Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
barry81
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 apr 2021 09:16

Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door barry81 » vr 16 apr 2021 08:16

awhoea.gif

Wij zijn voor ons gezin (5) op zoek naar een caravan met ten minste 5 slaapplaatsen.
Omdat dit onze eerste caravan zal worden, willen wij maximaal rond de 6000 treuro uitgeven.
Op dit moment zijn wij ons aan het verdiepen in caravans.
Onze voorkeur gaat uit naar een complete caravan met voortent, luifel, stoelen undsoweiter....
Moet wel een nette caravan zijn... Vanzelfsprekend kopen wij geen nieuwe en verwachten wij op zijn minst de "normale" gebruikerssporen.

Wij kopen liever niet van een handelaar maar direct.

Voor zover wij ons hebben georienteerd spreken een Hobby, TEC en een Ariba ons het meeste aan....

Weet niet of het handig is om te wachten tot na de zomer, wij hebben geen haast maar heb nog geen idee of het de moeite waard is om te wachten.

Mocht iemand iets hebben/weten haphop.gif haphop.gif


Met vriendelijke groet,

Barry.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Caravan ;-)

Bericht door Henny » vr 16 apr 2021 10:01

Hallo Barry en gezin, welkom !!

Zijn jullie kinderen nog zo klein dat ze in de caravan moeten slapen? Want je zou ook kunnen kijken naar een goed tentje in de voortent !! Dan heb je geen 3 stapelbedden nodig.

Na de zomer is wel de gunstigste periode om te kopen....mensen kopen in het voorjaar overhaast en dan blijkt het caravannen toch tegen te vallen en moeten ze er weer van af. En het liefst vóór de winter anders moeten ze wéér stallingskosten betalen.

Marktplaats etc doorgespit? Kijk ook eens op de websites van grote caravan bedrijven, niet om te kopen ( want jullie willen het liefst van een particulier kopen) maar wel om ideeen op te doen.
Jullie zullen vast en zeker veel advies krijgen via dit forum.

Wij caravannen al bijna 30 jaar met z.n 2 tjes met een caravan waar we de zithoek s'avonds om moeten bouwen tot bed. Deze caravan bevalt ons uitstekend. Ik kan dus géén advies geven over de indeling of over andere merken.

SUCCES caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan ;-)

Bericht door WillyL » vr 16 apr 2021 10:15

Ik kan begrijpen dat jullie willen kopen van een partikulier maar overweeg toch ook een dealer . Die zouden dan garantie moeten geven op het verkochte goed en dat kan soms handig zijn.

Succes bij de zoektocht en welkom in ons midden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan [emoji6]

Bericht door Gemineye » vr 16 apr 2021 10:30

Barry,

Misschien nog even aangeven wat maximaal gewicht mag zijn? 5 slaapplekken wordt denk ik wel een flinke caravan. Je kunt bv kijken naar populaire kinderkamer caravans met een stapelbed en een zitje er naast.

Verschillende merken hebben zo’n indeling, je kunt in deze prijsrange ook chateau of home car overwegen.

Ik kan me voorstellen dat particulier kopen interessant kan zijn; neem wel iemand mee die er verstand van heeft en vergeet vooral de vocht inspectie niet! (Neem liefst een vochtmeter mee!!)
Bij kopen bij een bedrijf; koop dan ook bij een bedrijf die de caravan daadwerkelijk bekeken heeft anders heeft het nog geen zin. Om die reden laat ik handelaren altijd links liggen; die hebben de caravan toch niet bekeken dus dat biedt geen enkele verdere zekerheid.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Gemineye » vr 16 apr 2021 10:33

https://link.marktplaats.nl/m1688233133 ... nt=app_ios

Ik zag laatste deze nog langskomen. Is dit ongeveer de indeling die je zoekt?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Chris » vr 16 apr 2021 10:40

Hoi Barry.

