Atlas Mirage 2009 renoveren

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Eggsquitatious
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 12:39
Locatie: Kampenhout [B]

Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Eggsquitatious » zo 25 apr 2021 09:23

Hoi hoi iedereen!

Ik woon in een Atlas Mirage uit 2009 van 9m op 3m, en heb -na de winter te overleven- beslist om een aantal dingen toch wel aan te pakken als ik hier langer dan een jaartje wil in wonen. (Wat nogal de bedoeling is...)
Ik ga dus de lay-out van m'n caravan veranderen om hierdoor voor mezelf een aangenamere leef-flow te maken, ik heb nu gemerkt dat ik daar toch nogal 'op reageer', en dat m'n huidige lay-out op dat vlak niet erg bij me past. Maar ik wil natuurlijk geen domme dingen doen, ik zou niet graag hebben dat mijn caravan gaat torsen of scheuren omdat ik gewicht geplaatst heb op plaatsen waar de basis dit niet kan houden enzo, als je wat snapt wat ik bedoel... Eigenlijk wil'k m'n huisje strippen, en dan opnieuw beginnen..

Ik heb een aantal vraagjes waar ik zo direct met surfen en doorklikken en.. geen antwoord op kon vinden..

Heeft iemand een idee of ik mijn plafond kan verhogen (in het midden)?
In m'n huidige living is m'n plafond 13cm hoger dan in de rest van de caravan. Nu gaat er weinig blijven waar het nu staat, na het uittekenen in 3D (bezint eer ge begint), maar ik had graag een deel van het plafond verhoogd om een iets ruimer gevoel te krijgen voor de mensen in mijn familie die groter zijn dat dit kleintje (ik ben net 1m64, en bij de kleinsten in de familie).
Het meest ideale zou zijn dat ik de structuur zodanig kan aanpassen dat mijn plafond langs binnen op de minimum-afstand van de buitenkant zou zitten (isolatie + structuur max 10cm), en ik heb een puntdak..
Indien dat te moeilijk is om de draagkracht niet aan te tasten, zou ik al blij zijn met een verhoging over de gehele lengte van de caravan (iets van een 20 à 30cm verhoging zou al fijn zijn..)

Gezien ik d'r wil strippen kan ik wel makkelijk aan de muren iets veranderen waardoor die eventueel meer ondersteuning geven dan ze nu doen... Ik vind het niet zo heel erg om een paar centimeters te verliezen als dit betekent dat m'n dak niet op m'n koppie zou vallen, lol.. Ik wilde toch wat isolatie vervangen of bij hangen, dus ik had al voorzien in m'n hoofd dat ik de muren wat dikker ging moeten maken dan ze nu zijn..

Ik heb ergens een gat in het plafond gemaakt om bedrading te verleggen bij m'n mini-renovatie in het begin, en toen de structuur boven het plafond kunnen bekijken, en het zit me nogal raar.. Heb een paint-tekening gemaakt omdat ik het niet eens degelijk kan fotograferen..
dakstructuur caravan.jpg
dakstructuur caravan.jpg (26.01 KiB) 837 keer bekeken
Ik weet dus niet of ik hier wat aan kan veranderen, maar ik zou in het allerfijnste geval dus m'n puntdakje willen laten uitkomen, en anders enkel een verhoging..


Volgende:
Zou het makkelijk zijn om mijn huidige gaskachel eventueel een andere plaats te geven in huis? Zelfde vraag eigenlijk ook voor m'n boilertje, hoewel ik nog niet zo zeker ben dat ik die zou hergebruiken, het zou goed kunnen dat ik die toch nieuw koop.. Maar dan nog heb ik geen ervaring met een boiler, en ik zou toch graag m'n doorstromertje houden, dit werkt erg fijn voor mij. Ik weet ook nog niet of ik die zou moeten verplaatsen ivm waar ik m'n keuken en douche zou willen. Nu staan die vrij dicht tegen de boiler, in m'n toekomst-plan staan die elks aan de andere kant van de caravan, dus geen idee wat dat dan geeft, vooral qua warm water. Ik had graag m'n leidingen binnen gelegd, in tegenstelling tot nu, zodat enkel het minimum aan leiding buiten zit en eventueel kan bevriezen (voorgehad dit jaar ondanks isolatie, weerstandskabel was besteld maar te laat aangekomen vanwege drukte)


