Slovenie

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Slovenie

Bericht door Kooiton » do 5 jan 2006 15:55

Hallo, wij gaan dit jaar waarschijnlijk naar Slovenie. Bij de ANWB hebben ze wel info, maar dat is mondjes-maat. Hebben er mensen op dit forum nog goede tips voor ons. Ook het reizen er naar toe, en dan bedoel ik niet de route maar meer info over de toltunnels in Oostenrijk, goede overnachtingskampings. Kortom, wat is handig om vantevoren al te weten?
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » do 5 jan 2006 19:57

Hoi

Misschien heb je hier wat aan een eerder onderwerp op het forum

viewtopic.php?t=1225&highlight=slovenie

Groeten van René

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » vr 6 jan 2006 20:05

Bedankt Diesel, mooi verslag van Tilano trouwens. In augustus hoop ik er ook zo een af te leveren. :wink:
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » vr 6 jan 2006 21:38

Dat zou leuk zijn krijgen we mooie reisverslagen van landen en bestemmingen en kunnen andere daar mooi lezen en kiezen.
Nu nog even wachten op mooi weer :wink:

Tilano

Bericht door Tilano » za 7 jan 2006 18:26

Bedankt Kooiton, we hebben inderdaad deze zomer Slovenie bezocht, een prachtland, het weer zat wel wat tegen, maar de prachtige landschappen maakten veel goed.

Caravanner

Re: Slovenie

Bericht door Caravanner » za 7 jan 2006 23:54

kooiton schreef:Hallo, wij gaan dit jaar waarschijnlijk naar Slovenie. Bij de ANWB hebben ze wel info, maar dat is mondjes-maat. Hebben er mensen op dit forum nog goede tips voor ons. Ook het reizen er naar toe, en dan bedoel ik niet de route maar meer info over de toltunnels in Oostenrijk, goede overnachtingskampings. Kortom, wat is handig om vantevoren al te weten?
Wij hebben jarenlang Slovenie aangedaan als vakantie of doortrekland en hebben zodoende bijna alle campings in dit land bezocht.
Als je iets specefieker aangeeft welke regio's je wilt bezoeken dan kan ik je daar alle info over de campings geven.
Bij het sloveens verkeersburo hebben ze een gidsje met alle campings in slovenie in het nederlands, ook andere info kan je daar natuurlijk verkrijgen.
tevens zijn er diverse start pagina's van Slovenie in het nederlands voor info.

Voor de heenreis overnachten wij altijd op een autohof tussen Nurnberg en Passau. (wij reden de eerste dag vanaf eind van de middag tot diep in de nacht), in het ochtendgloren reden wij dan in 1x naar Slovenie.
In oostenrijk betaalden we de tol met de creditkaart (vergeet je autobaan voor Oostenrijk vignet niet aan te schaffen), in Slovenie idemdito. Bij het benzinestation zit bij het tankstationshop aan de Sloveense zijde van de grensovergang bij Maribor een geldautomaat in de muur voor sloveense tollars.
De heenreis kan je het beste (zeker in het hoogseizoen) over Nurnberg, Passau, Wels, Graz, Maribor rijden. Camping in Ptuj http://www.terme-ptuj.si/slo/index.html bijvoorbeeld

Terug overnachten we weleens in de buurt van Wurzburg, bijvoorbeeld op http://www.camping-katzenkopf.de/ . Hier kan je natuurlijk ook de heenreis staan. Echter het is in het hoogseizoen aan te raden om de heenreis tot voorbij Nurnberg te rijden, dan ben je van de filegevoeligheid af. Hooguit kan je dan nog wat last hebben 1 á 2 km bij de Sloveense grens cq. net voor Maribor.

Terugreis als je in de Kranska Gora bent (andere zijde van Slovenie) dan kan je bijvoorbeeld beter over Italie, Villach, Munchen naar huis. Camping onderweg in Duitsland bijvoorbeeld http://www.feilnbach.de/tourismus/gastg ... amping.php of bij de eerder genoemde bij Wurzburg.

Wil je meer info over campings bijvoorbeeld dan lees ik dat wel.
Succes.

RonnyP

Slovenië

Bericht door RonnyP » di 17 jan 2006 15:01

Op de website van KCK vraagt iemand info over Kamperen op camping Terme Catez in Slovenië (redelijk onderaan).
Kan mij iemand vertellen wat hier in staat ?
Ik mag daar zelf niet in lezen :( , maar wil daar ook naar toe.

Ronny

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » di 17 jan 2006 15:11

Ik heb het artikel in een PB naar je toegestuurd.

