Predom / Niewiadow sandwich caravan

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door jeroen.25 » zo 15 nov 2020 10:00

Kwam net toevallig tegen dat Niewiadow nu ook caravans met sandwich constructie is gaan bouwen.
Ongeveer zelfde uiterlijk als de oude bekende modellen en de prijs zou ook gelijk zijn aan de volledig polyester uitvoering.

https://www.predom-niewiadow.nl/n-126-ntl-sandwich/
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door dieseltijger » zo 15 nov 2020 10:45

Het blijft een sympathiek model, en het wordt in toenemende mate completer. Ik heb op de poolse website gekeken - maar niet veel details over de opbouw kunnen vinden - helaas
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door jeroen.25 » zo 15 nov 2020 11:14

Jammer dat ze niet meteen de stahoogte hebben aangepast. Een caravan waarin ik niet rechtop kan staan is echt geen optie voor mij.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Wie-niets » zo 15 nov 2020 11:26

Geweldig hè . Ik zou er wel een klein boilertje bij bouwen. Maar voor de zomer uitermate geschikt zeker met een Torino luifeltje om lekker te toeren. En....een kleine bij verwarming voor voor en najaar. Zomaar een leuk ding voor achter een ..... Een mover is vast niet nodig. knipoog.gif
Oh... En dan wel de asverhoging erbij doen
:oops: ook nog een reservewielhouder en reservewiel er bij.

Wat moet je als beginner met zijn tweetjes nog meer wensen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door doubleyou » zo 15 nov 2020 12:32

Ook deze Predom heeft zo'n beperkte spoorbreedte. Blijft er wat gek uit zien met die wieltjes zo ver naar binnen. Het is natuurlijk en klein licht ding maar voor de stabiliteit lijkt het me niet bevorderlijk.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Frank Volvo » zo 15 nov 2020 14:52

Met vuurverzinkte ramen lees ik, bijzonder !

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Wie-niets » zo 15 nov 2020 16:05

Over de stabiliteit heb ik onze oom nooit horen klagen. Beetje op de bodem in het midden beladen en reservewielhouder met reservewiel zit er onder gemonteerd wat weer een laag zwaartepunt creëert.

Onze oom is nu 90 tig. Hij heeft er jaren lang
en tot zijn 87 ste verjaardag met zijn tweeën in gekampeerd.
Zei maar niets verkeerds over zijn Predom. [aschrik.gif] awhoea.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door dieseltijger » zo 15 nov 2020 17:35

Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Morgoth » ma 16 nov 2020 08:54

Frank Volvo schreef:
zo 15 nov 2020 14:52
Met vuurverzinkte ramen lees ik, bijzonder !

Groet Frank
mrgreen.gif mrgreen.gif
Mooie vertaalfout.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Wie-niets » ma 16 nov 2020 09:47

Met plezier net even de link geopend ingezonden door Dieseltijger en doorgelezen over de diverse Predommetjes.
Hij/zij kraakt en piept niet eens aldus de rapportage na uittesten.

Hoop wel als er een fietsenrek op komt dat men verstevigingsplaatjes maatregelen toepast.
En ..... voor velen belangrijk, zomaar uit te voeren dat je Tempo 100 kunt "plakken". knipoog.gif
Tsja, dat rijd je al heel snel met zo'n licht caravannetje zeker achter een......1 versnellingsbak auto. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door dieseltijger » di 17 nov 2020 13:18

Nou, het merk maakt een ontwikkeling door. Nu (vind ik) het qua uitrusting een caravan die de concurrentie aan kan met de rest van het speelveld. Geen "isolerende" oranje of bruine jaren-70 bekleding meer aan de binnenkant en karige uitrusting. Dit heeft plaatsgemaakt voor een lichte, basic inrichting met standaard equipment van tethfort en Cramer. Lekker licht (620 kg en 130 kg laadvermogen, naar wens op te hogen tot 230 kg laadvermogen) en: geen hefdak - wel een oubollige disselkast.

De nieuwprijs van 11.100 is concurrerend met andere licht-gewichters. En de NCROSS 410 met een vraagprijs van iets meer dan 14.000 is zelfs kèk te noemen.

Als je een lichte auto hebt: Er is een serieuze Poolse optie opgestaan. Leuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Jilger » di 17 nov 2020 13:42

Die 410 heb ik ook gezien. Lekker licht en conpact, maar waar laat je je spullen met 4 personen?
Kastjes zijn er erg weinig en de koelkast is gewoon te klein.

Ik draad Predom/Niewieadow een warm hart toe, maar ze zullen toch nog meer met hun tijd mee moeten gaan. Voor mij zit er niets bruikbaars tussen. Voor mensen die maar samen zijn is de situatie natuurlijk heel anders,
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Morgoth » wo 18 nov 2020 16:11

Jilger schreef:
di 17 nov 2020 13:42
Voor mensen die maar samen zijn...
Dat klinkt alsof je medelijden met ze hebt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Wie-niets » wo 18 nov 2020 17:46

Wat hebben we het dan vroeger slecht gehad en is men nu verwend. Op pad met zo'n opbouw van 3,80/3,90 meter 2 tafel model. 2 fietsen op het auto dak 2 kinderfietsen in de caravan tussen keuken en kast.

De kinderen vanaf een jaar of 8 in een sheltertje.
Een toilet emmer met deksel in 2 kleuren varianten verkrijg baar elke dag wegbrengend.

Elke morgen in de rij bij het Garda meer aan de ingang van de camping met een emmer voor een klomp ijs voor de hele dag voor de dranken of de fles dobberde ergens in de beek .

