Verwarming

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Verwarming

Bericht door fendtjeplatin » ma 28 sep 2020 11:04

Chris schreef:
di 26 mei 2020 11:26
Nog extra knowledge mbt verwarmen met een Airco.
Niet alleen dat de verwarming van een airco (indien aanwezig in het apparaat) heel veel stroom gebruikt.
Ook nog eens dat de capaciteit maar klein is, veel te klein voor een Chalet denk ik.
Maar ook nog eens dat die verwarmingsvorm een heel droge luchtkwaliteit veroorzaakt.
Gortdroog zal het worden en dat is erg onprettig om on te vertoeven.
Daarom hebben grote klimaat systemen in gebouwen ook een grote luchtbevochtiger ingebouwd zitten.
Je zal versteld staan hoeveel liters water daar mee ingebracht worden aan het klimaatsysteem.

In casu... de airco gebruiken als verwarming.... geen goed plan.... sorry.
Chris ,

Iets waar mede geen ervaring en zo maar afkeuren ?
Veel stroom is gewoon apekool vertellen.
Tenzij ge 450 kw van februari tot heden veel stroom verbruik vindt.
Och ja is voor een stacaravan van 11 m * 3,8 meter.
Een Daikin in gebruik van 8 uur tot 23 uur en dit bvb al tijdens ganse lock down in Belgie + zomer periode.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verwarming

Bericht door Jan van Vijven » ma 28 sep 2020 11:16

Inderdaad, een airco die verwarmd (dus zonder verwarmings spiraal) gebruikt niet echt veel.
Wij gebruiken dat ook geregeld en ons huis is in no time behaaglijk warm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » ma 28 sep 2020 11:47

Knaus440 schreef:
ma 28 sep 2020 10:09
Oke, ben benieuwd naar je ervaringen. Vooral met langere vorst periodes. En het stroomverbruik.
Welk merk airco heb je genomen?
Stroomverbruik wordt lastig te vergelijken, we hebben geen winter gehad zonder deze. Maar volgens mij zou het nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan de gaskachel op propaan. Hoe het in de echt koude periode bevalt zijn we zelf ook nieuwsgierig naar!

We hebben gekozen voor een Gree Bora. Eerst gedacht aan een DHZ-pakket (bijv. Qlima) en offertes gehad van de a-merken (Toshiba, Mitsubishi). De Gree valt dan toch wel wat goedkoper uit (maar is iets minder stil, wel acceptabel voor een chalet dat niet als hoofdverblijf dient) en veilig aangesloten door een installateur (stek).

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Verwarming

Bericht door Jacobu » vr 26 nov 2021 10:14

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik kwam er eigenlijk via een zoektocht op.
Wij hopen zeer spoedig een nieuwe chalet aan te schaffen.
Het chalet dat wij op het oog hebben, beschikt echter alleen over elektrische kachel(tje)s.
Verder heeft het chalet 5 cm isolatie in wanden en vloer, en 10cm in het dak.
Wij zochten dus naar iets (niet al te duurs) geschikts als extra hulp bij verwarming.
Tevens zochten we ook naar iets wat helpt te verkoelen in de zomer.
Zo kwamen we bij de optie van een (verwarmende en verkoelende) airco uit in de prijsklasse van c.a. 1800 euro.
Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen van de topicstarter zijn. Afgelopen winter was het met name in januari best koud.
Misschien dat iemand anders hier nog zijn ervaringen ook over kan delen?
Ben benieuwd!
Groetjes!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming

Bericht door Chris » vr 26 nov 2021 10:29

Ik denk dat je aan de verwarmingsfunctie van een airco in je chalet niets hebt.
Veel te kleine capaciteit gewoon.
Daarbij is het een nogal onprettige verwarming vind ik... erg droog en het waait door de ventilator.
De dakairco op mijn caravan heeft ook die verwarmings functie.... 1 keer geprobeerd.... daar is het bij gebleven.
Mijn voorkeur is duidelijk anders.
Dus een dakairco ( die ong. 1800 euro kost) zou ik niet overwegen...
Want anders...maar daar heb ik geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door Chris op vr 26 nov 2021 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verwarming

