De nieuwe nomaden deel 2

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Reisben » do 21 feb 2019 21:05

We overwinterden sinds 2013 in zuid Spanje, zoals u hebt kunnen lezen in de ‘Nieuwe nomaden deel I. Hier gaat het verhaal verder.

Toen ons huis was verkocht namen we een postadres. Dan woon je quasi bij bijvoorbeeld vrienden of familie. Die geven toestemming om hun adres te gebruiken maar ze zijn dan meteen verplicht je post te beheren. Kleinigheidje: Nederland staat niet toe om langdurig een postadres te gebruiken. Zes maanden, een eenmalige verlenging, ja, dat gaat nog. Maar dan moet je iets doen om problemen met de overheid te voorkomen. 

Maar de mens is vernuftig. Er is een behoefte dus creëert men een oplossing. Geen huis en toch een legaal en permanent postadres? De oplossing heet: het chalet-park.
Het chalet-park is een groeiend fenomeen in Nederland. Voor de duidelijkheid: een chalet is een luxe stacaravan. En hij is verplaatsbaar, er zitten twee wielen onder. Hij is dus ‘roerend' goed.
Je koopt een chalet, al dan niet met grond, op een park. Je hebt dan een adres en een onderdak in Nederland. En vaak is toezicht op je bezit en onderhoud aan je perceel inbegrepen. Top, dus. 
Vaak gaan de nomaden per camper of caravan terug naar Nederland om er de zomer door te brengen. Toch besloten wij af te zien van het chalet-park. Mijn vrouw zag zich daar al zitten in haar eentje, in haar geest ontvouwde zich een situatie waarin ik er niet meer was...

Dus terug bij af. De vrienden hadden voortreffelijk voor onze post gezorgd maar we namen een nieuw besluit. We kochten medio 2016 een huis in Almere. Geen tuin, wel zeer inbraakongevoelig, onderhoudsarm want de buitenboel wordt door de Vereniging van Eigenaren onderhouden, een appartement dus op de achtste verdieping. Niet een plek waar een inbreker bij voorkeur gaat kijken. En buiten aardbevingsgebied. Behoeft minimaal toezicht. In de buurt van onze zoon voor toezicht op de post. Immers, als je veel kilometers rijdt is er een kans dat er een bekeuring op de mat valt. Alle andere post is nu zoveel als mogelijk omgezet naar e-mail. Ondertussen hebben we een thermostaat die we met een app op afstand kunnen bedienen, als we ’s winters naar huis moeten kunnen we de verwarming al in stapjes omhoog zetten zodat het huis lekker warm is als we aankomen.

Het was 2017 en we waren eindelijk in rustig vaarwater terecht gekomen. De afgelopen jaren kenmerkten zich door stevige emoties doordat we verstrekkende beslissingen moesten nemen. Een rustige oude dag was er niet bij. Als ik thuis was moest de tuin aangepakt worden, zolders opgeruimd, garages uitgemest. Naar de stort, naar de kringloop, naar de opslag. Voor mijn gevoel waren we steeds aan het verhuizen geweest. Was het niet op de camping, naar mooiere staanplaatsen, dan was het naar een andere camping. Om uiteenlopende redenen trokken we de caravan heen en weer tussen Nederland en Spanje. Medische redenen, zakelijke redenen omdat toch niet alles geregeld bleek te zijn, technische redenen omdat dingen aan de caravan stuk gingen of gekocht moesten worden. Tussendoor het proces van Levensloop naar VUT en dan naar pensioen en wachten op AOW en hoe staan we er financieel voor? Nee, een rustige oude dag heb ik nog niet. Wel zijn we samen, mijn echtgenote en ik, in de Spaanse zon!

Het vergt aanpassing van een mens om te overwinteren in een caravan in Spanje. Hoe groot ook, een caravan met voortent blijft slechts een caravan met voortent. Of deze nu vier meter lang is of zeven. Als stel leef je dag en nacht dicht op elkaar. Sommige mensen kunnen dat niet. En ik geef toe: als het een paar dagen regenachtig weer is krijg ik een vermoeden waarom niet. Gelukkig laat de zon zich in Spanje veel zien en de regen maar matig en onze relatie is gebaseerd op verdraagzaamheid en liefde.

