nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Wat vinden wij van de laatste elektronische ontwikkelingen op caravan gebied?
Zie http://e-trailer.nl/
Zie http://e-trailer.nl/
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Ik heb nog geen mening, maar ben benieuwd naar de Alko-2Link box die begin 2017 op de markt komt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif RE.gif Dat E-brake lijkt me wel wat. Zeker als de warmte afvoer ook nog beter zou zijn dan van mijn huidige trommels.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Die E-brake lijkt me ook wel handig, gewoon om de leef-accu('s) op te laden onderweg!
Als je die dan ook nog als een soort "motorrem" kunt bedienen... Dat is toch iets dat ik op een vrachtwagen super handig vindt, maar op een auto mis!
Als je die dan ook nog als een soort "motorrem" kunt bedienen... Dat is toch iets dat ik op een vrachtwagen super handig vindt, maar op een auto mis!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
e-brake in de bergen helemaal top. maar die e-trailer, kweet nie.
zie ik straks zelfrijdende caravans met 90kmh over de camping vliegen omdat er een foutje in de besturings software zit?
zie ik straks zelfrijdende caravans met 90kmh over de camping vliegen omdat er een foutje in de besturings software zit?
microhome 370 luxe
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif RE.gif
Ik vermoed, gezien de prijs, dat de E-brake alleen via weerstanden de rem-energie dissipeert.
Ik vermoed, gezien de prijs, dat de E-brake alleen via weerstanden de rem-energie dissipeert.
Buien vallen niet.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Fijn dat er toch weer zulke slimme studenten zijn! Zou dit de oplossing zijn voor elektrisch aangedreven auto's met caravan?
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Bedankt voor de link, heel interessante ontwikkelingen waar deze heren mee bezig zijn. Aangezien wij al een antislingersysteem overwegen voor onze Deseo lijkt het E brakesysteem ons een mooie oplossing. Maar ook het E trailersysteem kan een goede aanvulling zijn, hebben we meteen een geïntegreerde mover erbij! Gaan de ontwikkelingen volgen!
Knaus Deseo Active 2008, Dacia Lodgy 1.5 DCi 110 Anniversaire 2015, Honda VFR 800 vtec 2006
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Dit is inderdaad een heel interessante link. Ga ik zeker volgen!
Hobby DeLuxe UL 495 van 2015 met als trekauto een Volvo XC90 T8
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Mooi dat E-trailer maar liefst 5 belangrijke voordelen heeft, nu maar afwachten wat het weegt...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Staat er toch bij.........60 kg.
Vind dit ook interessante ontwikkelingen.
Staat er toch bij.........60 kg.
Vind dit ook interessante ontwikkelingen.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Overheen gelezen
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Dit systeem in combinatie met dat nieuwe model van Knaus, zou best heel erg interessante caravans op kunnen leveren.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Toen ik de link aanklikte en al die gekleurde caravans zag staan, wist ik het zeker.
We hebben het hier een paar jaar geleden ook al eeens over gehad en toen waren we het er toch wel over eens dat het nog een "ver van mijn bed show" was.
Inmiddels hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan en als we de ontwikkelaars moeten geloven zou het systeem in 2018 klaar zijn voor de markt.
Als men voor elkaar krijgt wat men belooft, dan is dit werkelijk een ei van Columbus.
In plaats van remmen, zitten er motoren in de wielen die tevens een (remmende) dynamo-functie hebben.
Het scenario van een met gang over de camping racende caravan zal niet gebeuren want de aanwezige motoren zullen niet de kracht hebben om dat te bewerkstelligen.
Ik denk dat de vergelijking met een elektrische fiets wel op zijn plaats is, ondersteuning dus.
De motoren zijn in staat om een extra zetje te geven als de trekauto het zwaar heeft en in staat zijn om de caravan op eigen kracht langzaam voort te bewegen; a la mover.
