De nieuwe nomaden deel 6 (slot)

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

De nieuwe nomaden deel 6 (slot)

Bericht door Reisben » do 7 mar 2019 21:36

Er is een fenomeen in Spanje waarvan ik opkeek. In Nederland hebben we de populaire Action, door mensen die het gênant vinden om toe te geven dat ze ook wel eens iets kopen bij de prijsvechter A.C. Tión genoemd, verder hebben we de Wibra, Bristol, Zeeman en noem ze maar op. 

Sinds wij echter in voorbije jaren in China zijn geweest waar ik perplex stond van de activiteiten van Chinezen, roep ik al dat we liggen te slapen want de Chinezen zullen komen. Hoe, wanneer, dat weet ik niet, maar komen zullen ze. Kortgeleden hoorde ik in het nieuws dat de Chinezen in Griekenland de haven Piraeus hebben gekocht, notabene.
Een Chinees werkt altijd. Houdt niet zijn hand op. Een Chinees maakt uit niets zijn leven. Noodgedwongen, ongetwijfeld, maar hij doet het. Al moet hij gebruikte sluitringetjes verkopen op de markt, al moet hij met de hand het koperdraad van oude elektromotoren afwikkelen, al moet hij plastic flessen in een dunne spiraal knippen en van stukjes van de spiraal een bezem maken; hij werkt en zal een beetje geld verdienen. Hij zou als voorbeeld kunnen dienen voor ons decadente west Europa waar we nog slechts bereid zijn leuk, afwisselend, goed betaald en flexibel in te delen werk te accepteren. Tot zover de Chinees in China.
Toen kwam de Merca China. Dat is niet hetzelfde als China Town. Als je al die winkelketens die ik net nog opsomde, samenvoegt, het antwoord met tien vermenigvuldigd, dan kom je bij de Merca China. Van schroefjes tot lampje, van bikini tot ligstoel, hengelsport, paardensport  kerst- pasen-, karnaval-, communekleding, parfum, electronica, servies, pannen, schoonmaak artikelen, u noemt het, de Merca China heeft het. Muizenvalletjes moesten we even zoeken. En dan nog veel meer en in verpletterend grote winkels. Een hele etage in een grote parkeergarage, zoiets.
Een paar Chinezen in de Merca spreken Spaans, soms ook Engels. De overige niet. Ze werken, net als in China, altijd. Feestdagen? Hoezo; ze werken. De verlichting is er spaarzaam, de verwarming ’s winters ook. Maar alles vind je daar, wel vaak van Chinese makelij en voor een concurrerende prijs, meneer A.C.Tion! Je kunt vraagtekens zetten bij de Merca China ten aanzien van veel aspecten zoals mensenrechten, maar ik heb toch respect voor Chinezen.
En dan denk ik: hoe is dit mogelijk? Zoals ik al zei, de Spanjaard is niet lui maar blinkt niet uit door initiatief. De Chinees wel en zet enorme winkels neer, bemand door Chinees personeel. Ik kan me niet voorstellen dat een Chinees in Hongkong of Peking denkt: kom, ik ga een Winkel van Sinkel beginnen in Aguilas, Spanje. Even wat spullen bestellen, cursusje Spaans, klaar!
Er moet een grotere organisatie achter zitten, anders zou je bijvoorbeeld niet een zelfde scala artikelen in de verschillende Merca’s tegenkomen. Het verscheidenheid artikelen is zo verbijsterend groot dat een Chinees met ooit een eenvoudige comestibleswinkeltje of hardwarestore niet op deze schaal kan overschakelen.
En dan de crux van dit verhaal, waarom zou deze vermoedelijk grote organisatie niet expanderen naar Nederland zoals Action uitbreidt naar onder anderen Frankrijk?
Dat zeg ik: de Chinezen komen. Dan krijgen de Actions en collega’s het moeilijk, al was het enkel al omdat de Chinese werknemers vermoedelijk niet ‘goed’ betaald worden en geen flexibel in te delen uren hebben. Als Nederland oplet, komen de Merca China’s niet. Maar ik vermoed dat Nederland decadent ligt te slapen.

Eigenlijk is het dus best een druk bestaan, dat van overwinteraar. Naast installeren van je leefruimte moet je nog inkopen doen, uit eten gaan, omgeving verkennen, wijntje drinken bij andere aardige overwinteraars, ervaringen uitwisselen, weet jij nog een goede Ferretería? (ijzerwaren zaak) een stukje fietsen op de nieuwe racefiets, winkelen in de shoppingcentra, dingetje halen bij de Merca China…

Toch begon er iets een beetje te kriebelen in ons achterhoofd. We genoten geweldig van het zonnige weer, van de prachtige plek op de camping waar een fraaie grote caravan staat. De grote palmboom op onze staanplaats, de olijfboom die we zelf geplant hebben, de sinaasappelboom, de agaves en cactussen, het fraaie tegelplateau dat mijn zoon voor ons heeft gelegd, de carport om de auto een beetje uit de zon te kunnen zetten, de totale stilte in de nacht, de melkweg die zich door ontbreken van vals licht en vervuiling prachtig boven onze hoofden uitstrekte. De Nederlandse club aardige mensen. Moeten we dat opzeggen?

