Caravan versus Camper

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Reizigers

Re: Caravan versus Camper

Bericht door Reizigers » zo 21 feb 2021 19:31

Volgens mij hebben wij alle soorten van vakantie wel gedaan.
Tent.
Vouwwagen.
Caravans, van simpel tot luxe.
Cruise op het grootste cruiseschip van de wereld.
Vliegvakanties.
Huizenruil over de hele wereld.
En dan nu een 2 jaar oude grote Engelse caravan ingeruild voor een splinternieuwe camper.
Niet voor vakantie, maar om te reizen om de mooiste plekken binnen Europa te ontdekken.
Alle vormen hebben voor- en nadelen.
Hangt allemaal van je persoonlijke voorkeur af.
Maar ook van je financiën.
Toen wij met de kids nog kampeerden stonden we op een camping en draaiden we na drie weken de pootjes op en gingen weer terug naar huis. Die tijd is geweest. Dus ook daar hangt eea vanaf.
Maar er bestaan ook hele volkstammen die 15 jaar naar dezelfde camping gaan.
Bovendien is het gewoon leuk om alles in je leven te proberen, dan kan je nooit zeggen: “Had ik maar......)
van Sprite Cruzer 492SR naar camper Dethleffs Trend I 7017 EB omdat we reizen en ontdekken.

lassche

Bericht door lassche » zo 21 feb 2021 20:06

PD schreef:
lassche schreef:
za 20 feb 2021 23:53

De voordelen van een camper: je bent flexibeler, het verkassen is eenvoudiger, de vakantie is afwisselender. Maar het grootste voordeel vind ik het staan/overnachten op de mooiste plekjes.
4x fout awhoea.gif
Zo zie je maar, de beleving is peroonsgebonden.
Leg mij eens uit hoe een beleving fout kan zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

SBerend

Bericht door SBerend » zo 21 feb 2021 20:47

[re.gif]

Vakantie houden is heel persoonlijk. Zelf houden wij van meer van caravankamperen. Hotels en Appartementen, pensions zijn ons ook niet vreemd. Maar indien u liever een camper heeft is het uw recht. Bedenk wel dit is een caravanforum
Laatst gewijzigd door Trina op ma 22 feb 2021 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Lekker broesen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’Go415QL caravan.gif A I camp.gif

lassche

Bericht door lassche » zo 21 feb 2021 21:27

Dit is het caravanforum. Dat is wel duidelijk. Maar ik krijg de indruk dat hier alleen bijdrages gewaardeerd worden die sommige caravanbezitters welgevallig zijn. Vreemd hoor.

Ik ga gauw weer terug naar het camperforum

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Micky

Bericht door Micky » zo 21 feb 2021 21:41

[re.gif]

Ik waarder je bijdrages wel hoor thumbup.gif
Trekker Volvo V60 B3 R-Design 2021, Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 21 feb 2021 21:52

Wij hebben alle denkbare vakantiemiddelen wel gehad en beleefd afgelopen 45 jaar..De eerste jaren huisjes,appartementen, hotels enz. Daarna kamperen met kinderen.
Elk kampeermiddel paste bij de bepaalde periode van ons gezin.
Van tenten naar afzetunits (gecombineerd met tentjes) naar caravans naar campers.
In de huidige fase van ons leven beleven wij veel genoegen aan onze huidige camper.
Net zoveel als met onze voorgaande caravans en alle andere zooi die we ooit hadden.
Het een was net zo goed als het ander.
Maar wel heel anders.
De kampeermiddelen veranderden ook mee.

Nu ben ik dus een camperende caravanner.
Bij het camperforum zit een caravannende camperaar.
Allebei moderatoren.. mrgreen.gif
Het verbreedt je blikveld wel een beetje..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 21 feb 2021 22:07

@Lassche: Jouw eerste bijdrage is nou niet bepaald welkom geheten - en dat is (op z'n zachtst gezegd) niet gastvrij te noemen. Een beetje eelt op de ziel kan overigens bij elk forum geen kwaad - en sommige leden laten zich wel erg kennen.

Ach, elke kampeervorm heeft zo z'n pro's en con's - als ik met de motor wegga of soms als ik 's nachts sterren zit te fotograferen in een of andere uithoek zit ik in een tentje te overnachten, en is het Cramer gasstel verruild voor een multi-fuel brander. Ook leuk. Het is de vrijheid en het buitenverblijf dat 't 'm doet.
Pluimvee op wielen met vele onnodige, ontzettend jaloersmakende toeters en bellen

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 21 feb 2021 22:37

thumbup.gif

RDDR

Bericht door RDDR » ma 22 feb 2021 08:16

lassche schreef:
zo 21 feb 2021 21:27
Dit is het caravanforum. Dat is wel duidelijk. Maar ik krijg de indruk dat hier alleen bijdrages gewaardeerd worden die sommige caravanbezitters welgevallig zijn. Vreemd hoor.

