RE.gif

In de winter kan wel als hij een elektrisch element heeft, maar dat kost een vermogen aan stroom.

Normaal gesproken kan een airco zijn kou buiten niet kwijt als het heel koud is, daarom wordt doorgaans een graad of 4 aangehouden.
Los daarvan mijn ouders en wij ook hebben zelf een spiltairco wij in huis en mijn ouders in het chalet, capaciteit is niet voldoende voor het compleet verwarmen als het echt koud is en waait.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Verwarming

Bericht door shanty1959 » di 26 mei 2020 10:29

Ondanks dat we geen echte winters meer hebben, wil je het zaakje wel vorstvrij houden. Met alleen een pelletkachel lukt je dit niet ivm met de continuïteit van brandstof.
Je kunt ook aan elektrische vloerverwarming denken, een aantal zonnepanelen met omvormer (als je chalet gunstig staat) samen met de pelletkachel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming

Bericht door Chris » di 26 mei 2020 11:26

Nog extra knowledge mbt verwarmen met een Airco.
Niet alleen dat de verwarming van een airco (indien aanwezig in het apparaat) heel veel stroom gebruikt.
Ook nog eens dat de capaciteit maar klein is, veel te klein voor een Chalet denk ik.
Maar ook nog eens dat die verwarmingsvorm een heel droge luchtkwaliteit veroorzaakt.
Gortdroog zal het worden en dat is erg onprettig om on te vertoeven.
Daarom hebben grote klimaat systemen in gebouwen ook een grote luchtbevochtiger ingebouwd zitten.
Je zal versteld staan hoeveel liters water daar mee ingebracht worden aan het klimaatsysteem.

In casu... de airco gebruiken als verwarming.... geen goed plan.... sorry.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » di 26 mei 2020 11:35

shanty1959 schreef:
di 26 mei 2020 10:29
Ondanks dat we geen echte winters meer hebben, wil je het zaakje wel vorstvrij houden. Met alleen een pelletkachel lukt je dit niet ivm met de continuïteit van brandstof.
Je kunt ook aan elektrische vloerverwarming denken, een aantal zonnepanelen met omvormer (als je chalet gunstig staat) samen met de pelletkachel.
Als je warmtelint om de leidingen hebt en/of zelfs water gewoon aftapt hoef je helemaal niet te verwarmen als je er niet bent, nooit gedaan in het verleden, doen mijn ouders ook niet als ze er niet zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » di 26 mei 2020 12:17

@Shanty: vorstvrij houden zie ik niet zo snel als noodzakelijk. Als we er in de winter niet zijn, staat er in de waterleidingen binnen de caravan geen water. Kleine moeite om voor het vorige vertrek de hoofdkraan dicht te draaien, toilet door te spoelen en kranen open te zetten. Misschien beetje antivries in de toilet. Warmtelint is aanwezig op de aanvoerleiding naar de caravan.
Vloerverwarming en zonnepanelen vind ik echt wel te ver gaan qua investering voor een recreatie verblijf / caravan die niet permanent bewoond wordt. Is heel ander niveau in Euro's dan de andere mogelijkheden. En nog los daarvan zie ik vloerverwarming niet zitten i.v.m. warmteverlies.

@Chris: airco als verwarming hoeft volgens mij niet per sé duurder te zijn, maar daar kan ik nog wel eens een rekensom op loslaten. Er zijn tegenwoordig ook mensen die airco gebruiken als verwarming in plaats van cv (zie bijvoorbeeld hier: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1511526/0 maar er is meer te vinden op het net). Energieverbruik is met moderne systemen lager dan in verleden en ze zijn stiller. De capaciteit hoeft ook niet te kort te schieten. De droge lucht had ik niet aan gedacht en de verspreiding door de hele caravan is natuurlijk wel een punt. Een gaskachel met ring zorgt (misschien) voor betere verspreiding. Is het trouwens niet zo dat de ontvochtigingsfunctie alleen in de airco stand werkt en niet bij de verwarmingsfunctie? Dat meen ik ergens gelezen te hebben.

Gevoelsmatig moeten we een keuze maken tussen gaskachel met ringverwarming of split unit airco, beide nog goed behapbaar qua investeringsniveau. Is het alleen nog de vraag hoeveel verschil het gaat zijn in de variabele kosten en welke comfortkwesties er mee spelen (luchtkwaliteit, afstand bedienbaar via wifi, geluid, ook koelen in de zomer, etc). We hebben nog genoeg tijd om er over na te denken... de winter duurt nog even.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » di 26 mei 2020 13:09

RE.gif

ik had had het al geschreven, een split unit is niet krachtig genoeg om het chalet goed te verwarmen, althans die van mijn ouders niet chalet is 4x12 meter ongeveer.
8870 BTU de warmte is ook heel lokaal, gewoon onprettig als het buiten koud is en hard waait.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Re: Verwarming

Bericht door VolvoKampeerder » di 26 mei 2020 13:25

Mooi project, leuk om zo mee bezig te zijn!

