Biod nomade voor de winter ?!

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Robbie2
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 11:36

Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door Robbie2 » zo 14 mar 2021 15:41

Goedendag forum-leden,

Ik ben een fervente wintersporten en ben mezelf aan het orienteren om straks met de caravan op wintersport te gaan voor een langere periode (lees 4-6 weken)
In de zoektocht ben ik een Biod Nomade 450 tegengekomen, die eigenlijk aan alle wensen voldoet die ik heb.
Echter ik weet niet in hoeverre deze ook goed te gebruiken is in de winter.

Heeft iemand ervaring met een Biod Nomade ?
Wat zijn de specifieke punten waar ik rekening mee moet houden ?
Zijn er echte nadelen te noemen ? (bijvoorbeeld isolatie, vocht o.i.d)

Ik ben bekend met winterkamperen en weet dat je maatregelen moet nemen voor de kou en dat het wat bewerkelijker is dan een Hotel,
Maar dat is nou juist zo leuk aan winterkamperen toch ? :-)

Alvast bedankt voor het antwoord. :-)
Groet,
Robbie2.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door hoboken » zo 14 mar 2021 15:54

Ken je Caravantrekker?
Menno de beheerder van deze site heeft een Biod nomade en gaaat daarmee naar de wintersport ik denk dat hij je meer kan vertellen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Robbie2
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 11:36

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door Robbie2 » ma 15 mar 2021 20:00

Dank hoboken voor je reactie,

Inmiddels contact gehad en weer wijzer geworden in het verhaal van de Biod.
Mooie caravan, en bijzonder tegelijk. Jammer dat hij niet meer wordt gemaakt.

Robbie

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door Ab » ma 15 mar 2021 22:40

Je kunt met elke caravan naar de wintersport.
Het kan zelfs met een tent.
Als de kachel maar goed werkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Doarfaert
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 3 jul 2016 21:54

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door Doarfaert » zo 29 mei 2022 09:18

Wij hebben een Bod Nomade en hebben met -18 graden gekampeerd in de Harz. Onze caravan heeft een Alde vloeistofverwarming en een elektrische vloerverwarming.
De grijswaterafvoer bevroor destijds buiten en later heb ik deze voorzien van thermolint. Het opstoken van de caravan doen we met gas en daarna schakelen we over op elektrisch. Prima caravan en verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door dieseltijger » zo 29 mei 2022 10:20

Weet je ook de wand opbouw, en de wijze van isolatie?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 176
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » zo 29 mei 2022 10:29

Kopie van Caravan trekker:
De Biod Nomade (uit 2009) van Menno
Wij hebben een van de eerste BIOD's die helemaal een composiet casco heeft. De vloer, wanden, raamkaders disselkast geheel zonder hout en geheel naadloos polyester. De isolatiewaarde van de sandwich wanden en vloer is veel hoger dan van andere caravans. Afgelopen winter heeft de constructie zich bewezen bij temperaturen van min 20 graden.
Het rijden met de BIOD is een genot. Hij staat dan ook op een Westfalia onderstel met schroefvering. Op slechte wegen of bij verkeersdrempels voel je de caravan niet meer op de auto drukken zoals vak bij andere caravans wel. Door de gunstige stroomlijn is het een stuk gemakkelijker in de hoogste versnelling te rijden. Bovendien betrap ik me er op dan de kruissnelheid vaak zo'n 10 kilometer hoger is dan mijn oude (Kip) caravan.

zie http://www.caravantrekker.nl/menno voor een bouwverslag.
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door dieseltijger » zo 29 mei 2022 10:40

Wat een juweeltje van een artikel. Eindelijk diepgang en detail zoals je het nog maar zelden tegenkomt. De isolatie is dus klassiek met isolatiepanelen.

En heel bijzonder: de volledig kunststof bodem (geen rot) en wat ook fraai is is het westfalia chassis (schroef eren en..... dwarsliggers itt de standaard Al-ko configuratie.

Thx!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 176
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Biod nomade voor de winter ?!

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » zo 29 mei 2022 10:55

@ Robbie2

Geen slechte keus deze caravan te kopen. Het is jammer dat er geen produktie van Biod meer is.
De mogelijkheid om toen de indeling zelf te kunnen bepalen vonden wij super. Zouden hem direkt bestellen.
Hebben nu ook een Monoblock caravan besteld ( Vestavan 390) Zijn benieuwd of deze ons bevalt.
Succes Robbie met de aanschaf.
groetjes Dirk Jan
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”