Is het een boot? Is het een caravan?

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door sailor wim » di 7 jul 2020 20:14

ArnoM schreef:
di 7 jul 2020 13:22
RE.gif
Enig idee hoeveel stroming er op de Donau staat?
Daar is dit gedrocht met 15 PK buitenboord een gevaar, veel te weinig kracht.
Even dichter bij huis.
Arno wat dacht je van de Deutsches Eck bij Koblenz als je de Moezel op gaat na een week regen.
Ik ben na afvaart het kolenkanaal en de Saar gekeerd bij Konz en de Moezel weer opgegaan naar Toul.
Mij te veel stroming. Mocht trouwens niet te Rijn op zonder patent.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door ArnoM » wo 8 jul 2020 05:28

Op de Moezel kan het ook heftig stromen ja, kan wel 3 à 4 meter per dag stijgen.
Voor een jacht op de Rijn heb je idd een sportpatent nodig ja.
Jachten op de Rijn heb je veel minder last van dan in Nl in Zeeland of Friesland, de jachten op de Rijn zijn meestal snel arend en flitsen overal tussendoor, de golfslag heb je trouwens wel last van.
Op de Rijn hebben we wel last van de roeiboten.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Lucas » do 9 jul 2020 09:40

Ik vind die conceptideetjes altijd wel leuk om te zien, maar die combinaties auto-vliegtuig, auto-boot of zoals hier caravan-boot stranden toch meestal bij de puntjes gebruiksgemak en praktisch nut. Uiteindelijk lever je immers op alle vlakken (heel veel) in en dan moet je wel heel erg houden van het idee dat je een uniek "iets" hebt om daar overheen te stappen.

Los van of het nou bestuurbaar is, zie ik ook wel wat andere praktische obstakels. Zo heeft dat ding geen gangboorden. Afmeren zal dan ook niet makkelijk gaan, zeker niet met wind en/of stroming of bij het invaren van een box, als er echt even gehandeld moet worden dus. En waar hang je de fenders op en hoe makkelijk stel je ze even bij? En sta je met dat ding op de camping is het ook onpraktisch, alleen al omdat alles wat je nodig hebt zich boven de waterlijn bevindt.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door JPGeetje » do 9 jul 2020 10:47

En wat te denken van de stabiliteit van zo'n boot als hij in het water ligt.
Met een breedte van waarschijnlijk 2,50m. klotst je het kookwater van de piepers over de pan als je je van links naar rechts door de boot verplaatst. awhoea.gif
Met twee man aan een kant staan zorgt dat je borden op de tafel gaan wandelen. [aschrik.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Lucas » do 9 jul 2020 22:46

Toch maar even bewegende beelden opgezocht: https://www.youtube.com/watch?v=qGE3DRYgopc

Hij vaart toch een verrassende 18 km/u en verder zien de beelden er op het kalme water allemaal prachtig uit. En de teksten veelbelovend. Maar hoe dat ding zich gedraagt in minder florissante omstandigheden blijft gemakshalve buiten beschouwing. Net als hoe je eigenlijk afmeert met dat apparaat, zodra de haven wordt binnengevaren houdt het filmen op mrgreen.gif

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door ArnoM » do 9 jul 2020 23:01

De vorm van het onderwaterschip bepaald alles.
Schommel stabiliteit, rechtuit stabiliteit en snelheid.
Een ronde vorm zal sneller instabiel zijn.
Er hoeft maar een klein beetje van een V vorm in te zitten en de rechtuit stabiliteit en dus ook de manouevreerbaarheid zal heel anders zijn.
Ik had vroeger een polyester zeilbootje (maat schakel) die op de 2PK buitenboord motor niet te manoeuvreren was als het zwaardje niet voor minimaal de helft onder het bootje uitstak.
Dat ding had dat draaipunt echt nodig om er wat mee te kunnen.
Windgevoelig zal dit "caravan" bootje best zijn vrees ik.
En wind is vaak het moeilijkste voor schippers, ook voor beroepsschippers.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Lucas » do 9 jul 2020 23:57

