gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Instructieboekje nodig? Reisgenoten gezocht? Plaats hier je oproep.
retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door retep » di 26 feb 2019 12:34

Ik zoek een gebruikte ventilator voor een dometic dak airco. Deze zit in de volgende modellen verwerkt.
b1900
b2100
b2200
fj1100

Een nieuwe kost rond de 200 euro, en dat vind ik gewoon schofterig duur, want zo'n ventilatortje mag imo hooguit 5 tientjes kosten,
maar in caravanland zijn dergelijke onderdelen gewoon belachelijk duur, dus een 2e hansje zou erg welkom zijn.

https://www.jasicamp.nl/media/images/12 ... 1514543965


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Micky » di 26 feb 2019 21:49

RE.gif

dat is in 4x betalen scratch.gif

200 is zo duur nog niet awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Chris » di 26 feb 2019 22:03

Ik denk toch dat zo'n "ventilatortje" iets meer is dan een gewoon dingetje.
Het is om te beginnen al een PABST motor, de rotor staat vast en het huis draait.
Redelijk bijzonder dus..

Maar, idd, zoeken kan je altijd..
Is jou exemplaar trouwens doorgebrand? een Pabst motor reviseren en nieuwe lagers monteren is doorgaans niet zo spectaculair.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Paul » di 26 feb 2019 22:53

Is dat heel speciaal dan ?
Volgens mij werkt doorgaans alle centrifugaal ventilatoren toch op die manier ?
Wordt deze ventilator niet in een soort slakkenhuis gemonteerd ?

Reviseren zou inderdaad wel eens voordeliger kunnen zijn dan een nieuw exemplaar.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door retep » wo 27 feb 2019 00:21

workel schreef:
di 26 feb 2019 13:14
Kijk hier eens:

Zo hee, 350 dollar, dat is gewoon schofterig duur, op het misdadige af, maar dat geld voor alle onderdelen van dometic airco's.
Maar geeft niks want ik heb inmiddels al een nieuwe gevonden voor maar 6 tientjes. En gewoon bij een dealer van de fabrikant van
de originele ventilator.
https://nl.farnell.com/ebm-papst/r2e190 ... pd-mi-alte
Kun je nagaan hoe je getild word bij caravandealers en fabrikanten, want heel veel onderdelen zijn gewoon bezopen duur.

Verder is het probleem van het afslaan van de compressor nog niet opgelost, en sprak ik vandaag een inbouwer die
vertelde dat de compressor wellicht toch kapot kan zijn, en wel dat hij wel aanslaat, maar door algehele slijtage meer weerstand
opbouwt en dan meer stroom gaat trekken, en dat dan wellicht op de printplaat als een storing word gezien en hij dan uitgeschakeld word.
Ik heb dan ook een ampere tang en zal ik eens proberen te meten wat hij dan trekt.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door retep » wo 27 feb 2019 00:25

Chris schreef:
di 26 feb 2019 22:03
Ik denk toch dat zo'n "ventilatortje" iets meer is dan een gewoon dingetje.
Het is om te beginnen al een PABST motor, de rotor staat vast en het huis draait.
Redelijk bijzonder dus..

Maar, idd, zoeken kan je altijd..
Is jou exemplaar trouwens doorgebrand? een Pabst motor reviseren en nieuwe lagers monteren is doorgaans niet zo spectaculair.
Hij draaide heel stroef, en heb ik heb even uit elkaar gehaald en een beetje schoongemaakt zodat hij weer wat soepeler draaide,
maar hij doet niks meer dan een bromtoontje produceren, en heb ik ergens gelezen dat als zo'n motor op een of andere manier
geblokkeerd raakt, hij dan heet loopt en de magneten dan hun kracht verliezen, en het dan gewoon einde verhaal is. Kan dat?

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door j.dreves » wo 27 feb 2019 00:27

RE.gif RE.gif thumbup.gif thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Jan van Vijven » wo 27 feb 2019 06:36

Dat het allemaal niet goedkoop is ben ik het wel mee eens, maar “schofterig of getild” gaat me wat te ver, vaak wordt vergeten dat de aanschaf van dit soort speelgoed niet duur meer is maar dat onderhoud of reparatie wel het één en ander kost.
De winst op een airco is niet veel, op losse onderdelen en onderhoud wordt het verdient.

