Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Instructieboekje nodig? Reisgenoten gezocht? Plaats hier je oproep.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » ma 27 aug 2018 19:30

Beste allemaal,

Caravan verkocht, kom ik vlak voor de bezichtiging achter dat het tl lampje boven het keukentje het niet meer doet. Netjes gemeld, en gezegd dat ik nog even een nieuwe ga bestellen. Maar nou heb ik best wat gezocht; bekende elektronica winkel in t dorp had hem niet en kon hem ook niet bestellen, en webshops kan ik hem zo ook niet vinden; ik kan hem nergens krijgen lijkt het!!

Wat het lastig maakt is dat er niks op staat, maar hij is plm 50-52cm lang en ongeveer 1,5cm dik. 12v dus.

Iemand een idee waar ik zo een lampje kan vinden? AfbeeldingAfbeelding

Mijn dank is groot!!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Williamr » ma 27 aug 2018 19:39

https://www.lampdirect.nl/osram-basic-l ... AAQAvD_BwE

Volgens mij heb je deze nodig, dit soort tl buisjes werd vroeger ook in noodverlichtingsarmaturen gebruikt. Als de spanning weg valt werkt deze op de accu van het armatuur. De accu in zo’n armatuur geeft geen 230 volt af mrgreen.gif
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 918
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door jackt » ma 27 aug 2018 20:19

Wat het lastig maakt is dat er niks op staat, maar hij is plm 50-52cm lang en ongeveer 1,5cm dik. 12v dus.
12v lijkt me onwaarschijnlijk voor een TL-lamp.....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » ma 27 aug 2018 20:27

Het moet 12v zijn, want hij deed het ook altijd als hij achter de auto zat!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Chris » ma 27 aug 2018 20:44

Ik denk ook niet dat het de buis is die Williamr linkt.
Die is langer.
Toevallig worden er op mijn werk heel veel van dit style buisjes "ver" werkt, ze zitten n.l. ook in de cabine verlichting van vliegtuigen.
Ik zal morgen aan die jongens vragen wat daar bestaat...
Vooral de lengte..
En dan de exacte lengte zonder de 2 contactpennen..
Ik schat... dat het 53 cm is.

Maar..
Ook ik twijfel of dit 12 volt is...
Of.. zit er een speciale omvormer in de behuizing van dit buisje.
Een TL is een fluorisentiebuis, dat is een wisselstroom verhaal... hoogspanning om te starten..
Daar waren die VSA's ( voorschakelapparaat) voor toen.

Maar.. ik zal toch vragen wat ze hebben..
En anders..
Vervangen voor LED.. ( daar kan ik je ook wel mee helpen)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » ma 27 aug 2018 20:49

Lol dat heb ik weer; ik dacht ik haal ff zo een buisje en in een kwartiertje gepiept. Blijkt het weer een lastig ding te zijn Haha! Ik kan zelf via werk bestellen bij de technische unie maar dat is wel lastig als je niet exact weet wat je moet hebben.

Afbeelding

Ik Zie net wel; er zit wel een dingetje (voorschakelapparaat???) in de armatuur. Er zit overigens geen starter in.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Chris » ma 27 aug 2018 21:20

RE.gif
Dat zou best wel eens een occilatortje kunnen zijn.
Ik zie en trafo, een condensator, een tor... ja hoor..
Maar.. of dat nou op 12 of op 230 volt werkt..
Geen idee... echt jammer dat het niet op de buis staat.