RonnyP

KCK

Bericht door RonnyP » di 17 jan 2006 15:15

Bedankt Trina :wink:

Ronny

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » wo 18 jan 2006 16:56

Caravanner bedankt, we weten nog niet precies in welk gedeelte, maar alle info is natuurlijk welkom. Dat verkeersbureau is een goed idee trouwens. :idea:
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

RonnyP

Slovenie

Bericht door RonnyP » di 24 jan 2006 23:04

Caravanner schreef:Wil je meer info over campings bijvoorbeeld dan lees ik dat wel.
Ook wij gaan richting Slovenië deze zomer. Eerst een tiental dagen naar Bled. De camping waar Tilano geweest is, Camping Sobec in Lesce, lijkt ons ook wel het interessantst. Heeft het water van het meertje een wat aangename temperatuur, Tilano ?
De bedoeling is om rond Bled ook wat cultuur en natuur te bezichtigen. De tochten die Tilano beschrijft lijken tamelijk zwaar, maar we hadden toch graag ergens een kloof bezocht, het meer van Bled, de grotten van Postojna, ...
Zijn deze uitstappen te doen voor de kinderen (4 en 7 jaar) ?

Daarna zouden we nog voor een vijftal dagen verderrijden naar het oosten. Om wat uit te rusten en de kinderen wat waterpret te bezorgen. Onze eerste keuze was hier Camping Terme Čatež, maar de camping in Ptuj die jij eerder noemde lijkt ons ook wel wat. Heb je met beide campings ervaring ?

Ronny

RonnyP

Meer info

Bericht door RonnyP » do 2 feb 2006 16:04

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

CARAVANNER :?:

TIIIILAAAANO :?:


Ronny :wink: :lol:

Caravanner

Re: Meer info

Bericht door Caravanner » vr 3 feb 2006 01:57

RonnyP schreef:AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

CARAVANNER :?:

TIIIILAAAANO :?:


Ronny :wink: :lol:
Ja, sorry had het item over het hoofd gezien.

Camping in Lesse stelt niet zo veel voor.
Is een groot park, met een hoop plaatsen, van wisselende grote, tussen de bomen, met een riviertje er door heen. Sanitair vond ik maar zozo en voor sommige plekken wel erg ver weg.
Toen wij er waren was het zeer rustig, de laatste jaren heb ik vernomen is het al drukker geworden, met in eerste instantie vluchtende Hollanders uit het regenachtige Oostenrijk die de oversteek naar het in hun ogen nog steeds in oorlog zijnde Yugoslavie durfden te maken. ;-)
Conclusie: een grote camping met niks en niks te bieden.
De camping ligt niet ver weg van Ljubljana, Bled en het meer van Bohinje met daarachter het begin van de Kranska gora (gebergte).
Als bezienswaardigheid vlakbij is een zweefvliegveld. :)

Terme Catez (vlakbij de miljoenenstad Zagreb) is een grote camping, heeft veel huisjes te huur (vooral kroaten) en een groot Hotel complex.
De camping is rond het zwembad gesitueerd en daar stonden wij toen hutje aan mutje tussen de Slovenen (en kroaten). Was best gezellig, iedere avond live volksmuziek van de accordeon.
Ander deel van de camping ligt daar achter en heeft vakken. Camping heeft niet zoveel schaduw, maar het kan daar zeer heet worden overdag.
Zwembad complex bied heel veel buitenbaden met glijbanen en duikmogelijkheid. Enkele baden hebben hoge temperatuur of hebben water met kruiden. Verder een groot binnenzwembad en je gelooft het nooit, maar bij bijna 40 graden buiten is het binnenzwembad een verademing.
In de vakantie periode en het weekend veel dagjesmensen uit Zagreb en omgeving.

Beide baden (Catez en Ptuj) hebben kiosks voor snacks, ijs, drank, een restaurant en kan men vrij van de zwembaden etcetera gebruik maken.
De laatste jaren zijn wij alleen nog maar naar Ptuj gegaan omdat de ligging voor doorreis, camping en zwemgelegenheid voor ons de voorkeur had.

