Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door PIPOOO » wo 6 mei 2020 18:07

Hallo,

Ik weet het niet zeker maar misschien heeft iemand tips/suggesties.

Wij zijn nieuw in stacaravanland. Hebben vorig jaar een gebruikte Atlas Moonstone gekocht. Nu valt het ons op dat recht voor, dus vanaf de keuken kant gezien dat het net lijkt of we iets horen druppen. Zowel aan de binnen kant als de buiten kant en de vloer binnen, voelen niet nat of zacht aan. Het geheel lijkt in ieder geval droog te zijn. Herkent iemand dit? Kan het kwaad? Heeft iemand idee hoe ik misschien nog beter kan zoeken? Of is dit een normaal/bekend verschijnsel.

Ik hoor graag jullie reacties.

Grt. Bert.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door dieseltijger » wo 6 mei 2020 19:31

Vocht is killing voor hout. Linksom of rechtsom:

1. Stel vast of er uberhaupt lekkage is;
2. Bepaal waar de lekkage is;
3. Bepaal waar vochtophopingen zijn.

Laat een grondige vochtmeting houden bij de verdachte plekken door een dealer die bekend is met de zwakke plekken van jouw caravan.

Of voer deze zelf uit met een "inductieve" vochtmeter.

Zo'n ding werkt niet met pennetjes die je in een wand of vloer moet meppen, maar met een wisselend elektrisch veld tussen twee plaatjes. Afhankelijk van de vochtigheidsgraad kan het wisselende veld makkelijker of moeilijker in stand gehouden worden, wat op haar beurt weer resulteert in een uitlezing. Het werkt snel, en je perforeert jouw caravan niet. Bij metalen balken in de wand krijg je een alarm: want metaal geleidt het wisselende veld als de pest.

Doe het systematisch, en meet ook bij de overgang wand/bodem onder het raam - want water kan vanaf het raam naar beneden sijpelen.

Voor 27 Euro heb je al zo'n geval.
Knipsel.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door PIPOOO » do 7 mei 2020 07:13

dieseltijger schreef:
wo 6 mei 2020 19:31
Vocht is killing voor hout. Linksom of rechtsom:

1. Stel vast of er uberhaupt lekkage is;
2. Bepaal waar de lekkage is;
3. Bepaal waar vochtophopingen zijn.

Laat een grondige vochtmeting houden bij de verdachte plekken door een dealer die bekend is met de zwakke plekken van jouw caravan.

Of voer deze zelf uit met een "inductieve" vochtmeter.

Zo'n ding werkt niet met pennetjes die je in een wand of vloer moet meppen, maar met een wisselend elektrisch veld tussen twee plaatjes. Afhankelijk van de vochtigheidsgraad kan het wisselende veld makkelijker of moeilijker in stand gehouden worden, wat op haar beurt weer resulteert in een uitlezing. Het werkt snel, en je perforeert jouw caravan niet. Bij metalen balken in de wand krijg je een alarm: want metaal geleidt het wisselende veld als de pest.

Doe het systematisch, en meet ook bij de overgang wand/bodem onder het raam - want water kan vanaf het raam naar beneden sijpelen.

Voor 27 Euro heb je al zo'n geval.

Knipsel.PNG

Hallo Dieseltijger,

Bedankt voor de info en tips. Ik ga er naar kijken.

Grt. Bert.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door Knaus440 » do 7 mei 2020 10:48

Naast een grondige controle een tip.
We schrokken toen we onze caravan net hadden, ons het apenzuur. Inderdaad, binnen continu tikken regendruppels. Soms meer soms minder, bij droog weer niks.
Wij onze oldtimer alkoof camper heb ik het complete dak moeten vervangen na lekkage, de schrik kun je je voorstellen. Na meten bleek alles droog. Druppen bleef.
Na onderzoek bleek dat er druppels via een strip net even loskwamen van de caravan, en naar beneden vielen. Recht op de uitstekende kunststof bumper. Die is hol en versterkte het geluid.
Pffft, geen probleem dus. Er ligt nu een doekje op de bumper onder de druppende strip. Niet altijd, hangt ook van net iets scheef staan af.
Kijk dus ook naar dit soort versterkers.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door PIPOOO » do 7 mei 2020 11:16

Knaus440 schreef:
do 7 mei 2020 10:48
Naast een grondige controle een tip.
We schrokken toen we onze caravan net hadden, ons het apenzuur. Inderdaad, binnen continu tikken regendruppels. Soms meer soms minder, bij droog weer niks.
Wij onze oldtimer alkoof camper heb ik het complete dak moeten vervangen na lekkage, de schrik kun je je voorstellen. Na meten bleek alles droog. Druppen bleef.
Na onderzoek bleek dat er druppels via een strip net even loskwamen van de caravan, en naar beneden vielen. Recht op de uitstekende kunststof bumper. Die is hol en versterkte het geluid.
Pffft, geen probleem dus. Er ligt nu een doekje op de bumper onder de druppende strip. Niet altijd, hangt ook van net iets scheef staan af.
Kijk dus ook naar dit soort versterkers.
Dank je voor de reactie. Ook deze neem ik mee in het onderzoek.

Grt. Bert.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door fendtjeplatin » do 7 mei 2020 18:13

PIPOOO schreef:
do 7 mei 2020 11:16
Knaus440 schreef:
do 7 mei 2020 10:48
Naast een grondige controle een tip.
We schrokken toen we onze caravan net hadden, ons het apenzuur. Inderdaad, binnen continu tikken regendruppels. Soms meer soms minder, bij droog weer niks.
Wij onze oldtimer alkoof camper heb ik het complete dak moeten vervangen na lekkage, de schrik kun je je voorstellen. Na meten bleek alles droog. Druppen bleef.
Na onderzoek bleek dat er druppels via een strip net even loskwamen van de caravan, en naar beneden vielen. Recht op de uitstekende kunststof bumper. Die is hol en versterkte het geluid.
Pffft, geen probleem dus. Er ligt nu een doekje op de bumper onder de druppende strip. Niet altijd, hangt ook van net iets scheef staan af.
Kijk dus ook naar dit soort versterkers.
Dank je voor de reactie. Ook deze neem ik mee in het onderzoek.

Grt. Bert.
Hebben gelijk aardige ervaringen bij motregen.
Druppels die in een regen waterafvoer vallen op een bocht.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door PIPOOO » ma 18 mei 2020 14:01

PIPOOO schreef:
wo 6 mei 2020 18:07
Hallo,

Ik weet het niet zeker maar misschien heeft iemand tips/suggesties.

Wij zijn nieuw in stacaravanland. Hebben vorig jaar een gebruikte Atlas Moonstone gekocht. Nu valt het ons op dat recht voor, dus vanaf de keuken kant gezien dat het net lijkt of we iets horen druppen. Zowel aan de binnen kant als de buiten kant en de vloer binnen, voelen niet nat of zacht aan. Het geheel lijkt in ieder geval droog te zijn. Herkent iemand dit? Kan het kwaad? Heeft iemand idee hoe ik misschien nog beter kan zoeken? Of is dit een normaal/bekend verschijnsel.

Ik hoor graag jullie reacties.

Grt. Bert.
Ik heb het gevonden. Door de warmte en later afkoeling gaat de aluminium dakgoot uitzetten/krimpen. Dat is wat het "drup" geluid is. Als ik de dakgoot nl. vasthoud is het over. Er stond bij deze test geen water in de dakgoot. Misschien heeft iemand er iets aan.

Grt. Bert.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mogelijk lekkage Atlas Moonstone.

Bericht door Micky » ma 18 mei 2020 14:54

Bedankt voor de terugkoppeling thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”