Wat is nou een echt mooie caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Knaus440 » vr 4 dec 2020 14:43

RE.gif thumbup.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door graaf » za 5 dec 2020 01:06

RE.gif RE.gif
Nou dat kan wel kloppen Chris,
Toen de Greeff nog een vestiging in Veenendaal had, heb ik daar ook een aantal Celini's gezien; ook met die slide-out
waarmee het master-bed dwars op ze zijwand mee naar buiten schuift. Er dient dan ter ondersteuning een
poot onder geplaatst te worden. Dat bleek dus helemaal niet te doen, want die slide-out zakt door eigengewicht
zeker 5-6 cm door. Dat ziet er niet vertrouwenwekkend uit. Met de hand til je zo iets niet op, als je er een
steunpoot onder wil plaatsen. Je zou dan toch een ondersteuning verwachten die je op kan krikken.
Zien er wel indrukwekkend uit met die geïntegreerde led-lichtlijnen in de buitenwand. Beetje Kermis. Moet je van houden
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door WillyL » za 5 dec 2020 11:42

Zoals eerder geschreven, over smaken...

Toch even mijn lijstje maar niet in volgarde
Constructam (wel de grotere Comet 6)
Tabbert, oudere serie jaren 60-70 met geel-beige kleur. De Adrias uit die tijd hebben een soortgelijke vorm maar die vind ik dan weerom minder geslaagd.
Die met middenverhoog en daarin kleine venstertjes, ook uit de oude doos (merk ontgaat me maar is hier reeds eerder vermeld).

Huidige modellen zijn meestal variaties op zelfde thema met soms gezochte effecten die ik (wie ben ik) spuuglelijk vind, maar anderen dan weer mooi (sorry Hobby-bezitters maar die dikke plastiekband bovenaan is lelijk evenals die zwarte band in verlengde van die donkere vensters - wat anderen dan weer mooi vinden).


Al bij al de wat ronder afgewerkte voorkanten kunnen me het meest bekoren.

En natuurlijk die welke ik nu heb, alhoewel, dat is wat eenheidsworst, dus neem mijn commentaar maar voor wat het is, no offence.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Leentje » za 5 dec 2020 15:39

PD schreef:
vr 4 dec 2020 13:16
RE.gif RE.gif
Jij moet nog naar het klasje van Leentje awhoea.gif Subjectief dus.
KLAS lieverd. Je mag het een dag overnemen als je wilt.
Dat ik met mijn voorkeur voor de Kip de knuppel in het hoenderhok gooi, begrijp ik wel. Ik vind hem persoonlijk lekker eigenwijs tussen alle eenheidsworst. Heel herkenbaar onderweg ook. Gelukkig valt over smaak niet te twisten ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Philmar
Berichten: 842
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Philmar » za 5 dec 2020 16:13

Er is toch maar één type caravan waar je onmiddellijk van WOW zegt onderweg: de Eriba Touring. De caravan voor individualisten. Hij is charmant, stijlvol en nog zoveel meer, en alle bewoordingen zijn doeltreffend. 😉😉😉

Philmar

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door graaf » zo 6 dec 2020 03:26

RE.gif duim
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 dec 2020 09:25

Voor individualisten? Ik weet niet of je daar trots op moet zijn...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door PD » zo 6 dec 2020 10:03

Rariteitenkabinet is ook een aanduiding awhoea.gif
En zo hebben 12 leden 13 meningen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Philmar
Berichten: 842
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Philmar » zo 6 dec 2020 12:04

Jan van Vijven, individualisten houden niet van gewoon, saaiheid en routine. Niks mis mee. 😉👊

Philmar

Techn

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Techn » zo 6 dec 2020 12:20

Dus Jan...
Wees maar trots dat jij daar bij hoort


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 dec 2020 13:00

RE,gif
Ik weet dat ik geen grijze muis ben, maar een individualist wil ik perse niet zijn, in beginsel zijn die niet bepaald sociaal. ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1736
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Carnavalswiertz » zo 6 dec 2020 19:16

Ik ben graag een individualist, wat andere mensen denken van mijn keuzes en voorkeuzen interessert me niet als het mij maar bevalt. Het interreert me ook niet wat iemand anders ervan vindt, zoals JvV (hopelijk wederzijds).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Morgoth » ma 7 dec 2020 09:14

Dames en heren, geen ruzie maken! :-)

Abve schreef:
do 3 dec 2020 16:05
Ik heb nl. helemaal niet een 'saaie witte doos' .
Vele bezitter zijn juist trots en zuinig zijn op hun caravan, welk merk, type dan ook!
Dat heeft er niets mee te maken. Ik heb zelf ook een saaie witte doos. Nou ja, crème kleurig dan. Uiteraard ben ik er zuinig op. Trots? Mwah...

