De eerste keer met de caravan.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

De eerste keer met de caravan.

Bericht door Jartoos » di 25 apr 2017 14:27

Normaal zouden we met de krokusvakantie een eerste keer vertrokken zijn met de caravan, maar omdat ik toen mijn rijbewijs BE nog niet had is het dus de paasvakantie geworden.

Het stond al vast dat we naar Zeeland zouden gaan, dan konden we ook de fietsen meenemen. Op onze caravan zitten immers zowel op de dissel als achterop fietsdragers. Konden we ook eens ervaren of het werkelijk zo een slecht idee is om iets achterop de caravan te bevestigen. Wel dit viel best mee. Ik had reeds enkele keren met de caravan gereden als deze leeg was. Nu dat ze geladen was, met fietsen en al, maakte dat eigenlijk niet zo een groot verschil uit. Ik kon wel een verschil voelen, maar om nu te zeggen dat het geheel instabiel was of slingergevoelig, zeer zeker niet.

Na een voorspoedige rit van enkele uurtjes kwamen we dan ook op onze bestemming aan. Camping La Fèrme te Scharedijke. Na wat rondzoeken op het internet waren we op deze camping uitgekomen. Een mini camping zonder veel faciliteiten, maar wel netjes en tonnen goeie commentaar. Vooral over de eigenares was iedereen lovend en dat was echt niet overdreven. Zij stond altijd klaar voor een vraag en zorgde ervoor dat we ons dadelijk thuis voelden op de camping.

Nadat we een plaatsje kregen toegewezen moet de caravan natuurlijk op zijn plaats, dat viel best mee, ook het waterpas zetten lukte vrij vlot. Dan was het de beurt aan de voortent. Die hadden we voor de aankoop van de caravan 1 maal gezien en de verkoper had dan snel even getoond in welke volgorde deze moest afgebroken worden. Dus nu was het aan ons om hetzelfde te doen, maar dan in omgekeerde volgorde… Gelukkig waren de palen gemerkt, zodat we snel wisten welke paal waar hoorde en had ik mij hier op het forum ook al wat “ingelezen” over het “opzetten der voortent”. :-) De tent stond zeker niet perfect, maar voor onze eerste keer waren we wel best tevreden. Dan de elektriciteit aansluiten, het waterreservoir vullen, de leiding van het warme water ontluchten zodat we de boiler konden aanzetten. Het koude water liep bijna onmiddellijk uit de kraan, maar het warme liet wel erg lang op zich wachten. Natuurlijk de boiler moet eerst gevuld worden, maar dit zou toch geen minuten mogen duren ? Oeps, de kraantjes om de boiler laten leeg te lopen stonden nog open, deze dichtgedraaid en even later was de boiler gevuld en kon deze ook aangezet worden. Als laatste ook nog even het gas testen, aangezien het ‘s nachts toch nog wat koud kan worden hadden we de verwarming misschien wel nodig. Achteraf gezien is het heel logisch, maar het heeft toch even geduurd voor er effectief gas uit het fornuis kwam. 2 kraantjes in de disselbak en 3 in de caravan geven een boel opties als je niet precies weet welk kraantje wat doet en in welke positie een kraantje nu open of dicht staat. scratch.gif
Om een lang verhaal kort te maken, ik schat dat er toch wel een dikke drie uur was voorbij gegaan tussen het moment van onze aankomst en het moment dat we de fietsen konden nemen om in de buurt een terrasje te gaan doen. blij.gif

Het verdere verloop van onze vakantie was in 1 woord super ! We hebben veel met de fiets gereden, aan het strand gezeten, lekker gegeten, … Hoewel er geen schitterend weer was voorspeld, heeft het slechts 1 keer geregend en dat was dan ook nog ‘s nachts. Een nadeel van deze nachtelijke bui, was wel dat we opstonden zonder elektriciteit … Dus op de verlanglijst voor de volgende camping trip, staat een degelijke CEE verlengkabel. Want deze dingen zijn verre van waterbestendig !!!
Afbeelding

Voor de rest deden alle dingen aan en rond de caravan het zoals het hoort. Zo ook onze voortentverlichting, waarvan ik dacht dat deze wel net zou voldoen voor boven de tafel. Deze gaf echter zoveel licht waardoor je ‘s avonds geen moeite had om de caravan terug te vinden. mrgreen.gif

De rit naar huis was wel iets minder omdat ik de caravan nogal slordig beladen had en deze dus een stuk minder stabiel was dan de vorige keer. Hier schenk ik zeker de volgende keer ook de nodige aandacht aan !

Al bij al een zeer geslaagde eerste vakantie en er worden al volop plannen gemaakt voor de zomer. Maar ik ben er zeker van dat eer het zover is, we nog wel enkele weekends er op uit zullen trekken.

Mvg,

Joeri

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: De eerste keer met de caravan.

Bericht door sander_knaus » di 25 apr 2017 14:39

Leuk om te lezen,wij krijgen binnenkort onze eerste caravan. Ben dus ook heel benieuwd
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: De eerste keer met de caravan.

Bericht door Jartoos » di 25 apr 2017 14:46

RE.gif
Sander, lees dan maar veel op het forum hier, tonnen informatie te vinden en goeie raad ! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: De eerste keer met de caravan.

Bericht door Pino » di 25 apr 2017 14:49

Leuk verslag! Jullie hebben je prima gered de eerste keer!
Je zielt zien dat het snel allemaal appeltje eitje wordt.
Voor een CEE stekker heb je geen aparte doos nodig. Ik zou ze niet in een plas water leggen, maar ze zijn weersbestendig.
Bijlagen
cee.jpg
cee.jpg (3.66 KiB) 9240 keer bekeken
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De eerste keer met de caravan.

Bericht door Chris » di 25 apr 2017 15:15

Hallo Jartoos.

Leuk he kamperen....ik wist dat 50 jaar geleden al..
Enne..
De Cee stekers koppelen en in een doos.... als je dat dat toch wilt..
De rode op jou foto is geloof ik de klein, je hebt meerdere maten, voor CEE is het een redelijk grote..
(zo eentje als ik hier in de schuur onder een dikke laag stof heb liggen....nog nooit gebruikt.)

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: De eerste keer met de caravan.

Bericht door Jartoos » di 25 apr 2017 15:43

RE.gif
Chris,
We maakten gebruik van een adaptor van CEE naar gewone stekker en om deze verbinding zat het rode doosje.
Afbeelding
In het verleden hadden we dit op camping al gebruikt, toen we nog met de tent gingen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De eerste keer met de caravan.

Bericht door Chris » di 25 apr 2017 15:48

RE.gif
En die was niet spatwaterdicht dus... :lol: :lol:
CEE gekoppeld aan CEE is wel bedoelt om spatwaterdicht te zijn...

Ok...jij hebt de "Vuurdoop" gehad.... thumbup.gif
Leuk he..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”