Caravan versus Camper

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
ronk

Re: Caravan versus Camper

Bericht door ronk » di 15 dec 2020 12:39

Reactieopvoorgaandebericht duim

Precies
Daarom begrijp ik de discussie caravan vs camper dan ook nooit.
Het is niet te vergelijken.
2 verschillende net zo mooie werelden.
Alles valt of staat met de manier van vakantie vieren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport silver selection 420 QD in bestelling ,Aprilia Shiver 750

RDDR

Bericht door RDDR » di 15 dec 2020 13:14

Reactieopvoorgaandebericht

Ten eerste vind ik dat je er absoluut over kan discussieren, is een forum immers voor. Is ook wat anders dan verwachten dat een topic als dit tot een eenduidige conclusie komt. Gaat nooit gebeuren. Maar van de vakantie vormen liggen die 2 wel redelijk dicht bij elkaar.

Wij hebben serieus een campver overwogen, dusdanig serieus dat we ermee zijn gaan proefrijden en een offerte hadden liggen voor een zeer jonge occasion. En dus alle argumenten die hier in het topic voorbij kwamen op een rij hebben gezet. Wij gebruiken de caravan namelijk zoals velen een camper gebruiken. Paar dagen op een plek en weer door.
De doorslag gaf uiteindelijk de zeer tegenvallende proefrit en de flexibiliteit ter plaatse. Dus geen auto bij de hand en wij zijn geen fiets liefhebbers. Maar vooral de proefrit. Ik had verwacht prettiger ter rijden dan een auto-caravan combi..... nou dat viel tegen! MIjn toenmalige BMW430D met Eriba Feeling lag zoveel rustiger op de weg dan de Fiat bus-camper. Betere stoelen, beter comfort, stuk vlotter. Dus uiteindelijk niet gedaan.

ronk

Bericht door ronk » di 15 dec 2020 13:28

Een discussie heeft veelal tot doel om tot een eenduidig antwoord/mening te komen.
En die is er in dit geval gewoon niet.
Natuurlijk zijn er overeenkomsten.
Maar ook grote verschillen en behoeftes.

Het is wel heel goed , en dat gebeurt hier op het forum ook.
Alle voor en nadelen van beide kampeer middelen neer te zetten.
Zodat een potentiële koper van een van beide een weloverwogen keuze kan maken.
Hij/zij leest hier dingen waar ze zelf misschien nog niet eens aan gedacht hadden.

Een fervente camperaar krijg je nooit overtuigt om een caravan te kopen.
En hetzelfde geld voor een fervente caravan bezitter.

Ik zou beide willen hebben , als ik voldoende pecunia zou hebben.
Omdat de caravan het meeste bij onze behoefte aansluit is het dus voor ons een caravan.

En ik spreek uit ervaring.
35 jaar geleden ging ik ook al met een camper op vakantie.
Dat was dus niets voor ons
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport silver selection 420 QD in bestelling ,Aprilia Shiver 750

Daphne
Moderator

Bericht door Daphne » di 15 dec 2020 14:36

Jaap van Duijn schreef:
di 15 dec 2020 12:33

Dus dat caravan versus camper verhaal en al die klagers van geen ruimte en weet ik het, acceptteer dat er anders denkenden zijn, die het ook anders beleven,
Misschien niet als klagen zien, maar als reden waarom iets wel of niet te doen. Kan toch ook? Het redeneert twee kanten op knipoog
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021

Jaap van Duijn

Bericht door Jaap van Duijn » di 15 dec 2020 17:01

@Daphne,

Vandaar dat ik ook dacht "we komen er nooit uit".
En dit forum is voor caravanners, die de overhand hebben - gelukkig want voor campers is er ander forum, met heel andere zienswijze.
Laten we allemaal het licht - zien branden - in deze tijd en het leven en laten leven in ere herstellen.

Groeten Jaap

Abve

Bericht door Abve » di 15 dec 2020 19:44

We komen er zeker niet uit vwb deze discussie.
Maar de argumentatie is soms wel interessant.