In de autowereld is er voor iedereen wat te vinden. Vele kleuren en vele vormen. De een is wat praktischer dan de ander. Maar caravans hebben (vrijwel) allemaal min of meer dezelfde, praktische vorm. Bij auto's gaat design vaak boven praktisch want in mijn auto had een stuk meer bagage gepast als ze de daklijn niet naar beneden hadden laten lopen. Bij caravans heb je keuze uit diverse inrichtingen maar de buitenkant blijft dan altijd gelijk. Je kunt bijvoorbeeld geen "coupé" model kiezen. Ze hebben allemaal min of meer dezelfde vorm en allemaal min of meer dezelfde kleur. Een enkele uitzondering daargelaten.

Misschien had ik beter kunnen vragen: Wat is nu een echt ANDERE caravan?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door PD » ma 7 dec 2020 09:37

Reactieopvoorgaandebericht
Elke caravan is anders knipoog.gif al boeit het me niet. Wij kopen wat ons op dat moment het meest aanstaat en dat is eigenlijk nooit hetzelfde thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Abve » ma 7 dec 2020 10:53

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht

Die vraag was beter geweest!👍
De opbrengst is nu minimaal.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Jan Br » ma 7 dec 2020 17:32

Wij zijn ongeveer 40 jaar geleden begonnen met caravannen en meteen een Solifer, was destijds echt een designcaravan, op campings werd gevraagd of ze mochten binnenkijken. Veel problemen mee gehad, dus een andere
Een Kip greyline, destijds een mooie caravan, evenals de Solifer destijds een caravan waar naar gekeken werd. Veel problemen mee gehad, dus ook die moest er uit.
Toen een Chateau, een gewone witte doos, maar met een verkeerde indeling, werd na 1 jaar vervangen door een Knaus. Witte doos, maar perfecte caravan, daarna nog een Knaus, wederom een perfecte caravan en nu een LMC, geen design, maar de beste ever. Dan maar niet mooi. Haphop
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Peutje » ma 7 dec 2020 18:55

Reactieopvoorgaandebericht
Iets met, wie mooi wil zijn moet pijnlijden?
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Niels83 » di 8 dec 2020 03:00

het gros vindt ik qua uiterlijk erg het zelfde.
Dit is natuurlijk al heel lang zo. door tijd heen veranderen de vormen war van rond naar vierkabt naar weer wat ronder.

Er zijn natuurlijk wel wat uitzonderingen met TAB en Eriba Touring, maar het aanbod is niet groot en vaak klein. De Tab vind ik best grappig en hier en daar nog best vernuftig, maar geen gezins caravan.

Ik denk dat ke voor bijzondere modellen naar oldtimers, heb het idee dat er toen meer waren.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Wie-niets » za 12 dec 2020 12:10

Inderdaad , voorheen waren er veel meer caravanbouwers en de uurlonen waren heel anders met ieder zijn eigen inbreng en visie hoe iets te bouwen. En veel ging toen ook nog " hand matig" of kon hierdoor aangepast worden tot al dan niet andere vormen.

Nu moeten het in het productieproces aantallen worden met de ontworpen middelen die snel in het proces gewisseld kunnen worden.
En dan kom je in eerste instantie je op een eenheids worst uit of blijft de basis dozen bouw de hoofdzaak.

En ja, er komt dan wel tegenwoordig een voor en achterkant op al dan niet voorgevorm in "kunststof" ter verfraaiing. De een slaagt daar wat beter in dan de ander qua stylistische lijnen. ( belijningen)
En dan de juiste striping erbij en "de doos" is weer een beetje gerestyled en volgt de trend van dat monent.
De nodige bling, bling van binnen en materiaalkeuze doet de rest om overgehaald te worden.

En dan de gebruikte apparatuur, in 9 van de 10 gevallen van dezelfde fabrikanten. De ene koelkast wat groter of van een luxer design voorzien. Ach,maar daar zal het dus ook niet veel in verschillen. Dezelfde dakluiken kom je ook al tegen en de onderbouw meestal van Alko.
En verder wat meer aandacht aan het meubilair en gebruikte stoffen. Maar..... Het blijft nog steeds een al dan niet een witte doos met 1 of 2 Assen. huh
Belangrijk natuurlijk hoe is het slaapconfort en met welke toegepaste bed/lattenbodem voorzien van b.v. de toegevoegde componenten bereik ik dat.
Zo zal ieder zijn voorkeur hebben en niet onbelangrijk , hoe is de buidel gevuld of wat heeft men er voor over. Als je maar droog ligt en een beetje comfortabel kan zitten ( pardon) hangen, toch? knipoog

Dus op dat vlak weinig onderscheidend maar misschien kijk ik wel veel te nuchter.
Dus wat is mooi of praktisch?

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Ab » zo 13 dec 2020 11:10

Dat is niet te beantwoorden in het algemeen.
Voor ieder anders.
Dat bedoel je toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat is nou een echt mooie caravan

Bericht door Wie-niets » zo 13 dec 2020 12:08

Reactieopvoorgaandebericht
duim knipoog

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”