ArnoM schreef:
do 9 jul 2020 23:01
En wind is vaak het moeilijkste voor schippers, ook voor beroepsschippers.
Helemaal mee eens. Paar weken geleden nog hevig geworsteld met windkracht 6-7 in een smalle Friese haven. Dat zijn van die momenten dat je je oprecht niet kunt bedenken wat nou zo leuk is aan varen. mrgreen.gif

Het betreft trouwens een catamaran, ik weet niet of je dat gezien hebt op het filmpje. Ik heb daar geen ervaring mee, dus geen idee of dat goed nieuws is voor de stabiliteit etc. maar voor de weerstand wel positief denk ik.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Niels83 » vr 10 jul 2020 01:00

ik zou denken voor de weerstand ook, want je kunt nu punten door het water laten snijden ipv 1 plat of ronde bodem.

Er zal vast over nagedacht zijn, als ik er nog eens goed naar kijk lijkt het me meer een boot op een stabiele trailer dan op een caravan die kan varen.

57.000 euro, kun ke toch een mooie caravan van kopen, en een leuk bootje daarnaast lukt ook nog wel. Ik snap echt de meerwaarde van de combinatie niet. hoevaak sta je op de camping, dat je graag alles wil inpakken voor een middagje varen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 jul 2020 06:25

Ach, een beetje sloepje kost dat ook, en daar kun je niet op “wonen”. En die heeft voor mij toch meerwaarde, waarom? Geen idee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door ArnoM » vr 10 jul 2020 09:52

Lucas schreef:
do 9 jul 2020 23:57
Het betreft trouwens een catamaran, ik weet niet of je dat gezien hebt op het filmpje. Ik heb daar geen ervaring mee, dus geen idee of dat goed nieuws is voor de stabiliteit etc. maar voor de weerstand wel positief denk ik.
Ik denk dat de 2 rompen van een catamaran wel stabieler zijn dan 1 romp, zelfs als deze 2 rompen een rond onderwaterschip hebben.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Niels83 » vr 10 jul 2020 11:23

Jan van Vijven schreef:
vr 10 jul 2020 06:25
Ach, een beetje sloepje kost dat ook, en daar kun je niet op “wonen”. En die heeft voor mij toch meerwaarde, waarom? Geen idee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar een sloep is zo populair omdat ze echt fijn varen, dat betwijfel ik bij dit. Daarnaast is het maar waar je naar kijkt voor minder dan de helft koop je een mooi 2de hands kajuit boot.


Het nadeel van iets hybride is vaak dat je teveel laat in beide activiteiten.
Echt fijn kamperen in ern boor lijkt me moeilijk, als is het maar vanwege de hoge trailer, de moeilijkheid voor een voortent. en als je echt lekker wil varen zijn er voor dat geld wel betere dingen te koop. Met mijn fiets het zelfde, te zwaar om sportief te fietsen oncomfortabel om een lekker stuk te fietsen.

Daarbij snap ik dus gewoon niet wanneer je het beide gelijk wilt doen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Ab » vr 10 jul 2020 12:20

rps20200710_113403_897.jpg
Een beetje gang erin is ook wel lekker..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door sailor wim » vr 10 jul 2020 13:56

Nou een leuk ding een beetje van alle twee, wel stahoogte neem ik aan.
Wat dacht je van onderweg op de camping overnachten en je eigen wctje, lekker een trailer helling opzoeken, zo ben je in de Biesbosch of Friesland en wat denk je van de Meckelenburg Seenplatte achter Berlijn. De echte kampeerder staat met mazzel aan de waterkant.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Is het een boot? Is het een caravan?

Bericht door Lucas » za 11 jul 2020 00:04

RE.gif
Zo kun je het ook zien. En er zijn weinig boten met deze volwaardige binnenruimte voor deze nieuwprijs te vinden. Misschien zijn we te kritisch.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”