Welkom welkom.... en er is een "stevige" zoektocht gestrart begrijp ik.
5 slaapplekken, dus pa en ma op het vast bed en de kids in een "3" stapelbed.
Nu zijn er niet veel caravanbouwers die een "3" stapelbed maken, zoek daar eerst eens naar.
En zie dn at die caravans wegen.... en mag je dat trekken met je auto.
En dan.... heel veel fingers crossed...
De markt is booming, je zal met jou eisen heel hard moeten zoeken.
Maar... mogelijk is alles.

M.a.w. Waar rijden jullie mee?? erg belangrijk gegeven in deze.
Laatst gewijzigd door Chris op vr 16 apr 2021 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Fam de Winter » vr 16 apr 2021 10:46

Wij hadden een Dethleffs 510TK uit 2005 en dat vonden wij met 3 kids de perfecte indeling.
Maarja er is qua indeling voor iedereen wel wat te vinden.

De prijzen van caravans volgen op dit moment de huizenmarkt lijkt het omdat haast iedereen in Nederland blijft en toch wat knaps wil hebben.
Wellicht dat in september/oktober er leuke caravans op de markt komen.
Stel een zoekopdracht op Marktplaats in en schakel indien nodig snel dan heb je de meeste kans.
Veel succes met zoeken iig.
Toffe Fendt :-)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Ron » vr 16 apr 2021 10:57

Als je geen haast hebt.
Wachten tot de pandemie voorbij is.
Dan wordt de markt weer overspoeld met caravans door mensen die er nu een uit "nood" gekocht hebben.

Verder goed nadenken of de kinderen wel binnen willen slapen ?
Hoe jong zijn ze ?
4 slaapplaatsen zie je vaker dan 5 zeker met het budget wat je tot je beschikking hebt.

En daarnaast hou rekening met het max trekgewicht van de auto.
En dat bij gebrek aan rijbewijs BE het totaal MTM niet boven 3500 KG uitkomt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Daphne » vr 16 apr 2021 11:12

Gezien jouw auto, die in het voorsteldraadje staat, zal het trekken van een caravan geen problemen leveren. Je zult wel vrijwel altijd een E rijbewijs nodig hebben vanwege de hoge MTM van de auto.

Het budget is niet groot, dus kom je al gauw bij de oudere caravans uit. Ik denk hierbij aan een Eifelland 500 TK met 5 tot 6 slaapplekken. Bijvoorbeeld deze: https://www.reinders-rekreatie.nl/carav ... -voortent/

Als je voor de zomer een caravan koopt, heb je nu al gemak van de vrijheid, na de zomer kan het zijn dat je goedkoper uit bent, maar dat is geen garantie. En met dit jaar duurder op vakantie gaan, had ook bij de caravan gelegd kunnen worden.

Je bent niet de enige die op zoek is naar een caravan, dus zul je goed rond moeten kijken en er snel bij moeten zijn. Misschien heb je ook iets aan dit draadje waar door een beginner ongeveer hetzelfde wordt gezocht viewtopic.php?f=129&t=40224
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door DV_t » vr 16 apr 2021 11:16

Zal inderdaad niet meevallen rond de 6000 euro. Met stapelbedden (en 5 persoons) ga je automatisch al naar de grotere caravans. Met een drie stapelbed kun je iets kleiner blijven maar als je vast bed, zit, en 2 stapelbedden nodig hebt komt je bijvoorbeeld op de

- hobby 560 KMFE
- Knaus 550 FSK
- Dethleffs 560 SK
- Fendt 515 SKM / 560 SKM


De bovenstaande caravans ga je echter niet vinden binnen je budget (zul je moeten verdubbelen ben ik bang). Je komt vaak ook op 2.5m breedte en 1700+ kg gewicht.

