Polen

Plaats reactie
Patje

Polen

Bericht door Patje » zo 15 jul 2007 17:00

Wij zouden naar Polen willen gaan. Zijn er dingen waar we speciaal moeten op letten? Ervaringen?

Conny

Bericht door Conny » di 17 jul 2007 23:12

Patje wij zijn vorig jaar 4 heerlijke weken door Polen getrokken. Overigens mét hond (volgens mij zag ik elders van jou een vraag over honden op de camping?) Polen is op zich een zéér hondvriendelijk land. Als je ergens komt rennen de mensen eerst om water voor je hond te halen en vragen dan misschien nog eens of je zelf ook wat wilt :)
De hond was op alle Poolse campings zeer welkom. Ik moet er wel bij zeggen dat wij uitdrukkelijk de kleine campings opzoeken die beheert worden door de Polen zelf en niet in buitenlandse (Nederlandse of Duitse) handen zijn.

Weet niet of je vraag over waar je op moet letten in Polen specifiek het kamperen betreft of een vraag in het algemeen was?

Wat het kamperen betreft is het handig om verschillende soorten stekkers bij je te hebben voor de stroompaal.
Verder is het sanitair en dergelijke voorzieningen vaak niet helemaal zoals we dat hier gewend zijn, waarschijnlijk zal dat beter zijn op de campings die in buitenlandse handen zijn.
Een Poolse camping is nooit vol, dat wil zeggen dat er altijd nog wel ergens een caravan bij kan.
Afgebakende plekken kennen ze niet, iedereen zet z'n kampeermiddel maar daar neer waar het hem of haar goed dunkt.

Je ziet op de echte Poolse campings nog veel dingen die herinneren aan het communistische tijdperk. Overal grote luidsprekers aan de bomen bijv.
De campings hebben ook geen namen, maar nummers.
Het water kun je vaak gewoon drinken, maar niet overal.

De Polen zijn erg gastvrij, maar geven daar op een andere manier uiting aan dan wij gewend zijn. Een restaurant kan er bijv. erg donker uit zien van binnen zodat je denkt dat het gesloten is. Als jij binnenkomt doen ze pas één lichtje aan bij jouw tafeltje.
Ze willen echt alles wel voor je doen, maar vaak moet je het eerst gewoon vragen. Het lijkt alsof ze niet goed begrijpen wat toeristen graag willen of verwachten. De service is er echter niet minder om.

De Poolse wegen zijn echt een ramp. Slecht, vol gaten en diepe sporen. Op dit moment worden er veel wegen opgeknapt met Europees geld, maar helaas laten ze gelijk weer auto's over het nog warme asfalt rijden zodat dezelfde sporen er weer meteen in zitten.

Polen zijn echte coureurs op de weg... Er is enorm veel vrachtverkeer en die zijn helemaal vreselijk.
Polen kent vrijwel geen vierbaans wegen, bijna alleen twee baans. Alleen worden de twee baans wegen gebruikt als driebaans... Meestal is er een soort van vluchtstrookje naast de weg. Als langzamer verkeer (dat zijn we daar met caravan altijd, vaak ook zonder caravan vergeleken bij de Polen) wordt je geacht om op dat vluchtstrookje te gaan rijden, in ieder geval met één wiel als ze niet breed genoeg zijn. Je moet niet gek opkijken als je dan met grote snelheid door een vrachtwagen ingehaalt wordt terwijl er van de andere kant een tegenligger aankomt. Die tegenligger wordt ook geacht om zover mogelijk uit te wijken.
Het vervelende is dat die vluchtstrookjes af en toe ophouden, bijv. bij een zijweg of een uitrit. Dit wordt niet van te voren aangegeven, dus is het goed opletten geblazen.
In extreme gevallen kan de twee baans weg ineens een vier baans weg blijken te zijn, als er uit beide richtingen tegelijk wordt ingehaalt.

Sommige Poolse vrachtwagenchauffeurs schijnen te denken dat wanneer de cabine voorbij is bij het inhalen ze er wel weer voor kunnen... De voet kan dus bij voorbaat al een beetje in de remstand als je ingehaalt wordt door een vrachtwagen. Overigens... we hebben daar ook genoeg Nederlandse vrachtwagens gezien die moeiteloos en naadloos de Poolse rijstijl overnamen...

De Poolse politie controleert sinds kort erg veel op snelheid, maar vorig jaar scheen het nog niet veel geholpen te hebben.

Als een TomTom of een broertje daarvan gebruikt... die doen het daar soms niet zo goed... Zorg dat je in ieder geval ook een goede kaart bij je hebt.