Terme Ptuj heeft een echt golfslagbad en niet met van die mini golfjes als op Erperheide centerparcs. :wink: Diverse andere buitenbaden, veel glijbanen, duikplanken en een enorme ligweide.
Diverse binnenzwembaden, kuurbad, diverse grote bubbelbaden met diverse stralen voor therapie, glijbaan naar buiten uitkomend in heet buitenwater (gaat ook weer naar binnen) met nog diverse stralen. 3 verschillende sauna's, stervens koud waterbad en mogelijkheid voor massage.
De camping is gemoedelijk en klein, het hotel is ook niet zo groot en er zijn enkele appartementen.
De camping heeft genoeg plaatsen met beschutting en de plekken zijn ruim.
Ook hier weekend en dagjesmensen voor het zwembad uit de regio en uit Maribor. De camping heeft hier geheel geen last van. Hooguit wat muziek overlast van het radiostation, die op top dagen live uitzend vanaf het zwembad.
Nog iets in het voordeel van Ptuj, er ligt vlakbij een perfecte Pizzeria waar je voortreffelijk kan eten voor heeeeel weinig geld. (Vergeet geen Lazko bier te nemen)
De camping heeft eenvoudig maar schoon sanitair.
De laatste keer waren ze ingang aan het vernieuwen met een heuse slagboom, wellicht verwachten ze meer vakantiegangers. :lol:

Afstanden zijn niet zo groot en bevalt het je niet in Ptuj dan kan je via Zagreb makkelijk naar Terme Catez rijden (0f Plitvice voor een brok natuurlijk wereld erfgoed of verder naar de kust van Kroatie)

Wij houden het niet uit zo lang bij zo'n megazwembad festijn, alhoewel ik het pas bij vertrek vertel aan de jongens als we verder gaan, en trekken dan naar Recica ob savinja (Menina), Crnomlj/Metlika camping in Podzemelj aan de Kolpa.((bij Primostek ligt een gelijke kleine camping). In Podzemlj is een prima restaurant voor de evendagen en op de oneven dagen in Krasinec.) of naar kroatie plitvice en verder naar het zuiden (richting Dubrovnik) of zoals 2004 naar Jezera op het eiland Murter (vlakbij Sibenik).

:idea: Eten kopen is vergelijkbaar met de prijzen van AH (duur), goed en heerlijk uit eten is voordelig.
Fruit valt in prijs mee, koffie en (genoeg filterzakjes) namen wij van thuis mee.

Kan je de buurtsuper sketch van A. van Duin herinneren, in Podzemlj is zo'n buurtsuper recht tegenover het restaurant en op loopafstand van de camping. In NL kan je nog maar net met je pinpas betalen, daar kan je met alle soorten creditcards terecht. Zelfs voor 1 melk en 1 brood. :wink: :D
(Bij Metlika zijn 2 grote supermarkten)

Hopende je een idee te hebben gegeven.

Caravanner

Re: Slovenie

Bericht door Caravanner » vr 3 feb 2006 02:57

RonnyP schreef:Ook wij gaan richting Slovenië deze zomer. Eerst een tiental dagen naar Bled. De bedoeling is om rond Bled ook wat cultuur en natuur te bezichtigen. De tochten die Tilano beschrijft lijken tamelijk zwaar, maar we hadden toch graag ergens een kloof bezocht, het meer van Bled, de grotten van Postojna, ...
Zijn deze uitstappen te doen voor de kinderen (4 en 7 jaar) ?
Ronny
voor bezoek Bled
Beter is camping Danica te nemen in Bohinjska Bistrica.
De camping is centraal gelegen bij Bled en het meer van Bohinje.
(Aan het eind van het meer loop of rij je het natuurpark in en daar is een slap (waterval) na een stukje lopen en klauteren.)
Camping is niet al te druk, gemoedelijk zeg maar.
Het is een gewone nette camping

Een ander alternatief als camping met zwembad is Spik in Gozd Martuljek. Van hier uit kan je de Granska Gora in rijden. Ook Bled is niet ver weg. Terugreis is ook vrij gemakkelijk, over een paar kilometer Italie naar Villach.

Voor Postojna zou ik de caravan oppakken en op de camping van Postojna net voorbij de grotten gaan staan.
Stukje verder op de weg ligt ook nog een oud kasteel.
De grotten zijn echt imposant en de kinderen krijgen een echte indruk van wat er onder de grond nog meer zit aan imposants.
Je hoeft niet alles te lopen in de grotten, er gaat een treintje door de grotten heen.
Bij aankomst op de camping rechts aanhouden, dus niet naar beneden, en in de buurt van het grote sanitairgebouw zijn goede staanplaatsen op grind of gras(uhh gras, zoiets) Wij stonden enkele malen vlak voor de ingang van het omheinde zwembadje. Hadden we zicht op de jongens vanaf ons eigen zitje. Let op: er is een diep en ondiep bad naast elkaar.
Camping wordt ook veel als overnachtingscamping gebruikt.