Wat misschien ook nog een optie is, een kleine 4 persoons caravan met stapelbed en een voortent met aanbouw (slaapkamer). Je haalt dan 1 van de zijwanden eruit en daar komt dan een extra tent in. Of een losse tent naast de caravan.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Peutje » vr 16 apr 2021 11:28

Evt zoeken over de grens in dld via mobile.de, daar staat misschien ook nog wat voor je.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door koerier » vr 16 apr 2021 17:29

Op MP staat een caravalair 1999 voor 5.500 euro.Wel ver weg Roggel Limburg.
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Volvo-Fendt
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 29 okt 2017 00:09
Locatie: Noordwijk

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Volvo-Fendt » vr 16 apr 2021 19:52

Adria heeft bijv. een Optima 460 en een Unica 462 in het assortiment met een grote zit achter met daarboven een uitklapbaar stapelbed. En die zijn wel te vinden denk voor genoemde budget.

Bijv.

https://www.caravans.nl/adria/adria-uni ... 21240.html
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ met Inscription/Luxery/Security Line 2015.
Fendt Saphir 540 TK 2012 ATC/Truma SE/E&P leveler/Isabella Commodore Concept.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Chris » vr 16 apr 2021 20:03

TS rijd een XC90 D5.
Daar kan je wel je huis achter hangen, die auto trekt alles... ook de stenen uit de grond.
Echter, met een 5 persoons caravan zit je al heel snel boven het totaal gewicht van 3500Kg.
En dat mag je alleen met rijbewijs BE trekken...

Heb je dat??

Voorts noem je in je voorstel topic in een adem Eriba en Hobby en Tec..
Er zijn nog heel veel andere merken ook hoor.
Knaus, Dethleff, Adria, Fendt, LMC... en nog veel meer.
Dat 3 stapelbed is je beperking.... telkens weer.
En als je een 3 stapelbed ziet dan begrijp je hoe krap dat is..

Welke leefdtijd hebben de kids??
Misschien een idee om een voortent met uitbouw te nemen, daar kunnen 2 kids prima slapen en zijn ze toch vlakbij.
En dan kan de caravan ineens een veel couranter model worden..en budgetair misschien meer vindkans.
Want... de occasionmarkt is oververhit..

Successssssssss
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door nonblond » vr 16 apr 2021 20:10

Of een caravan met 4 slaapplaatsen en een opzetbed. Wij hebben ooit met 5 in een driepersoonscaravannetje (3.15m) geslapen onderweg. Hij is het jaar daarna wel ingeruild, omdat het toch beter ging in een wat grotere caravan. Maar ook daar 4 slaapplaatsen en een opzetbed onderweg. Op de camping hadden we eerst een tent ernaast en later twee om de bokken en geiten te scheiden. Maar dat moet je als ouder durven. Voor kou hoef je het niet te laten, dat is een kwestie van goede slaapzakken en goed geIsoleerde slaapmatten.

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door stoney33 » vr 16 apr 2021 20:13

Onze kids wilden vanaf een jaar of 8 in een tent / erker

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Bart-P » vr 16 apr 2021 21:01

Dat is ook verplicht hoor. Boven de 8 alleen op doorreis in de caravan. En vanaf 10 nooit meer in de caravan.

Eigen tent rulez. Ook voor de kids zelf.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door 4Motion » vr 16 apr 2021 21:21

[re.gif]
Dan ga ik ervan uit dat jullie enkel kamperen in juni-juli-aug-sept? Daarbuiten slapen de kinderen echt wel binnen hoor knipoog.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Hans 555 » za 17 apr 2021 09:30

Dan zijn er ook nog caravans die een zogenaamd hefbed hebben. Bürstner heeft zo'n hut, de Premio Plus. De Premio Plus 510 TK heeft 7 slaapplaatsen. Succes met de zoektocht. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door PD » za 17 apr 2021 09:55

bartG schreef:
vr 16 apr 2021 21:21
Dan ga ik ervan uit dat jullie enkel kamperen in juni-juli-aug-sept? Daarbuiten slapen de kinderen echt wel binnen hoor knipoog.gif
Onze kinderen sliepen voorheen ook eind oktober gewoon in hun bijzettentjes hoor. Kwestie van de juiste materialen en ze hebben het echt niet koud, ook niet wanneer de tentritsen bevroren zijn.