Moet me van het hart dat ik daar gemengde gevoelens bij heb, bij al die zon. Heerlijk voor mij, helend voor mensen met reuma, maar die zon droogt Spanje uit! Dat bedenk ik niet, je hoeft maar op te letten en je ziet het. 
Bijvoorbeeld de stuwmeren. Er zijn veel stuwmeren in Spanje. Maar al sinds de 80er jaren hoor ik geluiden dat de meren te leeg zijn. En steeds leger raken. En in 2017 zagen we dat het niveau in Lake Caspe, een stuwmeer in de Ebrorivier, tussen mei en oktober een kleine meter was gedaald. De Ebro is een drinkwaterbron, een elektriciteitbron maar ook een irrigatiebron voor de rijstteelt in de Ebrodelta. Essentieel voor Spanje.
Er is nog een fenomeen te bespeuren: in de berggebieden in heel Spanje vind je veel verlaten huizen. Aan het landschap is te zien dat er ooit veel water heeft gestroomd. Maar de riviertjes staan al lang droog. In het dorp Pulpi is de rivierbedding geasfalteerd. Het is nu de rondweg voor vrachtverkeer. In Puerto Lumbreras is de rivierbedding de parkeerplaats van de hoofdstraat, die trouwens ook over de bodem loopt. In Cuevas del Almanzora is een renbaan aangelegd op de rivierbodem. Dan is het droog, denk ik dan.
Is het mogelijk dat de mensen die er woonden afhankelijk waren voor hun watervoorziening van rivierwater en waterputten? En dat men, nu die watervoorziening is opgedroogd en er geen drinkwateraansluiting is zoals overal in Nederland, wel moest vertrekken, huis en haard achter latend?

Er groeien cactussen in grote delen van Spanje. Die planten zijn vermaard door het feit dat ze lang zonder water kunnen. Een cactus moet je doodslaan! Dus als een cactus doodgaat aan verdroging dan is het echt droog. Ik zie veel afgestorven cactussen.

Spanje droogt dus uit. En dan komen de toeristen en mijn gemengde gevoelens. Toeristen gaan opvallend nonchalant om met water. Douchen, liefst twee maal per dag, net als thuis, auto wassen met drinkwater, afwassen onder stromend heet water, doe maar royaal, we betalen er toch zeker voor! Toeristen willen waterparken, zwembaden, fonteinen in steden en dat soort grootgebruikers van water. En Spanje zit met het dilemma: Euro’s en waterschaarste of...

Wij overwinteraars dringen het waterprobleem een beetje naar de achtergrond en genieten vooral van de zon. OK, het kan ’s nachts een graadje vriezen aan de zuidelijke Costa’s, maar als de zon ’s morgens weer opkomt en de voortent snel opwarmt dan kan de trui weer uit. We stoken ’s avonds ons kacheltje op als de zon ondergaat, en ’s morgens, als het in de caravan koud is, desnoods nog eens een uurtje ofzo, maar onze kosten van verwarming zijn een fractie van de kosten die we thuis zouden maken. 
En als ik dan, gezegend als ik ben, in februari in de korte broek op de racefiets stap, het is dan overdag 15 tot 18 graden in de schaduw, dan moet ik wel eens aan Nederland denken waar bijvoorbeeld ooit mijn vader in die maand achter het raam zat naar buiten te staren: wanneer is die winter eindelijk voorbij?
Wordt vervolgd
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door graaf » vr 22 feb 2019 02:33

@ Reisben. Zo maar een vraag die opkomt: Zou je er voor voelen om in Spanje te gaan wonen?

Ik vraag dit omdat een jeugdvriend van mij momenteel z'n huis (420 k) verkoopt in Nederland, inmiddels een klein flatje(190 k) als pied-a-terre om de hoek gekocht heeft en nu in een uitgebreide langdurige procedure riante villa-achtige woning met zwembad (290k) in zuid-Spanje koopt. De ommuurde percelen zijn daar ca 1000 meter, maar ze zijn bijna volledig bebouwd en de wijk staat vol met dat soort Spaanse landhuizen.