Tilano

Hallo

Bericht door Tilano » za 4 feb 2006 13:47

Sorry, eventjes dit autum over het hoofd gezien. Eerst en vooral de camping sobec nabij Bled, vonden wij zeker niet slecht,(elk zijn mening natuurlijk) het sanitair was er proper en de plaatsen ruim. Je heb wel de wagen nodig om Bled te bezoeken, er is ook een wandelpad voorzien ( een 3/4 uur wandelen, met kinderen is dit natuurlijk andere koek). Van hieruit kan je eveneens de grotten van Postojna bezoeken, dit is wel een eindje rijden, je kan eveneens de camping in de buurt van de grotten verblijven als je niet op tegen ziet om de hele handel te verhuizen, alhoewel wij vonden dat er buiten de grotten niks te beleven viel op die camping. Verder vonden we het een prachtland, met vele bezienswaardigheden, maar dit kan je allemaal lezen op mij reisverslag.

http://users.pandora.be/tilano/slovenie_2005.htm
Groeten Tilano

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » za 4 feb 2006 14:43

Als ik dit alles zo lees zijn er in de omgeving waar wij heen willen eigenlijk planty mogelijkheden. We zijn met z'n tweetjes en stellen geen hoge eisen. Alleen het sanitair vinden we wel belangrijk. Liefst gaan we zonder te bespreken, wat is aan te raden. :?: :lol: :?:
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Tilano

Bericht door Tilano » za 4 feb 2006 16:35

Hallo Kooiton,
Heb je kinderen en hou je wat van animatie(b.v. volksdansen ed.) dan kan ik je Sobec aan raden, er is een meertje met strand en een speeltuin met sportvelden, dus alles wat een kinder- tienerhand verlangd. Hoef je dit allemaal niet dan zijn er vele andere campings in de buurt, maar meer info kan ik je er niet over geven gezien we een drietal weken in camping Sobec verbleven.
Groetjes Tilano

Caravanner

Bericht door Caravanner » za 4 feb 2006 20:23

kooiton schreef:Als ik dit alles zo lees zijn er in de omgeving waar wij heen willen eigenlijk planty mogelijkheden. We zijn met z'n tweetjes en stellen geen hoge eisen. Alleen het sanitair vinden we wel belangrijk. Liefst gaan we zonder te bespreken, wat is aan te raden. :?: :lol: :?:
Vergeet Sobec en ga naar Dragocajna camping Smlednik.
http://www.dm-campsmlednik.si/index2.htm

Deze camping staat volgens mij ook met een bord aangegeven op de snelweg van de grens bij Villach naar Ljubljana.
Eenvoudig en plekjes voor ieder wils.
Een heeeel klein winkeltje met vers brood en een redelijk café restauarantje.
Het ligt tussen Lesce en Ljubljana in.
Prima camping om de hoofdstad te bezoeken, voor doorreis of om even bij te komen.
Water van de rivier is steenkoud, camping heeft een klein gedeelte apart voor naturisten. Sanitair gebouw beneden is het beste, maar net bergje af onder het cafeetje is ook nog wat sanitair.
Je kan boven bij de ingang op het grasveld staan of met de weg mee naar beneden op terrassen of zoals zo vaak in nederland in een straatje en beneden tussen de bomen. Klinkt groot, maar de camping is maar klein in omvang kampeerders.
Ook de camping in Radovlicja is goed te doen (naast gemeente zwembad), echter hier stonden veel zig...ners net als in Kamnik toen wij er heen wilden. Moment opname.
De nabij gelegen boerderij camping in Duplje lijkt leuk maar ligt stijf tegen de snelweg.

Camping in Postojna is aan te bevelen voor enkele dagen.
Verder is het langs de Kolpa, grensrivier met Kroatie ook erg mooi.
De eerder genoemde camping in Podzemelj of in Vinica.

Alle campings kan je zo zonder reserveren op.
Succes

Tilano

Vergeet camping in Postojna,

Bericht door Tilano » zo 5 feb 2006 06:22

Vergeet camping in Postojna, het is een camping om door te trekken en om eventjes de grotten te bezoeken, verder is er niks te doen. Camping Sobec is een echte aanrader, het sanitair is er prima, en een paradijs voor kinderen. Vakantiegenoegens bezoekt deze camping jaarlijks, en deze mannen weten wat ze willen, voldoet het niet aan hun normen, wordt de camping niet bezocht. Ook wil ik nog eventjes de medewerkers van camping Sobec in de bloementjes plaatsen (toen mijn vrouw ziek was hebben ze ons zonder problemen dokter e.d. opgeroepen en ons bij gestaan). Verder niks dan lof voor camping Sobec
http://www.vakantiegenoegens.be/kampeer ... ovenie.htm

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » zo 5 feb 2006 15:18

Eigenlijk was mijn vraag, is het slim om van tevoren eenplaats te bespreken of kunnen we gewoon op de bonnefooi die kant op. Wij gaan zo aan het einde van het hoogseizoen. :lol:
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Tilano

Bericht door Tilano » zo 5 feb 2006 17:08

Hallo kooiton,
Wat camping Sobec betreft, kan je er gerust naar toe zonder te reserveren.