Bericht door Ab » vr 26 nov 2021 10:46

Mijn huis ( niet echt klein) wordt al vanaf september tot nu uitsluitend verwarmd met de warmtepomp van de airco.
Nu op dit moment ook. Binnen temperatuur 21,5 graden.
Toch lever ik nog steeds stroom terug, en gasverbruik is nul.
In de avond en nacht lees ik een stroomverbruik af van ca 750-800 watt. Dat is incl. (LED) verlichting. De airco draait dag en nacht op 21,5 graden. De verwarmings capaciteit is iets van 3000 watt. Factor 5 of 6 van het stroomverbruik dus, beetje afhankelijk van buitentemperatuur.

Je kunt het absoluut niet vergelijken met een Dometic 2200 bijv.
Daar heb ik diversen van gehad afgelopen 15-20 jaar.
Nu nog, maar gebruik de verwarmings functie practisch nooit.
Wat het verschil is weet ik niet, maar de verwarming van een dakairco heb ik nooit als prettig ervaren.
Totaal in tegenstelling tot de lucht-lucht warmtepomp van de airco.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Verwarming

Bericht door Jacobu » vr 26 nov 2021 10:58

Ab schreef:
vr 26 nov 2021 10:46
Je kunt het absoluut niet vergelijken met een Dometic 2200 bijv.
Daar heb ik diversen van gehad afgelopen 15-20 jaar.
Nu nog, maar gebruik de verwarmings functie practisch nooit.
Wat het verschil is weet ik niet, maar de verwarming van een dakairco heb ik nooit als prettig ervaren.
Totaal in tegenstelling tot de lucht-lucht warmtepomp van de airco.
Wat voor iets gebruik jij dan voor in je huis? Ik zoek iets met een max van 10 ampere (anders vliegen de stoppen uit, da's jammer ;-)).
Begrijp ik nou goed dat jij een airco zou aanraden voor in een chalet? Zoja, wat voor soort?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verwarming

Bericht door dieseltijger » vr 26 nov 2021 11:27

Ab schreef:
vr 26 nov 2021 10:46
Mijn huis ( niet echt klein) wordt al vanaf september tot nu uitsluitend verwarmd met de warmtepomp van de airco.
Nu op dit moment ook. Binnen temperatuur 21,5 graden.
Heb je een multi split unit om de afzonderlijke ruimtes te verwarmen? Ik heb vanuit mijn werk positieve ervaringen met Mitsubishi units, ik kijk...https://www.airxp.nl/userdata/file/Broc ... RK-ZSX.pdf ze claimen een SCOP waarde van maar liefst 5,2 *). Natuurlijk, onder ideale omstandigheden enz enz..maar dat verrast mij in positieve zin.


= 1 kW aan stroom levert 5,2 kWh aan warmte. SCOP = omzettingsfactor, rekening houdend met seizoensinvloeden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Verwarming

Bericht door Jacobu » vr 26 nov 2021 11:34

dieseltijger schreef:
vr 26 nov 2021 11:27
Ik heb vanuit mijn werk positieve ervaringen met Mitsubishi units, ik kijk...https://www.airxp.nl/userdata/file/Broc ... RK-ZSX.pdf ze claimen een SCOP waarde van maar liefst 5,2 *). Natuurlijk, onder ideale omstandigheden enz enz..maar dat verrast mij in positieve zin.


= 1 kW aan stroom levert 5,2 kWh aan warmte. SCOP = omzettingsfactor, rekening houdend met seizoensinvloeden.

Hierboven in dit onderdeel van het forum lees ik dat iemand vermeldt dat onder de 5 graden boven nul het heel moeilijk is voor een airco om warme lucht binnen te krijgen. Wat is daarin jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verwarming

Bericht door dieseltijger » vr 26 nov 2021 11:45

Hoe hoger het temperatuurverschil - hoe lager het rendement, vandaar de SCOP waarde die dit incalculeert. De Mitsubishi's die wij toepasten hadden een ontdooi functie voor de warmtewisselaar buiten. Dus stel: het is buiten 5 graden en de unit genereert naar binnen toe warmte. Dan koelt de wamtewisselaar van de buitenunit af, en er treedt ijsvorming op.