Dit in het licht van je verhaal over de verdroging van het land. Het neemt daar inderdaad desastreuse gevolgen aan.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Jan van Vijven » vr 22 feb 2019 07:42

Mooie verhalen, maar ben je wel simpelweg gelukkig?
Twee gepensioneerde stellen, vrienden van ons, zijn beide op hun oude dag naar Frankrijk vertrokken en zijn volledig geïntegreerd en komen nooit meer terug, één stel heeft daar zelfs al een graf gekocht!
Dat andere stel is daar een goedlopend catering bedrijfje en B&B gestart, zijn ondertussen een keer verhuist en gaan nu naar zuid Spanje om weer een nieuw avontuur aan te gaan. Immigreren nu dus van Frankrijk naar Spanje!
Ik hoor hun beide eigenlijk nooit mopperen, af en toe vliegen of rijden ze even naar Nederland om bij te praten met de hele sociale omgeving en thats it.

Edit: Wat betreft dat waterverbruik, elke toerist (zomer en winter) is het zelfde en maakt er gebruik van, die vrienden van ons hebben elk ook een zwembad maar die worden eigenlijk nooit ververst dus dat extra zomer verbruik valt reuze mee.

Wij zien dat ook wel zitten maar belasting technisch moet ik in Nederland een woning houden, en wegens wat andere problemen staat dat plan nu even in de koelkast....maar we blijven dromen. :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Jan van Vijven » vr 22 feb 2019 08:11

Nog even een vraagje,
Zo’n chalet of vakantiewoning mag je niet permanent bewonen maar mag dit wel je hoofdadres zijn? Als je langere tijd, aantoonbaar, afwezig bent is dat dan genoeg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Volvodriver

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Volvodriver » vr 22 feb 2019 08:19

RE.gif
Dat is bij veel parken op de Veluwe wel het geval (gedurende langere tijd afwezig zijn) Maar er is wat veranderd qua regelgeving met inschrijven. Dat zou niet meer mogen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Knaus440 » vr 22 feb 2019 08:32

Inderdaad, chaletparken mogen vaak niet je hoofdadres zijn. Het park waar onze stacaravan staat, stelt dat in zijn algemene regels. De postbode komt ook niet bij de chalets/stacaravans. De post komt op alfabet in een kast te liggen naast de receptie, die gewoon van buitenaf te openen is en niet op slot kan. Dat wil je echt niet.
De ervaring van "vaste bewoners" is dat niet permanent bewonen te regelen is, maar postadres is veel lastiger.
Ook omdat het park daar lastig over doet.
Vaste bewoning is niet toegestaan, minimaal 6 weken niet verblijven. Mensen zijn dan in Spanje etc, of het chalet/stacaravan is hun pied a terre voor kort verblijf in Nederland.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Jan van Vijven » vr 22 feb 2019 08:41

Ik zit voor mijn werk minimaal een half jaar per jaar in het buitenland, dan zijn die zes weken al geen probleem meer toch?
Dat sommige parken nonchalant met de post om gaan is me duidelijk, maar er zijn ook “goeie”....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Daphne » vr 22 feb 2019 09:47

Jan van Vijven schreef:Nog even een vraagje,
Zo’n chalet of vakantiewoning mag je niet permanent bewonen maar mag dit wel je hoofdadres zijn? Als je langere tijd, aantoonbaar, afwezig bent is dat dan genoeg?
Een vakantieverblijf mag je woonadres zijn maar niet je inschrijfadres. Het werd door gemeentes gedoogd maar is niet meer toegestaan. Je moet op een briefadres in Nederland worden ingeschreven.
Toevallig zitten wij in dit schuitje. Geen woning en voor de overheid ingeschreven op een briefadres bij mijn ouders.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Reisben » vr 22 feb 2019 10:31