Ik zal morgen de "lampies" op mn werk eens vragen.. daar hebben ze nogalwat "afval" als je begrijpt wat ik bedoel... awhoea.gif

Je kan hier ook nog proberen: https://www.jasicamp.nl/verlichting/tl-verlichting/c849
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door knaapios » ma 27 aug 2018 22:26

Zoek eens op Philips TL mini 52 cm ,overal verkrijgbaar voor nog geen 3€
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door thmeyer » ma 27 aug 2018 23:06

Ik heb exact deze TL 12 volt maar 8 watt in het verleden (35 jaar geleden) gehad. Het was er 1 met een plastic kap en de uiteinde dekseltjes vastgezet met 2 plastic dopjes. Dat model van jouw is 13 watt, toentertijd een hele duren, maar met meer licht. Deze TL- buisjes zijn nog steeds overal te koop alleen deze zijn extra wit (4000 tot 6000 kelvin) Ik heb er 1 gevonden bij de Gamma zie link, er zullen zeker ook andere bedrijven, maar je moet wel op de juiste kleur letten.
Zelf zou ik er ledtrip(pen) in plakken.

link Gamma:
https://www.gamma.nl/assortiment/philip ... /p/B790690

warm wit = kleur 827

Opmerking:
Ik heb nog even op zolder gekeken en daar lag nog eentje van een klusje bij de familie, hij is al betaald. Hij zat in een nieuw TL balkje, maar de familie vond de TL te wit (kleur 630 T), hierdoor heb ik bij Karwei een warm witte mogen kopen. Van mijn mag je hem gratis ophalen !!

Succes Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op di 28 aug 2018 00:05, 7 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door duwerke » ma 27 aug 2018 23:21

Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Chris » di 28 aug 2018 08:59

Hoi TS.

Effe op mn werk gevraagd..
Ik heb dit.
20180828_084922_resized.jpg
20180828_084838_resized.jpg
20180828_084927_resized.jpg
Mag je zo hebben
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door cadance » di 28 aug 2018 09:08

Bij een goede watersport zaak heb ik er ook wel eens gekocht.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » di 28 aug 2018 10:07

Dank allen!

Als ik de voorgestelde types zo zie dan heb ik me op Google misschien wat vergist in het focussen op die 12V. Maar dat geldt dan ook voor de meneer bij de electronicazaak hier in het dorp. Als ik Google, zou die ze namelijk gewoon in het assortiment moeten hebben.

Iedereen ook dank voor het aanbod, wat een mooi forum is dit toch. Woont er ook iemand van de mensen die er blijkbaar een heeft in het noorden des lands? (Ik woon in kop van Drenthe) Want om nou 1,5/2 uur in de auto te gaan zitten voor een tl buisje is misschien ook wat gek, dan kan ik beter nog een poging wagen bij een winkel hier in de buurt.

Hoor graag, dank nogmaals voor de hulp!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » di 28 aug 2018 16:31

Ik heb zojuist tóch een kunnen krijgen bij een technische groothandel. Die heb ik er net in gezet maar hij doet het nog steeds niet. Het lijkt er dus op dat ik nog meer moet gaan doen. Ik ga straks nog even langs de bouwmarkt en probeer iets te vinden waarmee ik dit weer werkend krijg.

Ik meet zojuist de stroom en er staat op de kabel die uit de kast komt 230v (dus geen 12, dat zal ik me dan toch wel verbeeld hebben denk ik...) en op het draadje wat naar de tl buis gaat staat geen spanning. Ik probeer dus even een heel nieuwe armatuur oid te vinden!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Chris » di 28 aug 2018 16:37

RE.gif

Wat ik nog hoorde van onze "lampies"...

De lengte van de buis is ook bepalend voor de SPANNING... niet alleen het vermogen dus.
Er zal nooit een 12 volt buis in een 230 volt armatuur passen.. net te kort of net te lang dan.
Of... wij hebben zelfs 115 volt 400 Hz versie's... da's de boordspanning in een vliegtuig.
Dus als je buis past dan heb je automatisch de goede spanning.

Maar ja... als een nieuwe buis niet werkt.. dan is er idd iets anders aan de hand..
Succes met zoeken..

Want... het noorden v/h land is idd wat ver van de Bollenstreek... voor een TL buisje..al is ie gratis.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » di 28 aug 2018 16:40

Ah heel goed. Ik begreep van deze meneer ook al zoiets. Ik heb inderdaad exact net zo een gekregen, past ook precies dus zou goed moeten zijn. Ik ga kijken of ik een alternatief kan vinden!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door thmeyer » di 28 aug 2018 18:09

Chris schreef:
di 28 aug 2018 16:37
RE.gif

Wat ik nog hoorde van onze "lampies"...