Automatisch gaat de airco dan binnen even enkele minuten koelen - lees: de buitenunit wordt warm. Het ijs smelt weg. En na een paar minuten wordt er weer omgeschakeld zodat de buitenunit weer koud wordt. Ik heb het alleen maar over Mitsubishi's die we gebruikten om server- & kantoorruimtes te koelen en te verwarmen. Niet klein, niet groot. Probleemloos.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Verwarming

Bericht door Jacobu » vr 26 nov 2021 12:11

Klinkt veelbelovend! Ik ga eens op onderzoek uit! Thanks!

Ben ook wel benieuwd hoe de topic-starter het afgelopen jaar heeft beleefd met zijn verwarmende airco in de winter dit jaar!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verwarming

Bericht door Ron » vr 26 nov 2021 12:45

Zoals @Ab al zegt.
Verwarmen met een split airco gaat prima. thumbup.gif
En energie zuinig ook, veel zuiniger dan die electro kachels.
Alleen als het echt flink vriest wordt het wat moeilijker om warmte uit de buitenlucht te halen.
Dus een zibro o.i.d als nood voorziening zou ik er wel bij houden.

Wij hebben thuis een Daikin airco ,maar er zijn nog veel meer merken.
De caravan airco's hebben over het algemeen een verwarmingspiraal dus dat schiet niet op
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verwarming

Bericht door Ab » vr 26 nov 2021 12:54

Jacobu schreef:
vr 26 nov 2021 11:34
dieseltijger schreef:
vr 26 nov 2021 11:27
Ik heb vanuit mijn werk positieve ervaringen met Mitsubishi units, ik kijk...https://www.airxp.nl/userdata/file/Broc ... RK-ZSX.pdf ze claimen een SCOP waarde van maar liefst 5,2 *). Natuurlijk, onder ideale omstandigheden enz enz..maar dat verrast mij in positieve zin.


= 1 kW aan stroom levert 5,2 kWh aan warmte. SCOP = omzettingsfactor, rekening houdend met seizoensinvloeden.

Hierboven in dit onderdeel van het forum lees ik dat iemand vermeldt dat onder de 5 graden boven nul het heel moeilijk is voor een airco om warme lucht binnen te krijgen. Wat is daarin jullie ervaringen?
Wat ik al schreef..mijn huis blijft op 21,5 graad.
Ook effe geleden toen ik 's morgens mijn ruiten moest krabben.
Ik gebruik een Toshiba inverter split unit.
De bovenverdieping verwarmen we niet, er gaat genoeg warmte naar boven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » vr 26 nov 2021 18:46

Jacobu schreef:
vr 26 nov 2021 12:11
Ben ook wel benieuwd hoe de topic-starter het afgelopen jaar heeft beleefd met zijn verwarmende airco in de winter dit jaar!
Dat ben ik geloof ik... ;)
Chris schreef:
vr 26 nov 2021 10:29
Ik denk dat je aan de verwarmingsfunctie van een airco in je chalet niets hebt. Veel te kleine capaciteit gewoon. Daarbij is het een nogal onprettige verwarming vind ik... erg droog en het waait door de ventilator. De dakairco op mijn caravan heeft ook die verwarmings functie.... 1 keer geprobeerd.... daar is het bij gebleven.
De capaciteit van de verwarming/airco kun je kiezen, dus als die onvoldoende is, dan heb je een te lage capaciteit gekozen. Of je chalet is onvoldoende geisoleerd. De droge lucht geldt voor de airco functie bij split-unit airco's, de ontvochtigingsfunctie werkt niet bij verwarming. En tot slot... de techniek van een dakairco op de caravan is anders dan die van een split-unit airco, die kun je dus niet vergelijken.

