Jaren 80 ervaringen..

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door PMT » di 16 jun 2020 13:25

janoniem schreef:
di 16 jun 2020 10:25
Wat je toen in francs betaalde voor het verblijf op een camping is tegenwoordig in euro's al vrij gewoon.
Ik vond nog een factuur uit eind jaren 80......
Volgens mij deelde je de FFr door 3 in die tijd om ongeveer op een gulden uit te komen en dan zouden jullie met zijn drieën fl12 p/n hebben betaald, als ik me niet vergis. Dat ga je nu niet redden in euro's denk ik.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Micky » di 16 jun 2020 13:43

Daphne schreef:
di 16 jun 2020 11:57
In 1980 ging ik nog met m'n ouders op vakantie C schommel.gif Wij gingen met mijn grootouders (moeders kant) en ook zussen (en hun gezin) van mijn moeder kamperen. Altijd ergens langs de rivier bij een boer in Luxemburg of Duitsland.
Zo kwamen we in '79 of '80 (ik moest toen nog mee) in Gentingen terecht. 3 boerderijen en een kerk met kerkhof. Mijn opa, mijn oom en vader vonden dit wel een mooie plek. Lekker rustig naast een kerkhof zeiden ze nog. Ik vond het verschrikkelijk.
Dus de mannen in overleg met de boer, die vond het goed. We mochten in de boerderij van boer Bormann naar de wc en gebruik maken van de douche. Ik hield het wel 14 dagen op :oops: tot ik zo'n erge buikpijn kreeg dat ik het niet meer volhield.
We zijn jaren teruggekomen en groep werd steeds groter want iedereen nam weer vrienden mee. Vanaf 1984 ben ik niet meer meegegaan. Het grappige is, dat deze plek nu best een grote camping is geworden en dus is ontstaan door mijn familie. https://www.eifelidyll.de/nl/campings/c ... tal-idyll/

Mijn opa is in 2018 op 95 jarige leeftijd overleden en daar, in de rivier, zijn favoriete plek, in het bijzijn van bijna al z'n kleinkinderen uitgestrooid.
Wat een mooi verhaal aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Vino » di 16 jun 2020 16:40

Herinner het als de dag van morgen!Op naar Hongarije,Paloznak.Prachtige camping aan het Balaton meer.Pappa/Mamma/dochter en 2 surfplanken op de Toyata Carina.Heerlijke vis gegeten bij Betsie aan de ingang.Beklemmend was wel de grens overgang met bewakers en geweren,een duister figuur in een hokje die je niet kon zien en je paspoort controleerde.Heel goedkoop uit eten,met muziek,palinka,langos met ayvar en de weers wisselingen van Zon naar heftig onweer boven het Balaton!Sweet Memories. Stuitend vond ik wel de tenten achter hekwerk van Tchechiese ondernemingen waar de
werknemers op houten banken 2/weken vakantie konden doorbrengen.Ga er wel nog eens terug.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door PMT » di 16 jun 2020 18:43

RE.gif
1989 ook met een Toyota Carina, maar ook nog een zoontje erbij en twee fietsen naast de surfplank. Een paar maanden later ging de muur om.
https://vakanties-turel.weebly.com/augu ... mlred.html

Als je geen foto's ziet even op "web" ipv "mobile" onderaan zetten
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Jan van Vijven » di 16 jun 2020 20:09

Wij hebben het er net over, goede tijden met soms wat wolkjes, we zouden het zo weer over doen. Maar echt terug naar die tijd? Nee.
Zakelijk had ik het wellicht wat anders aangepakt maar voor de rest tot nu toe een mooi leven.

