Onze eerste ervaring met de caravan!

Plaats reactie
Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Cara-Fan » di 30 mei 2017 19:11

Het is juli 2016, na 4 uur rijden komen we met de vouwwagen (Jamet Louisiana 2006) aan op camping Osebos in Zuid Limburg. De wolken dreigen en de buienradar laat er geen misverstand over bestaan. Het gaat weer een race tegen de klok worden om de hele handel droog op te zetten, met andere woorden stress. Het is echt een bouwwagen en voordat de hele handel ingericht/aangesloten en klaar is, ben ik ruim 4 uur verder. En als alles staat, heb je een zee van ruimte, het slapen onder het tentdoek heeft echt zijn charmes. Ik heb mijn hele leven al gekampeerd en de Jamet is de 2e vouwwagen in ons bezit.

De volgende dag arriveren onze buren, de trekauto stuurt vakkundig de caravan zo goed mogelijk op zijn plek en de mover doet de rest. De pootjes worden uitgedraaid, de senseo is al gestart en de buren zitten binnen 5 minuten met hun stoel voor de caravan te genieten van het uitzicht met een bak koffie in de hand. Een half uur later wordt de tent er aan gezet en nog een half uur later zijn ze klaar..

Licht verbolgen.. Jaloers.. nee dat niet, maar toch.. de eerste haarscheurtjes zijn ontstaan. 's avonds als de kinderen op bed liggen besluit ik het er met mijn vrouw over te hebben. Eh.. schat.. hoe zou je het vinden als we de vouwwagen verkopen en voor een caravan gaan? Het inpakken/opbouwen/afbreken gaat me steeds meer tegen staan. Zij: "Meen je dat? als jij met zo'n ding durft te rijden, lijkt het mij ideaal. Ook voor je lichamelijk gezondheid lijkt het me beter. (Ik heb namelijk chronische ziekte van Lyme (tekenbeet)" Het plan is geboren!

Thuis van vakantie is de vouwwagen vlot verkocht, de zoektocht naar een caravan gestart. Via het caravanforum veel vragen en lezen en veel caravans/indelingen/merken bekijken bij de dealers. We komen al snel tot de conclusie dat we voor een hobby 450 gaan. Voor ons een fijne indeling en genoeg ruimte om beide kinderen in de caravan te laten slapen. We bekijken zowel particulier als bij dealers verschillende caravans en komen al snel tot de conclusie dat we te laag met ons budget zitten. Ook het zoekgebied wordt uitgebreid en we komen daarmee een prachtige particuliere hobby 450 excellent easy tegen uit eind 2008. Dit is de eerste keer in onze zoektocht dat we serieus gespannen raken, een goed teken? Zeker weten, goed opgepast, met inventaris, gekeurd en minimale gebruikerssporen, voor ons eigenlijk een nieuwe caravan. Gekocht! Aangezien er nogal wat twijfel is of onze auto de caravan veilig kan trekken halen we hem op met de auto van mijn zwager. Na een flinke poetsbeurt en inrichten met onze spullen gaat de caravan in oktober 2016 de stalling in.

Het wordt winter en ik ben dagelijks op het forum te vinden. Ik merk dat er veel zaken zijn waar ik totaal geen weet van heb, maar leer snel bij. Onze auto blijkt de maximaal 1200 kg wegende caravan net te mogen trekken. Mits de belading goed is en ik niet in de bergen kom. Dus we beslissen, we blijven in eigen land dit jaar. De auto staat voor 2018 op nominatie voor vervanging. Het buitenland met de heuvels en bergen blijven er wel voor straks met de nieuwe caravantrekker.

Het is mei 2017, we besluiten met het hemelvaart weekend te gaan proefkamperen. Alle opgedane kennis en nieuw aangeschafte spul kunnen eindelijk in de praktijk worden worden gebracht. De nieuwe Milenco spiegels worden gemonteerd, het meetlint voor de goede afstand erbij, de banden en de disseldruk worden met de 2e hands aangeschafte Reich meter gecontroleerd. De dakkoffer en de auto worden beladen met de spullen die niet mee in de caravan kunnen. Nog nooit ben ik zo serieus met een combinatie en beladen geweest, want ja het wordt nu toch wel echt spannend. Voor mijn werk rijd ik ook wel met aanhangers, maar dit voelt anders, mijn kapitaaltje met straks het grootse bezit, mijn gezin in de auto. Op het forum komen nog wat los geschoten en gecrashte combinaties voorbij. Maar ik houd mezelf voor dat ik er alles aan gedaan heb om veilig te kunnen vertrekken.