Een auto aanschaffen valt ook best mee, nu de bijkomende kosten en onderhoud nog!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Micky » wo 27 feb 2019 08:13

RE.gif

helemaal mee eens thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door j.dreves » wo 27 feb 2019 09:15

RE.gif RE.gif
Denk er toch anders over. whistle.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Jan van Vijven » wo 27 feb 2019 09:22

RE.gif

Dat mag :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Chris » wo 27 feb 2019 10:57

@ TS...

Een bromtoon...
Dit is vermoedelijk een synchroonmotor.
2 fase dus..
De 1e fase is de vaste fase, maar de 2e fase is mbv een condensator verschoven.
Als die condensator stuk is doet die motor echt niks meer dan een beetje brommen.
Magneet sterkte verlies??? Onwaarschijnlijk.
Ik zou ZEKER eerst die condensator verdenken.
Nieuwe...paar euro hooguit...

Afslaan...door een rotte condensator gaat er een veel te hoge stroom lopen....plop.. uit dat ding.

Zoek maar eens...metaalkleurige pot met 2 draadjes eraan..
Ik denk dat je ineens wel eens de oplossing kan hebben....


Advies was gratis mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door retep » wo 27 feb 2019 13:20

Jan van Vijven schreef:
wo 27 feb 2019 06:36
Dat het allemaal niet goedkoop is ben ik het wel mee eens, maar “schofterig of getild” gaat me wat te ver, vaak wordt vergeten dat de aanschaf van dit soort speelgoed niet duur meer is maar dat onderhoud of reparatie wel het één en ander kost.
De winst op een airco is niet veel, op losse onderdelen en onderhoud wordt het verdient.

Een auto aanschaffen valt ook best mee, nu de bijkomende kosten en onderhoud nog!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een caravan/camper airco bevat dezelfde componenten als een goedkope verrijdbare airco voor in huis, en zo'n verrijdbare airco koop je
al voor een paar honderd euro, dus is het wel degelijk schofterig duur. Daarnaast zie je wel dat die ventilator maar 6 tientjes hoeft te kosten,
als je het maar niet bij een caravandealer of in dit geval dometic besteld, want dan mag je 200 tot 325 euro aftikken, dus word je wel degelijk
flink getild! Dan even een printplaatje voor de dometic, kost even 350 euro! Ik sprak gisteren een inbouwer die kronings airco's inbouwd
en daar kost een printplaatje 70 euro! Dus alweer een bewijs hoe je bij de gevestigde merken uitgekleed word.
Dan de bevestigingspinnetjes (tiknagels)waarmee de buitenkap vast zit. die kosten gewoon enkele euro's per stuk en die heb ik dus nu bij fabory gekocht
en wel 10 stuks voor maar 6 euro, en als ik ene hele doos van 200 stuks afneem, kosten ze nog maar de helft, dus alweer een bewijs van hoe je getild
word bij het leven!
Een achterlicht voor mijn fendt kost even tussen de 200 en 300 euro, en dat terwijl je al achterlichten koopt voor 3 tientjes, en die worden
allemaal in dezelfde fabrieken gemaakt die ook achterlichten voor auto's produceren, dus hoe bestaat het dan dat een achterlicht voor mijn
mercedes sprinter maar 30 euro moet kosten en het achterlicht van m'n caravan ineens 200 tot 300 moet kosten? Het is een bonk plastic
in een ander vormpje gegoten, dus wat rechtvaardigt dan die idiote prijs van 200 tot 300 euro?
Een elektische boiler van truma kost rond de 500 euro, en voor slechts 100 tot 150 euro koop je ook een model voor in huis, staand of liggend model
en in verschillende wattages, het maakt niet uit en doet gewoon exact hetzelfde, dus een verwarmingselement dat water verwarmd, een in en een uitgang
en een stroomkabel niks meer, niks minder, dus word je wel degelijk getild op alle gebieden.