De lengte van de buis is ook bepalend voor de SPANNING... niet alleen het vermogen dus.
Er zal nooit een 12 volt buis in een 230 volt armatuur passen.. net te kort of net te lang dan.
Of... wij hebben zelfs 115 volt 400 Hz versie's... da's de boordspanning in een vliegtuig.
Dus als je buis past dan heb je automatisch de goede spanning. Hier ben ik helemaal mee eens !!!
Beste Chris,

Ik ben niet helemaal met je eens. Bij TL bepaald het vermogen de lengte van de buis.
Deze dunne TL van 8 watt en 13 watt werken vaak op noodstroom, dus op een accu of batterijen met een elektronische schakeling. Dit voorbeeld had een hele eenvoudige elektronische schakeling. Zelf heb ik deze TL, maar dan van 8 watt met dezelfde schakeling gehad en deze was van wegen het vermogen iets korter. Een ouderwetse TL van 230 werkt altijd met een voorschakelapparaat (om de stroom te begrenzen) en een starter. Een TL in een vliegtuig, kan zomaar met dezelfde aansluiting en wattage bij je thuis onder de keukenkastjes kunnen branden. Op zolder heb ik nog een oude camping-lamp liggen met een PL-lamp (ook TL principe), deze werkt gewoon op 5 batterijen van 1,5 volt.

Opmerking:
we praten nu niet over een TL met leds, want die hebben allen een eigen driver.

Zie beschrijving op deze site:
https://www.lichtunie.nl/philips-master ... 0-13w-827/

Ik heb even nagekeken kleur 25 = Cool wit
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door thmeyer » di 28 aug 2018 19:19

Ik heb nog iets gevonden over de eerder genoemde (12 volts) TL 13 watt 52cm lang

Voorschakelapparaten met gelijkspanningsvoeding.

In de jaren zestig van de vorige eeuw werden reeds elektronische voorschakelapparaten gebruikt bij gelijkspanningsvoeding. Dit werd mogelijk door het beschikbaar zijn van de in 1947 uitgevonden transistor. Toepassingen: tl-verlichting in treinen en bussen, tl-verlichting in caravans en campers en noodverlichting. Deze voorschakelapparaten hebben alleen een omzetter van gelijkspanning naar wisselspanning. Deze bestaat vaak uit een kleine transformator met een of twee transistoren, en een paar weerstanden en condensatoren, die een zelfoscillerende schakeling vormen. De transformator is dan meestal zo geconstrueerd dat hij de stroombegrenzing van de stroom door de tl-buis verzorgt.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Chris » di 28 aug 2018 19:32

thmeyer schreef:
di 28 aug 2018 18:09
Chris schreef:
di 28 aug 2018 16:37
RE.gif

Wat ik nog hoorde van onze "lampies"...

De lengte van de buis is ook bepalend voor de SPANNING... niet alleen het vermogen dus.
Er zal nooit een 12 volt buis in een 230 volt armatuur passen.. net te kort of net te lang dan.
Of... wij hebben zelfs 115 volt 400 Hz versie's... da's de boordspanning in een vliegtuig.
Dus als je buis past dan heb je automatisch de goede spanning. Hier ben ik helemaal mee eens !!!
Beste Chris,

Ik ben niet helemaal met je eens. Bij TL bepaald het vermogen de lengte van de buis.
Deze dunne TL van 8 watt en 13 watt werken vaak op noodstroom, dus op een accu of batterijen met een elektronische schakeling.

