Caravan merken en gebreken

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Caravan merken en gebreken

Bericht door MattR83 » vr 29 jan 2021 23:35

Goedenavond,

ik heb momenteel een Rapido Orline klapcaravan en overweeg om een gewone caravan aan te schaffen.

Nu zie ik Diverse merken,
nu is een Lamborghini geen Lada
een Suzuki motor geen BMW
en zal bij de caravan een Kip niet zijn als een Knaus of Burstner.

zijn er nog zaken waar ik op moet letten qua merk. bv bepaald merk type dat de hoeken slecht zijn. Slechte aerodynamica,
eerde vochtproblemen, of slecht onderstel, slechte handgrepen en noem maar op.

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen.
Ik heb bv een Knaus Sudwind 450 TK gezien maar ook een Kip Caravan Gey-line 45 tlb

ik zoek namelijk een caravan met minimaal een enkele stapelbed en een 2 persoons bed.
Daarnaast zie ik overal afmetingen in de lengte en breedte maar nergens in de hoogte. Weet iemand waar ik dat kan vinden?


Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Ron » za 30 jan 2021 07:32

Goedemorgen.

Echt heel slechte caravans zijn er niet.
Zeker niet de laatste jaren.
Bij een 2e hands is het opletten op vocht problemen.
Vloeren die veren (kan opgelost worden)
Sommige merken gebruiken lichter materiaal wat dan ook gelijk wat minder stevig is.
Het verschil in de merken zit hem meer in de luxe uitvoering.
En hoe de vorige eigenaren er mee omgegaan zijn.
Kastjes kan je dicht doen of dicht gooien.
Het moge duidelijk zijn dat bij het laatste de boel defect gaat.
Een enkele zoals een Kabe en Solifer zijn beter uitgerust voor nog koudere omstandigheden .
De andere merken zijn prima voor wintersport en de Kabe voor de noordpool (bij wijze van spreken)
Uiteindelijk zijn het allemaal witte dozen die praktisch op de zelfde manier gebouwd zijn.
Een aantal zelfs in dezelfde fabriek.
Voor de hoogte van oudere caravans zal je wat lastiger vinden.
Voor nieuwe staat het bij de specs.
Mijn vorige Dethleffs was 2,54 en de nieuwe Knaus 2,57 beide zonder Airco.
De meeste caravans zitten rond die hoogte , tenzij je er een neem met een hefdak.
Maar dat zal je wel begrijpen.


De door jou genoemde Knaus en Kip hebben dezelfde kwaliteit.
Gewoon kijken wat je mooi vind.
Binnen je budget past.
Achter je auto kan.
Je indien het gezamenlijke MTM boven 3500 kg uitkomt een BE rijbewijs hebt.

Verder suc6 met de zoektocht en uiteindelijke beslissing
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door dieseltijger » za 30 jan 2021 10:28

Ik zou ook een beetje kijken naar details als je een leuke caravan hebt gezien: het zal nu allemaal in orde zijn hoor, maar er waren caravans waar afvoerleidingen en luchtslangen onder tegen de bodem waren geplaatst.

Dat bemoeilijkt het winterkamperen bijvoorbeeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door MattR83 » za 30 jan 2021 12:15

Ik ben niet op zoek naar een nieuwe caravan en dus zal ik ook oudere modellen tegen ga komen. ik zoek een leuke 2e of 3e hands.
wat ik nu allemaal zoek zijn jaren 90 en nieuwer. die ik genoemd had was rond 2002.

We hebben momenteel een Renault megane station (diesel) die tot 1500 kg mag trekken.
We willen hem mogelijk omruilen voor een benzine en zal dan zeker in de gaten houden wat die mag trekken.
Zal een Mazda 5, Zafira achtige auto worden vermoed ik.

Ik merk dat ik op zoek ben naar een caravan met Stapeldbed voor de kinderen en 2 persoonsbed wil voor ons zelf.
Ik heb 3 grote schuren van rond de 18 bij 10 meter. Helaas zijn de ingangen maar 2m50 hoog. Ik weet dat de vorige bewoner er wat caravans had staan als stalling maar ik hoor ook veel dat de caravans hoger zijn. Het zou mooi zijn als ik de caravan in 1 van de schuren kwijt kan. Ik hoef niet perse schotels op het dak of iets dergelijks. TV kijken doen we niet echt op vakantie. En zou ik dat in de toekomst wel willen kan ik met bv een chromecast kunnen streamen naar de tv vanaf mobiel of iets. wat wel fijn is dat er een voortent bij zit zodat we daar in de avond kunnen zitten. zodat we niet elke keer het rondzit om hoeven te bouwen.

We zijn luie kampeerders en willen snel en gemakkelijk kamperen zonder al te veel poespas.
Fietsendragers zou fijn zijn op de caravan. maar heb ook de gelegenheid om wat op het dak van de auto te plaatsen.
Ik hoor veel over zweefvloeren. Wat houdt dit in dan? vochtprobleem? of iets anders?


Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Chris » za 30 jan 2021 12:19

MattR83.