En zo trots als een Pauw waren we op die geweldige luxe na de tent. Oh, en de watervoorziening had je zo een klein lauw pisstraaltje omhoog door op de grond op zo'n rubbere bol met je voet je ongans te trappen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Voorraam en achterraam als je geluk had kon open.Keukenraam wel altijd . 's-morgens en ' s -avonds de tafels verbouwen naar bed,En kastjes piepklein en vaak waren de deurtjes gebasseerd op een schuif systeem.
En als we dan weer thuis waren met dweilende auto dan keken we terug op de mooiste vakanties. We hadden toch maar weer al die passen bedwongen en waren zelden verkeerd gereden. awhoea.gif

Wat is dan eigenlijk in vergelijk als je dat dan afzet met die " luxe" van vroeger naar deze nieuwe Predom?

Misschien is deze dan wel een Fendt Brillant. knipoog.gif

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Jilger » vr 20 nov 2020 15:52

@ morgith: ik heb zeker geen medelijden met mensen die 'maar' met z'n tweeën zijn. Dat waren wij vroeger ook.
Inmiddels zijn we met z'n vijven en ook wij hebben een kleine caravan (Hobby 360 KB). Ik zou alleen niet weten hoe wij al onze spullen mee zouden moeten nemen in een Predom.

Voor samen is het prima. Dan is de koelkast voldoende groot en is kastruimte ook geen probleem. Maar voor een gezin..... Ik denk dat er dan betere keuzes zijn.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Andre Welten » zo 31 okt 2021 20:12

doubleyou schreef:
zo 15 nov 2020 12:32
Ook deze Predom heeft zo'n beperkte spoorbreedte. Blijft er wat gek uit zien met die wieltjes zo ver naar binnen. Het is natuurlijk en klein licht ding maar voor de stabiliteit lijkt het me niet bevorderlijk.
Ik mis op de foto's ook een stabilisatorkoppeling, er zit een gewone op waarbij je de kogel dus ook nog in het vet moet houden...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door dieseltijger » zo 31 okt 2021 20:35

En een paar "test"video's: https://www.weigand-nutzfahrzeuge.de/wo ... t-im-test/. En wat zie ik? Predom past een Knott as toe, dus niet zo'n vervloekte, rubbergeveerde AL-KO as!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Chris » zo 31 okt 2021 20:43

[re.gif]

Ho ho... die heb je zelf ook hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door deusjevo » zo 31 okt 2021 20:54

Andre Welten schreef:
zo 31 okt 2021 20:12
doubleyou schreef:
zo 15 nov 2020 12:32
Ook deze Predom heeft zo'n beperkte spoorbreedte. Blijft er wat gek uit zien met die wieltjes zo ver naar binnen. Het is natuurlijk en klein licht ding maar voor de stabiliteit lijkt het me niet bevorderlijk.
Ik mis op de foto's ook een stabilisatorkoppeling, er zit een gewone op waarbij je de kogel dus ook nog in het vet moet houden...
Is toch prima voor een caravan van 750 kilo max?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door dieseltijger » zo 31 okt 2021 21:01

Klopt Chris, ik ga er ook enorm gebukt onder - je weet maar nooit....in één keer kan het Delta-as monster toeslaan.

[/quote]
Ik mis op de foto's ook een stabilisatorkoppeling, er zit een gewone op waarbij je de kogel dus ook nog in het vet moet houden...
[/quote]

Wellicht ook voor de meeste trek-auto's volstrekt overbodig bij zo'n caravan met een klein traagheidsmoment. Klodderje lithiumvet en gaan met de banaan. Geen gekraak of andere zever. Wat er niet op zit gaat ook niet kapot. Eens in de twee jaar een vetspuit op de smeernippels van de as. De bijgeleverde handleiding vertelt hoe je de remmen moet afstellen....heerlijk zorgeloos. Dat weet ik wel te waarderen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Hans 555 » ma 1 nov 2021 05:57

Gespot op camping in Blanes begin oktober dit jaar. De kentekenplaat verraadde dat deze caravan van een Spaanse eigenaar is.

IMG_0378.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door dieseltijger » ma 1 nov 2021 06:49

Ik had - omdat de caravan associaties met zich meebracht met de constructam caravan die we een paar keer van m'n zwager mochten lenen - de test bekeken.

De caravan is sober, gedateerd, en de isolatie is matig. Maarrrrrr.... De body is onverwoestbaar. Dat werd mooi gedemonstreerd met een houten balk die erop gemept werd. Naadloos uitgevoerd met glasvezel versterkt kunststof. En de bodem aan de onderzijde is eveneens kunststof. Het kleinere zusje met hefdak weegt slechts 600 kg.

Herkenbaar is de hanteerbaarheid, en de zorgeloosheid (er zit eenvoudigweg te weinig op wat kaduuk kan gaan).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Ab » ma 1 nov 2021 09:30

Vergelijkbaar met Kip Kompakt en T@b ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door dieseltijger » ma 1 nov 2021 09:45

Nee. Kaler, ongeisoleerd, no design, lichter qua massa, goedkoper.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Predom / Niewiadow sandwich caravan

Bericht door Wie-niets » ma 1 nov 2021 10:31

Verdorie, zou je eigenlijk niet moeten denken, die waren hun tijd al ver vooruit.

Zouden ze toen al gedacht hebben: wij hebben de Caravan voor de toekomst voor mocht ooit een EV. worden geproduceert. Nu dan in een beetje aangepast interieur en wat " snufjes".
Volgens mij verhoog je hier de range vele kilometers mee.
En waarschijnlijk weinig onderhoud aan, dit in de lijn van de EV....

Maar.... nu nog kopers.... mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”