Nou had ik gisteren een airco inbouwer aan de telefoon en die vertelde dat mijn compressor wellicht aan het eind van z'n latijn is,
en als dat zo is, dan koop ik een gebruikte verrijdbare airco, want daar zit gewoon dezelfde compressor in als in een dometic, truma
en noem ze maar op. Wel zijn er wat verschillen in capaciteit, maar daarvoor kijk je gewoon naar het wattage. Ik heb zo'n verrijdbare airco
voor in huis en die is 930w en die in de dometic is ook 900-950W dus een pot nat, alleen ga ik dus heel niet bij dometic of een caravandealer
een prijs opvragen, want ik zie de bui al hangen qua prijs, dus word het een potje doehetzelven en dan even naar een auto garage die dan even
2 aansluitingen voor het koelmiddel er op soldeert en dan opnieuw afvullen en dan ben ik nog geen 200 euro kwijt.
Gelukkig heb ik dan ook 2 rechterhanden en kan bijna alles zelf en barst van de gereedschappen en machines, en heb in m'n leven dan ook
tienduizenden euro's bespaart door alles zoveel mogelijk zelf te doen.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door j.dreves » wo 27 feb 2019 13:48

RE.gif
retep,
En zo is het maar net.
En met dat grootdoenerij van mensen heb ik helemaal niets. thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7880
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door VIP » wo 27 feb 2019 14:28

retep schreef:
wo 27 feb 2019 13:20
Jan van Vijven schreef:
wo 27 feb 2019 06:36
Dat het allemaal niet goedkoop is ben ik het wel mee eens, maar “schofterig of getild” gaat me wat te ver, vaak wordt vergeten dat de aanschaf van dit soort speelgoed niet duur meer is maar dat onderhoud of reparatie wel het één en ander kost.
De winst op een airco is niet veel, op losse onderdelen en onderhoud wordt het verdient.

Een auto aanschaffen valt ook best mee, nu de bijkomende kosten en onderhoud nog!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een caravan/camper airco bevat dezelfde componenten als een goedkope verrijdbare airco voor in huis, en zo'n verrijdbare airco koop je
al voor een paar honderd euro, dus is het wel degelijk schofterig duur. Daarnaast zie je wel dat die ventilator maar 6 tientjes hoeft te kosten,
als je het maar niet bij een caravandealer of in dit geval dometic besteld, want dan mag je 200 tot 325 euro aftikken, dus word je wel degelijk
flink getild! Dan even een printplaatje voor de dometic, kost even 350 euro! Ik sprak gisteren een inbouwer die kronings airco's inbouwd
en daar kost een printplaatje 70 euro! Dus alweer een bewijs hoe je bij de gevestigde merken uitgekleed word.
Dan de bevestigingspinnetjes (tiknagels)waarmee de buitenkap vast zit. die kosten gewoon enkele euro's per stuk en die heb ik dus nu bij fabory gekocht
en wel 10 stuks voor maar 6 euro, en als ik ene hele doos van 200 stuks afneem, kosten ze nog maar de helft, dus alweer een bewijs van hoe je getild
word bij het leven!
Een achterlicht voor mijn fendt kost even tussen de 200 en 300 euro, en dat terwijl je al achterlichten koopt voor 3 tientjes, en die worden
allemaal in dezelfde fabrieken gemaakt die ook achterlichten voor auto's produceren, dus hoe bestaat het dan dat een achterlicht voor mijn
mercedes sprinter maar 30 euro moet kosten en het achterlicht van m'n caravan ineens 200 tot 300 moet kosten? Het is een bonk plastic
in een ander vormpje gegoten, dus wat rechtvaardigt dan die idiote prijs van 200 tot 300 euro?
Een elektische boiler van truma kost rond de 500 euro, en voor slechts 100 tot 150 euro koop je ook een model voor in huis, staand of liggend model
en in verschillende wattages, het maakt niet uit en doet gewoon exact hetzelfde, dus een verwarmingselement dat water verwarmd, een in en een uitgang
en een stroomkabel niks meer, niks minder, dus word je wel degelijk getild op alle gebieden.