Moet ik erg hard letten op waar ik gewicht plaats? Ik had graag een inloopdouche gemaakt waar mijn opblaasbad IN past, waardoor die toch 1m60 lang op 90cm breed zou moeten worden. Ik wilde die voor de verluchting in de buurt van een raam plaatsen, maar dan zou die opeens in een hoek van de caravan staan, en niet in de buurt van de wielen zoals waar die nu zit.

Zo was ze..
originele lay-out + inrichting.jpg
Zo wordt ze misschien..
nieuwe layout misschien.jpg


Ik hoop dat het allemaal wat duidelijk is, sorry voor direct een giga-stuk tekst en uitleg...


Hopelijk kunnen er mensen me op bovenstaande dingen antwoord, of info geven

Groetjes!
Marijke
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

*Merry we meet, merry we part*

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door piefje » di 27 apr 2021 10:06

Alles kan niets is onmogelijk. Het dak verhogen zou ik niet doen. Je moet niets veranderen aan het frame van de caravan en zeker niet aan de dak constructie.

Leidingen kan je leggen waar je wil, hoe moeilijk het is ligt aan hoe handig je bent. Alles is van hout dus een gat boren en gaan.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door buddo » di 27 apr 2021 12:37

Ambitieuze plannen!

Technisch gezien kan er heel veel... het is maar net hoe handig je bent. De gewicht verplaatsing zou niet hoeven uitmaken. Het is een stacaravan die hopelijk goed waterpas staat op blokken, hij hoeft niet te rijden.

Maar twee overwegingen:
- in je nieuwe tekening zijn de ruimtes anders ingedeeld t.o.v. de ramen. Hou er rekening mee dat de ramen niet voor niets zitten daar waar ze nu zitten. Veel licht in het woondeel en weinig in het slaapdeel. Als je de indeling omgooit, kom je met je woondeel in het donkere stuk en gedeeltelijk volgens mij ook over/voor de ramen. Lijkt me niet handig.
- gezien je plannen, is het wel wijs om zo veel (geld en moeite/energie) te investeren in deze caravan? Gezien de rigoreuze aanpassingen kun je beter een casco caravan/chalet kopen en dat zelf indelen.

En tot slot, ik begrijp dat je er in woont als tijdelijke woonruimte. Als je deze aanpassingen wil gaan doen, kun je er niet meer in wonen tijdens het verbouwen. Waar ga je dan in wonen?

Eggsquitatious
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 12:39
Locatie: Kampenhout [B]

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Eggsquitatious » wo 28 apr 2021 09:40

Hey Buddo,

op de tekening kan je natuurlijk niet zien dat ik rekening gehouden heb met de ramen, en de kasten zitten er rond, dus de lichtinval gaat blijven, en de verluchting ook, want ik wil niet in 'n gesloten doos komen te zitten.. ;-) Wat ik zelf maar net opmerk, is dat de 2 tekeningen eigenlijk gespiegeld staan, de onderste tekening zou je 180° moeten draaien om de "beide caravans" in dezelfde richting te hebben (oops, niet op gelet bij het maken van de screenshot....) De hoek waar m'n woongedeelte zou komen in de toekomst, is net de zonnigste kant hier op de camping, en ik heb zo'n onregelmatige uren als buschauffeur, dat ik soms gewoon 'n dutje in de zetel doe, en dan is het handig als je 't net effe wat donkerder kan maken..
En wat ik ook nog wilde doen, was van 1 van de 2 deuren een "boerderij-deur" maken, die in 2 helften open kan, waardoor ik de bovenste helft lekker kan openzetten.. (maar nog niet over nagedacht hoe en wat en waar, dat is gister pas in m'n hoofd gesprongen..)