Laat je door de typenummers die maten lijken niet in de luren leggen.
Ik heb b.v. een Knaus 500, maar die is wel totaal 7.28 meter..
Verder zijn de veelal grotere caravans vaak ook breder, 250 tov 230 cm.
En de meeste zijn idd ergens rond 255-260 hoog.

Kwaliteit..
Wat al eerder geschreven werd, je hebt de echte topper... Kabe, Solifer, en nog wat extreem goede maar dure Zweedse caravans.. topspul.
Dan de hele grote middenmoot... Kip, Hobby, Knaus, Fendt, Dethleff, LMC, Sprite etc etc.
Die hebben een door de ban genomen goede bouwstijl met goed materialen
En de duidelijk "lichtgewicht" caravans, ook prima materialen maar echt op gewicht gebouwd.
Materiaalkeuze is dan vaak lichter, maar zeker niet minder.
Wel minder dan vaak in isolatie, dus minder geschikt voor Winter kamperen.... dat is Kabe en consorten..

DE grote oppasser bij vooral wat oudere caravans is vocht.
Heel veel 20 jarige (of meer zelfs) caravans zijn nog prima waterdicht, maar soms kan het tegenvallen.
Als er een lek ergens zit bij b.v. een hoek waar het regenwater van het dak altijd langs komt, en er is niets aan gedaan in jaren, dan kan je wel eens voor verrassingen komen te staan.
Dus, een vochtmeting verteld je al heel veel.
Zelf zal je geen geschikte vochtmeter hebben, maar je zou dan event. een aankoopkeuring kunnen laten doen met vochtmeting bij een dealer.
Vocht is dus een belangrijk issue.
Stap je een caravan in die erg muf ruikt... wees dan op je hoede voor vocht.
Ruikt ie juist naar allerlei luchtverfrissers, dan is dat misschien om de muffe lucht te verbloemen.
Verder..
Hang en sluitwerk, onderstel en remmen en lagers... banden.... dat zijn allemaal niet de allergrootste kosten om een caravan weer fris op de weg te hebben.
En optisch zie je zelf ook hoe er mee omgegaan is... overal beschadigingen is minder leuk dan een strakke caravan.

Zo'n vochtmeter hoeft de kop niet te kosten, ik heb er eentje van nog geen 20 euro en die is perfect om juist de eerste ellende te voorkomen.
Ook is er een "meetschema", de punten waar de BOVAG vochtmetingen verricht bij caravans.
Kan ik je mee aan info helpen event.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Chris » za 30 jan 2021 12:23

MattR83 schreef:
za 30 jan 2021 12:15

Ik hoor veel over zweefvloeren. Wat houdt dit in dan? vochtprobleem? of iets anders?

Een caravan vloer is een sandwich constructie.
Onderplaat is Triplex, daar een raggelwerk op met daartussen isolatie... die witte platen tempex.
Daarop weer triplex... that's all dus.
Als die tempex verouderd en van een mindere kwaliteit, of als de raggels erg schaars in de vloer liggen, dan gaat de top triplex laag wat veren.
Niet erg maar onprettig.
Vaak voor een keuken deel als eerste op te merken.
Je kan dan de vloer injecteren, doen dealers maar kan je ook zelf doen.
Zijn wel topics hier over te vinden hoe dat gaat.
Het is dus geen vocht
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door dieseltijger » za 30 jan 2021 12:39

Bij die oudere caravans dus (naast waterdichtheid) opletten op het leidingwerk. En voor de rest zit 95% van de lol en de onvrede tussen de oren. Hier op het forum zijn er tig tips, ik meen me te herinneren dat in de jaren 90 Adria en Chateau wat slordiger waren met de montage en wat minder goed geisoleerd waren. Slecht? Nee - want: betaalbaar en niet godsgruwelijk zwaar, en de bezitters van die caravans keken net zo gelukkig uit hun ogen als de eigenaren van de rocksolid merken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Hans1954 » za 30 jan 2021 13:01

Als je caravans goed bekijkt en vooral op de overeenkomsten let en minder op de verschillen, dan zie je dat caravans van alle merken vergaand hetzelfde zijn. Heel veel caravans hebben een Alko chassis. En die dat niet hebben hebben BPW. Dat inmiddels ook alweer een merk is van Alko. Dan zie je meestal verwarming van Truma, koelkasten van Dometic, kranen van Reich, toiletten van Thetford, ramen van Polyplastic enz. Waarschijnlijk zijn de leveranciers van buitenbeplating ook nog met een paar vingers te tellen. Meubels lijken heel modelspecifiek maar komen steeds vaker uit speciale meubelfabrieken die voor verschillende merken werken. Het verschil tussen caravans zit dan ook vooral in het ontwerp en eventueel speciale (misschien betere) onderdelen. Denk dan aan andersoortige isolatie, rotbestendig tengelwerk, vloeistofverwarming, cassetteramen, enz. Maar speciaal betekent vrijwel altijd (veel) duurder.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Chris » za 30 jan 2021 13:16

@ MattR

Die 250 cm deurhoogte..
Dat zal niet makkelijker worden.... de huidige hutten zijn net effe meer....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Ab » za 30 jan 2021 17:23