In het voor- en najaar gingen er meestal vriendjes en vriendinnetjes mee.... die leven allemaal nog knipoog.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door 4Motion » za 17 apr 2021 11:12

thumbup.gif dat buiten slapen willen we ook aanmoedigen hoor naar de toekomst. Afstappen van de stapelbedjes willen we echter nog niet doen, wellicht zullen ze enkel nog gebruikt worden op doorreis en wintersport binnen paar jaar.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door perry » za 17 apr 2021 11:53

Ik heb een adria stapel bed vast bed en trein zit die kan ombouwen tot 2persoonbed dus plek voor 6 personen in een caravan van 1300kg
Maar 6000dan kom je wel uit op de oudere caravans.
succes
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Pgranddaddy
Berichten: 41
Lid geworden op: za 15 okt 2016 19:39

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Pgranddaddy » za 17 apr 2021 13:45

het verstandigste is indien je van een particulier of handelaar koopt om simpelweg een bovag aankoop keuring te laten doen kost wel iets maar bespaart je wel een kat in de zak want vocht ellende , versleten asrubbers etc. kosten meer.
En hebben ze hier problemen mee dan gewoon weglopen.

Fendt 540 TG & BMW X3 F25 3.5

Onze hobby is een Fendt zwaaien.gif

barry81
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 apr 2021 09:16

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door barry81 » di 27 apr 2021 13:30

Hartelijk dank voor alle reacties!! Kon even mijn eigen post niet terugvinden scratch.gif

De kinderen zijn 11, 10 en 8.
De directrice is nog nooit op een camping geweest en heeft derhalve als eis dat de kinderen in de caravan slapen.
Persoonlijk denk ik dat dit van korte duur zal zijn, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Wat eerder is aangegeven, ik denk inderdaad dat wij beter na de zomer een caravan kunnen kopen, de prijzen zijn in mijn optiek buitenproportioneel.

BE rijbewijs ben ik mee bezig, met onze huidige auto moet ik wel.

Indeling is voor mij niet zo belangrijk, voortent met luifel wel. Koken zal ik buiten doen of onder de luifel in ieder geval.

Ben er zojuist achter gekomen dat onze auto emissieklasse 3 heeft, dit zou wel voor een uitdaging kunnen zorgen lees ik op de site van de ANWB.

Premio Plus 510 TK is ook wel echt heel mooi Hans!

We blijven maar lezen.... Wat een feest!

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Op zoek naar een caravan met 5 slaapplaatsen

Bericht door Xecto » do 13 mei 2021 21:11

Wij hebben nu een Dethleffs C’go 495 QSK: met vast bed, treinzit en stapelbed. Met de juiste auto zonder BE te rijden, maar dan worden snelheden van 100kmh in DE wel onplezierig. Waarschijnlijk krijg je met die combinatie dan ook geen 100-sticker ;)

Ons bevalt de caravan uitstekend, maar de treinzit is alleen geschikt voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Bij ombouw naar bed zit de lengte van de tafel hinderlijk in de weg in t gangpad. Als je ‘s avonds even ombouwt hoeft het geen probleem te zijn, maar het kind op de treinzit ligt middenin de caravan: dat lijkt me voor de ouders die later gaan slapen bezwaarlijk. Het stapelbed is door gordijntjes afgeschermd.

Wij gebruiken de caravan met 3 kids, maar de jongste slaapt met haar 7 weken nog in de kinderwagenbak op de treinzit, waarvan de tafel dienst doet als commode. Leven doen we in de voortent! Wij zijn juist vanwege de jonge kinderen nu op zoek naar een grotere caravan, maar vanaf 10 a 12 jaar mogen ze straks ook gewoon in een tentje hoor :p
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”