We rijden voor het eerst de snelweg op.. tot mijn opluchting merk ik dat Onze Golf Variant de caravan moeiteloos mee neemt. met 80 km per uur besluit ik eerst maar even te ervaren hoe de combinatie voelt. Ik heb nog nooit zo vaak in mijn spiegels gekeken. De caravan ligt mooi stabiel achter de auto, wel merk ik met inhalend verkeer dat de combinatie reageert, maar ook weer snel hersteld. Ik zet de cruisecontrol op 85 km per uur en rij mooi met de meute mee. We voelen wel een deining, wellicht omdat de auto aan zijn max zit? Maar slingeren doet de combinatie in tegenstelling tot onze voorganger niet. Ik grap tegen mijn vrouw, die leest waarschijnlijk het caravanforum niet. Maar word meteen met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik beter mijn kop er bij kan houden na dat een inhalende auto besluit ons te snijden. Remmen!! mijn eerste gedachte.. gelukkig weet ik met rustig gas loslaten, bij remmen en sturen erger te voorkomen. Je kan zelf er alles aan doen om veilig te rijden... maar als een ander.. Na een verder goede reis op de camping aangekomen ervaar ik hoe belangrijk de caravanspiegels zijn op de smalle campingpaden. We rijden ons veldje op, koppel de boel af en mover de caravan zo op zijn plek, even waterpas zetten, pootjes uitdraaien, de stoelen uitklappen en de senseo aan. Ik zeg tegen mijn vrouw, het cirkeltje is rond. Bijzonder wat onze campingburen van camping Osebos teweeg hebben gebracht.

Het was natuurlijk schitterend weer en we hebben daardoor ook volop genoten. Maar wat een toffe ervaring zo'n sleurhut. Het opbouwen en afbreken wat een eitje met wat we gewend waren met de vouwwagen. Heerlijk geslapen op een echt matras, een praktisch keukentje met alle gemakken voorzien en een toilet voor 's nachts. Wat is dat ideaal zeg met 2 kleine kinderen. Van zaterdag op zondag nog behoorlijk wat onweer gehad, ook dan voel je je veel veiliger dan in een tent. Wat dat betreft hebben we alle elementen bijna gehad met 4 dagen proefkamperen awhoea.gif

Nu alweer bezig om een aantal zaken te verbeteren zoals zonneluifels voor de grote ramen, de aslast op papier verhogen en stroompunten aansluiten in de voortent. Verder de eerste zaken alweer uit de caravan gehaald omdat we ze niet gaan gebruiken. En nog praktischer beladen. Inmiddels is het al een heel verhaal geworden, maar het leek me leuk om na al mijn vragen hier, verslag te doen. Mijn dochtertje van 4 kon het korter samenvatten. Die zei al na 15 minuten op de camping: "Dit is het mooiste avontuur ooit, wat een mooie vakantie"

Groeten Jeroen!
Laatst gewijzigd door Cara-Fan op di 30 mei 2017 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Diny » di 30 mei 2017 19:25

Leuk om jullie eerste ervaring te lezen thumbup.gif

Heel fijn dat het meteen een treffer is.
Een mooi opgezet setje haphop.gif

Gebruikersavatar
opwouters
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 mar 2017 10:20
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door opwouters » di 30 mei 2017 19:26

Jeetje, Jeroen, wat een leuk verhaal om te lezen!
Zo zo mijn verhaal kunnen zijn, alleen gaan wij komend weekend voor het eerst met onze 'nieuwe' hut kamperen en de spanning begint al toe te nemen. Ook wij komen van een vouwwagen af, en ook ik werd steeds iets meer jaloers op aankomende en vertrekkende mensen met een caravan. Wat een verschil in opbouw en afbreektijd tov een vouwwagen!

Ook denk ik zo maar dat we verschillende weerbeelden zullen treffen dit weekend.

Leuk, veel kampeer plezier nog met de caravan.

Groet,
Onno


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peugeot 308SW GT-line, Home car Rapid 39 1998

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Vadervan3 » di 30 mei 2017 19:29

Wat een leuk verhaal!!

Ook wij zijn net dit jaar over gestapt van een vouwwagen naar een caravan puur om dezelfde redenen. We hadden een trigano uit ik meen het jaar 93 en dat was echt een crime om dat in de benen te krijgen.

Nu doen we het deurtje van de caravan half open, leggen we war speelgoed erbij en kunnen we in no time onze boel opzetten.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door freekvo » di 30 mei 2017 19:33

Erg leuk om te lezen. Ik denk voor velen van ons erg herkenbaar!
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Chris » di 30 mei 2017 20:52

Leuk verhaal en fijn dat het zo bevallen is.
Een verschil met ons zie ik gelijk..
Ik hou niet van Senseo awhoea.gif
Doe mij maar gewoon een filterbakkie..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door MarcoC » di 30 mei 2017 21:02

RE.gif
Vergeet je gegiste druivensappie niet Chris knipoog.gif mrgreen.gif

Hey Jeroen,
Geweldig leuk om je ervaring zo te mogen lezen, het kon ons verhaal wel zijn ware het niet dat wij geen vouwwagen hebben gehad whistle.gif
Wat is een caravan toch mooi hé.... paleisje op wielen thumbup.gif
Mooi setje overigens thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Scout15 » di 30 mei 2017 21:51

