oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
NovaMartin

oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door NovaMartin » do 29 aug 2013 22:58

Dit nieuwe product van ARC Trailer Systems vond ik bij de "Caravantrekker" en lijkt mij erg interessant. In het verleden was er een CDC van de firma ABS Holland, maar daar vind ik niets meer over. Hoe lijkt zo'n oplooprembegrenzer jullie? Het lijkt mij persoonlijk nuttiger dan b.v. automatische anti-slingersystemen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Micky » do 29 aug 2013 23:52

RE.gif

beide systemen zijn wat mij betreft niet nodig, als ik zou moeten kiezen, ga ik voor het antislinger systeem, voor die afdalingen (en ik heb ook de route Napoleon gereden met caravan :wink: ) red ik het zelf heel goed, als je kijkt hoeveel km per reis je er voordeel/gebruik van maakt, is het volgens mij de investering niet waard, ik weet niet wat het kost, maar het zal meer zijn dan een 100 of 5
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door driver » vr 30 aug 2013 00:05

Hoe goed dit systeem is, weet ik niet, maar ik ben het met ze eens dat de traditionele oplooprem van de caravan eigenlijk ongeschikt is voor lange afdalingen. Wij hebben de remmen van onze caravan verhit tot het punt dat de plastic kapjes op de bouten begonnen te smelten. De remmen van de wagen waren nauwelijks warm, door remmen op de motor. Het was in Noorwegen, de afdaling naar het stadje Dalen. Achteraf vernam ik dat deze afdaling heel berucht is, en dat er al velen hun remmen oververhit hebben op dit stuk. Op een lange steile afdaling kan je op geen enkele manier verhinderen dat de caravan gaat remmen.
Voor een heleboel mensen zal het weinig uitmaken, maar voor trekkers die de bergen niet schuwen, zou een beter remsysteem voor de caravan wel van pas komen.

NovaMartin

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door NovaMartin » vr 30 aug 2013 00:29

@ driver
De test bij "Caravantrekker" ziet er veelbelovend uit.

Niet iedereen zal vaak met sterke afdalingen te maken hebben, maar mijn caravan-vakantiebestemmingen van de laatste jaren waren allemaal in Oostenrijk. Mijn (favoriete) route was dan altijd de A7 van Kassel naar Fulda (v.v.) en dan heb je best met stevige afdalingen te maken, zeker met een caravan van 1700 kg MTM.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door JPGeetje » vr 30 aug 2013 09:53

Ik denk dat de meerwaarde van dit soort systemen maar beperkt is, je voorkomt er mee dat de caravan op een steile helling constant staat mee te remmen maar..... is dat dan niet nodig denk je?
Grote kans als de caravan niet mee remt dat je het bij lange na niet redt met alleen de remwerking van de motor. Dan moet je de autorem aanspreken en dan gaat de caravan toch weer meeremmen.
Het is mij deze vakantie opgevallen hoe beperkt de remkracht van mijn 2 liter dieselmotor is.
Tijdens een afdaling van 17% van enkele kilometers lengte met de losse auto kon de motor hem in de 2 niet in toom houden en moest ik toch nog regelmatig mee remmen. Nu is dit een helling die je niet vaak zult nemen met een caravan, maar ik garandeer je dat deze situatie met 1500kg. aan je kont zich al bij veel vlakkere hellingen voor gaat doen. Het nut van het systeem wordt dan gereduceerd tot nul. scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ben Veldhuis

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Ben Veldhuis » wo 4 dec 2013 20:40

Als je een SMV caravan koopt heb je elektronisch geregelde remmen.
Deze remmen alleen als je de rem van het trekkende voertuig gebruikt.
Deze remmen zijn perfekt.
De SMV caravan is nog steeds nieuw te verkrijgen
Dus een oploopbegrenzer is niet nodig, elektrische remmen worden in amerika op alle aanhangers gebruikt

Groet,

Ben Veldhuis

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Hans1954 » wo 4 dec 2013 20:59

