Dát ging maar nét goed...

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Dát ging maar nét goed...

Bericht door Reisben » do 14 mar 2019 11:24

Als kersverse VUT-ter en als hernieuwde caravanner waren wij weer in Spanje! Één van onze favoriete vakantiebestemmingen. In de jaren ’80 waren we ook door Spanje getrokken, toen met een Sprite caravan en een Opel Vectra ervoor. We kenden camping Las Dunas van toen, groot, met alle gemakken en aan het strand. Maar nu, voorjaar 2013, was de camping nog gesloten! Het was half mei en deze typische hoogseizoencamping had geen behoefte aan een enkele laagseizoener, dachten wij. Er bleken meer campings nog gesloten te zijn, ik verweet mijzelf dat ik niet beter had opgelet toen ik in de ACSI-gids had geneusd.

We besloten een andere camping te zoeken en in L’Escala zagen wij bordjes die in de richting van een aantal campings wezen. Camping Neus (Ne-oes), daar richtten wij de neus van de Astra op, de Bürstner Averso volgde als een schaduw.
De toegangsweg van camping Neus is niet breed maar dat zie je vaker en ik bedacht dat in de namiddag het meeste verkeer naar de camping toe zou rijden zoals ’s morgens het meeste verkeer van de camping af rijdt. Maar ik kon op dat moment nog niet voorzien hoe die smalle weg zou ons zou verrassen.

Camping Neus bleek gesloten! Net als die andere campings is ook hier het kampeerseizoen aan de Costa Brave blijkbaar kort. Het feit dat hij gesloten was vond ik niet rampzalig. Het feit dat ik niet de combinatie voor de ingang kon keren vond ik iets minder leuk. Ik wilde niet afkoppelen, ‘goede’ chauffeur die ik ben… Even besloot ik door te rijden maar voorbij de camping werd de weg nog smaller en we hadden geen idee waar hij naar toe zou leiden.

We besloten te stoppen. We koppelden af en probeerden de caravan op de mover te keren. Dat ging niet, met geen mogelijkheid, de weg was te smal. Mijn vrouw was snel even doorgereden om de weg te verkennen maar kwam terug met de boodschap dat keren verderop ook niet zou gaan. De auto stond toen met de neus naar de caravan…

Wat nu! De caravan achteruit moveren naar de ingang van de camping was de enige optie. Maar hoe lang houdt een accu dat vol? Iets verderop begon de weg af te lopen naar de campinginrit toe. Ik zetten de movers af en we duwden de caravan verder terug. Maar door dit valse plat begon de Averso vanzelf te rollen. Even dacht ik daar een voordeel in te zien maar snel merkte ik dat de caravan te veel snelheid kreeg, naar mijn smaak. Ik trok de handrem aan en daar ging het fout.!
De caravan tuimelde in zijn kont, dissel de lucht in. Als werktuigbouwer kan ik dit tot in detail verklaren, massa-traagheid van de opbouw enzo, maar ik had er niet bij stil gestaan, tot dat moment. Mijn vrouw, die aan de achterkant van de caravan trok, gilde. Ze was bijna met haar voet onder de caravan gekomen. Beiden waren we toch wat van streek. Een ongeluk zit in een klein en onverwacht hoekje, een caravan is snel beschadigd door een ondoordachte handeling.

We hebben de caravan naar de oprit van de camping geduwd, ik met één voet op de dissel en één hand aan de handrem. Bij de camping konden we de Averso draaien en weer aan de auto koppelen. We zijn toen naar camping Amfora gereden om bij te komen van de schrik. Dát ging maar nét goed.

O, ja, de Averso had geen schade. Hooguit wat rommelig in het interieur. De caravan heeft met de zware ALKO-uitdraaisteunen het asfalt aangetikt en dat heeft verdere schade helpen voorkomen. Les geleerd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Dát ging maar nét goed...

Bericht door j.dreves » do 14 mar 2019 11:53

Zo zie je maar, een vergissing is gauw gemaakt.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dát ging maar nét goed...

Bericht door deusjevo » do 14 mar 2019 14:20

Mooi verhaal thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Dát ging maar nét goed...

Bericht door Lucas » zo 17 mar 2019 20:52

RE.gif

Mooi verhaal! Fijn dat er dan uiteindelijk alleen maar schrik is en geen schade. Ik denk dat we allemaal wel dat soort verhalen hebben en ik ben toch altijd weer blij als alles heelhuids op de camping staat (wat trouwens niet altijd is gelukt). Ongeluk of schade zit in een klein hoekje.

Waarom trouwens afgekoppeld en niet in alle rust achteruit teruggereden met de combinatie?

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”