oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Sjakie » za 27 feb 2021 23:09

Hier ook een tevreden ITBS gebruiker op een 560 fendt .
Ik zou niet meer zonder willen.
Vochtafscheider voor de wintersport ertussen helemaal top.
B609A64E-D5E6-4553-810A-48896B7E9A8A.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door VIP » zo 28 feb 2021 04:10

Even in het algemeen.

Het systeem en de werking ervan is duidelijk en heeft zich bewezen.

Maar “persoonlijk” vind ik het er niet uitzien. (Gewoon rommelig)

Waarom niet alles bij elkaar in 1 behuizing. (En ik begrijp dat alles 1 behuizing meer ruimte kost en minder flexibel is qua inbouw mogelijkheden). maar toch......
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door GSAndre » zo 28 feb 2021 09:20

Op caravantrekker de test gelezen, en is een prachtig mooi systeem van ITBS, alle waar naar z'n geld !

Vroegah zei ik dat ik al die elektronica niet hoefde, zou immers alles maar kapot gaan, inmiddels weet ik beter knipoog.gif
Maar de enkele langere afdaling die wij maken afzetten tegen de 2195.- doet mij nog wat langere twijfelen scratch.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Frup » wo 3 mar 2021 22:53

Even een update van mijn kant.
Inmiddels besloten om het ITBS systeem te laten installeren (bij Triorep).
ARC was zeker interessant, maar momenteel is men nog bezig met het afbouwen van het prototype (v2 lijkt me). Dat moet eerst nog worden getest en goedgekeurd, waarna de productie kan starten. Pas daarna is montage mogelijk. Voor mij, voor dit jaar te veel onzekerheden om voor ARC te kiezen. Dan liever de ‘proven technology’ van ITBS.
In april wordt het systeem ingebouwd. Ik kijk er naar uit en verwacht niet te worden teleurgesteld.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door witjesm » do 4 mar 2021 11:15

[re.gif] Goede keus, veel plezier er van!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Abve » vr 5 mar 2021 07:02

Krijg je geen spijt van.
Beter bestaat momenteel niet in dit segment.
Ik lees graag je ervaringen tzt!
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Erik » di 16 mar 2021 21:47

@ frup

Gefeliciteerd met je keuze voor iTBS, ik volg je voorbeeld. Onze caravan gaat morgen (17 maart) naar Triorep om het in te laten bouwen. Op onze vorige caravan (Fendt, 1700 kg) hebben we ARC met strekautomaat gehad, maar dat was geen onverdeeld succes.Vier keer naar Brabant moeten rijden omdat het niet goed (of helemaal niet) werkte. Verkeerde hydraulisch ventiel, verkeerde afstelling, te veel speling, streksysteem werkte niet... ARC is qua systeem het ei van Columbus, maar de uitvoering liet veel te wensen over. Over iTBS zoveel goede referenties gelezen dat we de knoop hebben doorgehakt. Onze Eriba weegt 1800 kg en dat drukt net even te veel door om ontspannen bergaf te toeren. We zijn benieuwd of wij ook tot de fans van iTBS gaan behoren, maar daar gaan we wel van uit. Een minpuntje bij iTBS vind ik het gebrek aan technische (achtergrond-)informatie in de folder. Toen ik dat aan Triorep meldde, heeft het bedrijf mij bij monde van technicus Wim Nell uitgenodigd om al mijn technische vragen te komen stellen. Heb ik gedaan, was zeer verhelderend! Gelijk duidelijke (prijs-)afspraken gemaakt en datum vastgelegd.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door eurotrotter » di 16 mar 2021 22:01

Erik schreef:
di 16 mar 2021 21:47
@ frup

. Onze Eriba weegt 1800 kg en dat drukt net even te veel door om ontspannen bergaf te toeren.

Gefeliciteerd met de aankoop.
Maar vergis je niet met "ontspannende berg af te toeren"Omdat de oplooprem niet meer meewerkt komt het afremmen van de massa helemaal neer op auto én caravan zodra jij je rem intrapt ( en TBS dus een signaal krijg om zich uit te schakelen ,zodat de caravan mee kan remmen.
Je zult eerder nog een extra tandje terug moeten,een meer opje motor af moeten remmen, helling af,dan dat je een versnelling erbij kunt zetten.
ITBS is een geweldig systeem,maar het is geen retarder.