Caravanner

Bericht door Caravanner » zo 5 feb 2006 17:30

kooiton schreef:Eigenlijk was mijn vraag, is het slim om van tevoren eenplaats te bespreken of kunnen we gewoon op de bonnefooi die kant op. Wij gaan zo aan het einde van het hoogseizoen. :lol:
Alle campings kan je aan het eind van, maar ook in het hoog seizoen op de bonnefooi terecht.

Enige uitzondering is in het hoog seizoen, voor een ander geintresseerde, camping Zlatorog en in iets mindere mate (op goed geluk) camping Spik.

Caravanner

Re: Vergeet camping in Postojna,

Bericht door Caravanner » zo 5 feb 2006 17:47

Tilano schreef:Vergeet camping in Postojna, het is een camping om door te trekken en om eventjes de grotten te bezoeken, verder is er niks te doen.
Dan vergeet jij de ruime wandel mogelijkheden, bezoek aan het partizanen kasteel aan de andere zijde van de camping, de grotten die zelfs vanaf de camping te bezoeken zijn en de befaamde fokerij / stoeterij van de witte "Weense" Lipica paarden in Lipica (eventueel gecombineerd met een bezoek aan Triest.
http://www.lipicatravel.com/
http://www.lipica.org/
http://www.uvi.si/eng/slovenia/backgrou ... pizzaners/
Tilano schreef:Camping Sobec is een echte aanrader, het sanitair is er prima, en een paradijs voor kinderen. Vakantiegenoegens bezoekt deze camping jaarlijks, en deze mannen weten wat ze willen, voldoet het niet aan hun normen, wordt de camping niet bezocht. Ook wil ik nog eventjes de medewerkers van camping Sobec in de bloementjes plaatsen (toen mijn vrouw ziek was hebben ze ons zonder problemen dokter e.d. opgeroepen en ons bij gestaan). Verder niks dan lof voor camping Sobec
http://www.vakantiegenoegens.be/kampeer ... ovenie.htm
Vakantiegenoegens zal vast deze camping hebben uitgezocht om dat het enorm groot is, tevens genoeg en voldoende ruimte bied voor groepen (zelfs op de bonnefooi) als ADAC, ANWB, ACSI en de Belgische vakantiegenoegens.

Tilano

Bericht door Tilano » zo 5 feb 2006 17:59

Vanuit Sobec, heb je veel meer mogelijkheden om Slovenie te ontdekken, Bled is vlakbij (meer, kasteel, kapel e.d.) Verder is de trilav niet veraf, radovlica, uitskende wandelmogelijkheden, kortom Sobec is the place to be. Ook kloven zoals Mostnica-kloof en de vitgarkloof zijn in de buurt. Vanuit de camping vertrekken een tiental wandelingen duidelijk aangegeven. Daarbij vakantiegenoegen gaat ook wel naar kleinere campings, waar vooral comfort is, en tevens wat te zien.

Caravanner

Bericht door Caravanner » zo 5 feb 2006 19:17

[quote="Tilano"]Vanuit Sobec, heb je veel meer mogelijkheden om ..../quote]

Het ging niet om een vergelijking van Postojna of Sobec Tilano. :wink:
Als kleiner en niet minder zijnde alternatief voor mensen die geen massa camping willen werden de andere campings in de naaste omgeving van Sobec/Lesce als alternatief gesteld. Danica en Radovljica liggen zelfs een paar km van Lesce vandaan.
Camping Danica
Camping Radovljica

Tilano, dat jij een prima vakantie had op Sobec, met alle mensen van vakantiegenoegens, is toch alleen maar toppie. :wink: :)
Het zou minder of zonde zijn geweest als je met een nare nasmaak thuis was gekomen :)

Postojna camping is weder voor een andere regio, met andere bezienswaardigheden, als camping voor enkele dagen (of langer).
Niet iedereen wilt een heel land vanaf 1 stek zien en hebben er geen moeite mee om iedere regio vanaf een in de buurt zijnde camping te bezoeken ipv heen en weer te rijden.
Als je Den Haag, Scheveningen, Delft en Duinrell wilt bezoeken rij je ook niet elke dag heen en weer vanaf de camping in Winterswijk. :wink: :)

Plaats reactie

Terug naar “Slovenië”