elektro caravan
- Raversijde
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di 27 mar 2007 11:50
- Locatie: België - Kust
Re: elektro caravan
Al eerder wat van gezien
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: elektro caravan
Ik ben wel heel benieuwd naar een uiteindelijke consumenten prijs van deze caravans. En juridisch, hoe zit dat? Een aangedreven aanhanger?
Niet negatief bedoeld hoor, wel uitdagend deze ontwikkelingen.
Niet negatief bedoeld hoor, wel uitdagend deze ontwikkelingen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: elektro caravan
Wel interessant als er in de toekomst enkel nog elektrisch aangedreven voertuigen zijn. De actieradius wordt alvast een pak verbeterd.
Over de prijs zullen we het in de toekomst wel hebben. Zal nog wel niet in de gemiddelde prijsklasse zitten.
Over de prijs zullen we het in de toekomst wel hebben. Zal nog wel niet in de gemiddelde prijsklasse zitten.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: elektro caravan
De Coco heeft een 72kWh accu, dat zit ook zo’n beetje in een Tesla Model 3 of de grootste variant in een VW ID.4. Weegt zo’n 450 kg.
Verder is het onderstel door ZF ontwikkeld en bevat het accupakket, de motor, speciale wielophanging en natuurlijk alle hoogvermogen elektronika.
Reken op zeker zo’n 30K extra
Het enige dat de Coco niet heeft is een tweede as en een stuurwiel, dan was het een fantastische EV Camper
Verder is het onderstel door ZF ontwikkeld en bevat het accupakket, de motor, speciale wielophanging en natuurlijk alle hoogvermogen elektronika.
Reken op zeker zo’n 30K extra
Het enige dat de Coco niet heeft is een tweede as en een stuurwiel, dan was het een fantastische EV Camper
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: elektro caravan
In het AD van vandaag staat ook een stukje geschreven over deze caravan die getrokken werd door een Audi e-Tron Sportback. Volgens het artikel kon er 400 km gereden worden met een lading.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: elektro caravan
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: elektro caravan
Mooi, ik vind dat althans. Jammer van de (vooralsnog) vervuilende batterijproductie.
De wereld gaat vooruit door nieuwe dingen te proberen. Dit is er een van.
En wanneer je caravan naast je deur kan staan kan hij zo nog dienen als thuisbatterij en met wat moeite kan je dan zelfs off-grid... Ben je weg met de sleurhut, dan heb je thuis minder energie nodig (enkel beperkte verwarming, koelkasten, diepvriezers, alarmen...).
Dromen mag, en dat doe ik dus soms.
De wereld gaat vooruit door nieuwe dingen te proberen. Dit is er een van.
En wanneer je caravan naast je deur kan staan kan hij zo nog dienen als thuisbatterij en met wat moeite kan je dan zelfs off-grid... Ben je weg met de sleurhut, dan heb je thuis minder energie nodig (enkel beperkte verwarming, koelkasten, diepvriezers, alarmen...).
Dromen mag, en dat doe ik dus soms.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: elektro caravan
Het is meer een technologisch showpaardje dan dat het echt productierijp is volgens mij. het lijkt mij dat zo'n caravan ook een vermogen gaat kosten. En als je echt langere trips wil maken ben je dubbel screwed.. Moet je buiten de auto ook nog eens de caravan aan een laadpaal hangen. Neh mij echt nog niet gezien als we toch over moeten op elektro motoren doe mij maar waterstof, of iets anders wat je gewoon in een paar minuten kan tanken in plaats van uren en uren aan een laadpaal te hangen ergens onderweg.. Die mega snelladers vind je niet ergens in het achterland.
Ik heb een caravan zodat ik uiteindelijk kan gaan en staan waar ik wil, niet van oplaadpaal naar oplaadpaal wil rijden xD
Ik heb een caravan zodat ik uiteindelijk kan gaan en staan waar ik wil, niet van oplaadpaal naar oplaadpaal wil rijden xD
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: elektro caravan
Wat ik mij kan herinneren is dat het hele dak vol ligt met zonnepanelen waardoor de caravan dus zelfstandig is. Je kan de caravan bij huis zelfs gebruiken om stroom terug te leveren terwijl de caravan bij geladen wordt.
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: elektro caravan
Dat lijkt me niet. Dan zouden de zonnepanelen minimaal 15kw per uur moeten leveren. Dat zijn aardig wat vierkante meters.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: elektro caravan
En er zit ook nog gewoon een remsysteem op de caravan.
Niet zoals vermeld voor de zekerheid maar omdat het verplicht is.
Daarbij genereerd (remd) een voertuig met volle accu niet.
Moet eerst ± 5% ontladen zijn.
Eric
Niet zoals vermeld voor de zekerheid maar omdat het verplicht is.
Daarbij genereerd (remd) een voertuig met volle accu niet.