Jammer dat t zo schandalig duur is,anders had ik t allang gekocht.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Erik » wo 17 mar 2021 00:30

@ eurotrotter

Dank voor je reactie. Na 40 jaar toeren door Europa (alleen nog niet in Finland geweest) heb ik wel enigszins door hoe je bergje-op-bergje-af komt. Juist omdat ik het rustig aan doe via weg-van-de-snelweg routes, levert de rijwind meestal weinig tegendruk bij bergaf, dus de caravan loopt bijna altijd op. Daarom ook rijd ik al decennialang diesel vanwege de hogere compressie, lees: meer remmend motorvermogen. Ik heb twee keer een tijdje stil moeten staan om de remmen af te laten koelen: één keer op Corsica en één keer in Montenegro, maar nooit schade aan remmen en/of lagers gehad. Voor mij is iTBS vooral gemak en gemoedsrust: strekken na bergaf remmen gaat straks vanzelf en ik bepaal zelf wanneer we een stop inlassen, niet om de temperatuur van de caravanremmen te checken maar om lekker koffie te drinken of van het uitzicht te genieten. En de prijs is inderdaad hoog, maar het is betrouwbaar spul van een bedrijf met een solide reputatie.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door VIP » wo 17 mar 2021 07:20

Even algemeen:

Ik trek het systeem geen seconde in twijfel.

Maar ik vind als ik de foto's xie het er zo rommelig uit zien (en dan zeg ik het nog heel netjes).

Waarom stoppen ze alle (of de meeste componenten) niet in 1 behuizing. Nu zie je alle delen los gemonteerd zitten met beugeltjes, klampjes, ophangogen enz.

Met een beetje creativiteit kun je veel in 1 doordachte behuizing kwijt en zou het ook gemonteerd kunnen/mogen ? worden voor "in" de caravan.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Aviva » wo 17 mar 2021 08:30

[re.gif]

Ik zag laatst ook een promotie filmpje voor het systeem van Triorep... toen verbaasde ik mij er ook al over dat er zoveel verschillende onderdelen 'los' worden geplaatst... het ziet er idd wat vreemd uit en ik vind het risico dat je een keer iets beschadigd daardoor ook groter. Bijvoorbeeld door ergens mee achter een onderdeel te blijven haken.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Micky » wo 17 mar 2021 09:06

[re.gif]

Ik snap dat wel, elke dissel is anders en zo kunnen ze het aan elke situatie aanpassen ipv een lomp grote box moeten plaatsen die ook weer gewicht heeft en dan ook weer onnodig ruimte inneemt.
In de dissel heb je ook gasleidingen lopen en wij bijv. ook originele verlichting wat kwetsbaarder is, met alles van een caravan moet je met respect omgaan, dus het lijkt me niet dat dit snel beschadigd, dan moet je wel behoorlijk lomp een het rukken zijn aan spul in de dissel mrgreen.gif
Als ik kon kiezen liet ik het gewoon zo inbouwen zoals ze nu doen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door WillyL » wo 17 mar 2021 09:58

[re.gif] zoveel extra gewicht moet een stevig plastiekomhulsel toch niet hebben?
Ze zouden 2 versies kunnen maken, een voorgemonteerd welke in vrijwel elke dissel/zitbank kan en een zoals nu waar ze alles afzonderlijk monteren.
De eerste versie zou zelfs iets goedkoper kunnen omdat het standaard wordt, veel bandwerk op een werkbank, met minder moeilijke montage in de disselbak.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Micky » wo 17 mar 2021 10:10

[re.gif]

Sorry, maar ik zie er werkelijk geen voordeel in, wellicht omdat ik de kachel ook al in de dissel heb zitten met slangen, schoorsteen, overloopdrukvat, kabels met stekkers die je gewoon ziet zitten, een leiding om de watertank en gaslekmeter tegen de achterwand, ik ben gewend dat er van alles in de dissel zit wat als je echt wilt kan beschadigen mrgreen.gif

Je moet ook bij de verschillende onderdelen bij kunnen, dus de kast zou al open moeten kunnen voordat je er wat aan hebt, ik denk dat het gewoon te complex wordt om mooi in te bouwen, Triorep kennende hadden ze dat anders wel gedaan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door witjesm » wo 17 mar 2021 11:03

VIP schreef:
wo 17 mar 2021 07:20
Even algemeen:

Ik trek het systeem geen seconde in twijfel.

Maar ik vind als ik de foto's xie het er zo rommelig uit zien (en dan zeg ik het nog heel netjes).

