Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door buddo » di 20 apr 2021 14:11

Je gaat in ieder geval voortvarend van start! Niet te lang twijfelen, gewoon doen. Mooie instelling!

Ik neem aan dat je een split unit airco - warmtepomp bedoelt? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar je ervaringen. Wij hebben er sinds september één naast de gaskachel en gebruiken allebei.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » wo 21 apr 2021 19:44

Redt je het niet alleen met de warmtepomp?

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door buddo » do 22 apr 2021 06:04

Capaciteit is voldoende en qua verbruik is hij (zeker als het niet extreem koud is) veel zuiniger, maar gaskachel is veel stiller. Aangezien wij er ook in de winter vaak zijn, gebruiken we dan dus beiden. Hoe lager de temperatuur des te minder voordeel (of zelfs duurder) en hij slaat vaker aan, dan is de gaskachel prettiger.

Wij dachten eerst dat we de gaskachel er uit zouden doen, maar laten hem er toch in, staat ook niet in de weg.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zonnepanelen

Bericht door Jan van Vijven » do 22 apr 2021 06:23

Is de kabel infra van de camping hier wel op berekend? Als alle Nederlanders in de zomer volle bak terug zouden leveren is het net ook overbelast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » do 22 apr 2021 10:11

Jan van Vijven schreef:
do 22 apr 2021 06:23
Is de kabel infra van de camping hier wel op berekend? Als alle Nederlanders in de zomer volle bak terug zouden leveren is het net ook overbelast.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niet alle Nederlanders doen dit he..... Ik heb 16 Amp zolang ik hier niet boven kom is het prima.
Er zijn wel enkele andere stacaravans met panelen maar nooit groter dan 3500 w/p. De hoofdkabel is er zeker op berekend.


Ik hou in ieder geval de Qlima kachel ook aan.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ab » do 22 apr 2021 10:48

In maart leverden mijn panelen thuis al meer op dan ik op kon maken..
Deze maand naar verwachting ook, laat staan mei/juni als de airco niet meeloopt als verwarming.
Nu geeft dat niks, het overschot gaat het net in.
Mijn buurman rijdt elektrisch. Die houdt ook nog over.
Gisteren heb ik nog een elektrakabel aangelegd bij hem, hij gaat een infrarood sauna plaatsen om het restant op te maken.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » do 22 apr 2021 20:57

Zo vandaag de Daikin warmtepomp geïnstalleerd, toch 2 uur werk. Maar wat is dat ding stil, had ik echt niet verwacht, je hoort alleen de lucht stromen.

Binnen is het nu 15 graden heb de daikin nu aangezet op 20, eens kijken hoelang het duurt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zonnepanelen

Bericht door Micky » do 22 apr 2021 21:50

[re.gif]

Maar wat bedoel je nu met warmtepomp scratch.gif heb je een split unit airco ingebouwd?
plaats anders even een link van wat je geplaatst hebt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » vr 23 apr 2021 08:16

https://www.comfortklimaat.nl/categorie ... TDPD_BwE

Dit is het model, buiten vanmorgen 6 graden, nu binnen 22 in ongeveer 30 min tijd.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door buddo » vr 23 apr 2021 09:30

Ah... een vloermodel, interessant. Verwarmen gaat inderdaad wel erg snel met die dingen, ook met een wandmodel.
Overigens is je temperatuurverloop van 6 graden buiten naar 22 binnen natuurlijk niet zo relevant. De binnentemperatuur waarmee je begon moet je ook nog in beschouwing nemen.

Is het eigenlijk niet een beetje scheef om zonnepanelen, warmteboiler en een split unit airco/warmtepomp te installeren in een alu caravan? Je hebt ondertussen behoorlijk geinvesteerd... misschien wel meer dan de caravan waard is. Voelt dat niet gek? Of zouden deze investeringen niet beter tot hun recht komen bij een goed geisoleerd kunststof chalet?

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » vr 23 apr 2021 10:00

Alles is herbruikbaar indien ik en nieuw Chalet wil nemen.
Een nieuwe stacaravan kost al snel 40k, en deze mag er nog 8 jaar staan dan komt er een nieuwe. En laten we eerlijk zijn wat is nu de ECHTE waarde van en stacaravan?
Ik zie er hier verkocht worden van 25 jaar oud voor 30K.....en ja je koopt dan de PLEK, de economische waarde van de caravan is NIHIL.

Ik heb er idd over nagedacht maar.... Ik weet wanneer je veel gebruik maakt van de stacaravan de kosten voor Gas/Electra behoorlijk kunnen oplopen.

Verhalen van 1500,- bij betalen voor nuts voorziening hoor ik regelmatig. NU weet ik op voorhand wat ik heb uitgegeven en wat ik moet betalen.
Er vanuit gaande dat ik in 8 jaar tijd € 12000,- aan extra nuts voorziening zou moeten betalen (0.52 cent voor elecktra en 5,- voor een kuub gas)

In Feb. deze caravan overgenomen en elke weekend geklust, voor de warmte had ik een Qlima, de stand van de meter op 14 April....180Kwh aan Electra verbruikt. Waar dit nu in zit weet ik niet maar vond het veel.

Er is geen zorg meer dat ik moet oppassen dat ik de kachel niet heb laten branden of dat de verwarming in 1 van de kamers nog aanstaat. (met 2 pubers die de verwarming aanzetten maar vervolgens niet de buitendeur dichtdoen.) En ik ben ook verlost van het CO spook.

Als voorbeeld: Ik Heb nu de WP aangezet omdat wij rond 17:00 vandaag arriveren, de stacaravan is dan lekker op temp. In de zomer is het er lekker koel.
Wanneer er gedoucht word heb ik geen last meer van een brullende geiser die het water nauwelijks op temp kan houden.

Het voelt niet gek, de stacaravan is voor ONTSPANNING, en tuurlijk ik ken ook de verhalen van mensen die een heel seizoen doen met 12Kg gas, maar die zie ik elke avond naar het sanitair gebouw wandelen om te douchen en zo de kosten te besparen. Verhalen van: Dit is geen kamperen meer een vroeger......
Vroeger gingen mensen ook met paard en wagen naar het werk, dit zie ik nu ook niemand meer doen.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » di 18 mei 2021 09:52

Even een kleine update: Stacaravan is nu GASLOOS.

Vanaf 1 April alle weekenden aanwezig + alle vakanties. Het weer viel tegen was vrij koud buiten.


Luchtwarmtepomp en Electrische boiler van 140 liter.

8 zonnepanelen op het dak

Opgewekte energie tot zover : 453 kWh

Verbruik warmte pomp 130 kWh

Boiler 133 kWh

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » di 25 mei 2021 12:19

Schijnbaar heeft mijn project ook andere aan het denken gezet. Er worden nu nog 5 stacaravans voorzien van zonnepanelen.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door piefje » vr 29 okt 2021 09:50

Even een update..

Zonnepanelen hebben 2.1 megawatt opgewekt

Boiler, zie verbruik bijlage
Warmtepomp, zie verbruik bijlage.

Met dit tempo heb ik de panelen binnen 4 jaar terug verdient.

Wij zijn hier alle vakanties en weekenden met uitzondering 4 weken in juli.
Bijlagen
Screenshot_20211029-093506_Daikin.jpg
Screenshot_20211029-094545_Enlighten.jpg
Screenshot_20211029-094739_tesyCloud.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”