Let er ook op dat een airco unit vanaf een vaste locatie/uitblaas een flinke luchtstroom moet creëren om de hele ruimte warm te krijgen.
Door deze luchtstroom kan het een stuk frisser aanvoelen dan het wellicht daadwerkelijk is.

Mijn schoonvader gebruikt een dergelijke oplossing in huis, om zijn gasverbruik te verminderen (wat overigens uitstekend lukt) maar gebruikt de houtkachel of CV erbij om het aangenaam warm te maken in huis.
Een vestje of in ieder geval lange mouwen zijn geen overbodige luxe als de airco unit ‘verwarmt’

Denk dat de beste keuze een verwarmingssysteem met ringleiding zal zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verwarming

Bericht door Knaus440 » di 26 mei 2020 13:32

We staan nu 10 jaar met onze willerby stacaravan van 1100 bij 370cm op een camping. Om ons heen zie ik vele oplossingen. Ook mensen met airco/warmtepomp die koelt en verwarmt. En toch de stroomrekening laag houden. Pellet kachels, elektrische (bij)verwarming, gaskachels. Gewone kleine gaskachels, die je vroeger wel studentenkamers zag. Ronde Etna dacht ik. Ik heb een grote truma ingebouw, 5002 met 2 branders, en ringverwarming. De ruime kamer en keuken is prima warm te houden.
Slaapkamers, wc, badkamer/douche, zetten we in de avond elektrisch radiator kacheltje in.
Wat ik ook nog zie zijn mensen die cv en radiatoren inbouwen. Met anti-vries in de leidingen uiteraard.
Ook mensen die deze cv op gasflessen laten draaien, buren op grote gekeurde lpg flessen.
Dit omdat niet overal vaste aansluitingen gasnet zijn.
De vraag is hoeveel wil je investeren? Dan vragen als leeftijd caravan, hoe lang wil je hem mag je aanhouden? Mag je van de camping beheerder verhuren? Is niet altijd toegestaan dat de eigenaar, maar pachter/huurder perceel, verhuurt.
Mooi dat er al thermolint is buiten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming

Bericht door Chris » di 26 mei 2020 13:36

buddo schreef:
di 26 mei 2020 12:17
De droge lucht had ik niet aan gedacht en de verspreiding door de hele caravan is natuurlijk wel een punt. Een gaskachel met ring zorgt (misschien) voor betere verspreiding. Is het trouwens niet zo dat de ontvochtigingsfunctie alleen in de airco stand werkt en niet bij de verwarmingsfunctie? Dat meen ik ergens gelezen te hebben.
Het ontvochtigen werkt idd tijdens de Airco stand.
Bevochtigen zou je moeten gaan doen als je de unit gebruikt als verwarming, maar dat hebben de losse kleinere units niet als mogelijkheid.
De warmte die je uitblaast wordt dan gortdroog... met statisch geladen effecten als bijkomstigheid.
Heb je iets met nylon of met wol.. dan zullen de vonken regelmatig van je vingertoppen afvliegen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verwarming

Bericht door sailor wim » di 26 mei 2020 15:23

Heb je al aan een Zibro of Qlima gevelkachel gedacht.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » di 26 mei 2020 16:46

Nee, een Zibro/Qlima kachel heb ik (nog) niet over nagedacht. In mijn beleving zijn dat petroleumkachels die moeten worden bijgevuld. Qua gebruiksgemak dus minder prettig. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » di 26 mei 2020 16:54

RE.gif

google er maar even op, hebben ook gevel gaskachels
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Verwarming

Bericht door Peerke » di 26 mei 2020 18:27

buddo schreef:
di 26 mei 2020 16:46
Nee, een Zibro/Qlima kachel heb ik (nog) niet over nagedacht. In mijn beleving zijn dat petroleumkachels die moeten worden bijgevuld. Qua gebruiksgemak dus minder prettig. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.
Verbrandingsgassen : kans op CO2 en vocht
Bij een Zibro/Qlima is er geen sprake van een gesloten verbrandingsgassen systeem zoals bij een gevelkachel of Truma/etc.: die verbrandingsgassen komen gewoon in de ruimte terecht en veroorzaken niet alléén het risico op CO2 vergiftiging en dus zul je goed moeten ventileren, maar zal er dus ook véél verbrandingsgassen-vocht ontstaan waarmee je je ruimte vult.......

