Jaren 80 ervaringen..

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door eurotrotter » di 23 jun 2020 23:34

Nimma schreef:
di 23 jun 2020 22:26
Een Duitser zei mij ooit: da's ist etwas was die Welt niet braucht mrgreen.gif
Wim Kan (dacht ik) zei ooit:
Iets is nog niet uitgevonden of er is al weer behoefte aan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020 07:48

Echt he..
Blijken er zo enorm veel van die hoogbejaarde antieke slacentrifuge's nog in caravans onnodig plek in te nemen....
Wat doen jullie er mee zeg...
Ruimtevullers... of denken jullie iets unieks te " sparen" awhoea.gif awhoea.gif

Dat ding wat ik sloopte was al 30 jaar geleden ofzo... blij.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Genem
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 9 okt 2019 16:51

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Genem » wo 24 jun 2020 07:54

En niet te vergeten noodrantsoen, kaas, witte bonen in tomatensaus, krentenbrood, alles in blik.
Een pits butagas brander the, benzinebonnen Italië die je in Nederland kocht, uiteraard ook op kenteken van auto's van familie, en welke je in Italië voor ruim de dubbele prijs kon verkopen. Maakte de vakantie extra goedkoop. Want laten we eerlijk zijn, al jongere in die tijd had je bijna geen cent te makken. Heerlijke tijd....

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door sailor wim » wo 24 jun 2020 08:03

RE.gif
Na jouw bericht komt Romi camping margarine bij me op.
Camping roomboter is nog te bestellen bij de AH.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Herman&Saskia » wo 24 jun 2020 08:52

En...niet geheel en alleen camping gerelateerd;

Voor over de WC rol haakte oma een “poedel”. Viel ie niet zo op op de hoedenplank (naast de hond met wiebelkop).
Toen ik begin jaren 2000 mijn klassieke Mercedes uit 1972 kocht, heb ik stad en land afgezocht naar zo’n wiebelhondje. Paar jaar later lagen ze volop bij Halfords

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Micky » wo 24 jun 2020 08:56

Jaren 80, met deze foto kan ik er zo een paar opnoemen mrgreen.gif

Lakentje met wasknijpers op de ramen, knal oranje tent, echte ouderwetse antenne voor de TV op je dak Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Herman&Saskia » wo 24 jun 2020 08:58

RE.gif pa die de Panorama leest....of zat de Rits (werd later Aktueel) daarin verstopt? mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Micky » wo 24 jun 2020 09:28

RE.gif

denk eerder de story awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door witjesm » wo 24 jun 2020 09:52

Chris schreef:
di 23 jun 2020 21:20
Jaren 80...
En s'avonds ging de campinggazlamp aan.
Zo eentje met zo'n kousje... weet je nog?
En hoe het kwam kwam het... altijd zat er weer een gaatje in dat kousje en liep pa weer te mopperen.
Alweer een nieuwe... ra ra ra hoe kon dat nou...
Ja inderdaad en in onze Kip Goldstream en later de Kip de Luxe zat ook zo'n ding ingebouwd want stroom was niet op alle campings.

Die Caravans hadden ook nog geen omvormer maar een grote 6V batterij voor het waterpompje en een porta potti was de standaard voorziening in de toilet cabine.
Bijlagen
6V.JPG
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020 09:56

RE.gif
2 hè...de pomp was 12 volt thumbup.gif

Maar ik heb ook nog op die rubber knop op de vloer staan pompen voor water.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door eurotrotter » wo 24 jun 2020 12:54

Micky schreef:
wo 24 jun 2020 09:28
RE.gif

denk eerder de story awhoea.gif
Of "De Lach"

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Lach
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door PMT » wo 24 jun 2020 13:38

Screenshot_20200624-133025_Chrome.jpg
Het is niet allemaal beter tegenwoordig. Vroeguh deden wij met het gezin van 5 het met deze vuilnisemmer. Die werd één keer in de week geleegd. Daar zat ook nog vaak de as en sintels van de kachels bij. Wat doen we tegenwoordig fout dat we minimaal 3 kliko's nodig hebben ook al ben je maar met zijn tweeën.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Micky » wo 24 jun 2020 14:40

RE.gif

wij hebben met ons 4 max 1 komo zak in de week, 1 kliko pmd in de maand
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RiannePp
Berichten: 196
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door RiannePp » wo 24 jun 2020 14:40

Micky schreef:
wo 24 jun 2020 08:56
Jaren 80, met deze foto kan ik er zo een paar opnoemen mrgreen.gif

Lakentje met wasknijpers op de ramen, knal oranje tent, echte ouderwetse antenne voor de TV op je dak Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Dat “lakentje” moet ik soms (ligt eraan welke campingplaats) nog steeds op m’n achterraam hangen omdat op onze caravan daar geen rails is gemonteerd boos.gif ...ws vanwege bezuiniging...