En jullie? Ook een beetje er van geworden wat je wilde?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Chris » di 16 jun 2020 20:18

RE.gif

Nee Jan... iets totaal anders geworden dan ik wilde toen ik 15 was..
Ik dacht wel even musicus te worden... spelen op instrumenten.
Nou... ik speel nu met instrumenten.... cockpit instrumenten... maar ook mooi werk.
Musicus is een bijbaan gebleven... het plakje kaas op mn brood.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Rikkie
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Rikkie » ma 22 jun 2020 15:46

Jaren 80 was waarschijnlijk niet beter maar ik ben toch van mening dat reizen in de 80’s onbezorgder was …

In de jaren 80 gooiden we onze kampeerspullen in de kofferbak en we waren weg.
Camping reserveren … dat stond niet in onze woordenboek.
De reis werd uitgestippeld op grote papieren landkaarten waarbij rivieren en natuurschoon onze leidraad waren.
S’namiddags stopten we waar de wind ons bracht en een kampeerplek voorhanden was.
Beschrijving van een camping vonden we in een lijvig boek waar je aan de hand van een reeks symbolen kon uitmaken wat voor camping het was.
De laatste kilometers voor we de camping bereikten was altijd een zoektocht naar wegwijzertjes in alle maten en vormen die ons bij een camping brachten.
S’anderdaags effe bekijken of de camping/omgeving de moeite was en dan bleven we een paar dagen.
Was dit niet het geval … inpakken en wegwezen naar de volgende.
Avonden werden gevuld met gezellig samen zitten of gewoon genieten van een glas lokale wijn terwijl je je vergaapte aan de sterrenhemel.
Op de camping maakte je kennis met anderen en wisselde je reisverhalen uit.
Na je vakantie kwam je thuis met een karrevracht herinneringen, enkele filmrolletjes en een stapeltje postkaarten die je onderweg gekocht had want stel dat de er iets misliep met de filmrolletjes.
Zodra de filmrolletjes ontwikkeld waren kon je foto’s en postkaarten tezamen inkleven in een album en had je een tastbare herinnering aan je vakantie. Het gans album werd opgesmukt met leuke bijteksten.
Dit naslagwerk was dikwijls het onderwerp van gezellige avonden met vrienden en/of familie.

Heden ten dage spenderen we uren achter onze computer tot we een camping vinden die aan onze eisen voldoet.
De meeste zoeken internet af tot ze toch maar die ene negatieve recensie vinden.
We raadplegen 10-talle keren google maps en google street view totdat we 100% zeker zijn dat onze standplaats niet te kort bij het sanitair ligt.
Tijdens de heenreis is het een race om de geschatte aankomsttijd van meneer google of mevrouw TomTom nauwgezet te volgen. Meestal moet je het na 2-3 uur al afleggen en stijgt het frustratieniveau gelijkmatig met het aantal “verloren” uren.
Op vakantie nemen we 100-den foto’s onder het mom dat je thuis de beste zult uitzoeken.
Ook op vakantie moeten we altijd en overal internet hebben want o wee onze favoriete serie op TV.
Bij de thuiskomst worden de foto’s overgeladen op de computer waar ze allemaal ongesorteerd in 1 of andere map terechtkomen (voor zover je dat al niet op vakantie had gedaan want de laptop gaat natuurlijk mee op vakantie).
Als je de foto’s dan toch toont aan vrienden of familie wordt dit na een 10-tal minuten al een saaie bedoening en vallen “de toeschouwers” 1 voor 1 af. De laatste toeschouwer blijft meestal uit beleefdheid knikkebollend aan je zijde.

Het is wel vreemd dat de vakantieherinneringen aan de jaren 80 veel intenser zijn dan die van de moderne tijd … was het dan toch beter in de 80’s ? Of worden we gewoon (te) oud en denken we teveel na?
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door witjesm » ma 22 jun 2020 16:08

Jan van Vijven schreef:
di 16 jun 2020 20:09
Wij hebben het er net over, goede tijden met soms wat wolkjes, we zouden het zo weer over doen. Maar echt terug naar die tijd? Nee.
Zakelijk had ik het wellicht wat anders aangepakt maar voor de rest tot nu toe een mooi leven.

