Niet groter maar kleiner
Geplaatst: ma 19 apr 2021 15:28
In de laatste aanschaf heb ik onze nieuwste aanwinst al aangekondigd, voor de geïntereseerden nu ook het verhaal over het waarom.
We willen om toekomstbestendiger te zijn een lichtere caravan. Zo hoeven we minder na te denken over de trekkende auto en is de keuze groter, zelfs wanneer er over een EV wordt nagedacht. Ook wil ik compacter rondtrekken. Dutchdrummer vindt dat minder belangrijk, die vindt het wel leuk om ook met de huidige combi door kleine dorpjes en smalle straatjes te rijden.
Eerste reden om toch nu afscheid van de Knaus te nemen is dat de Knaus meer weegt dan we dachten. We hebben ‘m vakantie klaar laten wegen maar zonder kleding en boodschappen. We kwamen uit op 1600 kg. Dan hebben we met de huidige trekker, die we net hebben, geen marge meer. En polderen met kogeldruk en rekenen met marges in weegresultaten om onder de bekeuringsgrens te blijven willen we sowieso niet. Een andere mogelijkheid is om een trekker te kopen die meer mag trekken, maar MTM van de caravan is 1700 kg en dat blijft heel krap.
Tweede reden om van de Knaus afscheid te nemen, is dat we nooit helemaal tevreden zijn geweest over de rij-eigenschappen. Er moeten altijd fietsen mee om aan een beetje fatsoenlijke kogeldruk te komen.
Derde reden: We hebben, tijdens de bouw van ons huis, een jaartje in de caravan gewoond en toen was de ruimte wel fijn. Maar voor de vakantie hebben we nu toch meer het gevoel ons huis mee te slepen en is er minder Yeah-gevoel als we een weekend weg of een vakantie plannen.
Ten vierde: door de overspannen caravan- en campermarkt is inruil nu heel gunstig. De dealers smeken bijna om gebruikte caravans, want ze hebben niks staan. Mogelijk is dat over 1 à 2 jaar anders, als de nieuwe caravan- en camperbezitters weer zorgeloos naar verre bestemmingen kunnen vliegen en hun kampeermiddel van de hand doen en er weer een overschot is aan kampeermiddelen.
Onze wensen:
• Frans bed (liefst aan de voortentzijde van de caravan), in z’n geheel te openen en een matras uit één deel.
• Comfortabel zitten voor minimaal 2 personen, waarbij languit hangend televisie te kunnen kijken, zonder de nek te verdraaien een must is.
• Toilet (het liefst Thetford) en een volwaardige wastafel die niet opklapbaar is.
• Aanrechtblad met plaats voor een Nespresso apparaat. Koelkast hoeft niet groot te zijn, in de zomer gaat er een koelbox mee en koken doen we weinig. Bij de caravan is het meestal Cobben/barbecueën en voor de rest eten we buiten de deur. Kookplaat in de caravan is voornamelijk voor eitjes koken of een blik soep opwarmen. Oven hebben we niet nodig, we kopen liever vers van de bakker en anders hebben we crackers of beschuit.
• Voor en achterzijde van de caravan voorzien van een raam.
• Goede kachel met ringverwarming, vloerverwarming en airco
• Vaste luifel, mover, fietsendrager, duo control + CS en noodstroom
• Leeggewicht rond 1000 kg. Rijklaar inclusief alle opties max. 1250, MTM 1500 kg.
• Gladde beplating
Nadat we erachter kwamen dat we voor lichte caravans toch telkens bij de instapmodellen terecht kwamen, kregen we het gevoel niet te kunnen slagen. De Eriba Nova light had ik al een tijdje in gedachten maar dutchdrummer was ‘m wel telkens voorbijgelopen en er ontbreken toch wel zaken die standaard in andere caravans zitten, die er bij Eriba los bij komen. Zo moet er nog een boiler en ringverwarming worden ingebouwd en met alle andere opties die we weer nieuw moeten aanschaffen loopt de prijs alsmaar op, want alleen de satellietschotel kan worden overgebouwd. Hoewel we de boiler eigenlijk niet gebruiken, vind ik dat deze er wel in moet zitten. Maar kwalitatief is deze Nova light in vergelijking met andere caravanmerken geen instapmodel te noemen.
Met een gunstige inruil en het aanbod van een proefrit met de caravan en een weging nadat alle opties zijn gemonteerd, hebben we de knoop doorgehakt. Het wordt onze tweede Eriba caravan en we voelen nu al de kampeerkriebels en hebben er zin in.