Het leven in Polen is goedkoop. Het is echt goedkoper om uit eten te gaan dan om zelf boodschappen te doen bij de supermarkt en je dure Nederlandse gaspot open te draaien. Ik overdrijf daar echt niet mee! Onbegrijpelijk hoe de Poolse horeca dat doet.
Het eten is vaak eenvoudig, maar wel heel lekker en goed.

We hebben ook geen ervaringen dat we als toeristen "afgelegd" werden.
Toen de uitlaat finaal doormidden brak werd ie meteen vakkundig gerepareerd in een klein werkplaatsje in een klein dorpje voor nog geen € 13. De € 2 fooi die we gaven leverde ons "vrienden voor het leven" op :D De uitlaat heeft het tot nu toe nog vol gehouden.
Onze hond werd erg ziek in Polen. Twee consulten bij de dierenarts, uitgebreid onderzoek, drie injecties en nog voor 10 dagen medicijnen mee voor nog geen € 16.

We hebben daar landgenoten ontmoet die daar hun auto een grote beurt lieten geven of grotere onderdelen lieten vervangen (bij een dealership garage met originele onderdelen) voor een fractie van de prijs wat het hier kost. Lijkt me niet gek... wij blij en de Polen blij om wat te verdienen.

Als je misschien nog andere dingen wilt weten, waar ik nu niet aan heb gedacht vraag je maar.

Vroem

Bericht door Vroem » wo 18 jul 2007 10:04

Overigens... we hebben daar ook genoeg Nederlandse vrachtwagens gezien die moeiteloos en naadloos de Poolse rijstijl overnamen...
Dat zijn Poolse chauffeurs in dienst van Nederlandse ondernemingen (dus met Nederlands gekentekende vrachtauto's) :wink:

Conny

Bericht door Conny » wo 18 jul 2007 12:06

Ja Vroem als je vier weken in een land rond trekt weet je dat wel, maar er zijn toch echt ook nog Nederlandse chauffeurs die door Polen rijden, vaak op weg naar de Oekraine. We kunnen de Polen niet overal de schuld van geven 8)

Overigens lijkt het alsof ik nu alleen maar nadelen opsom, maar Polen is echt een heerlijk vakantie- en kampeerland.

Bij de Poolse Organisatie voor Toerisme kun je heel veel (gratis) folders en brochures aanvragen. Worden snel en correct opgestuurd.
http://poleninfo.tripod.com/

Hun campinggids was (is?) niet helemaal up to date.
Eén camping die we uitgezocht hadden bleek niet meer te bestaan. Je kon er nog wel (gratis) je caravan neerzetten als je dat wilde, maar er waren geen voorzieningen meer (stroom, water, sanitair).
Was helemaal niet erg, want jongelui die daar huisjes beheerden boden ons het gebruik van douche, toilet, etc. aan in een huisje wat leeg stond. Dus hebben we daar op het erf overnacht.

Patje

Bericht door Patje » za 21 jul 2007 20:03

Conny, dank voor de info! Ik heb goed in m'n oren geknoopt dat we in het verkeer dubbel en drie moeten opletten :?
Het lijkt me wel wat om naar zo'n gastvrij land te gaan. Ik kijk er al naar uit. En m'n lieve wederhelft ziet het ook wel zitten om er héél weinig te koken :lol:

Wijna_I

Re: Polen

Bericht door Wijna_I » wo 20 jan 2010 19:15

Maar eens een posting hier om iedereen die Polen ervaring heeft te vragen om te reageren. Er is nog niet veel en ik ben erg nieuwsgierig. Wij denken er aan om naar camping Forteca te gaan.

