2003 Fréjus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

2003 Fréjus

Bericht door Morgoth » do 22 aug 2019 10:13

In de zomer van 2003 kampeerden we met twee kleine kinderen in onze Paradiso vouwwagen iets ten noorden van Fréjus op camping Du Soleil. Op een ochtend zagen we in de verte wolken in de strak blauwe hemel. Eerst dachten we nog dat het weer ging omslaan maar later toen we sirenes hoorden wisten we het: Bosbrand. Het was echter een behoorlijk eind noordelijk van de camping dus we maakten ons niet meteen zorgen. Het bleek een flinke brand want de blusvliegtuigen vlogen af en aan over de camping.

Een paar dagen later, we waren naar de kust geweest en weer terug onderweg naar de camping zagen we ineens rookwolken veel dichter bij. Plotseling stonden we in de file en konden we geen kant meer op. Rechts van ons zagen we dat daar nu ook een enorme bosbrand was. Het vuur kwam snel dichterbij. Blusvliegtuigen kwamen zo laag over dat we de motoren in de auto voelden trillen. Ineens lostte de file op en konden we snel verder.
Op de camping hoorden we dat niet alleen noordelijk van de camping een paar duizend hectare brandde, maar nu ook zuid-oostelijk en zuid-westelijk. Drie grote bosbranden en wij zaten precies in het midden. Camping Domaine de Colombier bleek totaal te zijn verbrand met veel Nederlandse schade. In de omgeving bleek een Nederlandse vrouw omgekomen door het vuur.
De campingdirectie gaf instructies voor een eventuele evacuatie. Auto's met de neus richting weg, gasflessen uit de caravan en we moesten de dennennaalden van ons plekje bij elkaar vegen (?) De mistral stak op en het vuur kwam dichterbij. De afstand was echter noch dermate dat er geen direct gevaar was.
"s Nachte werd ik wakker van een brandlucht. Direct het bed uit en op onderzoek gegaan. Wat bleek? Door het afkoelen van de lucht zakte de rook die overdag naar grote hoogtes steeg in de nacht naar beneden.

De volgende dag durfde ik niet meer de camping te verlaten. Dus maar aan het zwembad blijven liggen. We zijn nog geïnterviewd door Erik Mouthaan voor de TV hoe wij tussen de vuren nog vakantie konden houden. Maar overdag viel het wel mee. Alleen in de middag, als de mistral weer opstak zag je de grote rookwolken weer opstijgen.
Die namiddag stond er brandweer op het pleintje van de camping. Ze stonden te praten met de campingdirectie met een grote groep mensen er omheen. In het Provençaals. Ik spreek redelijk Frans maar ik kon hier niet veel van maken. Ineens begint een van de omstanders keihard évacuer!! évacuer!! te schreeuwen waarop een enorme paniek uitbreekt. Ik ren zo snel mogelijk terug naar de Paradiso en het enige wat je op zo'n moment denkt is "waar zijn mijn kinderen"? De kinderen gegrepen, in hun autostoeltje gezet, maar voor ik weg kon rijden werd er al gemeld dat het vals alarm was....

Die avond hoorden we dat er molotov coctails waren gevonden en dat de branden waren aangestoken. Dan ga je toch denken "wat nou als die gast nu eens dicht bij de camping brand sticht?". Hierom, en de wederom sterke brandlucht in de nacht, hebben we besloten om de volgende morgen te vertrekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: 2003 Fréjus

Bericht door Gemineye » do 22 aug 2019 10:38

RE.gif

Wat een bijzonder verhaal. Ik probeer me voor te stellen wat wij zouden hebben gedaan. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ik zou zijn gebleven eigenlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 2003 Fréjus

Bericht door Morgoth » do 22 aug 2019 10:53

Veel mensen belden op en die zeiden het zelfde. Maar in het begin voelde je die dreiging niet zo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: 2003 Fréjus

Bericht door petronella » vr 23 aug 2019 22:16

Hoe is het mogelijk..... ik reageer net op de topic over de brand in de caravanstalling in Spanje..

Die bosbranden aan de cote d azure.....
wij stonden op camping Les Laurier Roses met die branden. We werden geëvacueerd naar een sporthal, zo eng allemaal.
De volgende ochtend mochten we terug naar de camping.
Vanuit Nerderland kwamen de berichten dat het Esterel gebergte in brand stond en er molotovcocktails werden gegooid. Omdat het jaar daarvoor de aanslag op de twin towers had plaats gevonden, waren we best bang: wat gebeurde er toch allemaal?
De gele blusvliegtuigen vlogen af en aan over onze camping.....
uit eindelijk zijn we een dag eerder naar huis gegaan. Telkens als ik een donkere wolk zag of een vliegtuig hoorde, dacht ik dat er brand was. Dat heeft best even geduurd voordat het over was.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 2003 Fréjus

Bericht door Morgoth » ma 26 aug 2019 16:08

Dat had ik ook. Ik heb er nog een VHS videoband van gemaakt. Misschien eens digitaliseren. Leuk voor later.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: 2003 Fréjus

Bericht door Philmar » ma 26 aug 2019 17:07

Wij kunnen ons dat ook nog herinneren. Wij waren op weg van Toulon naar Menton en hebben die branden gezien. De parasolbomen brandden als toortsen en veel, heel veel zwarte rook. Ook de blusvliegtuigen zagen we in de verte hun water lossen op de vuurhaarden. Later hoorden we ook het treurig nieuws dat een Nederlandse toeriste het leven had gelaten.

Philmar

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”