mrgreen.gif mrgreen.gif
Kan ik je toch nog wat leren zeg Theo....
De lengte geeft WEL iets aan... de werkspanning..
Maar..
Wat jij zegt klopt zeker... als je over TL praat in een gelijke spanning.
Vliegtuigen hebben ook TL die op 115 volt en 400 Hz werkt.
Die TL pijpen zijn gemiddeld 2 cm langer bij eenzelfde vermogen.
Onze " lampies" ( de collega's die de hele dag met vliegtuig verlichting bezig zijn) worden daar af en toe mal van.
Voor elk vermogen hebben ze 4 verschillende lengte's begreep ik, tot pijpen van bijna 2 meter aan toe... die dunne dus.
En in vliegtuigen zitten veel verschillende lengtes heb ik begrepen.
De ene past dus nooit in de andere.... voorkom je fouten mee gewoon.
In de reguliere handel zal dat nooit geleverd worden, is idd specifiek voor vliegtuigen.
Nog een leuk detail... die dingen zijn ook nog dimbaar... ( elektronische truuk)
Dat heb je misschien zelf ook wel eens opgemerkt in een kist.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door thmeyer » di 28 aug 2018 20:14

@ Chris,

Beste Chris,

Ik geloof je helemaal op je woord, je weet zelf in de vliegtuigindustrie hanteren ze heel andere normen. 400 Hz bijvoorbeeld, kom je bijna alleen in de vliegtuigindustrie en defensie tegen. Bij TL-lampen heb ook nog verschillende aansluitingen zoals de de T5 en T8. Misschien zit daar het verschil in. Wel vind ik het vreemd dat in vliegtuigen zoveel verschillende TL-lampen gebruikt worden. Als ik vliegtuigontwerper was geweest, dan had ik al die zooi allemaal eruit gegooid en voor 1 type, de meest gebruikte, de beste en voor de goedkoopste TL-lamp gekozen.

Ieder geval bedankt voor jouw informatie.
Zoals je ziet nooit te oud om te leren, zelf sta ik open voor info, maar ook voor een beetje kritiek !!!

Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » di 28 aug 2018 20:47

Ik was weer terug gegaan naar de winkel, maar natuurlijk nergens een geschikte armatuur te vinden die er in past. Dus ik een vriend (elektricien) van mij bellen of hij een oplossing weet. Hebben we er in overleg twee fittingen in gemaakt, daarvoor had hij wel materiaal bij zich. Daar zitten nu ivm warmteontwikkeling twee led lampjes in. Met dat tl gebeuren geloofde ik het allemaal wel zeg, wat een gedoe. Eigenlijk ben ik wel een tikkie jaloers op de nieuwe eigenaar, want het is nu eigenlijk veel mooier dan het was met zo’n kil tl buisje.

AfbeeldingAfbeelding

Iedereen dank voor de hulp!!!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door duwerke » di 28 aug 2018 20:59

Mooi!
Heb je ook een foto van de lampjes met de afdekken eraf?
Hebben jullie dan die opstart trafo er uit gehaald?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » di 28 aug 2018 21:06

Afbeelding

Zit een beugeltje aan die vast geschroefd zit aan het kunststof in dezelfde gaten als waar de andere armatuur in zat.
De ‘armatuur’ bestond uit een aluminium plaatje waar de beugeltjes aan zaten om de buis in te klikken, meer eigenlijk niet. Die zat vast met twee schroefjes. Dat hele ding is er dus uit gehaald en daar zijn twee fittingen voor in de plaats gekomen. Ook op 230v dus. Hoe ik er bij kwam dat deze 12v was?? Stond gewoon 230 op.
Laatst gewijzigd door Gemineye op di 28 aug 2018 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door duwerke » di 28 aug 2018 21:12

Goed gedaan.
De vorige lamp werkte dan toch niet als je aan de auto gekoppeld was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waar koop ik een 12v tl buisje van plm 50cm?

Bericht door Gemineye » di 28 aug 2018 21:19

Nee dat meende ik mij wel te herinneren, maar mijn vrouw zei al dat dat niet zo was. Toen ik ging meten moest ik haar toch gelijk geven. Dat valt me soms toch wel wat zwaar Haha.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Ik zoek...”