Vorige week sprak ik iemand die z’n camper, 6 meter lang en 2,30 breed, had verkocht.
Hij vond het rijden met dit type binnen de bebouwde kom niet ( meer) fijn; te groot en te log.
Dus zochten ze nu een buscamper.
Dat daarbij leefruimte/ comfort ingeleverd moest worden namen ze op de koop toe.

Hij begreep niet dat wij veel met een caravan op pad waren.
Het leek hem verschrikkelijk, zo’n aanhanger achter de auto.
Had het ook nooit geprobeerd.

Tja.. het is maar hoe je het bekijkt. mrgreen.gif
Ik begreep hem overigens wel.

Misschien koop ik over een paar jaar ook wel een camper.
Maar dan wel één met dubbele bodem en geïsoleerde cabine.
Landrover Discovery 4 HSE 3.0 SDV6 met Hobby Prestige 620 CL

Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)

Ab
Moderator

Bericht door Ab » wo 16 dec 2020 00:51

De cabineramen kunnen niet geïsoleerd worden, de voorruit sowieso niet.
Dat maakt ook niet zo heel veel uit.
Daar kan je, als het heel erg koud wordt buitenisolatie op aanbrengen. Die zit er bij mij nu ook op.
Is eigenlijk nog niet eens nodig, maar scheelt wel wat energie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

Robertb

Bericht door Robertb » wo 16 dec 2020 09:27

Na 3 jaar afwezigheid op dit forum meld ik me terug. Onze Eriba Puck werd te klein of wij te stram, beide denk ik. Zo zijn wij op een buscamper terecht gekomen. En is er een Eriba Triton in bestelling. Onze bevindingen van een camper tov een caravan: bochten en rotondes moet je langzaam doen want je moet meer het stuur ronddraaien, de camper helt meer over. En dat op stoelen die weinig steun geven. De vering slaat stevig bij gaten in weg, door de starre achteras. Het geluid in de camper is behoorlijk door de motor en alles wat niet goed vast staat. Leven in een buscamper draait om aanpassen, de stoelen draaien krap, er moet het nodige ingesteld worden om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn opstapjes en je loopt niet zonder meer van de voorstoelen naar achteren. De cabine is koud door het vele glas. Buitenisolatie is wenselijk maar neemt het zicht weg. In september 4 week vrijgecampeerd vanwege corona in Noorwegen waar wij wonen. Veel op camperplaatsen/parkeerplaatsen gestaan. Geen voorzieningen en dan maar weer opzoek naar water en loosplaatsen . Prachtig weer, maar geen camping gedrag mogen vertonen, dus binnen zitten. Bij vrijcamperen kom je al snel in de bergen waar het koud is als je aankomt.
Nee, dan een caravan. Kan ook vrijcamperen, maar wij staan liever op de camping, daar is het warmer. Kan ik grijswater en de toilet legen zonder moeilijk gemanouvreer. En heb een auto tot mijn beschikking. Buscamper verkocht. Let wel: geldt voor Noorwegen en wij zijn nooit op pad in juni, juli en Augustus. Mijn cent (øre) bij de discussie

Ab
Moderator

Bericht door Ab » wo 16 dec 2020 09:39

Met een buscamper kan je ook op een camping gaan staan toch..
Waarom is het warmer op campings?
Hebben ze verwarming onder het gras in Norge? :wink:

ronk

Bericht door ronk » wo 16 dec 2020 09:41

Ik vermoed in de toilet gebouwen.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » wo 16 dec 2020 09:43

Oh..dat zou kunnen. Wij komen daar niet meer sinds begin dit jaar..

ronk

Bericht door ronk » wo 16 dec 2020 09:52

Voor ons is het denk ik ook al 25 jaar geleden.
Dat we in Noorwegen zijn geweest.

Dat een buscamper/ camper kouder is voor de meeste camperaars geen probleem omdat ze meestal niet in de winter op pad gaan.
De camperaars die ik ken tenminste niet.
Buiten mijn 2 ooms die beide in de winter in Spanje zitten met hun camper.

Die gaan daar trouwens heen in etappes van 100 km.
Ongeacht wat voor weer.
Mijn oom vertrok tegelijk met mijn vader ( die reed met caravan) vanuit Benidorm richting Nederland.
Toevallig was het toen slecht weer.
Behoorlijk wat regen, mijn vader reed naar de camping net in Frankrijk.
Zijn broer stopte al na 100 km om op een troosteloze camperplaats binnen in zijn camper te blijven zitten.
Dat is een keuze , maar dat zou niet de mijn keuze zijn.

