Het was 1973, en Moeder had een goed idee...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Het was 1973, en Moeder had een goed idee...

Bericht door HansHobby » zo 19 jul 2015 11:40

In navolging van Chris met zijn verhaal uit de oude doos ook maar eens eentje van mij. Zijn verhaal deed me zo terug denken aan mijn eerste camping ervaring dat alles weer boven kwam. whistle.gif

Voorjaar 1973...

Volgens de overleving (lees: mijn moeder) zaten mijn ouders in het voorjaar van 1973 te dubben wat ze met de vakantie zouden gaan doen. Mijn ouders waren eigenlijk niet zulke vakantiegangers. Iets wat in die rustige tijd wel vaker voor kwam. Maar mijn moeder wilde toch dat de kinderen vakantie ervaring op zouden doen. Nu moet je weten dat mijn Vader ontzettend last van heimwee had en liever lekker thuis bleef. Jaren later hadden we een stacaravan op nog geen kilometer van huis en elke dag fietste hij naar huis om de planten water te geven en de krant te halen.

Affijn, terug naar 1973. Destijds had je in de krant nog van die kleine advertenties. Daar stonden diverse caravans te huur in Zeeland. Dat leek moeders wel een goed plan. Mijn vader telefoneerde op een van de advertenties en boekte een caravan. Een caravan met voortent op Camping Dishoek in Zeeland. Mijn vader deed alsof hij het leuk vond, maar hij had vanaf het boeken al een blok in zijn maag dat hij een week lang zijn geliefde Breda moest gaan missen. Gelukkig vertelde een buurman dat er op camping Dishoek juist heel veel mensen uit Breda stonden. En toen hij er achter kwam dat de uitbater van de snackbar op de camping een campagne medewerker van "zijn" suikerfabriek was toen was het allemaal koek en ei. Dishoek zou het worden dus !

Er werden allerlei imposante dingen aangekocht. Zoals stretchers, met van die oranje bekleding met een druk design. En slaapzakken in dezelfde kleurcombinaties ! En smeerboter in zo'n blikje met een plaatje van een boerinneke er op ! Wat was dat toch allemaal spannend voor ons koters !

Uiteindelijk brak de vertrekdag aan. Alles werd in de Ford Taunus geladen, inclusief een grote zak piepers. Want naast de heimwee had mijn vader nog een soort van gewoonte. 's avonds moesten er gekookte piepers gegeten worden, of we nou op vakantie waren of niet !

Affijn, de reis naar het verre Zeeland begon ! Alsof je naar het buitenland ging, zo spannend vonden we het ! Auto volgepropt en rijden maar ! Vanuit Breda hooguit anderhalf uur rijden, maar er moest onderweg twee maal gestopt worden ! Men moest tenslotte ook de benen kunnen strekken en vaders kon dan een bakske koffie uit de thermosfles nuttigen.

Eenmaal aangekomen op de camping keken wij onze ogen uit. We hadden nog nooit een caravan van dichtbij gezien, laat staan zoveel op één plek ! Sommige met zo'n prachtige oranje bruine voortent er aan ! :) Eenmaal aangekomen bij "onze" caravan waren we zeer onder de indruk. Wat een pracht ding ! De naam "Skippy" prijkte boven het voorraam. Volgens mijn oudste broer was het ding van Engelse makelij, hij kon immers al een beetje Engels en vlak bij de wielen zat een plaatje waar "Made in England" op stond.

Al snel werden de stretchers in de voortent opgesteld. Raar was dat, als je opstond stonden je voeten meteen in het gras. (voortent tapijt ? Werd dat wel verkocht in 1973? )

Mijn vader liep al snel in zijn gebruikelijke zomerse outfit. Een nette pantalon en een wit overhemd. Zoals hij altijd aan had. Het zomerse er aan ? Zijn mouwen waren opgerold ! Al snel kwamen de piepers te voorschijn en ik vergeet nooit het beeld van mijn vader, zittend op een klapstoel waar hij iedere dag al fluitend de piepers zat te jassen. Gelukkig was hij de enige die iedere dag aardappels at. Wij mochten ook wel eens een frietje eten. Hij had met de snackbaruitbater afgesproken dat mijn oudere broers zelf mochten halen en hij dat later wel af kwam rekenen. Tenslotte kende ze elkaar goed en vertrouwen was in die tijd nog een groot goed!

Helaas dacht een broer van mij iets anders over vertrouwen en trakteerde de halve camping jeugd op frietjes met mayonaise. De verbazing van mijn vader was dan ook groot toe hij de volgende dag af ging rekenen. mrgreen.gif

Mijn broers waren al oud genoeg om zelf de camping af te struinen. Ik met mijn vijf jaar moest in de buurt van de caravan blijven. Iets wat ik overigens niet erg vond aangezien ik (volgens mijn moeder) helemaal gek was op die caravan. Uren kon ik op de bankjes zitten, rondkijkend naar al die kastjes, klepjes en verborgen hoekjes.

Uiteraard ging ik wel eens bij de caravan weg. Ik ging dan op stap met mijn vader die de gave had om van de meest kleine dingen iets heel speciaal te maken. Zo was er net buiten de camping een man die voor een kwartje een prachtig anker op je arm tekende met viltstift. Mijn vader wist dat uiteindelijk zo te brengen dat je dacht dat je getatoeëerd was door een piraat met één been en één oog die alle zeeën had bevaren en uiteindelijk in Dishoek gestrand was. Uiteraard moest dat in kleuren en geuren verteld worden aan Moeders bij terugkomst bij de caravan. Ook was er een bospad met planten waarvan de bladeren zo aan je broek bleven plakken. In onze familie staat dit pad nog steeds te boek als het Toverbos van Dishoek.

Ook vergeet ik nooit meer het beeld van mijn moeder. Hele dagen kon zij in een klapstoel zitten helemaal verzonken in een boek. Voor ons iets heel vreemds omdat ze normaal altijd thuis aan het poetsen was. Voordeel had het wel, als je iets vroeg keek ze even verstoord uit haar boek op, zei dan "ja is goed" om vervolgens weer in haar boek te duiken. En als ze dan 's avonds vroeg wie toch alle bastonge koeken op had zeiden mijn broers op een zeer onschuldige toon dat ze het toch echt gevraagd hadden en ze toch echt ja had gezegd ! thumbup.gif

Tja... 1973... het eerste caravanjaar met ons gezin. Er zouden er nog een paar volgen in caravans met de meest uitlopende namen zoals "Arividecci" "Krekwakwou" en "Het Eitje" . Later besloot mijn vader de auto te verkopen aangezien er bijna nooit in reed. Toen kochten we zelf een grote toercaravan die op een vaste standplaats werd gezet op een camping niet zover van huis af. Tot we Ponypark Slagharen ontdekte en daar jaarlijks een huisje huurde.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Anvehe
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 17:29

Re: Het was 1973, en Moeder had een goed idee...

Bericht door Anvehe » zo 19 jul 2015 14:56

Prachtig verhaal. Bij ons was het mijn moeder die altijd vreselijk heimwee had. Maar wij gingen dan ook
" helemaal" van Overijssel naar Noord Holland. Een echte wereldreis was dat in de jaren 60 van de vorige eeuw. knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”