Een Gesloten verbrandingssysteen is m.i. 'the way to go', en dan rekeninghouden met de hoeveelheid energie die je nodig hebt voor het behaaglijk verwarmen (en eventueel koelen) van de gehele ruimte. Zie ook viewtopic.php?f=60&t=26483&hilit=zibro#p405223

Grtz,
Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » di 26 mei 2020 19:09

RE.gif

Peerke, lees even terug, voorgesteld werd een gevel kachel, die hebben een uitlaat.
Los daarvan hebben de petroleum kachels van Zibro en Qlima een beveiliging en slaan uit bij een ongezonde lucht verhouding/ te weinig zuurstof.

wij hebben in de jaren 80, jaren lang onze boerderij compleet verwarmt met dit soort kachels zonder beveiliging, mijn ouders (73 en 72), mijn broer en ik hebben het allemaal overleefd knipoog.gif

los daarvan, CO2 is Koolstofdioxide we ademen dat oa uit.

wat jij bedoelt is koolstofmonoxide of koolmonoxide, CO dat komt vrij bij een onvolledige verbranding

Los daarvan is de vochtuitstoot van een Zibro kachel vele malen lager dan een gaskachel voor in de voortent, nooit beslagen ramen, het beetje vocht wat vrijkomt is juist wenselijk omdat de lucht in de winter veel te droog is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Verwarming

Bericht door Jan van Vijven » di 26 mei 2020 20:07

Als je genegen bent om zelf wat te bouwen is een complete cv helemaal niet zo duur, ik meen dat wij €2500 betaald hebben voor ons tuinhuis, incl. combiketel(tje).
Wat betreft een airco, één van onze units koelt en verwarmd +/- 70 m2, no problem.
Maar als het echt vriest waag ik te betwijfelen of die nog verwarmd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » di 26 mei 2020 20:09

Micky schreef:
di 26 mei 2020 16:54
RE.gif

google er maar even op, hebben ook gevel gaskachels
Gevelkachels op petroleum kan ik wel vinden, op gas (nog) niet. Heb je een voorbeeld van een typenummer?

Alles hierboven lezend ontwikkelt zich toch een voorkeur voor een gaskachel met ringverwarming... Net als we nu hebben maar dan een modernere uitvoering. En nog de laagste investering ook...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » di 26 mei 2020 20:18

RE.gif

ik kan het idd ook niet meer vinden, het zoekresultaat was qlima gaskachel maar nu ik er op klik staat er Dru bij.

petroleum zou ik niet kiezen, ook niet als gevelkachel, is gewoon te duur, pellets gaat verreweg het goedkoopste zijn met de meeste opbrengt ook nog eens.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » di 26 mei 2020 20:22

@Jan: 2500 is toch wel (fors) meer dan een gaskachel met ringverwarming (1000) of een split airco (1500).

We nemen alles nog eens in overweging. We hebben nog een paar maanden :)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verwarming

Bericht door Jan van Vijven » di 26 mei 2020 20:42

Klopt, ik denk wel dat een “echte” cv comfortabeler is en zuiniger.
Als je meerdere ruimtes met een airco wilt doen zal één unit niet voldoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » ma 8 jun 2020 15:20

Airco als verwarming valt voorlopig af... lees op internet wel wat verhalen dat het wel kan, op de camping nu 1 eigenaar gesproken die het wel heeft (maar nog geen winterervaring, pas net aangelegd). Jullie ervaringen / adviezen hierboven houden ons nog even tegen. Wellicht later alsnog maar dan voor koeling in de hete zomer ;)

De ringventilatie die er nu ligt gaat naar alle vertrekken, die leidingen liggen er dus al. Waarschijnlijk gaan we de oude Truma kachel (volgens mij een SL5002) vervangen door een nieuwere die wat gebruiksvriendelijker is (S5002 of S5004, nog even de verschillen uitzoeken) met nieuwe ventilator die we op de bestaande ring aansluiten.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » ma 28 sep 2020 08:45

Nou... hij is er dan toch gekomen, de split airco met verwarmingsfunctie.
Vorige week geinstalleerd, dus heel veel ervaring hebben we nog niet, maar afgelopen weekend kunnen testen. Vrijdag op zaterdagnacht zakte de temperatuur buiten aardig (naar circa 5 graden). Binnen bleef het 13 graden. Bij opstaan de verwarmingsfunctie gebruikt naar 18 graden en dat was in "een vloek en een zucht" geregeld. Hij moet heel even opwarmen maar dan gaat daarna het verwarmen erg snel. Geluidsniveau binnen de perken (maar een gaskachel is stiller).
Tot nu toe tevreden, alleen nog even puzzelen hoe het op afstand bedienen via internet/wifi werkt.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verwarming

Bericht door Knaus440 » ma 28 sep 2020 10:09

Oke, ben benieuwd naar je ervaringen. Vooral met langere vorst periodes. En het stroomverbruik.
Welk merk airco heb je genomen?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”