Ik ga gauw weer terug naar het camperforumAfbeelding
Jammer! Gezien ik zeker blij was met je inhoudelijke reactie. Ik hoop dat je nog meeleest, want ik zou er wel inhoudelijk op willen reageren.
Een paar pagina's terug kan je zien dat wij namelijk heel serieus getwijfeld hebben tussen een camper en een caravan. Zo serieus dat we een offerte hebben laten maken voor een 8 maanden oude buscamper en een proefrit ermee gedaan hebben.

Wat ik echter vaak zie, zoals je zelf ook doet, is een scheve vergelijking maken. Je vergelijkt reizen met 2 personen in een camper ten opzichte van met je gezin met kinderenen in een caravan. Wij zijn een koppel zonder kinderen en gebruiken de caravan zoals mensen een camper gebruiken. We hebben (en willen) geen voortent. Alleen een simpele luifel voor schaduw. We boeken nooit iets en bleven nooit langer dan een dag of 4 op 1 plaats. Meestal nog korter. Buiten het hoogseizoen zijn campigs daar ook zeer flexibel in. Uitzondering was afgelopen juni, waar we door corona voor het eerst 1 week naar 1 camping zijn geweest. Maar die laat ik even buiten beschouwing.

Nadelen ten opzichte van een camper:
1) je moet naar een camping
2) je mag op de snelweg maar 90 of 100 met uizondering van Frankrijk, waar we niet heen gaan
3) in krappe dorpen zal een camper makkelijker zijn
4) onderweg zelfvoorzienend zijn (kan bij een caravan ook, hebben wij echter niet)

Het door jou genoemde opzetten geloof ik niet dat veel verschil in zit. Afkoppelen, op de plaats moveren, waterpas zetten, pootjes uit met accuboor. Alles bij elkaar lukt ons dit in 15 minuten. Als we geen schaduw nodig hebben stopt ons opzetten daar.

Nadelen van een camper:
1) ter plaatse geen fatsoenlijk vervoer
2) de prijs, nog niet zo zeer de aanschaf, maar de running costs
3) door de proefrit: hoe het rijdt. Dat viel me ontzettend tegen. Mijn toenmalige BMW 430D met caravan was veel prettiger om te rijden dan de buscamper. Wat een herrie, traag, gebrek aan wegligging. Was voor ons echt een domper

Dus al met al denk ik dat die 2 methodes van kamperen veel dichter bij elkaar komen als je met de caravan alles inricht op korte stops. Wij zijn echt in 15 minuten compleet klaar. Ook bij vertrek. Alles heeft een vaste plek en blijft daar ook tenzij we het gebruiken. Vooral het rijden en het vervoer ter plaatse gaf voor ons de doorslag. Dat we dan altijd op campings staan nemen we graag voor lief. Over het algemeen toch gezelliger dan een camperplaats lijkt me.
Laatst gewijzigd door RDDR op ma 22 feb 2021 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Conradi

Bericht door Conradi » ma 22 feb 2021 08:21

Vakantie vieren is individueel: waar de één kiest voor een all-inclusive resort, gaat de ander voor een camper of caravan.
Mijn voorkeur ligt bij de caravan, hoewel ik voor sommige trips - met de meisjes dwars door Griekenland - best een camper zou nemen.

Je eigen voorkeur tot absolute pro’s/con’s verheffen, levert direct weerstand op. Iedereen ervaart ze anders....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

RDDR

Bericht door RDDR » ma 22 feb 2021 08:39

[re.gif]

Ik zie het niet als absolute cons / pros maar mijn persoonlijke afwegingen. Als mensen daar al niet tegen kunnen is het voor mij zinloos om een forum te bezoeken. Een mening over elk onderwerp kan dan blijkbaar aanleiding zijn om je aan te storen.