Moet eerst ± 5% ontladen zijn.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: elektro caravan
Dat weet ik niet maar check de online filmpjes maar.Morgoth schreef:
Dat lijkt me niet. Dan zouden de zonnepanelen minimaal 15kw per uur moeten leveren. Dat zijn aardig wat vierkante meters.
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: elektro caravan
Mee eens, moet er niet aan denken dat de caravan de auto gaat duwen in een bocht. En wat te denken van de gewichtsratio (autogewicht tov caravangewicht). Het lijkt wel een omweg om niet hybride rijders een hybride functionaliteit te geven. Koop gewoon een Outlander of een RAV Hybrid dan heb je al die complexiteit niet nodig.
Re: elektro caravan
Ik denk zelf dat deze caravan meer een publiciteitsstunt is of een studie. Ik kan me niet voorstellen dat ze er ooit gaan komen. Wat er wel gaat komen zijn wellicht caravans waarvan je de opbouw in z'n geheel kunt laten zakken zodat ze minder luchtweerstand hebben. Een soort hefdak 2.0 dus.
Wanneer je een EV accu oplaad, is dit automatisch gelimiteerd tot +/-90%. Wanneer je een EV koopt met een accucapaciteit van bv 64kWh, dan is de bruto capaciteit bijvoorbeeld zo rond de 70kWh. Deze laatste +/- 10% wordt niet gebruikt om de levensduur van de accu te sparen, zowel aan de bovenkant (vol) als aan de onderkant (leeg). Wanneer je echter met een volle accu remt, dan regenereert hij wel een beetje "over het randje". Je hebt wellicht gelijk als je boven aan de Mont Ventoux de accu vol laad en dan naar beneden zeilt maar bij gewoon gebruik zal dit gewoon werken.
Stel je overigens van dat regenereren niet al te veel voor. Als ik van 130kmh naar 0 regenereer, dan laad ik ongeveer 1km reikwijdte (+/- 0,17kWh).
Dit klopt niet. Als dit zou kloppen, dan zou ik de eerste 20 km niet kunnen regenereren.erichendri schreef: ↑vr 30 jul 2021 22:52Daarbij genereerd (remd) een voertuig met volle accu niet.
Moet eerst ± 5% ontladen zijn.
Wanneer je een EV accu oplaad, is dit automatisch gelimiteerd tot +/-90%. Wanneer je een EV koopt met een accucapaciteit van bv 64kWh, dan is de bruto capaciteit bijvoorbeeld zo rond de 70kWh. Deze laatste +/- 10% wordt niet gebruikt om de levensduur van de accu te sparen, zowel aan de bovenkant (vol) als aan de onderkant (leeg). Wanneer je echter met een volle accu remt, dan regenereert hij wel een beetje "over het randje". Je hebt wellicht gelijk als je boven aan de Mont Ventoux de accu vol laad en dan naar beneden zeilt maar bij gewoon gebruik zal dit gewoon werken.
Stel je overigens van dat regenereren niet al te veel voor. Als ik van 130kmh naar 0 regenereer, dan laad ik ongeveer 1km reikwijdte (+/- 0,17kWh).
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: elektro caravan
Naar mijn mening goed dat ze hier nu mee experimenteren. Anders zijn we over een paar jaar te laat! De opmars van de elektrische auto gaat zo snel, kijk maar eens naar de teloorgang van de diesel; toch jarenlang ‘ons’ trekpaard voor menig caravanner! Veel onderzoek zal nodig zijn om de praktische uitvoering te realiseren. Denk ook maar eens aan gewichten met zoveel kilo accu aan boord > dubbelassers onder de 6 meter? Dus, misschien niet voor nu, maar voor ‘binnenkort’!
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 5 aug 2021 19:27
Re: elektro caravan
Nooit verwacht dat ze een elektro caravan zouden ontwikkelen. Lijkt mij wel een interessant idee, maar de vraag is of die werkelijk buiten onze verwachtingen zult presteren? Hoe staat het met opladen? Ergens in een afgelegen stukje natuur, zul je zeker geen oplaadpalen tegenkomen.WillyL schreef: ↑di 27 jul 2021 12:26Mooi, ik vind dat althans. Jammer van de (vooralsnog) vervuilende batterijproductie.
De wereld gaat vooruit door nieuwe dingen te proberen. Dit is er een van.
En wanneer je caravan naast je deur kan staan kan hij zo nog dienen als thuisbatterij en met wat moeite kan je dan zelfs off-grid... Ben je weg met de sleurhut, dan heb je thuis minder energie nodig (enkel beperkte verwarming, koelkasten, diepvriezers, alarmen...).
Dromen mag, en dat doe ik dus soms.
Ik ben het wel eens met Willy. Aan een kant proberen ze milieuvriendelijker te werken, maar ergens gaat er toch iets mis met vervuiling.
Re: elektro caravan
Het is meer dan een stunt. Ik kwam op een beurs het onderstel tegen, oa ontwikkelt door ZF, en daar zit veel werk in. Dat doe je niet even er leuk bij.Morgoth schreef:Ik denk zelf dat deze caravan meer een publiciteitsstunt is of een studie. Ik kan me niet voorstellen dat ze er ooit gaan komen.