Ik snap je redenering, maar ik heb niet de centen om een nieuwe casco te kopen, die te laten aanvoeren, en m'n huidige caravan weg te doen.. en dan zou ik ook opeens 2 caravans hebben: waar ga ik dan die 2e zetten? Die kan niet bij op m'n huidige terrein op, en ik wil niet van terrein veranderen..
Plus, deze heeft me echt niet veel gekost, en ik ben best goed in dingen hergeruiken. Als je't wat netjes uitbreekt, kan het nog dienen he..
En ook, de meeste casco's die ik dan vond zitten in NL, wat een grote kost is om die tot midden in BE te laten brengen.. Ik heb het overwogen hoor, maar dit is voor mij persoonlijk de betere oplossing geweest..
Ook is "tijdelijk" nogal een persoonlijk begrip, dit zou wel es een tijdelijke oplossing van 10 of 15 jaar kunnen worden, nu ik er effectief in woon ben ik nogal zwaar verliefd geworden op de manier van wonen, wat het doet voor mij, en indien ik nog es een serieuze relatie begin zal mijn caravan blijven waar ze is, ik ga die niet zo direct opgeven... Houden als vakantiehuis, eigen ruimte niet opgeven (teveel meegemaakt in het verleden, dit zal ook m'n terugvalbasis worden..)

Ik ben best handig, en kan veel zelf, alsook veel voorbereiding want ik heb wel een overdekte buitenruimte (carport van 6m op 3m).
Hetgene waar dit keer geld in zou gaan is isolatie voor de muren, dan de wand zelf, en de constructie van de douche, ingebouwde kast, en bed-omhulsel. De rest heb ik eigenlijk al zo goed als, en de keuken kan ik eerst hergebruiken vooraleer ik die helemaal zou vernieuwen. Dus het kan ook nog "in stukjes", financieel gezien.. Maar ik ben arbeider, en krijg daardoor een leuk centje als ik m'n vakantiegeld krijg... :D

Hoeveel ik er aan uitgeef is nogal persoonlijk, ik ga niet beginnen met de allerduurste materialen te nemen, en sommige dingen zijn in bulk
wel goedkoper, afhankelijk van de dhz-zaak, webwinkel,...
Ik ben ook wel verliefd geworden op OSB, wat denkelijk nogal zal gebruikt worden in de heropbouw, en qua prijs nu ook niet bepaald de pan uit swingt... De douche zou 'n andere zaak kunnen worden, maar het opzoekwerk daarvoor is nog niet begonnen, en ik zoek meestal 2 à 3 pistes tegelijk op om daarna m'n beslissing te nemen..


Ik snap dat ik er op een gegeven moment niet in zal kunnen wonen, maar mijn ouders hebben een trek-caravan, en die zou ik kunnen lenen, of ik zou heel effe bij m'n zus kunnen gaan slapen/eten/douchen en dan is dat ook weer opgelost. Worst case: tentje in de tuin hier, en buiten slapen, 's nachts. Ik heb vorig jaar wel in een veranda van 3 op 4 geslapen die de hele dag in de zon stond, en suuuperwarm overdag, maar 's nachts koelt zoiets wel heel erg snel af gezien er geen isolatie (en nog enkele beglazing..) in zat, dus da's eigenlijk een beleving zoals een tent...
Ik was van zin om een stappenplan te maken waarbij ik met volgordes van vanalles kan rekening houden, dus na het afbreken zsm weer kan beginnen opbouwen, en ik zou het ook niet helemaal in m'n eentje doen hoor, da's goed om daarna stikkedood te zijn..
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

*Merry we meet, merry we part*

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 28 apr 2021 10:13

Ik zou in ieder geval aan het dakspant niet veel veranderen je zou het plafond ertussen wel wat kunnen verhogen maar het dakspant zelf gewoon laten zoals het is en er omheen bouwen.