Nou had ik gisteren een airco inbouwer aan de telefoon en die vertelde dat mijn compressor wellicht aan het eind van z'n latijn is,
en als dat zo is, dan koop ik een gebruikte verrijdbare airco, want daar zit gewoon dezelfde compressor in als in een dometic, truma
en noem ze maar op. Wel zijn er wat verschillen in capaciteit, maar daarvoor kijk je gewoon naar het wattage. Ik heb zo'n verrijdbare airco
voor in huis en die is 930w en die in de dometic is ook 900-950W dus een pot nat, alleen ga ik dus heel niet bij dometic of een caravandealer
een prijs opvragen, want ik zie de bui al hangen qua prijs, dus word het een potje doehetzelven en dan even naar een auto garage die dan even
2 aansluitingen voor het koelmiddel er op soldeert en dan opnieuw afvullen en dan ben ik nog geen 200 euro kwijt.
Gelukkig heb ik dan ook 2 rechterhanden en kan bijna alles zelf en barst van de gereedschappen en machines, en heb in m'n leven dan ook
tienduizenden euro's bespaart door alles zoveel mogelijk zelf te doen.
Een kleine kanttekening van dat achterlicht.
Een standaard achterlichtje voor een aanhangwagen made in China kost nog geen 2 euro.

De oplage van de Sprinter achterlichten is vele malen hoger dan die van de Fendt, wat in de prijs tot uiting komt.

De prijs van dat Sprinter achterlicht is geen originele maar een imitatie en caravan achterlichten zoals die Fendt zijn er niet als imitatie omdat de oplages te klein zijn voor een Chinees om daar geld mee te verdienen. (lees : vervangingsmarkt bij defect).

En ja Fendt en andere merken pakken daar idd extra euros, voor die andere onderdelen heb je idd een punt.

Voor wat betreft die clips voor de aircokap, snap ik nog steeds dat mensen die niet open krijgen of kapot maken, ze zijn zo eenvoudig te openen....en weer te gebruiken.

https://youtu.be/L4F0bSFHUeM
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Micky » wo 27 feb 2019 14:53

j.dreves schreef:
wo 27 feb 2019 13:48
RE.gif
retep,
En zo is het maar net.
En met dat grootdoenerij van mensen heb ik helemaal niets. thumbup.gif
Grootdoenerij scratch.gif een airco is een luxeproduct, dus daar kun je bepaalde kosten verwachten die je niet hebt als je geen airco aanschaft of gebruikt.
Zo maar in het wilde weg dergelijke ongefundeerde kreten roepen als "schofterig duur" en "belachelijk duur" is gewoon zwaar overdreven en niet op zijn plaats, ongeacht of je er ergens anders een aircootje kunt kopen van 250 euro, anders koop je zo'n niet te vergelijken verplaatsbaar ding knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Jan van Vijven » wo 27 feb 2019 14:57

@Retep,
Iedereen zo zijn mening, gelukkig heb je zelf de kans om een "goedkope" oplossing te vinden...hoe oud is die airco? zou het kunnen zijn dat het op termijn gunstiger is om een nieuwe aan te schaffen? een koelkast, auto of wasmachine blijf je ook niet aan repareren. Alles wordt op termijn te duur om het aan de gang te houden.

@Dreves,
Wat heeft grootdoenerij ermee te maken? (M was me al voor...)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Chris » wo 27 feb 2019 15:21

Retep....

Meet de capaciteit van die grote elko nou eens.
Dikke kans dat je de fout daarin vind.
Kosten...minder dan 10euro denk ik.

Ik ben ook zo'n ouwe knutselaar.
Maar ik snap ook hoe sommige onderdelen aan hun.prijs komen.
Zelf zit ik in de luchtvaart...daar zijn de onderdelenprijzen zelfs zeer extreem soms.
Dus....niet klagen maar dragen....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door retep » wo 27 feb 2019 19:46

VIP Premium schreef:
wo 27 feb 2019 14:28



Een kleine kanttekening van dat achterlicht.
Een standaard achterlichtje voor een aanhangwagen made in China kost nog geen 2 euro.