De jaren 2017 en 2018 kenmerkten zich bij ons door wat vervelende lichamelijke ongemakken waardoor we met een beetje tegenzin tussentijds naar Nederland moesten vliegen, nét iets vaker dan ons lief was. Prima te doen, Alicante airport heeft een betaalbare parking voor de auto en op Schiphol stappen we op een rechtstreekse trein naar Almere. Maar alles moet nu eenmaal betaald worden. De kosten van de camping lagen vast want we hadden een jaarcontract. Iedere maand die je niet op de camping bent is een beetje weggegooid geld. Het was de unieke fraaie grote plek die ons vasthield. Nooit zouden we weer zo’n plek krijgen. De zomer in Nederland vertoeven betekent weer twee keer 2500 kilometer rijden en pakweg vier renteloze maanden de camping betalen.

Overal op de wereld waar kleine aantallen gelijk gestemde mensen bijenkaar groepen ontstaan na verloop van tijd kleine irritaties en een beetje wrevel. Daar zullen psychologen wel een verklaring voor hebben maar die boeit ons minder. We constateerden het slechts en bedachten dat het tijd werd voor iets anders. Een caravan moest wel blijven, dat spraken we samen af. U hebt dat kunnen proeven als u mijn verhaaltjes over de caravans hebt gelezen: eerst de Bürstner, toen de LMC en nu de Beyerland.
Wat wij vooral misten was het samen zijn, met z’n tweeën, en rondtrekken door Europa. Niet bezig zijn met de vraag of hij (of zij) met hem (of haar) in de clinch lag, of de opmerking van deze (of geen) serieus bedoeld was of slechts een grap. Nee, lekker met z’n tweeën bepalen waar we naar toe gaan, wanneer we opstaan, wanneer we verder trekken. Andere onverwacht leuke mensen ontmoeten op onverwachte momenten. Een vorm van egoïsme, van zwak sociaal gedrag, van ‘anders zijn’ dan anderen?

Na zes jaren overwinteren in Spanje vonden we beiden dat het wel mooi geweest was. Er is méér op de wereld dan een camping en een kleine stad in de buurt.
In het voorjaar va 2018 trokken we met de pas aangeschafte Beyerland Sprinter door Frankrijk naar de Cote d’Azur. De terugweg via Route Nalopéon. En in het najaar, op weg naar de overwintercamping, reden we van Duitsland, Waxweiler, via Epinal en Milau naar St. Sebastian, naar Santiago de Compostela, en via Salamanca, Madrid, Albacete en Murcia naar Aquilas, waar de wintercamping is. En toen keken we elkaar aan en we spraken dezelfde woorden: dit is wat we weer willen. Onderweg zijn!

Naar aanleiding van mijn verhaaltjes over de nieuwe nomaden bent u misschien gaan nadenken of overwinteren iets voor u kan zijn. En nu beweer ik iets anders? Nee, volmondig nee! Wij hebben intens genoten van de overwinterjaren in Spanje. We kunnen het ook iedereen aanraden om het te doen. En pas als u iets van sleur gaat bemerken wordt het tijd om te herbezinnen. Als ik vandaag 7 maart, uit het raam kijk en de regen, de storm, de grijze lucht zie denk ik even hoe het in zuid Spanje is met 20 gr C. Tja...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 6 (slot)

Bericht door Jan van Vijven » do 7 mar 2019 21:52

Jij snapt het, verkassen of veranderen van spijs als het niet meer leuk of lekker is, en dat geld voor alles.
Vastroesten is saai!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: De nieuwe nomaden deel 6 (slot)

Bericht door sindaco » do 7 mar 2019 22:06

dat is ook het leuke

sta ergens een tijdje en als je toch alle tijd hebt dan verkas af en toe en kom weer wat nieuws tegen..
veel mensen die wij spreken gaan vaak op de heen en terugweg langs diverse campings en zo ben je vaak maar een maand of 2 max op de " overwintercamping"

voor de rest doe je ervaringen onderweg op.
er zijn vele wegen naar rome is het spreekwoord.

en je kunt zelfs via rome naar valencia. thumbup.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Hanky-4
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:14

Re: De nieuwe nomaden deel 6 (slot)

Bericht door Hanky-4 » wo 22 dec 2021 14:43

Hallo!
De serie De Nieuwe Nomaden" is een goede bijdrage aan het forum. Nu ben ik wel op zoek naar deel 1 om de start van uw verhaal te lezen. Waar kan ik dat vinden? Kunt u een linkje mailen?
Bedankt.

Gr.

Hanky-4

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1339
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 6 (slot)

Bericht door Bob Diesel » wo 22 dec 2021 16:07

[re.gif]
Als je rechts op de naam van reisben klikt

Dan bij zijn gegevens op , Zoek gebruikers berichten
En je kan alles wat Reisben heeft geplaatst vinden

Of de zoek functie ,,opdracht nomaden scratch.gif

search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... n&start=25
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De nieuwe nomaden deel 6 (slot)

Bericht door Chris » wo 22 dec 2021 16:56

viewtopic.php?t=37688

De start van Ben
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”