In een E-caravan geloof ik ook niet, maar de techniek kan ook in campers gebruikt worden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: elektro caravan
Die mensen denken veel te moeilijk.
Als je alleen een groot accupakket in de caravan legt verdubbel ne de actieradius van de auto ook.
Alleen een kabel van auto naar caravan nodig. Geen motoren e.d.
Thuis het accupakket gebruiken voor energievoorziening van je huis, in combinatie met zonnepanelen op het dak van je huis.
Je moet de caravan wel thuis kunnen stallen natuurlijk.
Dit idee is overigens al in ontwikkeling, en je kunt al inschrijven voor de caravan.
De caravan wordt wel zwaarder uiteraard.
Als je alleen een groot accupakket in de caravan legt verdubbel ne de actieradius van de auto ook.
Alleen een kabel van auto naar caravan nodig. Geen motoren e.d.
Thuis het accupakket gebruiken voor energievoorziening van je huis, in combinatie met zonnepanelen op het dak van je huis.
Je moet de caravan wel thuis kunnen stallen natuurlijk.
Dit idee is overigens al in ontwikkeling, en je kunt al inschrijven voor de caravan.
De caravan wordt wel zwaarder uiteraard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: elektro caravan
caravan als thuisbatterij? Dat was ook mijn idee (zie enige replies terug).
In België komt er een kostenberekering waar niet alleen (buiten allerhande buitensporige heffingen (>60 %)) het verbruik gerekend wordt maar dit ook afhankelijk wordt van PIEKverbruik. Dus gebruik je in een bepaalde periode over langere tijd (15 minuten oid) meer dan bv 3000w dan stijgt de prijs voor die electriciteit. Ze hopen dat de gebruikers (jij en ik) zullen vermeiden om die pieken te veroorzaken en die dus afvlakken en daardoor het stroomnet minder zwaar moet zijn, net omdat dan de pieken niet te moeten ondersteunen. Een thuisbatterij is dan een oplossing omdat je tijdens piekmomenten je je eigen opgeslagen energie kunt gebruiken en op moment van overproductie (door jou en anderen) van zonnepanelen je die enrgie kwijt kunt in de thuisbatterij en dus dat de netbeheerder kan voorkomen dat het net plat gaat door een onevenwicht.
Win/win, maar vooral dan voor de netbeheerders en de immer geldhongerige overheden...
In België komt er een kostenberekering waar niet alleen (buiten allerhande buitensporige heffingen (>60 %)) het verbruik gerekend wordt maar dit ook afhankelijk wordt van PIEKverbruik. Dus gebruik je in een bepaalde periode over langere tijd (15 minuten oid) meer dan bv 3000w dan stijgt de prijs voor die electriciteit. Ze hopen dat de gebruikers (jij en ik) zullen vermeiden om die pieken te veroorzaken en die dus afvlakken en daardoor het stroomnet minder zwaar moet zijn, net omdat dan de pieken niet te moeten ondersteunen. Een thuisbatterij is dan een oplossing omdat je tijdens piekmomenten je je eigen opgeslagen energie kunt gebruiken en op moment van overproductie (door jou en anderen) van zonnepanelen je die enrgie kwijt kunt in de thuisbatterij en dus dat de netbeheerder kan voorkomen dat het net plat gaat door een onevenwicht.
Win/win, maar vooral dan voor de netbeheerders en de immer geldhongerige overheden...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: elektro caravan
Waarom niet gewoon een dakkoffer met 50 kg accu en een kabel naar de accu van de auto? Daar heb je bij wintersport (als er nog een skikoffer naast kan ) ook nog wat aan!
Re: elektro caravan
omdat een accu van 50 kg niet zo heel veel capaciteit heeft en nauwelijks wat actie radius toevoegt ?
Zeker niet als er ook nog een dak koffer de stroomlijn van de auto sloopt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: elektro caravan
Inderdaad..wil je echt een serieuze accu dan moet je denken aan minimaal 400 kg.
Dat kan best in een caravan, alleen zal de caravan kleiner en lichter gebouwd moeten worden.
Met een max van 1500 kg zou de caravan zelf niet zwaarder kunnen zijn dan 900 kg, wil je ook nog wat laadvermogen overhouden. Beter nog lichter.
Dat kan best in een caravan, alleen zal de caravan kleiner en lichter gebouwd moeten worden.
Met een max van 1500 kg zou de caravan zelf niet zwaarder kunnen zijn dan 900 kg, wil je ook nog wat laadvermogen overhouden. Beter nog lichter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: elektro caravan
Maar dat zou best kunnen. De bouwwijze met hout is eigenlijk niet meer van deze tijd. Met gerecycled geschuimd kunststof kun je veel lichter en duurzamer bouwen. Ben je ook meteen van de kans op rotterij af.
Hobby 420 De Luxe uit 1988