De warmwater voorziening zou ik ook zo dicht mogelijk bij de badkamer brengen zodat je zo min mogelijk afstand aan warmwater leiding nodig hebt en goed isoleren.
Hoe langer de leiding hoe langer het duurt eer je warm water uit de kraan komt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Eggsquitatious
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 12:39
Locatie: Kampenhout [B]

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Eggsquitatious » vr 14 mei 2021 16:57

Paul Vingerhoets schreef:
wo 28 apr 2021 10:13
Ik zou in ieder geval aan het dakspant niet veel veranderen je zou het plafond ertussen wel wat kunnen verhogen maar het dakspant zelf gewoon laten zoals het is en er omheen bouwen.

De warmwater voorziening zou ik ook zo dicht mogelijk bij de badkamer brengen zodat je zo min mogelijk afstand aan warmwater leiding nodig hebt en goed isoleren.
Hoe langer de leiding hoe langer het duurt eer je warm water uit de kraan komt


Ondertussen heb ik de definitieve lay-out gemaakt, en mijn keuken en badkamer gaan zo naast elkaar komen te staan, waarbij de afwasbaar het langste koud water zal hebben als ik de warmwaterkraan open draai..

Ik heb me wel bedacht dat ik mijn geisertje zal moeten verplaatsen.. ik hoop dat dat meevalt, ik ben aan het googelen en lezen, maar heb nog niet concreet gevonden of dat doenbaar is (wellicht wel), maar ik wou vooral vinden of ik er een waterleiding met iets grotere diameter op kon aansluiten, al dan niet met koppelstukken.. (ik had graag 22mm diameter gehad ipv de 16mm die ik nu heb..)
De leidingen zullen overigens via het plafond gelegd worden, want enkel naar de keuken moet ik overbruggen, de douche en wc gaan op amper een metertje van het geisertje komen, in m'n nieuwe planning..

Dus moest iemand daar nog ervaring mee hebben.. 😅
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

*Merry we meet, merry we part*

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 14 mei 2021 18:32

Technisch kan je 22 mm en 16 mm wel koppelen met verloopstukken, maar welke diameter komt er binnen als dat maar 16 mm is heeft het mijn inziens weinig nut om daar 22 mm op te zetten en dan weer terug naar 16 op de geiser

Als 22 mm binnen komt kun je dat wel doortrekken naar de geiser en van daaruit de diameter van de geiser aanhouden naar de kraan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Knaus440 » vr 14 mei 2021 19:08

Nu je zo ingrijpend bezig bent en er wilt gaan wonen, is het niet verstandig gelijk thermolint met isolatie om al je waterleidingen onder de caravan te maken?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Eggsquitatious
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 12:39
Locatie: Kampenhout [B]

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Eggsquitatious » ma 24 mei 2021 10:28

Knaus440 schreef:
vr 14 mei 2021 19:08
Nu je zo ingrijpend bezig bent en er wilt gaan wonen, is het niet verstandig gelijk thermolint met isolatie om al je waterleidingen onder de caravan te maken?


Hmm, mja.. Door hier al te wonen en de winter meegemaakt te hebben, heb ik beslist om m'n waterleiding net binnen te leggen, zodat ik er ook aan kan als er iets zou kapot gaan. Thermolint allemaal fijn, maar heeft m'n vorige waterleiding van versterkte tuinslang laten uitzetten, en door die uitzetting is ze verleden week gebarsten, gelukkig toen ik thuis was! een scheur zo lang als m'n middelvinger...
Ik had de "leiding" nochtans proper en goed omwikkeld met alu-folie, was een versterkte tuinslang met een dia van 19mm binnen, 22mm buiten, en met een thermostaat op de hoofdkraan.. Daar nog lekker van die grijze buis-isolatie rond.. Heeft het moment van vriezen wel geholpen, maar het heeft weinig zin als ze door de "vorstbeveiliging" in de lente/zomer barst door het toch uitzetten (ja: folie, isolatie EN tape gescheurd door het uitzetten, de leiding was opeens makkelijk 4 à 5x zo breed qua diameter..
Volgende "leiding" zal ik uit tyleenslang maken, lijkt me toch nog net iets beter.. Maar gezien de kruipruimte en mijn chronische ziekte waardoor ik mij niet elke dag zomaar effe in bochten of dergelijke kan wringen, heb ik liever m'n leidingen binnen...
Daardoor heb ik slechts een minimum aan buitenleiding die mogelijks kapot zou kunnen gaan, waar ik ook wel voor zal zorgen dat dat komende winter niet nog es gebeurd (doos in isolatie rond de hoofdkraan, "winddicht" maken onderaan de caravan,..)