NovaMartin schreef:Dit nieuwe product van ARC Trailer Systems vond ik bij de "Caravantrekker" en lijkt mij erg interessant. In het verleden was er een CDC van de firma ABS Holland, maar daar vind ik niets meer over. Hoe lijkt zo'n oplooprembegrenzer jullie? Het lijkt mij persoonlijk nuttiger dan b.v. automatische anti-slingersystemen.
Een regel is dat remmen niets anders is dan energie in warmte omzetten. Doet je caravan dat niet, dan zal je auto het moeten doen. Deels natuurlijk door de motor, maar als de caravan niet meedoet dan zal je al snel de remmen van je auto aan moeten spreken. Er was een filmpje (ik kan het niet meer vinden) daarin liet men zien dat waterkoeling van de remmen de temperatuur heel laag hield.
Een oploopbegrenzer met een antislingersysteem vergelijken is het appel/peerverhaal. Op veel Engelse caravans en Tabbert is een anti-slingersysteem standaard geworden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door witjesm » wo 4 dec 2013 22:21

Het lijkt mij wel een zinnig systeem. Ik heb me al lang afgevraagd waarom er zo weinig echte innovatie is op het gebruikelijke oplooprem systeem. Ik kan er redelijk goed me overweg en rijd vaak in de bergen maar een beetje extra zekerheid kan denk ik geen kwaad.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Ab » wo 4 dec 2013 22:59

Of het zinnig is moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Ik rij zelf met een tamelijk zware caravan (1800 kg)
Rij daar ook veel mee door en in Oostenrijk. Wat toch best redelijk bergachtig is. :wink: In februari zit ik daar ook weer.
Maar heb nog nooit behoefte gevoeld aan een oplooprembegrenzer.
Echt hele lange afdalingen met een hoger constant hellingspercentage dan 6 % ben ik nog bijna nooit tegengekomen.
Zou dat wel het geval zijn, dan zou ik eerder kiezen voor waterkoeling van de remtrommels.
Dat kan je voor een paar tientjes eenvoudig zelf aanbrengen met een klein beetje handigheid.
Maar tot nu toe heb ik daar het nut niet van ingezien.
Bij een afdaling van 6 % kan je best afdalen zonder dat de remmen van de caravan constant aangesproken worden.
Uiteraard wel met een remsysteem dat in goede staat is, en waarvan ook de oploopdemper goed werkt.
Maar wie rijdt er nu constant bergen op en af over steile pasweggetjes..
Voor degenen die dat echt van plan zijn, is het te overwegen..
Maar zorg dan ook meteen voor een groot surplus aan motorvermogen.
Waar je niet tegenop kan komen, hoef je immers ook niet vanaf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Frup » do 25 feb 2021 20:14

Dit topic eens nieuw leven inblazen.
Wij hebben begin 2020 eens een offerte voor een ARC systeem opgevraagd. Dat leek me een prima investering.
In 2019 waren we in Noorwegen en daar hebben we toch wel lange afdalingen meegemaakt, zonder plekken om te stoppen of te strekken. En toen dat wél kon merkten we dat de caravanremmen wel érg heet waren geworden. De rook kwam er af. Later bleek bij de onderhoudsbeurt dat er ook een lager moest worden vervangen. Dit ondanks dat onze dealer eerder op onze vragen antwoordde dat een oplooprembegrenzer niet nodig was. Inmiddels denk ik daar anders over.
Voorjaar 2020 zou het ARC systeem worden gemonteerd, maar toen kwam de pandemie er tussen. Daarna hoorden we een tijd niets van het inbouwstation. Nadat ik belde, bleek dat degene achter het ARC Systeem (Frans Smulders) niet meer actief was door omstandigheden. Maar het inbouwstation werkte aan verdere ontwikkeling en verbetering van het systeem waardoor het eenvoudiger en tegen lagere kosten kon worden ingebouwd. Tot op heden heb ik echter niets meer van ze gehoord. Ook geen zin om daar steeds achteraan te gaan. Maar ik word graag alsnog door ze verrast....
Alle informatie die ik op internet kan vinden over berg-remsystemen is summier en erg gedateerd. Alleen vind ik nog iets over ITBS, maar ook gedateerd.
Mijn vraag is nu of er inmiddels ook andere systemen of oplossingen zijn? Ik bedoel een goed werkbare oplossing. Dus niet met watersproeiers ofzo.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 20:36

[re.gif]

2 posts boven je staat Witjesm, hij heeft inmiddels al meerdere jaren iTBS en ik heb zelf ook mogen rijden met zijn combinatie door de Alpen, inmiddels zijn er hier op het forum meerdere heel tevreden gebruikers van dit systeem, mijn advies, verdiep je verder in dit systeem, ervaringen hier zijn er genoeg inmiddels, het is zijn geld meer dan waard en rijdt heel ontspannen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Frup » do 25 feb 2021 20:52