Onze ervaringen: grote plus van de airco-verwarming is dat deze via wifi is in te schakelen. Bij vertrek thuis via de app aanzetten en de kou is er vanaf als je op de camping komt. De capaciteit die wij kozen is genoeg om ons chalet te verwarmen (excl. de slaapkamers, die verwarmen wij niet behalve af en toe de deur open laten). Echter, om twee redenen zijn we blij dat we de "oude" gaskachel er ook nog bij hebben gehouden. Als eerste dat de airco die wij kozen ondanks de folder toch niet heel stil is (of wij zijn te kritisch, dat kan natuurlijk ook). In sommige situaties is het geluid niet zo prettig en dan is de gaskachel stiller en neemt het weer over. En ten tweede moet de split unit airco bij temperaturen onder 0 wel heel hard werken (lees: hij slaat vaak aan) om de boel een beetje op temperatuur te houden. Dat geeft dus weer vaker wat zoemend geluid (zie 1) maar dan wordt het ook gewoon veel kostbaarder en is de gaskachel weer voordeliger.
In de praktijk: via wifi de airco de "voorverwarming" laten doen en terplekke hebben wij vaak een combinatie aan van zowel airco als gaskachel. Dat geeft voor ons beeld het meeste comfort en een beheersbaar kostenplaatje. Of anders gezegd; een kostenplaatje dat ons heel erg meevalt en heel goed bevalt.

Leuk weetje: wij hebben de split-unit airco nu dik 14 maanden en nog nooit gebruikt in de koel-functie.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Verwarming

Bericht door fendtjeplatin » za 27 nov 2021 07:57

buddo schreef:
di 26 mei 2020 09:40


- een nieuwe(re) Truma bijvoorbeeld de S5002 / S5004?
- verwarmen (en koelen) door een split airco?
- een cv ketel?
Wat zouden jullie doen? Welke dingen zie ik over het hoofd?
Eigenlijk gaat alles afhangen van welk comfort jullie willen.
En hoeveel dagen dat comfort nodig.
Een belangrijk iets buiten de investering is de kostprijs van de energie.
Bij ons op de camping heden 47,5 cent voor stroom.
4,5 € voor een m3 propaan vaste aansluiting.
De grote fout die wordt gemaakt bij plaatsen airco is dat men er van uitgaat dat isolatie idem is als bij een moderne woning.
Dus algauw een grotere buiten unit noodzakelijk.
Als je veel condens wil en reuk zeer zeker een petroleum kachel nemen.
Pellet als toegelaten en mogelijk is een optie.
Blijft nog over de zomerse hitte, een airco warm/koelen is dan een mooie optie.
Hou er rekening mee dat bij koud weer soms de airco uitvalt om te ontdooien (buiten unit) dit voor een paar minuten.
En gas flessen vervangen in de winter, fles gaat snel leeg zijn.

succes
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Verwarming

Bericht door CoralOne77 » za 27 nov 2021 08:26

fendtjeplatin schreef:
za 27 nov 2021 07:57
*knip*
Als je veel condens wil en reuk zeer zeker een petroleum kachel nemen.
*knip*
Petroleum kachel en condens? scratch.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Verwarming

Bericht door Jacobu » za 27 nov 2021 08:32

buddo schreef:
vr 26 nov 2021 18:46
Jacobu schreef:
vr 26 nov 2021 12:11
Ben ook wel benieuwd hoe de topic-starter het afgelopen jaar heeft beleefd met zijn verwarmende airco in de winter dit jaar!
Dat ben ik geloof ik... ;)
Chris schreef:
vr 26 nov 2021 10:29
Ik denk dat je aan de verwarmingsfunctie van een airco in je chalet niets hebt. Veel te kleine capaciteit gewoon. Daarbij is het een nogal onprettige verwarming vind ik... erg droog en het waait door de ventilator. De dakairco op mijn caravan heeft ook die verwarmings functie.... 1 keer geprobeerd.... daar is het bij gebleven.
De capaciteit van de verwarming/airco kun je kiezen, dus als die onvoldoende is, dan heb je een te lage capaciteit gekozen. Of je chalet is onvoldoende geisoleerd. De droge lucht geldt voor de airco functie bij split-unit airco's, de ontvochtigingsfunctie werkt niet bij verwarming. En tot slot... de techniek van een dakairco op de caravan is anders dan die van een split-unit airco, die kun je dus niet vergelijken.