Robertb

Bericht door Robertb » ma 22 feb 2021 09:58

Hei, wij hebben ook ervaring met camper en caravan. En al het andere wat er kampeergebied is. Onze ervaring met camper is al eerder beschreven . Onze ervaring met vrij kamperen met caravan zijn er vele in Noorwegen. Je vult een paar tankjes met extra water en hebt een extra afvaltank met schroefdop bij je. Of je hebt een accu in de caravan of je gebruikt de autoaccu. Probleem is om een leuk plekje te vinden. Criteria: niet langs de weg, niet op camperplekken in plaatsjes, niets op gedoog plekken ( bij de kerk, supermarkt, ikea etc.) Iets anders is het vinden van plaatsen waar je kunt lozen en water aanvullen. Zoeken dus naar een gemeentelijke plaats daarvoor, op een industrieterrein, meestal snedig. Campings vragen daar 20 euro of meer voor.

RDDR

Bericht door RDDR » ma 22 feb 2021 10:15

[re.gif]

Is voor vrij kamperen in Noorwegen een camper niet fijner? Grotere watertank, grijswatertank, makkelijker een plek te vinden. Wil graag eens met de caravan naar Noorwegen. Staat hoog op het lijstje, maar zou dan toch campings zoeken denk ik. Ook al zijn het hele basic campings.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » ma 22 feb 2021 10:16

[re.gif] [re.gif] We waren héééél lang geleden in Zweden. Wat mij bijgebleven is ten aanzien van "vrij kamperen" is onder meer: Je mag met een tentje in de vrije natuur overnachten, maar niet met een caravan of motorvoertuig. Je mag wel overnachten met een caravan of motorvoertuigen op (natuur)percelen die iemands eigendom zijn - mits je toestemming verkregen hebt.

Ik heb bewust het woord "Allemansrecht" vermeden om het theoretische geleuter te vermijden - maar volgens mij waren dit de bovenstaande "spelregels" in Zweden, is dat eveneens in Noorwegen van toepassing?
Pluimvee op wielen met vele onnodige, ontzettend jaloersmakende toeters en bellen

Robertb

Bericht door Robertb » ma 22 feb 2021 10:33

RDDR, camper of caravan maakt niet veel uit. De beperkende factor is de toiletkassette. Na max. 3 dagen is die vol. In de camper hadden wij twee kassettes. Maar hoe lang wil je ergens zijn? Hoe vind je dat plekje waar je drie (zes) dagen plezier hebt volgens mijn criteria. Vrij kamperen ervaar ik als zoeken en zoeken en vervolgens via een app zoeken en zoeken om te lozen. Ik woon in Noorwegen en houdt hier alle vakanties sinds 1976. Ken het land dus een beetje, maar daar waar ik vrij kampeer ken ik of ik vind dat bij toeval. Jouw uitgangspunt van campings is een goede en vind je een plek buiten de camping die jou aanstaat , dan overnacht je gewoon daar. Maakt niet uit met camper of caravan.

PD

Bericht door PD » ma 22 feb 2021 10:42

Conradi schreef:
ma 22 feb 2021 08:21

Je eigen voorkeur tot absolute pro’s/con’s verheffen, levert direct weerstand op. Iedereen ervaart ze anders....
Psies knipoog.gif thumbup.gif

Bovendien, wanneer een andere mening of inzicht je doet besluiten om een forum te verlaten.... dan zul je nog vaak “verhuizen”...
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6

RDDR

Bericht door RDDR » ma 22 feb 2021 10:43

[re.gif] [re.gif]

OK, ik ben slechts 2 keer in Noorwegen geweest, dus je ligt heel veel op me voor mrgreen.gif mrgreen.gif Ik had verwacht (op basis van niets om eerlijk te zijn) dat een camper ook makkelijker geaccepteerd zou worden dan een auto - caravan combi om ergens vrij te staan. Weet eigenlijk niet waarom, gewoon gevoel.

En ik ging er ook vanuit om elke dag te verplaatsen, dus niet 3 nachten op 1 plek. Maar als je 3 nachten op 3 plekken vrij staat wordt water en inderdaad toilet ook een dingetje. Zelf voel ik me prettiger bij campings en ook die accepteren buiten het hoogseizoen altijd gasten voor 1 of 2 nachten. Neem aan dat dat in Noorwegen niet anders is.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » ma 22 feb 2021 10:48

Robertb schreef:
ma 22 feb 2021 10:33
RDDR, camper of caravan maakt niet veel uit. De beperkende factor is de toiletkassette. <knip> <knip> maar daar waar ik vrij kampeer ken ik of ik vind dat bij toeval. Jouw uitgangspunt van campings is een goede en vind je een plek buiten de camping die jou aanstaat , dan overnacht je gewoon daar. Maakt niet uit met camper of caravan.
Hé, nieuwe invalshoek voor mij - en niet verkeerd. Sterker: waardevol. Thx!