En jullie? Ook een beetje er van geworden wat je wilde?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JA ik geloof niet dat ik veel anders had gedaan. Ik ben eigenlijk wel tevreden. Dat betekend overigens niet dat ik geen plannen of wensen meer heb. Die zijn er nog in overvloed.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door DanielW » di 23 jun 2020 01:27

Komen wel dingen bekend voor, maar ik ben een kind van de jaren 80. Staat er niet bij, maar het wat nou gordels achterin ding... Pa had gewoon een mooi stuk multiplex op maat gezaagd, matras erop, slaapzakken achterin en tukken maar naar de wintersport, ik samen met mn jongere broer. Opa en oma gingen ook altijd mee, we gingen toen nog 3 weken skieen, opa had een klein saris aanhangertje met daarin ledikant en een berg luiers van heb ik u daar. Want kinderen deden het daar niet dachten ze denk ik. Stonden in de winkels nog hoger opgestapeld dan thuis. Spaargeld mee naar Oostenrijk want dat was nog geheim en de rente was hoger. Wij gingen in die tijd altijd naar de sta caravan van opa en oma op Renesse en woonden een uurtje rijden er vandaan, dus "helaas" niets meegemaakt met de Mitsubishi Galant/Lancer (van opa en oma, jaren 70 groen met een rokende turbodiesel in het vooronder, trots dat ze waren) of Opel Kadett naar het zuiden van Europa.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Gumm » di 23 jun 2020 14:32

slacentrifuge.JPG
Voor mij bijna synoniem aan de 80's..Het apparaat ging steevast mee
slacentrifuge.JPG (17.2 KiB) 2562 keer bekeken
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Micky » di 23 jun 2020 14:42

RE.gif

Wij hadden thuis exact dezelfde mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door witjesm » di 23 jun 2020 14:47

RE.gif Hier nog een awhoea.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door ArnoM » di 23 jun 2020 14:52

+1
awhoea.gif
Nostalgie, je kon blijkbaar niet zonder.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door witjesm » di 23 jun 2020 14:54

Hogere vormen van jaren 80 evolutie. Mijn moeder heeft ze alle 3 gehad.
Bijlagen
wasemmer 3.JPG
wasemmer 3.JPG (15.58 KiB) 2554 keer bekeken
wasemmer 1.JPG
wasemmer 1.JPG (16.98 KiB) 2554 keer bekeken
wasemmer 2.JPG
wasemmer 2.JPG (9.88 KiB) 2554 keer bekeken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Chris » di 23 jun 2020 16:23

RE.gif
Er is nu een nieuwe hoor.... nr 4 dan zeker..
Die gaat hier steevast mee...
Ideaal... klein wasje... hup in die emmer en die emmer achterin de auto als je naar de supermarkt toegaat.
Bij terugkomst.... schoon thumbup.gif

Mijn vrouw zweert bij dat ding..maar ja...geen jaren 80 dus..2015 ofzo.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Hobby Linka » di 23 jun 2020 16:56

RE.gif

Dat zijn toch van die Tupperware emmers?

Weet je wat trouwens erger is dan een vrouw met silicone borsten?




Een met een Tupperware doos. [aschrik.gif]

awhoea.gif awhoea.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Chris » di 23 jun 2020 21:20

Jaren 80...
Met pa en ma op de camping..
En s'avonds ging de campinggazlamp aan.
Zo eentje met zo'n kousje... weet je nog?
En hoe het kwam kwam het... altijd zat er weer een gaatje in dat kousje en liep pa weer te mopperen.
Alweer een nieuwe... ra ra ra hoe kon dat nou...