Groetjes,
Inge

Argede2006

Re: Polen

Bericht door Argede2006 » zo 22 aug 2010 19:00

Ook wij gaan al enkele Jaren naar Polen het bevalt ons goed
En nemen altijd onze hond mee
We zijn dit jaar langs de Oostkust gereden oa in Gedansk
De bedoeling was om vandaar naar litouwen te gaan maar dat werd ons afgeraden om dat we dan een hele omweg moesten maken
Ze hebben ons geadviseert bij onze planning in het vervolg een visum aan te vragen en via Rusland naar litouwen te reizen.
We hebben toen maar besloten om maar weer meer naar het midden van polen te gaan omdat men in het Zuiden nog weel last heeft van het hoge water
We zoeken altijd een camping met zwemwater op
Als we aankomen en er is daar zwemwater bij dan vraag ik altijd of mijn hond daar ook mag zwemmen, nou dat mocht.
Zoals geschied we hadden alles geplaatst en zei tegn mijn vrouw ga effen met de hond zwemmen.
Er zaten daar een paar badgasten wat later bleek ook Nederlanders te zijn.
Toen ik mijn hond in het water liet werd ik daar op aangesproken op een niet al te nette mannier
Ik zei toen een hond poept of plast niet in het water maar mensen wel
En als je het er niet mee eens ben ga maar naar de beheerder.
Na dat ik mijn hond had laten zwemmen. en de zaak zat te over denken zag ik dat een van de personen tot z`n middel in het water ging en daar een tijdje bleef staan.
Toen hij er uit kwam ben ik naar hem toegegaan en gevraagt of hij in het water heeft staan te plassen.
Dat doen honden niet zei ik .
we hebben toen nooit geen last meer gehad.
De beheerder heeft hun ook toegesproken en zei dat de ruimte groot genoeg was voor iedereen.
En dat honden toegestaan zijn ook in het water.
Hier mee willen we zeggen dat we Van Polen nooit geen last hebben gehad alles word geregelt adapters etc
broodjes die je besteld worden netjes gebracht.
En als we weg gaan geef ik de kinderen die daar lopen het kleingeld die we overgehouden heb.
We hebben nu een leuke Camping ontdekt in Sulecin camping Marina
Helemaal nieuw opgezette sanitar gebouwen en alles is nieuw
Hier willen we volgend jaar 4 weken vertoeven en de omgeving bekijken.

oud-koper

Re: Polen

Bericht door oud-koper » zo 22 aug 2010 19:45

Ik kom voor mijn werk al meer als 20 jaar in polen en de wegen worden al beter en de mensen zijn zeer vriendelijk ik zal er zo na toe gaan op vakantie gr r oud

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Polen

Bericht door JPGeetje » zo 22 aug 2010 21:27

@Argede2006.
Je kunt daar wel een mooi verhaal ophangen over de netheid van honden, maar dat moet ik dan toch als hondenliefhebber weerspreken. Wij hebben de hond ook altijd bij ons en waar wij gaan gaat hij ook. Maar je moet me niet vertellen dat honden hun behoeften niet in het water doen. Waarschijnlijk zal in jouw ogen onze hond dan wel een uitzondering zijn, maar hij houdt het wel voor een gewoonte om een plasje te doen als hij ergens in het water staat. Ik ben daar niet blij mee, maar krijg het hem ook niet afgeleerd. :oops:
Dus: honden doen hun behoefte niet per definitie niet in het water.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Argede2006

Re: Polen

Bericht door Argede2006 » do 9 sep 2010 00:56

Quote verwijderd door moderator. zie spelregels.

Hallo JP Geetje
Kijk als je zegt dat je hondenliefhebber bent dat kan ik niet beoordelen
Maar Het is wel zo een hond kun je leren wat mag en niet mag
Als ik mijn hond 4 keer per dag uitlaat plast en poept hij alleen op de uitlaatplaats
Als ik op het zoekterrein van de club kom weet hij dat hij daar niet mag plassen dus ga ik eerst met mijn hond naar het uitlaat gebied
Als ik met een hond naar het water ga heb ik hem voor de tijd eerst zn behoeftes laten doen.
En als je alleen maar een hond neemt omdat hij er zo leuk uitziet dan heb je een probleem.
En wij ook want dan mogen wij niet meer met onze hond op een camping komen.
Met vriendelijke groet
Argede 2006

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Polen

Bericht door Ab » do 9 sep 2010 01:05

Zullen we het nu weer over Polen gaan hebben ? :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Quattromams

Re: Polen

Bericht door Quattromams » za 29 sep 2012 08:33

Hoi,

ik hoop dat dit draadje nog loopt gezien er hier Polengangers lezen...

Wij willen komende zomer naar Polen, ik ben dus op zoek naar en camping.
We zijn niet veeleisend maar willen iig zwemgelegenheid, sanitair, en stroom.

Verder zijn we op zoek naar een caming in het deel Opolski.
En dan onder de stad Opole.

Iemand een idee?

Bert

Re: Polen

Bericht door Bert » zo 16 jun 2013 21:17

Leuke ervaringen in Polen allemaal. Wij gaan over een week of 2 die kant op en krijgen zo een aardig beeld. Wel heb ik een vraagje m.b.t. de stekkers, kan iemand aangeven welke verlopen ik eventueel nodig heb? Het liefst even met een foto.

El-Wo

Re: Polen

Bericht door El-Wo » di 12 nov 2013 21:27

Hallo Bert,

Als het goed is zijn jullie al op vakantie naar Polen geweest. Wij hebben laatst op de WDR een uitzending gezien over Polen en waren erg verrast door de prachtige beelden. Misschien dat wij volgend jaar gaan.
Hoe is jullie vakantie geweest en zou je wat ervaringen willen vertellen? Over campings, het weer enz.
Ben benieuwd en alvast bedankt.
M.vr.gr. El-Wo

Plaats reactie

Terug naar “Polen”