Op de vlakke weg moet de trekauto het alleen doen maar als het bergop gaat of bij versnelling zullen de caravanmotoren een beetje meehelpen.
Remenergie wordt niet omgezet in warmte maar in elektrische energie die opgeslagen wordt in de boordaccu.
Ik stel me zo voor dat het dak van de caravan vol zal liggen met zonnecellen voor nog een beetje extra prik.
Het grootste nadeel zal straks waarschijnlijk de prijs blijken te zijn verwacht ik.
Ik denk dat die, zeker in het begin, de prijs van een premium mover meerdere malen zal overstijgen.
Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat er over 10 jaar volledig electrische auto's met een dergelijk concept aan de haak richting de zon rijden
We hebben het hier een paar jaar geleden ook al eeens over gehad en toen waren we het er toch wel over eens dat het nog een "ver van mijn bed show" was.
Inmiddels hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan en als we de ontwikkelaars moeten geloven zou het systeem in 2018 klaar zijn voor de markt.
Als men voor elkaar krijgt wat men belooft, dan is dit werkelijk een ei van Columbus.
In plaats van remmen, zitten er motoren in de wielen die tevens een (remmende) dynamo-functie hebben.
Het scenario van een met gang over de camping racende caravan zal niet gebeuren want de aanwezige motoren zullen niet de kracht hebben om dat te bewerkstelligen.
Ik denk dat de vergelijking met een elektrische fiets wel op zijn plaats is, ondersteuning dus.
De motoren zijn in staat om een extra zetje te geven als de trekauto het zwaar heeft en in staat zijn om de caravan op eigen kracht langzaam voort te bewegen; a la mover.
Op de vlakke weg moet de trekauto het alleen doen maar als het bergop gaat of bij versnelling zullen de caravanmotoren een beetje meehelpen.
Remenergie wordt niet omgezet in warmte maar in elektrische energie die opgeslagen wordt in de boordaccu.
Ik stel me zo voor dat het dak van de caravan vol zal liggen met zonnecellen voor nog een beetje extra prik.
Het grootste nadeel zal straks waarschijnlijk de prijs blijken te zijn verwacht ik.
Ik denk dat die, zeker in het begin, de prijs van een premium mover meerdere malen zal overstijgen.
Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat er over 10 jaar volledig electrische auto's met een dergelijk concept aan de haak richting de zon rijden
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Het is nog een prototype en dus zal in de toekomst het gewicht nog wel zakken.
'k Ben wel geïnteresseerd maar als Belg moet die technologie ook in België gekeurd worden, iets wat voor andere remalternatieven ook nog niet gans in orde is bij mijn weten.
De markt zal in dit landje ook niet erg groot zijn.
Ik vraag me ook af of de tractie voldoende is om als volwaardige mover te gebruiken. Die dingen moeten echt wel veel kracht kunnen ontwikkelen om bv een stoeprandje (traag) op de rijden.
'k Ben wel geïnteresseerd maar als Belg moet die technologie ook in België gekeurd worden, iets wat voor andere remalternatieven ook nog niet gans in orde is bij mijn weten.
De markt zal in dit landje ook niet erg groot zijn.
Ik vraag me ook af of de tractie voldoende is om als volwaardige mover te gebruiken. Die dingen moeten echt wel veel kracht kunnen ontwikkelen om bv een stoeprandje (traag) op de rijden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Jammer dat ze niets over de prijs zeggen,,of heb ik daar overheen gelezen??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif RE.gif
Er bestaan toch al heel wat alternatieve remsystemen, de meeste hiervan vind je terug op vrachtwagens (uitlaten die worden dichtgeknepen, magneto's die de cardan afremmen) en op hybride wagens bestaat het systeem van energie-recuperatie ook al op de remmen. Ik denk dus neit dat België hierover moeilijk zal kunnen doen. Trouwens, vanwege het eengemaakte Europa en de Europese gelijkvormigheidsattesten, zal België zulke systemen niet als enige land kunnen afkeuren. Kijk maar naar extreme auto's of motoren, die ter homologatie naar de U.K. worden geëxporteerd, om daar gehomologeerd te worden en dan terug naar België in te voeren. Ik denk dat de Brexit hier wel wat roet in sommigen hun eten zal gooien.