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Hobby Linka » wo 24 jun 2020 15:22

RE.gif

Wat kost een rails per meter? Google geeft rond de € 10,00 per meter aan.
caravanrail-7mm-99cm-aluminum-railprofiel-schuin-4.jpg
Even opmeten hoeveel je nodig hebt, bestellen en binnen 24 uur in huis.

Gaatjes boren, kit erachter en weg is je frustratie.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door witjesm » wo 24 jun 2020 15:31

RE.gif google, jaren tachtig. Het getal google bestond toen al maar de zoekmachine niet awhoea.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Hobby Linka » wo 24 jun 2020 15:40

RE.gif

Klopt helemaal. Maar wordt nog steeds gebruikt omdat juist de rail ontbreekt. Vandaar mijn mogelijke oplossing.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

workel

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door workel » wo 24 jun 2020 15:51

Afbeelding

1979 vakantie naar Joegoslavië, Dyane met tent erin en bepakt en bezakt op vakantie 3 weken. Ik was toen 8 jar. Overnachten mij een nicht van mijn ouders in Bad Abling (voor Rosenheim) boodschappen tas vol met eten voor onderweg, broodjes, gehaktballen en tomatensoep je weet nooit waar het goed voor is. Hele onderneming was dat voor die jaren. Snelweg bij Salzburg was er nog niet binnen door. 2 volle dagen rijden, zonder airco, Dvd en andere zaken.
Wat ik mij ervan weet te herinneren is dat wij jaren nadien op dezelfde camping hebben door gebracht bere gezellig. Douchen onder koud water krijg er nog hoofdpijn van.
Afbeelding

In 1984 de Dyane was ingeruild voor een Visa 1.0 40PK met daarachter een free-time vouwwagen, 2 jaar oud. Surfplank op het dak zoals de rest van NL. Wederom overnachten in Bad Abling, Jaren daarna zo op vakantie geweest, auto wisselde voor nog 1 Visa daarna Opel Corsa en Kadett maar de vouwwagen bleeft. Totdat er een duitser een bod deed in D-marken en mijn ouder heer akkoord zij, na de vakantie laat ik hem staan en is verkocht, deal rond. Kadett werd een Astra met caravan Avento gekocht op de caravan beur in Zeewolde georganiseerd door de ANWB, marktplaats e.d was er toen niet.

Hele mooie tijden gehad en kijk er heel erg leuk op terug.

RiannePp
Berichten: 196
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door RiannePp » wo 24 jun 2020 16:41

Hobby Linka schreef:
wo 24 jun 2020 15:22
RE.gif

Wat kost een rails per meter? Google geeft rond de € 10,00 per meter aan.

Even opmeten hoeveel je nodig hebt, bestellen en binnen 24 uur in huis.

Gaatjes boren, kit erachter en weg is je frustratie.
Boren aan de buitenkant vd caravan? Durven wij niet :(
Kan t ook vragen natuurlijk aan de dealer, zal de kop niet kosten... mss dat ik dat idd ooit nog ns laat doen thumbup.gif

Linda078
Berichten: 26
Lid geworden op: za 4 mar 2023 19:37

Re: Jaren 80 ervaringen..

Bericht door Linda078 » do 9 mar 2023 10:05

Chris schreef:
zo 14 jun 2020 13:58
Zo was het toen... uit de oude doos...