Zou je in Spanje willen wonen?
Ja en nee!
Ja, want het is een heerlijk land om te wonen. De mensen zijn er over het algemeen aardig en hulpvaardig. Het klimaat aan de zuidelijke Costa's is 's winters prima, zodanig dat je nog nauwelijks winterkleding nodig bent. Daarbij is het levensonderhoud goedkoper dan in Nederland om van bijvoorbeeld benzineprijzen maar niet te spreken. Uit eten gaan is eerder regel dan uitzondering, kom daar in Nederland maar eens om. Een bekend fenomeen is het dagmenu in vrijwel alle restaurants. Voor pakweg tien euro eet je dan een drie gangen menu, compleet met wijn of bier. Wel Spaanse kost, maar regelmatig verrassend lekker.
Wonen zou kunnen betekenen dat je er een huis koopt en dat willen wij niet. Er is daar onzekerheid wat huizen betreft, noem de Brexit maar even. Ook heeft Spanje de huizen van buitenlanders op de korrel, belastingen zijn sinds kort in een sterk stijgende lijn. Spanje wil meer van het geld dat die buitenlanders bezitten.
Mijn zoon heeft in Mar de Pulpi, zuidelijk van Lorca, een appartement gekocht. Prachtig complex, ommuurd, alle faciliteiten, maar niet zo goedkoop als 'gewone' huizen in dorpen of steden.
Nee, bedenk daarbij dat wij, en ontelbare aantallen ouderen, overwinteren. Wij ontvluchten de natte, koude, gure, donkere wintermaanden om die te ruilen voor zonnig, warm weer. Dat is 's zomers niet het geval, dan is het er erg heet en als je ouder wordt, wordt zonnebaden van minder belang. Als het 40 graden en meer is hoeven we daar niet te vertoeven. Ook een reden om in Nederland een verblijf te houden. Mijn vrouw bedacht dat ze met een lichamelijk gebrek in de caravan niet het maximum aan comfort heeft. Haar recente ervaringen met een schouderoperatie hebben dat maar al te duidelijk gemaakt. Geen comfortabele bank, geen verstelbaar bed. Een caravan blijft behelpen, ook als het een camper van het formaat Concorde of Morelo is.
Als je permanent in Spanje wilt verblijven en/of een huis wilt kopen moet je eigenlijk Spaans ingezetene worden. Je krijgt dan een Spaans kenteken op je auto waar je eigenlijk maar twee weken per jaar mee in Nederland mag verblijven.

Gelukkig!
Nou, reken maar! We zijn op een leeftijd waarop we om ons heen mensen zien omvallen. En op campings zien we zoiets ook gebeuren. Anders gezegd, wij zijn ons er wel terdege van bewust dat we ouder zijn geworden en dat we de jaren samen in behoorlijke gezondheid moeten koesteren. Wij genieten van een ritje door de prachtige natuur in zuid Spanje. Wij zijn intens blij als we kalmpjes op een zonnige middag over de boulevard van Aquilas lopen, ons stadje. Heimwee kennen we niet, goddank, we hebben elkaar en we zijn in de gelukkige omstandigheid dat we ons financieel kunnen permitteren in Spanje te overwinteren!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door petronella » vr 22 feb 2019 18:51

Ook mijn echtgenoot gaat volgendjaar stoppen met werken, we zijn al een beetje aan het brainstormen hoe wij onze vrijetijd gaan invullen.
Wij hebben 4 getrouwde kids en 7 kleinkinderen, dus maanden in het buitenland..... klinkt lekker, maar ik weet niet of we zolang onze ( klein) kinderen kunnen missen.
Nu overwegen we een voorseizoensplaats en dan een paar weken naar het buitenland. Een ding is zeker, als we naar de weersverwachting voor komend weekend kijken en mijn echtgenoot nu al niet meer zou werken, dan gingen we morgen de caravan al halen.
Lekker genieten allemaal C vacation.gif

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Psjaak » za 23 feb 2019 00:26