PS: Paul; Ben ondertussen toch maar weer opnieuw het grondplan aan het bekijken, zodat ik m'n boiler en gaskachel niet moet verzetten.
Heb de boiler niet meer deftig bekeken, dus ben uit het leidingen aanpassen ook nog niet uit.. ;-)
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

*Merry we meet, merry we part*

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 24 mei 2021 10:38

Versterkte tuinslang is leuk maar niet voor dergelijke toepassingen waar een constante hoge druk op blijft staan door verwarming zet water ook uit en wordt de druk nog hoger
Beter meteen goed doen en hiervoor geschikte leiding en slang gebruiken tyleen slang is mooi let wel even op de verbindingen aan het (waarschijnlijk) koper netwerk van de camping en je geiser en kranen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Eggsquitatious
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 12:39
Locatie: Kampenhout [B]

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Eggsquitatious » ma 24 mei 2021 11:30

Paul Vingerhoets schreef:
ma 24 mei 2021 10:38
Versterkte tuinslang is leuk maar niet voor dergelijke toepassingen waar een constante hoge druk op blijft staan door verwarming zet water ook uit en wordt de druk nog hoger
Beter meteen goed doen en hiervoor geschikte leiding en slang gebruiken tyleen slang is mooi let wel even op de verbindingen aan het (waarschijnlijk) koper netwerk van de camping en je geiser en kranen
Momenteel heb ik gardena-koppelingen zoals bij een tuinslang die je gebruikt om plantjes water te geven.. De leidingen die ik momenteel heb zijn enkel met koperen koppelstukken, en thermoplast leidingen van ik dénk 16mm dia.. Dat is eig m'n grote probleem er mee; ik heb vrij dik en lang haar (hoewel dat laatste eigen keuze is), en ik heb niet genoeg waterdruk/debiet om dit op korte termijn uit te wassen in de douche zonder dat ik de straal op het hardste zet, wat niet altijd even fijn is om een 'massagestraal' constant op je lijfje te krijgen..
Ik heb gezien op een bepaalde online shop dat ze de slang EN de koppelstukken ervoor ook verkopen, alsook speciale tyleenslang om gasleiding te leggen..

Ik heb inderdaad ook koperen leidingen naar m'n boiler, net nagekeken.
Idealiter had ik die dus verplaatst, maar gezien gelezen reacties over beter niet doen en CO2-vergiftiging etc van gas, denk ik dat'k'm beter laat waar'm is, hoewel dat niet m'n voorkeur draagt en ik best wel ervaring heb met water-en gasleiding, en m'n vader al helemaal; die heeft m'n huidige "nieuwe" gas-aanvoer gemaakt..
Moest je daar een opmerking over hebben, hoor ik het graag, Paul.
((Ik heb een Ecoplus Morco 6l geiser, het enige dat daaraan mankeert is dat ik de waakvlam met een aansteker moet aandoen, de knop voor de ontstekingsvonk is defect (niet dat ik dat zo erg vind..))
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

*Merry we meet, merry we part*

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Knaus440 » ma 24 mei 2021 15:45

Thermolint, de ongeschakelde versie is ongeschikt voor versterkt tuinslang!!!!!
Gebruik "gewoon" sensor geschakelde thermolint. Die houdt water in de aanvoerleiding tussen de 7 en de 13 graden!!
Die staat dus niet constant aan en te heet te stoken.
Daarnaast is versterkte tuinslang geen goed idee. Beter de grijze waterleiding te gebruiken.
Met de klemkoppelingen. Iets meer werk maar wel beter.
Mijn leiding net met thermolint zit er al een 9-10 jaar onder.
Jaarlijks "effe checken" , verder niks.
Oja de sensor niet op een warmwater leiding van geyser naar keuken/badkamer/douche zetten.
Die heb ik gekoppeld aan de naastliggende waterleidingen.