• Bruin worden was een heilige missie en over huidkanker hoorde je vrijwel niemand Met mijn blanke huidje lag ik rustig met factor 6 de hele dag te grillen in de volle zon. De iets beter gepigmenteerde durfallen smeerden zich zelfs in met olijfolie. Goed invetten en sudderen maar.
• Vanwege het ontbreken van een continue live verbinding met het thuisfront, wisten je vrienden niet meer over jouw vakantie dan dat wat je kwijt kon op een ansichtkaart. Maar niet getreurd, echte vrienden mochten na de vakantie aanschuiven bij een georganiseerde dodelijk saaie dia-avond.
• Vliegen? Dat was voor de meeste stervelingen niet weggelegd. Met een beetje geluk ging je met de auto en de tent, caravan of vouwwagen naar het zuiden.
• Er waren nog geen handige dakkoffers of bagagekarretjes voor je bagage. Omdat er minstens evenveel mee moest als tegenwoordig, zat je als kind bovenop een dermate hoge berg met spullen dat je met je hoofd bijna klem zat tegen het dak. Gelukkig had niemand het over veiligheidsgordels.
• Van airco hadden we nog nooit gehoord en frisse lucht was in een auto met rokende ouders sowieso een ongekende luxe. Als de zon te fel was, klemden we een handdoek tussen het raampje.
• Gamen of filmpjes kijken was er niet bij tijdens de reis. We kwamen de tijd door met het lezen in de Taptoe, de Okki of het Tina of Donald Duck vakantieboek. Die hadden we vaak al een paar weken liggen maar met heel veel zelfbeheersing netjes bewaard voor de autorit.
• Om de tijd verder een beetje te doden had je de keuze tussen ruzie maken met je reisgenoten, het altijd spannende nummerborden-bingo of een stevig robbertje ‘Ik zie ik zie, wat jij niet ziet…’
• Afleiding had je wel nodig om niet teveel last te hebben van het gekibbel voorin de auto. Er zijn namelijk maar verdomde weinig mensen die goed kunnen kaartlezen.
• Tegen de tijd dat je na de rit die zeker drie uur te lang had geduurd wegens 5 keer verkeerd genavigeerd, eindelijk op de plek van bestemming was aangekomen, kon je je als kind beter snel uit de voeten maken tot het kampement was ingericht. Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders ooit zonder huwelijkscrisis aan een vakantie zijn begonnen.
• Hippe strandtentjes of blitse ijssalons? Welnee, het buitenzwembad was ‘the place to be.’ En daar serveerden ze geen sushi of en luxe ingewikkelde ijskoffie maar roze mierzoete schuimblokken, salmiaklollies en softijs met discospikkels.
• Poseren voor de vakantiekiekjes was een serieuze zaak. Omdat het aantal foto’s op een rolletje beperkt was, had je per kiekwaardig moment maar één kans voor een goede foto. Omdat je het resultaat niet meteen kon zien, was het een wilde gok. Tel daar het gebrek aan flatterende filters bij op en het is een wonder als er eentje tussen zat waar je een beetje leuk op stond.
• Nadat je thuis het rolletje had weggebracht naar de fotozaak begon het wachten op het eindresultaat. En ja, het is niet heel verrassend dat dat vaak een beetje tegenviel.
• Er waren nog geen schermpjes dus de avonden werden gevuld met Pesten, Yatzee en Scrabble.
• Wij namen altijd aceton mee naar het strand want dankzij olielozingen in de Noordzee, zaten je voeten na een dagje strand steevast vol met teer.
• Als al je vrienden met vakantie waren, kon je je echt KAPOT vervelen. Niet zoals die watjes van nu met Netflix, telefoon en snapchat. Nee, wij hadden echt heee-le—maaal niets te doen.


awhoea.gif

Oh echt dit is kwa de meeste punten die je beschrijft zo waar hahahahaha. Ik ging als klein kind dan niet camperen in een caravan of tent maar pa en ma huurden bij Vrij uit (weet niet of dat nog bestaat) een houten hut bij camping Cala le vado in Tossa de Mar. Daar reden we in een afgeladen Opel A Manta zonder tussen overnachting naar toe want och het was maar 1400 kilometer scratch.gif. Ik herinner me mn walkman
op batterijen wel te verstaan met dikke schuimrubberen koptelefoon of hoe ik het toen uitsprak mn wookmen nog.... inclusief pen om het lint er weer goed in te draaien als ie weer eens bleef hangen. Een aantal weken voor de reis begon ging ik met ma naar de bank om het nodige buitenlandse geld te bestellen.
Kwa zonnebrand herinner ik me de grote metalen blauwe blikken Nivea. Dikke dot op je toet en je was voor rest van de dag beschermd....aangezien ik toch meer onder dan boven water was waren 2 strepen onder mn ogen meer dan voldoende.
En vergeet inderdaad de foto's niet! Ik zal mijn kinderalbum weer eens opzoeken.........
Chrysler grand Voyager 2.4 samen met onze Hobby Prestige 495 opweg naar zon zee strand C vak2.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”