Het blijven mooie verhalen en reacties. Zelf geniet ik van een aantal maanden in het buitenland maar dan trekt Nederland en de kleinkinderen toch sterk aan ons. Maar dan het dubbele. Ben enige tijd thuis trekt het zuiden weer. Maar van de andere kant tel je zegeningen dat we dit kunnen doen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door graaf » za 23 feb 2019 01:05

Jan van Vijven schreef:
vr 22 feb 2019 08:11
Nog even een vraagje,
Zo’n chalet of vakantiewoning mag je niet permanent bewonen maar mag dit wel je hoofdadres zijn? Als je langere tijd, aantoonbaar, afwezig bent is dat dan genoeg?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
@Jan,
Eerverleden jaar stond er een grote Layca Camper naast me(formaat touringcar). Het stel was allebei gescheiden en had ieder een uitgeverij, welke ze beiden twee jaar eerder goed van de hand hebben kunnen doen. Haar huis hebben ze verkocht en zijn huis permanent verhuurd voor €700 per maand. Als Pied-a-terre hebben ze een chaletje op een park in Friesland. Daar mogen 1 maand per jaar niet wonen. En het is hun officiële postadres. Ze toeren dus elk jaar een maand of 10 door Europa; verdere reizen (Afrika en Azië) staan in de planning. Zijn aan het rentenieren! Ze waren destijds midden vijftigers..... Kijk, dat zou ook wel iets zijn blij.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Daphne » za 23 feb 2019 09:16

RE.gif

Het postadres is vaak niet het probleem maar wel het adres waar je op ingeschreven bent. Je kunt je niet op een vakantiepark inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie. Je dient een briefadres te nemen dat is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie.
Voor nieuwe gevallen zal het niet zo simpel worden als jij omschrijft Graaf.
Voor de duidelijkheid, wij hebben een briefadres, waar we dus officieel bij de gemeente ingeschreven staan en we hebben een postadres in de buurt van de camping waar we onze post en pakketten laten bezorgen.
Zonder briefadres heb je in Nederland een probleem.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door PMT » za 23 feb 2019 12:13

Wij wilden eerverleden jaar voor onze zoon ons huisadres als postadres opgeven voor de duur van ongeveer 3 maanden. Onze gemeente verleende daar geen medewerking aan. Blijkt dat meerdere gemeentes er afkeurend tegenover staan.
Indien het wel mogelijk is houd er dan ook rekening mee dat het eventueel ook consequenties kan hebben voor diverse soorten uitkeringen/aanslagen voor de hoofdbewoners, zoals huursubsidie, WAO, belasting toeslagen enz.
Ook het hebben van een postadres is vaak niet voldoende voor het ontvangen van je AOW, daarvoor moet je echt een briefadres hebben.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 feb 2019 10:19

RE.gif
Als je de ruimte hebt is het mogelijk om een extra adres in je tuin aan te vragen en daar een mantelzorg woning neer te zetten, dan zijn er geen consequenties voor wat betreft uitkeringen en belasting, je kunt dan zelfs huursubsidie aanvragen.
Moet wel vrijstaand zijn!
Dit is niet een oplossing voor een paar maanden natuurlijk maar ik wilde dit toch even als tip meegeven voor sommige toekomstige pensionado's. Ga in de tuin van je kinderen of vrienden wonen en je bent voor een prikkie klaar. [aschrik.gif]
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door PMT » zo 24 feb 2019 10:42

RE.gif
Wij wilden dat als optie bekijken. Onze dochter wil met haar gezin buitenaf gaan wonen en wij wilden daar dan eventueel een losse woning op zetten als "mantelzorgwoning". Maar die vlieger gaat het in deze provincie en zeker in onze gemeente niet op. Je moet echt een indicatie hebben dat je mantelzorg nodig hebt, anders krijg je geen vergunning. Tegenwoordig heb je zelfs kant en klare zorgunits die je zo in je tuin erbij kunt laten plaatsen, echter alleen met indicatie.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 feb 2019 10:56