Waarom stoppen ze alle (of de meeste componenten) niet in 1 behuizing. Nu zie je alle delen los gemonteerd zitten met beugeltjes, klampjes, ophangogen enz.

Met een beetje creativiteit kun je veel in 1 doordachte behuizing kwijt en zou het ook gemonteerd kunnen/mogen ? worden voor "in" de caravan.
Enerzijds kan ik me wel een beetje vinden in wat je zegt. Anderzijds is een dieselbak niet een plek die dient om gezellig een wijntje te drinken. Ben ook iemand die de klep elke keer weer gelijk dicht doet nadat ik er geweest ben. Daarnaast is het wel praktisch. Zo kan je gemakkelijk bij de filters, waterafscheiders, check ik de werkdruk tbv de ATC functie en laat ik de druk af bij aankomst. Allemaal niet nodig maar blijf nu eenmaal een techneut en vindt deze besturingstechniek gewoon leuk en interessant. Tegenwoordig zit ik achter een bureau dus dit is een van de weinige uitjes mrgreen.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door VIP » wo 17 mar 2021 11:31

Micky schreef:
wo 17 mar 2021 09:06
[re.gif]

Ik snap dat wel, elke dissel is anders en zo kunnen ze het aan elke situatie aanpassen ipv een lomp grote box moeten plaatsen die ook weer gewicht heeft en dan ook weer onnodig ruimte inneemt.
In de dissel heb je ook gasleidingen lopen en wij bijv. ook originele verlichting wat kwetsbaarder is, met alles van een caravan moet je met respect omgaan, dus het lijkt me niet dat dit snel beschadigd, dan moet je wel behoorlijk lomp een het rukken zijn aan spul in de dissel mrgreen.gif
Als ik kon kiezen liet ik het gewoon zo inbouwen zoals ze nu doen.

Smaken verschillen en dat is maar goed ook.

Maar het gewicht van een kunststof behuizing is te verwaarlozen op het geheel.

Enneh, het gaat er niet om dat er met respect mee moet worden omgegaan, dat doen we met alles, het ziet er in 1 woord gewoon rommelig uit. weenie.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door VIP » wo 17 mar 2021 11:33

witjesm schreef:
wo 17 mar 2021 11:03
VIP schreef:
wo 17 mar 2021 07:20
Even algemeen:

Ik trek het systeem geen seconde in twijfel.

Maar ik vind als ik de foto's xie het er zo rommelig uit zien (en dan zeg ik het nog heel netjes).

Waarom stoppen ze alle (of de meeste componenten) niet in 1 behuizing. Nu zie je alle delen los gemonteerd zitten met beugeltjes, klampjes, ophangogen enz.

Met een beetje creativiteit kun je veel in 1 doordachte behuizing kwijt en zou het ook gemonteerd kunnen/mogen ? worden voor "in" de caravan.
Enerzijds kan ik me wel een beetje vinden in wat je zegt. Anderzijds is een dieselbak niet een plek die dient om gezellig een wijntje te drinken. Ben ook iemand die de klep elke keer weer gelijk dicht doet nadat ik er geweest ben. Daarnaast is het wel praktisch. Zo kan je gemakkelijk bij de filters, waterafscheiders, check ik de werkdruk tbv de ATC functie en laat ik de druk af bij aankomst. Allemaal niet nodig maar blijf nu eenmaal een techneut en vindt deze besturingstechniek gewoon leuk en interessant. Tegenwoordig zit ik achter een bureau dus dit is een van de weinige uitjes mrgreen.gif
Door dat bureau heb je iig wel een uitje mrgreen.gif maar alle gekheid op een stokje het kan veel mooier daar zijn we het over eens. knipoog.gif

En wat in een behuizing zit is beter beschermd.
Porsche + Tabbert

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Abve » wo 17 mar 2021 20:24

[re.gif]
Ik heb er nog nooit bij stil gestaan, maar het zou inderdaad wat netter kunnen.
Ik heb er geen problemen mee.
Het is prima in een hoek weggewerkt.
Ik vind het belangrijk dat het systeem doet waarvoor hij gekocht is.
Ook geen last van beschadiging, wat hiervoor ergens wordt gesuggereerd.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)

Bericht door Sjakie » ma 3 mei 2021 21:05

Voor degene die het er niet mooi weggewerkt vinden even update . De weinige individuen die mogen klagen zijn kabouters of laven😜. De foto die ik gemaakt heb is genomen op mijn rug liggend . Sta je ervoor met de klep open zie je niets .
Mischien een opluchting voor degene die itbs overwegen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”