En ma... maar dat was denk ik nog in de 70'ties..
Ma kookte altijd op zo'n blauwe tweepitter die bovenop de campinggazfles gedraaid zat.
Aluminium pannetjes, zo'n nest.. zo heet dat geloof ik.
De deksels waren ook weer koekenpannen..die je aanpakte met zo'n knijper van aluminium.
En hoe mijn moeder het deed, ik weet het niet, maar soms stapelde ze de pannen op elkaar op die gaspitten.
Dan hadden we toch aardappels, boontjes, gehaktballen in de jus en gekookte pap als toetje..
Ik vond het knap hoor...
Maar die gekookte pap had ik het land aan... getverderrie... helemaal als je de vel per ongeluk had..... brrrrrr

We hadden wel een tafel, en 2 stoelen.
De kids... (3 stuks) zaten op de grond gewoon...wij hadden nog geen stoelen..
Dat paste ook allemaal niet in die Renault 4 met dat kleine aanhangertje..
Pas later kregen wij de luxe van een viskrukje voor elk van ons kids.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door RogerS » di 23 jun 2020 21:36

"En s'avonds ging de campinggazlamp aan.
Zo eentje met zo'n kousje... weet je nog?"

Dat gebruiken wij nu nog steeds. Veel gezelliger dan zo'n LED lamp
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door GSAndre » di 23 jun 2020 21:45

Achterin een Opel Kadett (A) naar Hongarije in ‘66. Bloedverziekend heet en het achterraampje had alleen een klapstandje om open te zetten. Met de vouwwagen (Happy) haalden we een top van 90 !
Voor de rit heen kregen we een Donald Duck en voor de terugweg nog eentje.

Stonden aan het Balatonmeer, daar wel m’n traumaatje opgelopen voor slangen, er kwam een 3 meter exemplaar de tent van de vouwwagen binnen schuifelen. Sindsdien komt er hier zelfs geen tuinslang in huis ! [aschrik.gif]
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Chris » di 23 jun 2020 21:52

RogerS schreef:
di 23 jun 2020 21:36
"En s'avonds ging de campinggazlamp aan.
Zo eentje met zo'n kousje... weet je nog?"

Dat gebruiken wij nu nog steeds. Veel gezelliger dan zo'n LED lamp
Ja... ik heb ook nog "steeds" een campinggazlamp.
Maar niet die met een kousje.
Deze... da's echt gezellig..
.
campingaz-ambiance-lantaarn.jpg
campingaz-ambiance-lantaarn.jpg (6.52 KiB) 2644 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door PMT » di 23 jun 2020 21:56

De oranje slacentrifuge hebben wij nog steeds in de caravan en thuis een blauwe doorzichtige, de witte Tupperware emmer hebben we al kweetniet hoelang bij ons, ooit laten aansmeren tijdens zo'n party thuis. Maar eerlijk is eerlijk zijn geld dubbel en dwars waard. Dagje kleine wasjes in de zon zetten of tijdens een verplaatsing achter in de kofferbak en schoon is de was.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Chris » di 23 jun 2020 21:58

Wij hebben ooit geprobeerd wat je allemaal nog meer in die sla centrifuge kan doen.
Sindsdien is hij niet meer onder ons... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Herman&Saskia » di 23 jun 2020 22:12

RE.gif vreesch niet...je kunt ze gewoon nog kopen

Wat ik dan wel leuk vond...wij kregen een paar jaar terug van het waterleidingsbedrijf een zaklampje...

Een Knijpkat

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Nimma » di 23 jun 2020 22:26

Slacentrifuge, nee zo'n modern ding gebruikten wij vroeger niet. Iets simpelers en dat was was niet persé beter. Wij hadden één ding van draad, 2 helften soort halve bollen aan een kant vast en aan de andere kanten een soort handgreep. Ik kon niet met zo'n prul overweg met als gevolg dat we weer eens een blik of potje open maakten als de slablaadjes na een paar rondjes slingeren hun eigen weg kozen door de lucht ergens op de grond. Een Duitser zei mij ooit: da's ist etwas was die Welt niet braucht mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door eurotrotter » di 23 jun 2020 23:32

Gumm schreef:
di 23 jun 2020 14:32
slacentrifuge.JPG

Wij hebben er nog steeds een in de caravan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”