Diny

Bericht door Diny » ma 22 feb 2021 10:49

Laten we wel zijn, de een kiest de moeder, de ander de dochter. De verschillen zijn best groot en ieder vindt zijn keuze de beste.
Wij hadden voor de Bűrstner Travel Van camper een caravan, de Feeling 470.
Beide mooie wagens, maar de camper was mijn speeltje.

Vooral van de hoge zit genoot ik. Je overzag alles, wat je vanuit de Saab niet zag. Het werd mijn 'ondergang' , want ik zag op den duur te veel. Had allang op de rem getrapt waar mijn man niet voor remde, omdat dat niet nodig was en nog wat andere zaken, die ons deden besluiten hem te verkopen.

Mijn wens, een grote Fendt, is nog steeds een wens, die niet ingewilligd wordt.
Dus we zitten zonder vakantievervoer en doen vooral huisjes aan.
Niks mis mee, maar ik ben de vrijheid kwijt.

Wees tevreden met wat je hebt. Voor- en nadelen?
Het zijn 2 heel verschillende zaken, die alleen gemeenschappelijk hebben dat je ermee op vakantie kunt thumbup.gif

Robertb

Bericht door Robertb » ma 22 feb 2021 11:07

Diny, ben het met je eens. Ieder zijn meug. Waar ik op reageer is dat velen de camper als ultimatum zien boven de caravan. Ik ben daardoor verblind in een camper terecht gekomen.

Robertb

Bericht door Robertb » ma 22 feb 2021 11:14

Dieseltijger, je interpreteert het helemaal correct. De wet maakt een onderscheid in utmark en innmark. Zolang je afrasteringen en stenen muurtjes rond percelen en door het landschap ziet ben je in innmark. Daar is overnachten alleen op campings toegestaan. Of op een parkeerplaats langs de weg ter herstel van de rijvaardigheid.
In innmark wordt eea gedoogd. In utmark kun je niet zomaar van de weg rijden. Als je al een parkeerplek of laan vind waar je kunt staan, moet je eigenlijk toestemming vragen , maar hoe doe je dat als er niemand is te zien? Dus sta je daar. Het allemansrett is elk jaar onder discussie. Er ontstaan illegale kampeerplekken, waar het jaar daarop een bord staat met no camping.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » ma 22 feb 2021 11:30

Dat past perfect bij de door jou en RDDR geformuleerde insteek. Ik sta in principe gewoon op campings, maar mocht ik een zeer idyllisch plekje zien waar ik geen overlast veroorzaak / niet al te opzichtig ben/ uit de toon vallend ben....dan schroef ik de pootjes uit, sluit de accu aan, en sluit de vuilwaterzak aan en ga genieten. En mocht het zo uitkomen dan overnacht ik daar om opgewekt wakker te worden (hopelijk niet vanwege het kloppen door een norse politiebeambte).

Je bent tenslotte te gast, en kamperen moet zowel een feest zijn voor de gast als de gastheer. Duidelijk! Thx!

Ab
Moderator

Bericht door Ab » ma 22 feb 2021 12:21

Dat klopt.
Vorig jaar waren we een hele tijd in Frankrijk.
Ook daar vonden we eigenlijk best veel heel mooie plekjes waar je gewoon vrij mag kamperen.
1 daarvan was wel heel mooi, boven op een berg, net naast de citadel van Sisteron. Plankgas in 1 omhoog, het wegje was wel erg steil.
Prachtig uitzicht..en perfect om de citadel te bezoeken.
Er was niks..geen enkele voorziening.
Wat me stoorde, was dat er voor mij blijkbaar een asociaal een afvalbak geleegd had. En hier en daar bierblikken en wijnflessen van plaatselijke jeugd of zo, rondom resten van een kampvuur.
Dan kan je 2 dingen doen. Laten liggen of opruimen.
Ik had tijd zat, en heb 1 vuilniszak vol troep opgeruimd en meegenomen.
Effe later was er nog een Engelsman die dat ook deed.
En nog een paar kinderen die hetzelfde gingen doen.
Het oogste veel waardering...gaandeweg kreeg ik van diverse kanten drankjes aangeboden.
Het werd nog erg gezellig ook.. mrgreen.gif
We zijn 2 nachten gebleven.
Daarna hadden we uiteraard weer ergens een camping nodig, voor lozen en water innemen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”