De oplage van de Sprinter achterlichten is vele malen hoger dan die van de Fendt, wat in de prijs tot uiting komt.

De prijs van dat Sprinter achterlicht is geen originele maar een imitatie en caravan achterlichten zoals die Fendt zijn er niet als imitatie omdat de oplages te klein zijn voor een Chinees om daar geld mee te verdienen. (lees : vervangingsmarkt bij defect).

En ja Fendt en andere merken pakken daar idd extra euros, voor die andere onderdelen heb je idd een punt.

Voor wat betreft die clips voor de aircokap, snap ik nog steeds dat mensen die niet open krijgen of kapot maken, ze zijn zo eenvoudig te openen....en weer te gebruiken.

https://youtu.be/L4F0bSFHUeM
Er zijn uiteraard meerdere achterlichten van caravans en die beginnen bij 50 tientjes, dus kan ik mij niet voorstellen dat
het met oplages te maken heeft. Daarnaast gebruikt ook hobby dezelfde achterlichten als mijn fendt, dus 2 merken met dezelfde lichten,
en die zouden dan niet zo duur hoeven te zijn.
Verder nog die clipjes, die worden keihard en breken dan gewoon kapot, dus is het wel een aanrader om die tijdig te vervangen,
want dat is goedkoper dan een hele kap moeten kopen. Ik heb nu een clipje met een kunststof schroefje, dus nog beter dan
het origineel. Verder heb ik geen probleem dat bedrijven geld verdienen, maar wel als ze je een poot uitdraaien, en dat is
dus met veel onderdelen wel het geval.
Ik denk dat ook dat de fabrikanten en dealers denken dat de gemiddelde caravan koper allemaal bovenmodaal verdienen,
en je daarom een poot uitgedraaid word, en dat vind ik een verkeerde mentaliteit, want weippert is al failliet, knaus-tabbert hebben
een doorstart gemaakt en ik kan me vergissen maar ik dacht dat hobby en fendt ook op omvallen gestaan hebben, dus dan zouden
ze eens moeten gaan nadenken van waarom ze het dan allemaal moeilijk hebben gehad, en ze meer omzet zouden kunnen draaien
als ze eens de onderdelen goedkoper maken, want dan durven mensen ook sneller een gebruikte caravan kopen waar het een
en ander aan gedaan moet worden. Nu sla je stijl achterover als je wat spullen moet vervangen en dat schrikt dan toch mensen af.
Nou heb ik dan gewoon de defecte ventilator er uit gehaald en gezocht op de fabrikant, en blijkt dat een nieuwe dus maar 60 euro kost,
dus hoe bestaat het dan dat hij via een caravan dealer dan ineens 200-300 moet kosten? Het bedrijf waar ik hem kan bestellen
is ook maar een bedrijf dat weer bij de fabrikant besteld, en die maakt nog winst ook op die 60 euro, want anders heeft een bedrijf
geen bestaansrecht, dus blijf ik het toch schofterig vinden van die caravandealers, want laat die ventilator dan 50 euro inkoop kosten,
dan maakt dat bedrijf waar ik hem koop een tientje winst, en de caravandealers 150-250 winst, en dat vind ik gewoon misdadig.

Terug naar de airco, ik heb vandaag even een ampere tang er aan gehangen, en trekt de airco rond de 2-3 ampere, dus gewoon netjes binnen
de grenzen want 230v x 3A = 690W, dus ruim onder de 930w die op de specificaties staan, dus de compressor is zeker niet stuk.
Ik heb een airco bedrijf gebeld en die gaan hem nakijken voor slechts 50 euro ex btw, dus voor ik onderdelen ga kopen laat
ik hem daar eerst even checken. Het uitbouwen is dan ook gelukkig een wassen neus en lag hij er dan ook binnen 15 minuten
vanaf.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Micky » wo 27 feb 2019 20:14