[re.gif]
Thanks! Blijkbaar is dit dan vooralsnog de enige alternatieve optie.
@Witjesm kun je iets zeggen over de inbouw in de disselbak? Misschien een foto?
Op de foto’s die ik zag (artikel caravantrekker.nl) lijkt het systeem in de disselbak behoorlijk wat ruimte in te nemen. Ook veel losse draden, verbindingen en onderdelen. Het ARC systeem leek me compacter en eenvoudiger (én prijsgunstiger).
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Peutje » do 25 feb 2021 21:02

Tijd voor Electromotoren op de caravan as die de rem energie in bv mover accu stoppen. Die kun je vrij makkelijk door de oplooprem in actie zetten.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 21:07

[re.gif]

Klopt en weegt snel 2x 30 kg en de rest, dus 100kg meer mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 21:09

Frup schreef:
do 25 feb 2021 20:52
[re.gif]
Thanks! Blijkbaar is dit dan vooralsnog de enige alternatieve optie.
@Witjesm kun je iets zeggen over de inbouw in de disselbak? Misschien een foto?
Op de foto’s die ik zag (artikel caravantrekker.nl) lijkt het systeem in de disselbak behoorlijk wat ruimte in te nemen. Ook veel losse draden, verbindingen en onderdelen. Het ARC systeem leek me compacter en eenvoudiger (én prijsgunstiger).
Volgens mij wordt het inmiddels niet meer in de disselbak gemonteerd, maar ook al zou dat wel zo zijn, het is echt niet veel hoor, alles wat je nog kwijt wilt past makkelijk, ook dit weet ik omdat ik de caravan van Witjes best wel een beetje ken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door erichendri » do 25 feb 2021 21:17

@Peutje.
Dat gaat sowieso nooit gebeuren.
Dat gaat veel te zwaar wegen door extra accuus.
En wanneer die vol zijn remt (genereerd) het niet meer.
En dan is ook de vertraging wettelijk te laag.

Dat ITBS systeem is met een kleine aanpassing uitermate geschikt voor EV's en PHEV's.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Frup » do 25 feb 2021 22:53

@Micky
In een recent filmpje op de site van Triorep is de disselbak goed te zien. Het valt inderdaad wel mee qua ruimte.
Het ITBS systeem is wél zo’n 600 euro duurder dan het ARC systeem. Toch wel serieus geld.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Abve » do 25 feb 2021 22:59

Frup schreef:
do 25 feb 2021 20:52
[re.gif]
Thanks! Blijkbaar is dit dan vooralsnog de enige alternatieve optie.
@Witjesm kun je iets zeggen over de inbouw in de disselbak? Misschien een foto?
Op de foto’s die ik zag (artikel caravantrekker.nl) lijkt het systeem in de disselbak behoorlijk wat ruimte in te nemen. Ook veel losse draden, verbindingen en onderdelen. Het ARC systeem leek me compacter en eenvoudiger (én prijsgunstiger).
Ik heb sinds 2016 ook ITBS aan boord.
Ik rijd regelmatig door de Alpen, maar ben ook in de Pyreneeën en Noorwegen geweest.
Het systeem is betrouwbaar en je rijdt zeer ontspannen door de bergen.
Afkoelen, te hete remmen of wiellagervet is er niet meer aan de orde.
Ook achteruit rijden gaat lichter en bovendien grijpt het systeem in bij hevige slingeringen.
Dit laatste kun je uitschakelen dmv een knop in de auto.
Ik heb dit wel toegepast op slechte wegen in Noorwegen, Slowakije en Hongarije.
Het systeem grijpt in dit soort situaties in door de caravanremmen te activeren.

De apparatuur is in een hoekje weggestopt in de disselbak. Voor mij prima zo.
Mijn caravan weegt 2200 kg. Lange afdalingen van 14-16 % is geen enkel probleem.
Het scheelt natuurlijk wel dat mijn Landrover 2800 kg weegt en ik ook op steile hellingen maar nauwelijks merk dat er een tandemasser achter hangt.

Samengevat: rijdt je veel door de bergen met een zwaardere caravan, is dit systeem een aanrader.
Degenen die schrijven dat dit een gadget oid is, hebben er vermoedelijk nooit mee gereden.
Uiteraard moet je afwegen of de uitgave in verhouding staat tot het gebruik.
Maar dat is persoonlijk.

Er zijn verschillende draadjes waarin dit systeem het onderwerp is en ervaringen worden gedeeld, Hierop zou je even kunnen zoeken.

Hieronder zie je rechtsboven in de disselkast van mijn caravan het systeem weggestopt.
Dat valt dus ook wel mee.