Onze ervaringen: grote plus van de airco-verwarming is dat deze via wifi is in te schakelen. Bij vertrek thuis via de app aanzetten en de kou is er vanaf als je op de camping komt. De capaciteit die wij kozen is genoeg om ons chalet te verwarmen (excl. de slaapkamers, die verwarmen wij niet behalve af en toe de deur open laten). Echter, om twee redenen zijn we blij dat we de "oude" gaskachel er ook nog bij hebben gehouden. Als eerste dat de airco die wij kozen ondanks de folder toch niet heel stil is (of wij zijn te kritisch, dat kan natuurlijk ook). In sommige situaties is het geluid niet zo prettig en dan is de gaskachel stiller en neemt het weer over. En ten tweede moet de split unit airco bij temperaturen onder 0 wel heel hard werken (lees: hij slaat vaak aan) om de boel een beetje op temperatuur te houden. Dat geeft dus weer vaker wat zoemend geluid (zie 1) maar dan wordt het ook gewoon veel kostbaarder en is de gaskachel weer voordeliger.
In de praktijk: via wifi de airco de "voorverwarming" laten doen en terplekke hebben wij vaak een combinatie aan van zowel airco als gaskachel. Dat geeft voor ons beeld het meeste comfort en een beheersbaar kostenplaatje. Of anders gezegd; een kostenplaatje dat ons heel erg meevalt en heel goed bevalt.

Leuk weetje: wij hebben de split-unit airco nu dik 14 maanden en nog nooit gebruikt in de koel-functie.
Leuk om al die reacties te lezen. Ook super leerzaam. De nieuwe stacaravan die wij op het oog hebben, is al ingebouwd met elektrische kachels. Denken jullie dat dit eventueel ook goed te combineren is met zo'n airco in de winter? Of zou je dan toch adviseren om een daarnaast een gaskachel aan te schaffen?

Het chalet dat wij op het oog hebben, is splinternieuw en heeft dubbel glas, en is geïsoleerd met glaswol: 5cm in wanden en vloer en 10cm in dak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verwarming

Bericht door Ron » za 27 nov 2021 15:35

Mijn vader woont al 20 jaar in een houten chalet.
Daar heeft hij een airco als verwarming en een CV ketel met radiatoren.
Daarmee kan hij het prima uithouden.

De elektrische radiatoren zou ik er persoonlijk uithalen.
Vreten stroom en weinig verwarmen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming

Bericht door Micky » za 27 nov 2021 15:36

CoralOne77 schreef:
za 27 nov 2021 08:26
fendtjeplatin schreef:
za 27 nov 2021 07:57
*knip*
Als je veel condens wil en reuk zeer zeker een petroleum kachel nemen.
*knip*
Petroleum kachel en condens? scratch.gif
is echt onzin, dat heb je juist met een gaskachel, sinds wij de laserkachel in de voortent hebben beslaan de ramen ook niet meer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » za 27 nov 2021 16:45

Jacobu schreef:
za 27 nov 2021 08:32
De nieuwe stacaravan die wij op het oog hebben, is al ingebouwd met elektrische kachels. Denken jullie dat dit eventueel ook goed te combineren is met zo'n airco in de winter? Of zou je dan toch adviseren om een daarnaast een gaskachel aan te schaffen?
Het chalet dat wij op het oog hebben, is splinternieuw en heeft dubbel glas, en is geïsoleerd met glaswol: 5cm in wanden en vloer en 10cm in dak.
Als die kachels er al in zitten, zou ik ze eerst lekker laten zitten. Je hoeft niet ze niet te gebruiken en ze kunnen er altijd nog uit.
Wel zou ik gelijk kijken naar een andere verwarming om die als hoofd verwarming te gaan gebruiken. Als je ook koeling zou willen, dan is een split unit airco een goed alternatief.
Daarna dan eerst eens proberen hoe het gaat. Mocht je het toch koud krijgen of teveel geluid vinden, dan heb je de oorspronkelijke elektrische kachels nog. Die zijn niet goedkoop in verbruik, maar dan heb je het (samen met de split unit airco) in ieder geval niet koud. En mocht je ontdekken dat de split unit airco niet genoeg capaciteit heeft, dan kun je later toch altijd nog iets anders er bij zetten?
Qua isolatie zou het goed moeten kunnen (mits je de juiste kiest). En vergeet ook niet de onderkant van de caravan/chalet rondom dicht te maken, daar wordt veel warmte verloren (wel kleine ventilatieroosters er in aan brengen).