Robertb

Bericht door Robertb » wo 16 dec 2020 10:46

Hei Ab, Hei ronk,
Campings liggen meestal in dalen med meer luwte. Vrije/ wilde plekken vind je praktisch alleen in høgere streken. Zelfs in september oktober en april mei kan er vorst zijn en sneeuw. We waren niet op campings vanwege het virus.

Abve

Bericht door Abve » vr 18 dec 2020 10:58

Ab schreef:
wo 16 dec 2020 00:51
De cabineramen kunnen niet geïsoleerd worden, de voorruit sowieso niet.
Dat maakt ook niet zo heel veel uit.
Daar kan je, als het heel erg koud wordt buitenisolatie op aanbrengen. Die zit er bij mij nu ook op.
Is eigenlijk nog niet eens nodig, maar scheelt wel wat energie.
Je hebt gelijk Ab. Ik doelde ook op de buitenisolatie.
Ik hoor van camperbezitters dat door de onverwarmde cabine veel vocht ontstaat en ongewenste luchtverplaatsing ( warm-koud)
Volgens mij wordt dit door Kabe ondervangen door het aanbrengen van verwarmingselementen onder de stoelen in de cabine, die aangesloten zijn op de vloeistofverwarming in het woongedeelte.
Landrover Discovery 4 HSE 3.0 SDV6 met Hobby Prestige 620 CL

Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)

Ab
Moderator

Bericht door Ab » vr 18 dec 2020 11:22

Dat zou kunnen. In miijn Adria zit dat ook zo. Onder de stoelen zitten 2 radiatoren.
Ik denk, dat bij een Alde verwarming dat altijd gedaan wordt.
Gewoon omdat het de enige plaats is waar je in een cabine met goed fatsoen radiatoren kunt plaatsen.
In mijn vorige camper zat er een brede sleuf overdwars in de cabine waar de luchtverwarming uitblaasde.
Op zich werkte dat ook goed.
Veel verschil qua verwarming kan ik niet merken, behalve dat Alde totaal geruisloos is, en onmerkbaar zijn werk doet, en je geen luchtverplaatsing voelt. Is wat comfortabeler.
Isolatie in een caravan of camper wordt naar mijn mening vaak wat overschat.
Het verschil tussen heel goede isolatie en wat mindere is een paar kilo gas roep ik al jaren.
Veel mensen vergeten ook dat de verwarming gedurende het hele jaar eigenlijk maar heel weinig gebruikt wordt.
Tenzij je de hele winterperiode ook in je caravan of camper verblijft.
Dat gebeurt ook best veel, maar dan staat het spul meestal in Spanje, Portugal of Marokko..

Niels83

Bericht door Niels83 » vr 18 dec 2020 19:23

Hier is natuurlijk nooit 1 uitkomst, niet elk topic is ook perse een discussie, uitwisselen van ervaring is ook fijn.

Kamperen kan op veel verschillende manieren en alles kent zijn voordelen, vanzelfsprekend zullen de meeste hier de caravan prefereren.

Wij hebben een tijd een camper gebruikt, toen vanuit de tent erg luxe. Maar wij blijven graag een kleine week op een plek, campings zonder al teveel voorzieningen en eten zeker in Frankrijk graag vers brood. Dus dat was elke ochtend op de fiets de bergaf, maar gelijk boodschappen doen en dan weer de berg op. Niet echt wat ik versta onder relaxt op vakantie.

Daarbij denk ik dat de kosten voor een 2de of 3de auto voor mij ook doorslaggevend zal zijn.

Morgoth

Bericht door Morgoth » wo 23 dec 2020 17:38

Wij namen de motor op een aanhanger mee. Daarmee deden we de boodschappen. Dat werkte prima. Toch bevalt ons de caravan beter. Nu hoeven we ons niet meer bij 40 graden in het motorpak te wurmen.
Wij gebruikten de Chevy als slaapkamer. We leefden meestal buiten. We stonden altijd op campings.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”