Er bestaan toch al heel wat alternatieve remsystemen, de meeste hiervan vind je terug op vrachtwagens (uitlaten die worden dichtgeknepen, magneto's die de cardan afremmen) en op hybride wagens bestaat het systeem van energie-recuperatie ook al op de remmen. Ik denk dus neit dat België hierover moeilijk zal kunnen doen. Trouwens, vanwege het eengemaakte Europa en de Europese gelijkvormigheidsattesten, zal België zulke systemen niet als enige land kunnen afkeuren. Kijk maar naar extreme auto's of motoren, die ter homologatie naar de U.K. worden geëxporteerd, om daar gehomologeerd te worden en dan terug naar België in te voeren. Ik denk dat de Brexit hier wel wat roet in sommigen hun eten zal gooien.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Mmm de E-trailer lijkt mij wel interessant als je nog geen mover onder de caravan hebt...
Caravanloos.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
maar 60 kg .karelV schreef:RE.gif
Staat er toch bij.........60 kg.
Vind dit ook interessante ontwikkelingen.
zullen er weer veel aan het dromen gaan om een auto die weeral 60 kg meer mag trekken.
de auto is een zaak , of dat extraatje bij de caravan er nog bij kan.
Dus de toekomst een trekauto die 2 ton aankan.
Een caravan die 1800 kg aankan.
Wordt dus geen sleurhut meer maar veel €€€€€€€€€€€ om op vakantie te gaan.
Och ja vanaf 2017 Maut voor sleurhutters.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Voor de rest alles goed?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Het zal mij benieuwen hoe men de energie uit t afremmen van een 3500kg wegende combi weet om te zetten in electrische energie zonder daarbij warmte te ontwikkelen.JPGeetje schreef:Remenergie wordt niet omgezet in warmte maar in elektrische energie die opgeslagen wordt in de boordaccu.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Met de huidige snelle ontwikkelingen kan volgens mijn tegenwoordig (bijna) alles
Met de huidige snelle ontwikkelingen kan volgens mijn tegenwoordig (bijna) alles
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Die E-brake lijkt mij wel wat. Ik heb nu sinds een jaar een ATC, de E-brake heeft veel meer voordelen. Het verbaast mij overigens nog steeds dat men nog steeds geen caravans op de markt brengt met ingebouwde movers in de wielen. Al die nieuwe snufjes maken de caravan wel weer een stuk duurder, kijk maar eens naar de E-bike, kost minstens het dubbele van een "gewone" fiets. Ik blijf het ook met belangstelling volgen.
Laatst gewijzigd door Ad op za 5 nov 2016 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Ja,het onmogelijke doen ze direct voor je.karelV schreef:RE.gif
Met de huidige snelle ontwikkelingen kan volgens mijn tegenwoordig (bijna) alles
Maar voor wonderen zul je toch behoorlijk lang moeten wachten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Zonder warmte zal inderdaad niet lukken, maar laat ik me dan anders uitdrukken.eurotrotter schreef:Het zal mij benieuwen hoe men de energie uit t afremmen van een 3500kg wegende combi weet om te zetten in electrische energie zonder daarbij warmte te ontwikkelen.JPGeetje schreef:Remenergie wordt niet omgezet in warmte maar in elektrische energie die opgeslagen wordt in de boordaccu.
Remenergie wordt deels omgezet in elektrische energie en deels in warmte.
Hoe die verhoudingen zullen liggen weet ik ook niet maar de ontwikkelingen zullen ongetwijfeld zo zijn dat het voordeel steeds verder richting herwonnen energie zullen gaan.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!