MattR83 schreef:
za 30 jan 2021 12:15

Ik hoor veel over zweefvloeren. Wat houdt dit in dan? vochtprobleem? of iets anders.
Dat heeft niks te maken met vocht, rachelwerk en/of isolatie materiaal. Er zitten bij veel vloeren alleen wat stukjes hout in de vloeren waar een schroefbevestiging voor wanden zit.
Het heeft enkel en alleen te maken met de verlijming van onderste en bovenste plaat onderling met de isolatieplaat ertussen.
Als de lijm loslaat, is de sterkte van de vloer weg, en zal erg slap en verend aanvoelen.
Met een paar tubes speciale lijmkit, die je van onderaf injecteert is dat vrij eenvoudig op te lossen.
De lijm hardt uit door invloed van vocht, staat op de tubes.
Niet dat het nat moet zijn..maar vocht zit overal in.
Zelfs in staal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door VIP » za 30 jan 2021 19:26

Hans1954 schreef:
za 30 jan 2021 13:01
Als je caravans goed bekijkt en vooral op de overeenkomsten let en minder op de verschillen, dan zie je dat caravans van alle merken vergaand hetzelfde zijn. Heel veel caravans hebben een Alko chassis. En die dat niet hebben hebben BPW. Dat inmiddels ook alweer een merk is van Alko. Dan zie je meestal verwarming van Truma, koelkasten van Dometic, kranen van Reich, toiletten van Thetford, ramen van Polyplastic enz. Waarschijnlijk zijn de leveranciers van buitenbeplating ook nog met een paar vingers te tellen. Meubels lijken heel modelspecifiek maar komen steeds vaker uit speciale meubelfabrieken die voor verschillende merken werken. Het verschil tussen caravans zit dan ook vooral in het ontwerp en eventueel speciale (misschien betere) onderdelen. Denk dan aan andersoortige isolatie, rotbestendig tengelwerk, vloeistofverwarming, cassetteramen, enz. Maar speciaal betekent vrijwel altijd (veel) duurder.


Sinds wanneer is BPW onderdeel van de ALKO groep.......

Vorige week schreef ik wel dat Winterhoff onderdeel is van ALKO......
Porsche + Tabbert

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door nonblond » za 30 jan 2021 20:01

Laat even weten als je een caravan op het oog hebt. Als je dan merk, type en bouwjaar doorgeeft, zijn er wel forumleden die je specifieke zwakke punten van die caravan kunnen melden. Vaak zijn gebreken alleen voor bepaalde types en bouwjaren. Zegt natuurlijk nog niets over die caravan zelf, maar dan weet je wel waar je op moet letten, naast de algemene zaken zoals vocht, afvoeren die recht zijn opgehangen in plaats van licht naar beneden lopen en wat er nog meer is aangedragen. Daarnaast is het heel belangrijk dat je eerst bij je zelf afvraagt hoe je de caravan gaat gebruiken. Een caravan waarmee je op wintersport gaat stelt andere eisen dan een die alleen in Zuid-Europa wordt gebruikt en gebruik je hem alleen voor de zomervakantie of ga je er vaak mee op stap.
Laatst gewijzigd door nonblond op za 30 jan 2021 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Hans1954 » za 30 jan 2021 20:03

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door nonblond » za 30 jan 2021 20:11

Sorry Hans, ik heb tussendoor iets gepost, waardoor je reactie op mijn post lijkt te komen, maar die is natuurlijk voor het bericht voor het mijne.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Hans1954 » za 30 jan 2021 20:58

[re.gif] thumbup.gif
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Conradi » za 30 jan 2021 21:28

MattR83 schreef:
za 30 jan 2021 12:15
Ik ben niet op zoek naar een nieuwe caravan en dus zal ik ook oudere modellen tegen ga komen. ik zoek een leuke 2e of 3e hands.
wat ik nu allemaal zoek zijn jaren 90 en nieuwer. die ik genoemd had was rond 2002.
Laat het idee los dat je - in het algemeen - wat hebt aan caravanmerken en gebreken, want bij een 20 jaar of oudere caravan hangt 't er maar vanaf hoe 'ie behandeld is door vorige eigenaren.

Vocht, schimmel, muffe lucht enzovoorts is al genoemd.
Rond 2000 gingen de caravanbouwers over op kunststof fronten en dat is niet vanzelf gegaan. Merken als Chateau heeft 't de kop gekost. Veel caravans uit die tijd hebben fronten die 'werken' en dus scheurtjes krijgen bij bevestigingen. En waar scheurtjes zijn, kruipt vocht naar binnen :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Ron » za 30 jan 2021 21:32

[re.gif]
Niet altijd
De Dethleffs heeft een dubbel front.
Dus over het aluminium zit een kunststof front die hol is.
Vanuit de disselbak kijk je zo omhoog tussen beide fronten in.
Dus een scheur in het kunststof is alleen wat vocht de disselbak in.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan merken en gebreken

Bericht door Conradi » za 30 jan 2021 23:04

[re.gif]
Klopt!
Alleen, trekt het water dan via het schroefje toch naar binnen. Ik heb zo’n Dethleffs gehad, en dat is toen gelukkig op tijd verholpen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”