Waterleidingen binnen in de stacaravan. Wat mij betreft zo weinig mogelijk, puur preventief

En lekkages met schade gezien bij andere chalets/stacaravans.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Eggsquitatious
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 12:39
Locatie: Kampenhout [B]

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Eggsquitatious » di 25 mei 2021 12:38

Knaus440 schreef:
ma 24 mei 2021 15:45
Thermolint, de ongeschakelde versie is ongeschikt voor versterkt tuinslang!!!!!
Gebruik "gewoon" sensor geschakelde thermolint. Die houdt water in de aanvoerleiding tussen de 7 en de 13 graden!!
Die staat dus niet constant aan en te heet te stoken.
Daarnaast is versterkte tuinslang geen goed idee. Beter de grijze waterleiding te gebruiken.
Met de klemkoppelingen. Iets meer werk maar wel beter.
Mijn leiding net met thermolint zit er al een 9-10 jaar onder.
Jaarlijks "effe checken" , verder niks.
Oja de sensor niet op een warmwater leiding van geyser naar keuken/badkamer/douche zetten.
Die heb ik gekoppeld aan de naastliggende waterleidingen.

Waterleidingen binnen in de stacaravan. Wat mij betreft zo weinig mogelijk, puur preventief

En lekkages met schade gezien bij andere chalets/stacaravans.

Hey Knaus,
Voor alle duidelijkheid:
Ik had ook zo'n thermolint. Sensor zat op de hoofdkraan die in de grond zit, nog vóór de meter.. En 't was er eentje dat vanzelf terug uit ging vanaf +5gr buiten.. Versterkte tuinslang was op dat moment het beste idee om asap een andere waterleiding te hebben, ik kon niet zitten wachten tot ik bvb tyleenslang kon te pakken krijgen.

Effe ter info; ik KAN waterleiding leggen. Het zou al niet meer de eerste keer zijn, enkel de eerste keer in'n caravan. Zelfde met gasleiding, trouwens. Ik heb een hoop talenten en ben handig in een gevarieerd aanbod. Ik ben een jonge vrouw die vaak meer "mannenwerk" doet dan gemiddeld.. Ik heb oa zelf al m'n keukenkraan vervangen, bij vrienden thuis een hele nieuwe badkamer helpen zetten (waterleiding voor bad, WC, douche met dubbele douchekop en ingewerkte thermostaat, isolatiechape gegoten, en alles afgetegeld, zowel muren als vloer met tegels van 60*60...)
Niet dat bovenstaand niet wil zeggen dat ik geen fouten kan maken, maar volgens mijn opzoekwerk op DAT moment, en in de tijdspanne die ik TOEN had, was versterkte tuinslang het beste idee, al is dat nu gezien niet het meest ideale geweest in combinatie met dat thermolint, maar ik heb geen idee wat er toen is misgelopen, want alles was correct aangesloten en aangebracht buiten.. M'n vader heeft het op foto gezien, mij uitgevraagd over de montage en de stroomsterkte van het thermolint, en hij snapte ook de oorzaak niet.. [en ook effe vermelden dat de leiding slechts op 3 plaatsen van 30cm was uitgezet (en de leiding is 3 meter lang), en NIET over de volledige lengte, en dat waar'm gebarsten is niet eens uitgezet was, maar nog mooi proper in z'n hulsje van folie en isolatie zat..]
Nuja, gedane zaken nemen geen keer, maar ik heb door jouw manier van antwoorden op dat voorval opeens het gevoel dat ik het effe moest verantwoorden..