Vrgr. Abve.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door witjesm » vr 26 feb 2021 09:02

Net als Abve een early believer, mijn systeem is in voorjaar 2015 geplaatst endoor onze woonlocatie zou ik nooit meer zonder willen. Ook de bouwer van het systeem is een bekende in de aanhanger industrie hetgeen ik belangrijk vond voor het vertrouwen. Er zijn heel veel draadjes over iTBS dus zoek eens op dit forum en je vindt eigenlijk alles wel. Heb ook nog eens een uitgebreide systeem beschrijving gemaakt die te vinden is hier. Hieronder een van de draadjes waar je iets aan kan hebben.

viewtopic.php?f=72&t=37172&p=656847&hilit=iTBS#p656847

Ook even een foto bijgesloten. Ik heb nog wat meer speeltjes in mijn disselbak dus de foto van Abve is meer representatief

Als er vragen zijn gewoon stellen, hier of in een privé bericht. Suc6
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door witjesm op vr 26 feb 2021 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door witjesm » vr 26 feb 2021 09:08

Als je twijfelt tussen ARC of iTBS kan je dit even lezen.

viewtopic.php?f=70&t=24542&hilit=itbs
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Frup » vr 26 feb 2021 10:28

[re.gif]
Dank voor je informatie en links! Op iTBS had ik i.d.d. niet gezocht.
ITBS ziet er degelijk en volwassen uit. Van ARC kan ik, behalve de test en vergelijking van de systemen door ANWB weinig ervaringen vinden.
Zie: (https://caravantrekker.nl/info/bergremsystemen.php)

De keuze wordt dus erg lastig.
ARC heeft inmiddels ook een strekautomaat en hiermee is achteruitrijden ook mogelijk.
De caravan heeft een Alko stabilisatiekoppeling. En ik heb nog geen problemen met slingeren gehad. De ingebouwde slingerbeveiliging van ITBS heeft dus niet echt meerwaarde voor mij. Dan lijkt alleen aanpassing bij een andere trek auto (?) het verschil te zijn. We hebben net een andere wagen gekocht, die we nog een aantal jaren willen gebruiken.... Keuzes, keuzes ...
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door witjesm » vr 26 feb 2021 10:52

[re.gif] even een verduidelijking, de stabilisatie koppeling en slinger beveiliging zijn 2 volledig verschillende dingen. De stabilisator dient tijdens het rijden om de combinatie extra stabiliteit te geven en is tegenwoordig op alle caravans aanwezig. Het iTBS systeem is meer in de categorie ABS, dus ingrijpen als het mis gaat al dan niet door invloed van buitenaf. Laten we zeggen je moet plots uitwijken, of tijdens het dalen krijg je de zuigende werking van een vrachtwagen of een sterke windvlaag en de combi gaat onverwachts toch slingeren. In dat geval zal iTBS de caravan rem onafhankelijk bekrachtigen en de boel actief recht trekken omdat de auto trekt terwijl de caravan remt (kortstondig uiteraard). Gebeurd niet zo vaal maar zeker als je een lichtere auto voor een zware caravan hebt staan echt een enorme toegevoegde waarde.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Ab » vr 26 feb 2021 11:00

De Alko stabilisator doet echt maar heel weinig voor een slingerneiging te onderdrukken.
Het rijdt wat comfortabeler, en beginnende slingering zal bij een wat hogere snelheid gaan optreden.
Lees..je kunt wat harder rijden. De grens is iets verlegd.
Daar schuilt ook een gevaar in.
Gaat het toch slingeren, dan is het meteen veel heftiger.
Een onstabiele, verkeerd geladen caravan wordt niks veiliger door een stabilisator. Integendeel zelfs.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door eurotrotter » za 27 feb 2021 12:46

Peutje schreef:
do 25 feb 2021 21:02
Tijd voor Electromotoren op de caravan as die de rem energie in bv mover accu stoppen. Die kun je vrij makkelijk door de oplooprem in actie zetten.
Dan kom je uit bij wervelstroom motoren,die hebben de eigenschap heel veel warmte te ontwikkelen tijdens hun werking,hoe denk je die af te voeren ?
En wat zou de meerprijs zijn t.o.v. conventionele oploop remmen ??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Ab » za 27 feb 2021 15:01

Een moveraccu is ook veel te klein om remenergie in te stoppen.
Mocht het al kunnen..
De movermotoren bergaf op de banden zetten lijkt me ook geen goed plan.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”