Heerlijk verhaal om te lezen en denk ook wel dat heel veel mensen zich hierin kunnen vinden. Sinds mijn geboorte altijd met mijn ouders met de caravan op stap geweest en onbewust toch heel veel van mijn vader meegekregen over het veilig op pad gaan. Om dan de eerste keer zelf alles te laden, aan te koppelen en weg te rijden is toch wel een geweldige ervaring. Waarbij ik nooit zal vergeten hoe ik mij voelde na de eerste 20 - 30 gereden kilometers. De combinatie voelde zo goed, stabiel dat ik gewoon trots was over hoe alles was voorbereid! Ik vind het op het forum dan ook heerlijk om te lezen als andere mensen er ook zo druk mee bezig zijn om alles zo goed mogelijk voor te bereiden. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Kiep70 » di 30 mei 2017 21:55

Mooi geschreven Jeroen, ik denk dat veel kampeerders hiervan genieten. Ook leuk dat de kleine zo reageert. thumbup.gif
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Cara-Fan » di 30 mei 2017 23:40

Bedankt voor al jullie leuke reacties! Ook weer erg leuk voor ons om te lezen thumbup.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door karelV » wo 31 mei 2017 00:08

RE.gif

Ho ho...... hier nog een reactie van mij Jeroen, heel mooi verhaal en mooi om te horen(lezen knipoog.gif ) dat het jullie zo goed bevalt. wij komen ook van een vouwwagen vandaan maar dat is al een caravan of 8 geleden mrgreen.gif awhoea.gif Was in 2007 knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door meeder » wo 31 mei 2017 00:19

Wij zijn vorig jaar ook overgestapt nadat we 3 vouwwagens hebben gehad.

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Sugar » wo 31 mei 2017 08:42

thumbup.gif
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Taan » wo 31 mei 2017 09:39

Het opzetten van de vouwwagen vond ik nooit zo'n probleem, maar het inpakken....!
Met de vouwwagen rij je sneller, maar voordat je op weg bent ben ik met de caravan al 3 uur of zelfs meer onderweg.

Wat ik wel mis van de vouwwagen is de fantastische keuken. Die stond op wieltjes en was in hoogte verstelbaar. Ik kon dus overal een fijne werkplek maken, het liefst buiten natuurlijk.
Nu ben ik nog aan het prutsen met een cadac.

Onze vouwwagen was ook een echte pakezel. Met een beetje puzzelen gingen er 5 fietsen en 3 surfplanken op. Plus natuurlijk de nodige gieken masten zeilen.
Fietsen gaan op de caravan ook, maar de surfplanken zullen op het dak van de auto moeten en daar ben ik niet zo'n fan van. Het gaat vaak toch een beetje fluiten enzo.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Jan van Vijven » wo 31 mei 2017 09:55

Taan schreef: Fietsen gaan op de caravan ook, maar de surfplanken zullen op het dak van de auto moeten en daar ben ik niet zo'n fan van. Het gaat vaak toch een beetje fluiten enzo.
Fietsen op de caravan?!? Ik zou het andersom doen.....planken op de hut dus :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Cara-Fan » wo 31 mei 2017 10:09

Hier nog een plaatje van de combinatie met dakkoffer.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door AadB » vr 2 jun 2017 19:07

thumbup.gif thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door AadB » vr 2 jun 2017 19:09

En Jeroen wat dat snijden betreft, dat gebeurt wel vaker. Er zijn horken die proberen ons caravanners in problemen te brengen. In het begin maakte ik me daar boos om om dat lukt ze niet meer mrgreen.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Jan van Vijven » vr 2 jun 2017 21:00

Heeft niets met caravans te maken, die horken zie ik met en zonder even vaak.
Met en zonder rij ik dan ook even relaxt.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door AadB » vr 2 jun 2017 23:57

Heel goed Jan, ik ook hoor thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door perry » za 3 jun 2017 09:36

AadB schreef:En Jeroen wat dat snijden betreft, dat gebeurt wel vaker. Er zijn horken die proberen ons caravanners in problemen te brengen. In het begin maakte ik me daar boos om om dat lukt ze niet meer mrgreen.gif
Ik had van de week bijna zo hork geweest boos.gif
We mogen met de caravan 90 niet iedereen rijd dat geen enkel probleem.
Maar als ik dan met me 25.25 meter je gaat inhalen en dan bewust net zo hard gaan rijden als mij.
Ja dan ben je in mijn ogen echt heel verkeerd bezig.
Gelukkig voor hem ging hij de afrit af anders had ie waarschijnlijk mijn combi van dichtbij kunnen bekijken boos.gif

Ik lach er achteraf om maar snap zulke mensen gewoon niet.
Het is heel grappig om te zien hoe verschillende mensen verschillend rijden.
De ene komt je letterlijk voorbij vliegen met de caravan er achter.
En de andere kom ik voorbij als een straaljager omdat ze amper 80 rijden scratch.gif

Leuk verhaal om te lezen Jeroen
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Onze eerste ervaring met de caravan!

Bericht door Cara-Fan » za 3 jun 2017 12:07

RE.gif

Dankje thumbup.gif

Wat betreft het snijden, vorig jaar overigens het zelfde gehad met de vouwwagen, had de vluchtstrook nodig om een aanrijding te voorkomen. Maar goed alles is goed afgelopen :)

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”