RE.gif

je praat jezelf tegen, het feit dat ze failliet gaan komt niet door te hoge prijzen, maar door verlies te draaien, geen winst dus.
Je hebt ben ik bang geen idee hoe prijzen tot stand komen, je denkt toch niet dat er iemand bij de dealer achter zijn bureau zit en denkt: "zo, onze klanten verdienen boven modaal, dus ik ga dit achterlicht eens even lekker hoog prijzen, weet je wat!? ik gooi hem gewoon even 3x over de kop" awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
doorgaans worden alle onderdelen gewoon gekocht en meer gebruikte caravans kunnen er bijna niet gekocht worden, die dingen gaan als broodjes over de toonbank.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Jan van Vijven » wo 27 feb 2019 20:22

@Retep,

Zeer diepe zucht..... :(
Van zeer oud tot brandnieuw, de caravans zijn niet aan te slepen! Hoezo een omzet probleem?
Wat is nu eigenlijk het probleem? Er is iets stuk en jij gaat het voor een prikkie oplossen, waarom dan zo blijven afgeven op de boze wereld?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Chris » wo 27 feb 2019 20:26

Nou... ????
En ?????
Stop eens met schreeuwen...

Ben je technisch Retep ??????

Kan je een Elko meten????? of ben je ondertussen al zover dat het je geen moer meer uitmaakt.... scratch.gif scratch.gif

Een motor met 2 wikkelingen ( je ventilator) kan alleen draaien als de beide wikkelingen spanning krijgen... ( 4 draden toch ?? )
MAAR.....
De fase moet verschillend zijn ( Fasedraaing heet dat), anders staat dat ding gewoon stil.....al zet je er 1000 volt op...
Zo'n grote pot van een elko zorgt er voor dat een van die fase's na-ijlt...
Elko stuk.... niks meer...
EN......
De automaat zal er uit klappen.....
Want jij kan met een amperetang GEEN fasedraaing meten... sorry.. ( de Cosinus)

Bijkomstigheid...
Het gebeurt behoorlijk vaak dat zo'n elko sneuvelt, ze zijn dan ook bijna op elke straathoek te koop.
Zitten in wasmachine's, drogers, afwasmachine's en zo weet ik er nog wel een paar.
Kosten meestal geen drol..

Zo.. nu heb ik het 3 keer geschreven..... als je niet wilt lezen, nou dan maar niet...
Stop met brullen, dat is ook zinloos... want hier zitten ook alleen maar ge en verbruikers, niet een fabrikant.


Pfffffffffffff weenie.gif weenie.gif weenie.gif weenie.gif weenie.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door Ab » wo 27 feb 2019 21:38

Ik heb eens een verslagje geplaatst van reparatie van eenzelfde airco.
Het probleem leek veel op dit.
De condensator vervangen was de oplossing.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: gezocht: ventilator voor dometic airco B1900, B2100, B2200, FJ1100

Bericht door retep » wo 27 feb 2019 22:48

Micky schreef:
wo 27 feb 2019 20:14
RE.gif

je praat jezelf tegen, het feit dat ze failliet gaan komt niet door te hoge prijzen, maar door verlies te draaien, geen winst dus.
Je hebt ben ik bang geen idee hoe prijzen tot stand komen, je denkt toch niet dat er iemand bij de dealer achter zijn bureau zit en denkt: "zo, onze klanten verdienen boven modaal, dus ik ga dit achterlicht eens even lekker hoog prijzen, weet je wat!? ik gooi hem gewoon even 3x over de kop" awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
doorgaans worden alle onderdelen gewoon gekocht en meer gebruikte caravans kunnen er bijna niet gekocht worden, die dingen gaan als broodjes over de toonbank.
Leg dan eens uit waarom ik bij een bedrijf dan een ventilator voor 60 euro kan kopen, en bij een caravandealer 200-300 moet neer tellen voor dezelfde ventilator.
Beiden bestellen de ventilator uiteindelijk bij dezelfde fabrikant, dus wat bepaald/rechtvaardigt dan het enorme prijsverschil?

Plaats reactie

Terug naar “Ik zoek...”