terug on-topic:
Uiteraard ben ik zinnens om klemkoppelingen te gebruiken, maar als ik m'n leiding binnen leg, met een flexibele darm, heb ik enkel de koppelingen nodig daar waar de leiding splitst, of waar er een aftappunt komt.. Als ik dat goed doe ga ik amper koppelingen nodig hebben, want ik heb ervoor gezorgd in m'n grondplan dat m'n waterpunten bij elkaar in de buurt zitten. Dus enkel: aftap aan keukenkraan, wasbak, WC en douche in de badkamer..
Of ik die binnen of buiten wil leggen is wel m'n eigen keuze, en bij mij wegen mijn punten om binnen te leggen meer door dan die om buiten te leggen, dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Ik moet met meer rekening houden dan "er zou misschien een lekkage kunnen ontstaan". Ik ben chronisch ziek, ik moet soms keuzes maken omwille van of door die ziekte, onder andere ook voor m'n waterleiding..

Ik wilde hetzelfde doen met m'n gaskachel en boiler, die verplaatsen en, ipv koperen gasleiding, gele tyleenslang (speciaal voor gas) gebruiken om die leidingen te verleggen. Maar overal lees ik; pas op voor CO-vergiftiging, begin er niet aan als je niet zeker weet wat je doet,.... Waar je geen koppelingen moet gebruiken, kan ook geen lek komen als je de slangen op een goeie, veilige manier monteert.. Waar wél koppelingen komen gewoon heel goed opletten dat je alles voldoende vastdraait, niets kapot doet met aandraaien, en eerst testen met de fles amper open te zetten en zeepsop op de koppelingen te smeren met een verfborsteltje om te zien of er gas ontsnapt. Of doorblazen ipv gas opendraaien. En sowieso zou ik dan wel m'n vader vragen voor een 2e set handen en ogen.. (maar dat is nog in beraad, hoewel beide in m'n weg zitten op de plaats waar ze NU staan, en het mij veel beter zou uitkomen om die beide ergens anders te kunnen monteren... )
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

*Merry we meet, merry we part*

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door deusjevo » di 25 mei 2021 12:47

Ik zou de gasleidingen gewoon afpersen met daarvoor geschikt apparaat.
Kun je vast ergens huren of lenen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Eggsquitatious
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 apr 2021 12:39
Locatie: Kampenhout [B]

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Eggsquitatious » di 25 mei 2021 12:56

deusjevo schreef:
di 25 mei 2021 12:47
Ik zou de gasleidingen gewoon afpersen met daarvoor geschikt apparaat.
Kun je vast ergens huren of lenen.
Goeie tip! dankje!! thumbup.gif
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

*Merry we meet, merry we part*

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Knaus440 » di 25 mei 2021 22:42

"Ik ben een jonge vrouw die vaak meer "mannenwerk" doet dan gemiddeld."

Grappig, het was me nog geeneens opgevallen of je man of vrouw was, wel dat je weet waar je over praat.
Maar ik ken dan ook een flink aantal (technische) vrouwen in mijn omgeving, die zelf de handen uit de mouwen steken.
Van klusjes tot hobby auto reviseren.
Het automatisme dat klussen mannenwerk is ben ik ergens onderweg kwijt geraakt. mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Atlas Mirage 2009 renoveren

Bericht door Ron » di 25 mei 2021 23:03

Gasslangen kan je heel goed met koppelingen monteren.
Dmv van Uponor koppelingen .
Daar kan je ook de waterleiding mee monteren
Daar heb je wel speciale tanken voor nodig.
Maar die zijn wel te huur.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=i1tC62I ... lsGenerato[/youtube]

En CO heeft niets te maken met gasleidingen.
Wel met een goede verbranding en afvoer van de verbrandingsgassen .
En voldoende zuurstof aanvoer.
En ik zou zeker de water leiding binnen aanleggen.
En in de winter als je niet aanwezig bent goed aftappen.

Suc6
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”