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Verwarming

Bericht door piefje » za 27 nov 2021 20:29

Zoals al eerder verteld heb ik in mijn sta caravan een warmte pomp (daikin) en ja dit gaat zeer goed. Is nu 3 graden buiten binnen trek ik het gerust naar 25+ graden.

Alhoewel de camping nu dicht is staat regelmatig de warmtepomp aan. Caravan is droog.
Ongeveer 55% vochtigheid.

En o ja het verbruik .....max 6 kwh per dag.

Aangezien ik zonnepanelen op het dak heb kost het ook nog een geen extra elektra, heb meer dan 1 megawatt over.

Meten is weten, onderzoek doen ook. Aannames zijn gebaseerd op......juist Aannames.

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Verwarming

Bericht door Jacobu » za 27 nov 2021 22:07

Thanks voor jullie reactie.

Buddo, strak plan om eerst het met een split airco te gaan proberen.
Waren we vooraf al van plan, en je bevestigt inderdaad onze plannen.
Verder kregen we dat (van de onderkant de chalet rondom dichtmaken) ook al als tip van de chalet-verkoper (ik heb al wat telefoontjes gepleegd met 'm. We gaan a.s. woensdag daadwerkelijk het chalet bewonderen). Mocht deze chalet het worden, kom ik hier nog wel weer op het forum om ff wat tips en feedback bij jullie te vragen hoe je die kleine ventilatieroosters erin kan aanbrengen.
buddo schreef:
za 27 nov 2021 16:45

Qua isolatie zou het goed moeten kunnen (mits je de juiste kiest). En vergeet ook niet de onderkant van de caravan/chalet rondom dicht te maken, daar wordt veel warmte verloren (wel kleine ventilatieroosters er in aan brengen).
Wat bedoel je eigenlijk met 'mits je de juiste kiest'?

Gegroet, en allen alvast een goede zondag :-)

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Verwarming

Bericht door Jacobu » za 27 nov 2021 22:08

piefje schreef:
za 27 nov 2021 20:29
Zoals al eerder verteld heb ik in mijn sta caravan een warmte pomp (daikin) en ja dit gaat zeer goed. Is nu 3 graden buiten binnen trek ik het gerust naar 25+ graden.

Alhoewel de camping nu dicht is staat regelmatig de warmtepomp aan. Caravan is droog.
Ongeveer 55% vochtigheid.

En o ja het verbruik .....max 6 kwh per dag.

Aangezien ik zonnepanelen op het dak heb kost het ook nog een geen extra elektra, heb meer dan 1 megawatt over.

Meten is weten, onderzoek doen ook. Aannames zijn gebaseerd op......juist Aannames.
Wow. Warmtepomp van Daikin is niet heel goedkoop in aanschaf. Maar het verbruik is wel interessant!

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Verwarming

Bericht door piefje » zo 28 nov 2021 09:53

Je hebt inderdaad warmtepompen die lager zijn geprijsd. Bijvoorbeeld LG.
Maar de daikin is vele malen stiller, je hoort de buiten unit niet en de binnenunit soms wanneer de luchtflow hoog is. Momenteel staat de 3.5 kwh unit voor minder dan 1500.00 op internet.

Verder heb ik een alu stacaravan van 10 jaar oud, de isolatie is zoals altijd waardeloos.
Ik zou de kosten en moeite besparen om isolatie extra aan te brengen.

Ik heb het vloermodel, deze staat nu in de koof waar voorheen de gaskachel stond.

Nu was 2021 vrij koud maar wij zaten er lekker warmpjes bij.
De buurman naast mij heeft gas van de camping en was dit seizoen 1824,00 extra kwijt aan gas en elektra.
Wij hebben buiten onder overkapping een zibro maar dan loop je leeg op de petroleum. Of je moet deze halen in België daar is het per liter iets boven de euro.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verwarming

Bericht door buddo » zo 28 nov 2021 18:31

Jacobu schreef:
za 27 nov 2021 22:07
Wat bedoel je eigenlijk met 'mits je de juiste kiest'?
Een capaciteit die passend is bij de maat en isolatie van het chalet.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”