De trend van telkens een stapje groter doorbreken we bij deze, wij gaan kleiner
We willen om toekomstbestendiger te zijn een lichtere caravan. Zo hoeven we minder na te denken over de trekkende auto en is de keuze groter, zelfs wanneer er over een EV wordt nagedacht. Ook wil ik compacter rondtrekken. Dutchdrummer vindt dat minder belangrijk, die vindt het wel leuk om ook met de huidige combi door kleine dorpjes en smalle straatjes te rijden.
Eerste reden om toch nu afscheid van de Knaus te nemen is dat de Knaus meer weegt dan we dachten. We hebben ‘m vakantie klaar laten wegen maar zonder kleding en boodschappen. We kwamen uit op 1600 kg. Dan hebben we met de huidige trekker, die we net hebben, geen marge meer. En polderen met kogeldruk en rekenen met marges in weegresultaten om onder de bekeuringsgrens te blijven willen we sowieso niet. Een andere mogelijkheid is om een trekker te kopen die meer mag trekken, maar MTM van de caravan is 1700 kg en dat blijft heel krap.
Tweede reden om van de Knaus afscheid te nemen, is dat we nooit helemaal tevreden zijn geweest over de rij-eigenschappen. Er moeten altijd fietsen mee om aan een beetje fatsoenlijke kogeldruk te komen.
Derde reden: We hebben, tijdens de bouw van ons huis, een jaartje in de caravan gewoond en toen was de ruimte wel fijn. Maar voor de vakantie hebben we nu toch meer het gevoel ons huis mee te slepen en is er minder Yeah-gevoel als we een weekend weg of een vakantie plannen.
Ten vierde: door de overspannen caravan- en campermarkt is inruil nu heel gunstig. De dealers smeken bijna om gebruikte caravans, want ze hebben niks staan. Mogelijk is dat over 1 à 2 jaar anders, als de nieuwe caravan- en camperbezitters weer zorgeloos naar verre bestemmingen kunnen vliegen en hun kampeermiddel van de hand doen en er weer een overschot is aan kampeermiddelen.
Onze wensen:
• Frans bed (liefst aan de voortentzijde van de caravan), in z’n geheel te openen en een matras uit één deel.
• Comfortabel zitten voor minimaal 2 personen, waarbij languit hangend televisie te kunnen kijken, zonder de nek te verdraaien een must is.
• Toilet (het liefst Thetford) en een volwaardige wastafel die niet opklapbaar is.
• Aanrechtblad met plaats voor een Nespresso apparaat. Koelkast hoeft niet groot te zijn, in de zomer gaat er een koelbox mee en koken doen we weinig. Bij de caravan is het meestal Cobben/barbecueën en voor de rest eten we buiten de deur. Kookplaat in de caravan is voornamelijk voor eitjes koken of een blik soep opwarmen. Oven hebben we niet nodig, we kopen liever vers van de bakker en anders hebben we crackers of beschuit.
• Voor en achterzijde van de caravan voorzien van een raam.
• Goede kachel met ringverwarming, vloerverwarming en airco
• Vaste luifel, mover, fietsendrager, duo control + CS en noodstroom
• Leeggewicht rond 1000 kg. Rijklaar inclusief alle opties max. 1250, MTM 1500 kg.
• Gladde beplating
Nadat we erachter kwamen dat we voor lichte caravans toch telkens bij de instapmodellen terecht kwamen, kregen we het gevoel niet te kunnen slagen. De Eriba Nova light had ik al een tijdje in gedachten maar dutchdrummer was ‘m wel telkens voorbijgelopen en er ontbreken toch wel zaken die standaard in andere caravans zitten, die er bij Eriba los bij komen. Zo moet er nog een boiler en ringverwarming worden ingebouwd en met alle andere opties die we weer nieuw moeten aanschaffen loopt de prijs alsmaar op, want alleen de satellietschotel kan worden overgebouwd. Hoewel we de boiler eigenlijk niet gebruiken, vind ik dat deze er wel in moet zitten. Maar kwalitatief is deze Nova light in vergelijking met andere caravanmerken geen instapmodel te noemen.
Met een gunstige inruil en het aanbod van een proefrit met de caravan en een weging nadat alle opties zijn gemonteerd, hebben we de knoop doorgehakt. Het wordt onze tweede Eriba caravan en we voelen nu al de kampeerkriebels en hebben er zin in.
De trend van telkens een stapje groter doorbreken we bij deze, wij gaan kleiner