Wij hebben eerst gevraagd hoeveel m2 ik vergunningsvrij mocht bebouwen, voor de gemeente maakte het niet uit wat we gingen bouwen/plaatsen mits je binnen de eisen qua afmetingen blijft, bijkomend voordeel is dan dat je het "huis" niet hoeft te verwijderen na overlijden van de zorgvrager.
Later vroeg ik een adres aan vanwege mantelzorg, was allemaal redelijk simpel en er is nooit iemand geweest die om een indicatie vroeg.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Diny » zo 24 feb 2019 11:07

RE.gif Paul
In onze omgeving hetzelfde probleem.
Geen toestemming om een woning neer te zetten tenzij er een indicatie is afgegeven.
Het gaat in dit geval niet om mensen die lange vakanties willen, maar om 70++ die van vader op zoon een bedrijf runnen en dat bedrijf, vanwege de leeftijd, aan de zoon verkochten.

De enige oplossing die de gemeente opperde is een woning in het dorp kopen........... stom.gif

Alsof ze dit zelf niet konden bedenken mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door PMT » zo 24 feb 2019 17:16

RE.gif Ik heb een collega in Veenendaal en in Rhenen die beiden een mindervalide zoon hebben waarvoor ze indertijd een zorgunit in de tuin naast hun garage hebben geplaatst. Kostte algauw een dik half jaar voordat de vergunning werd afgegeven. Restrictie is wel dat die unit weg moet zodra de mantelzorg ophoudt.
De regering wil dat ouderen langer thuis wonen of dat de naaste omgeving de zorg op zich neemt, maar in een hoop gevallen wordt het niet makkelijk gemaakt door lokale besturen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 feb 2019 17:31

Ik heb de mazzel dat alles kon blijven staan omdat het op een vergunning vrije plaats staat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

de hart
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 sep 2011 16:03

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door de hart » ma 4 mar 2019 10:57

Hallo Reisben,
Op welke camping zitten jullie daar in Spanje.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door Reisben » ma 4 mar 2019 22:16

Hallo, de Hart,

Wij hebben op dit moment nog een jaarplaats op camping La Quinta Bella nabij Aguilas, tussen Cartagena en Almeria. Het contract loopt per 1 april af, vanaf die tijd gaan we weer toeren met de kleine Beyerland.

In 2013 kwamen we op camping Marjal terecht, die is vlak bij Crevillente gelegen. Er zijn in die buurt twee campings Marjal, de ene aan de kust bij La Guadamar del Segura, de andere dus bij Crevillente, zelfde beheerder. De eerste heeft kleinere staanplaatsen, de tweede heeft keuze tot 200 m2.

Wij zijn vertrokken van Marjal omdat de snelweg Crevillente - Torreviega er pal langs loopt en het verkeerslawaai werd ons toch teveel. Ook de campregels werden regelmatig aangepast en niet altijd met het doel de kampeerder blij te houden... Daarbij is het er in Spaanse feestweken ook werkelijk druk, dat was niet wat we zochten, ongeacht alle prima faciliteiten.

Op Quint Bella hebben we nu een staanplaats van 200 m2, tot 1 april dus. Deze camping is in Engels beheer en veel kleinschaliger dan Marjal. Daar is het doodstil en zie je de melkweg, 's nachts!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

de hart
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 sep 2011 16:03

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door de hart » ma 4 mar 2019 23:19

Bedankt dat is een mooie camping.
Wij er in 2012 geweest er was toen veel vermaak.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door freekvo » di 5 mar 2019 08:54

Reisben schreef:
ma 4 mar 2019 22:16
Wij hebben op dit moment nog een jaarplaats op camping La Quinta Bella nabij Aguilas, tussen Cartagena en Almeria.
Ik kan nergens prijsinformatie over deze camping vinden; kun je daar misschien aan helpen? Gaat me dan om de prijs per dag, per maand en per jaar voor een caravan incl. 2 personen en elektriciteit.
Reactie mag ook in pm uiteraard.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: De nieuwe nomaden deel 2

Bericht door sindaco » di 5 mar 2019 10:04

niet zo moeilijk.
staat gewoon op hun website

http://www.quintabella.com/201819-prices.html
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”